Január 31-én a Deutsche Bahn, Németország államvasútja az 59,6 km hosszú Ulm-Wendlingen nagysebességű vasútvonal teljes hosszán bekapcsolta a 15 kV-os 16,7 Hz-es vontatási áramellátást. Ez előkészíti az utat az üzembe helyezési próbákhoz, amelyek a 275 km/h sebességű próbaüzemben csúcsosodnak ki.
A 250 km/h sebességű vonal hosszú várakozás után 2022. december 11-én nyitja meg kapuit a kereskedelmi forgalom előtt, 15 perccel csökkentve a Frankfurt-München és más távolsági ICE-járatok, valamint a Párizs-München TGV-k menetidejét.
A már elkészült zúzottkő nélküli, betonlemezes pálya
A vonalat az óránként közlekedő Interregio-Express járatok is használják majd, amelyek Merklingenben egy új állomáson fognak megállni, amely az új vonallal egy időben nyílik meg. Az 53 millió euró értékű állomás nem volt része az eredeti projektnek, és külön finanszírozásban részesült.
A 3,7 milliárd eurós új vonal építése 2012 májusában kezdődött, és a befejezésig eltelt 10 év azzal magyarázható, hogy 12 alagutat kellett fúrni, de nem csak ezen, hanem a kapcsolódó vonalakon is, amelyek hossza összesen 61 km, valamint 37 hidat vagy viaduktot kell építeni. Az útvonal valamivel több mint fele alagútban halad majd.
Az új vasútvonal térképvázlata (kép forrása: Wikimedia Commons)
Wendlingennél a vonal végponton csatlakozik majd a Stuttgart 21 átépítésének részét képező 25 km hosszú új vasúti szakaszhoz, amely jelenleg 2025 végére várhatóan elkészül. Ez lehetővé teszi, hogy a távolsági ICE-járatok menetidejét további 15 perccel csökkentsék.
A Filstalbrücke a Fils-völgy felett, a pálya itt 85 méteres magasságban húzódik a völgy felett!
Az Ulm-Wendlingen vonal megnyitása kapacitást szabadít fel több teherszállítási és regionális szolgáltatás számára a Fils-völgyön keresztül a régi útvonalon, amely magában foglalja a meredeken emelkedő Geislinger Steige-et; a teherforgalom egy része azonban az új vonalon is átvihető.
Youtube video a projektről
A Wendlingen-Ulm nagysebességű vasútvonalnak némi magyar érintettsége is van: egyrészt a Budapest-Frankfurt Railjet is érinteni fogja, így a teljes távon utazók is élvezhetik a rövidebb menetidőt, másrészt pedig az ún. Európai Magisztrálnak is része, mely egy Párizs-Bécs-Pozsony/Budapest nagysebességű vasútvonal lesz majd, ha minden szakasza elkészül. Jelenleg a Budapest-Párizs vonatút kb. 12 óra lenne, ha létezne közvetlen járat, ezt az időt szeretnék 10 óra alá csökkenteni. 2022. decemberétől újabb 15 perccel kerülünk közelebb ehhez az álomhoz.
Források
* www.railwaygazette.com - Test running to start on Ulm – Wendlingen high speed line
Utolsó kommentek