Január 8-án ünnepélyes keretek között hivatalosan is megnyitották a Hangzhou-Shaoxing-Taizhou nagysebességű vasútvonalat, és két vonat egyszerre indult el Taizhou és Shengzhou Xinchang között.
Nagysebességű vonat Kínában
A 2017 óta épülő, 267 km hosszú, Zhejiang tartományban található Intercity vasútvonal az ország első 350 km/h sebességű vonala, amelyet a magánszektor finanszíroz PPP-koncesszió keretében, közel 45 milliárd jüan összberuházással. Ez egyike volt annak a nyolc projektnek, amelyet azért választottak ki, hogy bemutassák a magánbefektetések lehetőségét az ország bővülő nagysebességű hálózatában, mivel 51%-ban magántőke finanszírozza. A vezető befektető a Fosun Group, amely ingatlanfejlesztésre, gyógyszeriparra és kiskereskedelemre szakosodott.
A vonalat a Kínai Vasút üzemelteti, a kezdeti napi 35 vonat 63 perces menetidővel közlekedik Hangzhou és Taizhou között a 267 km-es távon.
A nyitás három másik, összesen közel 700 útvonal-kilométernyi nagysebességű vonal követett december végén, amelyekkel az ország nagysebességű hálózatának teljes hossza a 2020. év végi 37 900 km-ről több mint 40 000 útvonal-kilométerre emelkedett. Az állami média szerint 2021-ben több mint 4 000 km új vasútvonalat helyeztek üzembe, amelynek felét nagysebességű üzemre tervezték.
December 26-án megkezdődött a forgalom a Shandong tartományon átvezető kelet-nyugati folyosó Qufu - Zhuangzhai szakaszán, amely Zhengzhou-t köti össze a tengerparti Rizhao várossal. Ez a 199 km hosszúságú, 350 km/h sebességű vonalszakasz összeköti a Heze-ben található Zhuangzhai állomást a Peking-Sanghaj folyosóval Qufunál. Az átmenő járatok 1 óra 23 perc alatt kötik össze Heze-t a tartományi fővárossal, Jinan-nal, míg a Heze-Peking útvonalat 3 óra alá csökkentik, így a menetidő 2 órával csökken.
Az új vonal
Négy nappal később elindultak a járatok a Peking-Hongkong nagysebességű folyosó 176 km-es Anqing-Jiujiang szakaszán. A Jangce folyó völgye mentén húzódó, 350 km/h sebességű vasútvonal a 2020 decemberében megnyitott 162 km hosszú Hefei-Anqing személyszállító vonalat köti össze a Wuhan-Nanchang nagysebességű vasútvonallal Jiujiangnál.
Mandzsúriában, Jirin tartományban egy 300 km hosszú vonal készült el, amely Csangcsunt köti össze az észak-koreai határ közelében lévő Csangbaishan nemzeti parkkal. Ez a hegyvidéki régió népszerű turistalátványosságoknak ad otthont, többek között egy kialudt vulkán kráterében lévő tónak és új síközpontoknak. A 250 km/órás sebességű vonal mintegy 8 órára csökkenti a Peking és Csangbai közötti menetidőt, és várhatóan évente mintegy 10 millió látogatót vonz majd a régióba.
Miután Kína befejezte a négy észak-déli és négy kelet-nyugati folyosóból álló kezdeti nagysebességű hálózatát, Huang Xin, a CR személyszállítási főosztályának főigazgatója szerint a hálózatot mindkét irányban további négy folyosóval bővítik. A december 1-jén tartott UIC centenáriumi szimpóziumon elmondta, hogy az ország célja, hogy 2025-ig 50 000 km nagysebességű vonalat építsen ki a 170 000 km-es országos hálózatból.
CR 2020-ban közzétett nemzeti vasúti terve 2030-ra összesen 200 000 km-es hálózatot irányoz elő, amelyből 70 000 km nagysebességű vonal. Huang elmondta, hogy a nagysebességű vonatok az 500 000-nél nagyobb lakosságú városok 98%-át szolgálnák ki, és kifejtette, hogy a CR célja, hogy a szomszédos közép- és nagyvárosokat 1 órától 4 óráig tartó "utazási körökre" ossza fel. A főbb agglomerációkon belül kisebb, 30 perc és 2 óra közötti köröket alakítanának ki, amelyek "zökkenőmentes összeköttetést" biztosítanának a metrókkal és más közlekedési módokkal.
A program részeként a Nemzeti Fejlesztési és Reformbizottság decemberben engedélyezte a Sanghaj, Nanjing és Hefei közötti 350 km/h sebességű vonal megépítését, amelynek becsült költsége 180 milliárd jüan. A hét év alatt 520 km új építést igénylő, 555 km hosszú folyosó hat meglévő és 10 új állomást köt össze, és várhatóan évente mintegy 50 millió utast fog szállítani.
Jelenleg Kínában található a világ nagysebességű (Vmax => 200 km/h) vasútvonalainak több, mint a háromnegyede, a maradékon osztozkodik a további 19 ország Afrikától Európán át Ázsiáig.
Források
* Railwaygazette.com - Chinese high speed network tops 40 000 km as first privately funded line opens
Utolsó kommentek