HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 900 mm (1) 9euroticket (2) afrika (9) agv (1) alagút (14) alex (1) állatok (2) állomás (22) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arlbergbahn (4) arosa (1) árvíz (2) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (134) autó (3) autómúzeum (5) ave (23) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (4) barcelona (12) bari (1) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (7) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (4) budapest (5) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (3) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (70) euronight (3) európa (10) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (89) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (7) heide volm (2) híd (4) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (119) index2 (324) india (4) innsbruck (5) interrail (18) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (2) kína (49) kindertojás (2) kisvasút (15) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (11) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (4) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (1) linz (3) lisszabon (1) london (2) los angeles (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (40) mallorca (7) marokkó (4) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (44) nagysebességű vasút (181) nápoly (5) németország (95) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (29) olaszország (62) oroszország (3) ouigo (3) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) pozsony (1) prága (10) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) sncf (1) söll (2) sopron (1) spanyolország (75) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (5) szaud-arábia (3) szeged (2) szicília (1) szimulátor (1) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (7) terepasztal (12) texas (1) tgv (49) tibee (7) tibet (1) tirol (5) (1) törökország (5) train simulator (1) transport tycoon (2) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) usa (4) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (2) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (10) vízesés (1) vonatjegy (2) vorteilscard (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (5) Windischgarsten (4) wunderland (2) würzburg (1) zillertal (6) zürich (2) Címkefelhő

2022.01.04. 23:57 Balogh Zsolt

A leghosszabb nagysebességű vasúti viszonylat

Kína gőzerővel építi ki nagysebességű vasúthálózatát és a kezdetben még különálló vonalak mára már egyre összetettebb hálózatot alkotnak. Bizonyos járatok több, már elkészült vonalat is érintenek útjuk során, így rendkívül hosszú viszonylatok is kialakultak. Ha a jelenleg elérhető leghosszabb útvonalon történő, végig nagysebességű száguldást szeretnénk átélni, ahhoz Kínában Peking és Kunming közé kell jegyet váltanunk.

cr400af.jpgCRH400AF sorozatú nagysebességű motorvonat indul Kunmingból Pekingbe a 18. vágányról (kép forrása: Wikimedia Commons)

A két város közötti járat a Peking-Hongkong-, majd a Sanghaj-Kunming vonalat használja, óránként akár 300 km/h sebességet is elérve. Vasúton a két végállomás közötti távolság 2760 km, ami több, mint Franciaország összes TGV vonala együttvéve!

A Peking-Kunming nagysebességű vonat (kínai írásjegyekkel: 京昆高速动车组列车) Peking és Kunming, Yunnan tartomány fővárosa között közlekedő nagysebességű vonatjárat. A CR Beijing és a CR Kunming naponta két vonatpárt közlekedtet, a vonatok számai: G81, G402-406.

Kunming Déli-pályaudvar (kép forrása: Wikimedia Commons)

A Peking és Kunming között közlekedő nagysebességű vonatok 2017. január 1-jén, a Sanghaj-Kunming-nagysebességű vasútvonal befejezésével kezdték meg a közlekedést. A két vonatpár kettő, már korábban is közlekedő járatok meghosszabbítása volt. A korábbi G401/404 vonatokat (Peking Nyugat-Gujang Észak) és a korábbi G1566/1565 vonatokat (Peking Nyugat-Zsengcsou Kelet) meghosszabbították Kunming Dél felé, és a vonatszámukat G403/404-re, illetve G405/406-ra változtatták. A nagysebességű vonatjáratok megnyitásával a Peking és Kunming közötti vonat menetideje több mint 33 óráról kevesebb mint 11 órára csökkent.

Üzemeltetés

A G403/404-es vonatok csak hat közbenső megállóval közlekednek, és 10 óra 43 perces menetidővel a leggyorsabb vonatjáratok ezen az útvonalon. A megtett 2760 km több, mint a Miskolc-Madrid közötti távolság, az átlagsebesség kb.: 256 km/h.

Vasúti járművek

Ezen a viszonylaton a kína vasút kettő különböző nyolcrészes motorvonata is közlekedik, ha az utasszám indokolja, akkor kettesével csatolva. A CRH380AF és a CRH380A sorozatú motorvonatok ülőhely-kapacitása 576-556 fő, csatolt motorvonatok esetén ez a szám 1152 és 1112-re nő.

Másodosztályú utastér egy CRH380 sorozatú motorvonaton. A 380-as szám a vonatnak engedélyezett legnagyobb sebességet, vagyis a 380 km/h sebességet jelöli (kép forrása: Wikimedia Commons)

A G405/404 járatokat a CRH380AL sorozatú 16 részes motorvonatra bízzák, melynek kapacitása 1028 férőhely.

Vonat vagy repülő?

Felmerülhet a kérdés, vajon miért költött és költ Kína ilyen hatalmas összegeket egy nagysebességű vasúthálózat kiépítésére, mikor fejleszthetné a légi közlekedést is?

Ennek több oka is van, lássunk ezek közül néhányat:

* A vonatok elektromos árammal működnek, míg a repülők még jó darabig valamilyen kőolajszármazékkal. Kínában hatalmas szénkészletek vannak, kőolajból viszont importra szorul. Ha a közlekedésben nő a villamosság aránya, ennek hatására akkor kevesebb kőolajat kell importálnia;
* Kína időjárása szeszélyes tud lenni: viharok, köd, hó nehezíti a közlekedést. A vasút ezekre kevésbé érzékeny, mint a repülés;
* Nagyobb kapacitás: egy 16 részes motorvonat akár 1100 embert is elszállít, miközben három percenként követhetik egymást.
* Rövid távon rövidebb utazási idő: Bár a repülő gyors, a repülőre való feljutás a sok ellenőrzés miatt lassú, így a teljes utazási időt figyelembe véve a vonat gyorsabb is lehet, mint a repülő. Ez persze függ a távolságtól, a vasútállomások elhelyezkedésétől és a biztonsági előírásoktól.

Peking-Nyugati pályaudvar peronjai (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az országosan kiépülő nagysebességű vasúthálózat teszi lehetővé, hogy az ország elmaradottabb belsejéből ingázzanak a dolgozók a fejlettebb part menti sávban található városokba. A vasútépítés nem olcsó, ám a gazdasági/társadalmi haszna nem csak a jegybevételeken látszik.

Legfontosabb tippek a nagysebességű vonatozáshoz Kínában

* A napközben közlekedő nagysebességű vonatokon másod- és első osztályú ülőhelyeket kínálnak, alkalmanként pedig business osztályon is lehet utazni. Bár a másodosztályú ülések kisebbek, mégis tágasak és kényelmesek.
* A vonathoz tartozó indulási peronra csak érvényes jeggyel tudunk eljutni, akár csak egy repülőtéren a repülőnkhöz.
* A nagysebességű vonatjáratok általában rendkívül pontosak, a vonatok pontosan a meghirdetett időben indulnak az állomásokról. Az állomásokon az automata jegykiadó sorompók három perccel a vonat indulása előtt lezárnak, ezért ügyeljünk arra, hogy időben ott legyünk a peronon!
* A peronon elhelyezett számfeliratoknak köszönhetően pontosan ki tudja számolni, hogy hol kell sorba állni a kocsinkért, és a vonatok általában szinte pontosan úgy állnak meg, hogy a megfelelő ajtó lesz pont szemben velünk. Így nem kell a kocsi vagy a megfelelő ajtó után rohanni, amikor a vonat az állomásra érkezéskor elszáguld melletted!
* Minden nagysebességű vonat kiváló WC-vel rendelkezik, általában a Kínában ritkaságszámba menő árucikkel - vécépapírral!
* Ami az ételt és italt illeti, mindegyikben van forróvíz-csap a teához és az instant tésztához, a legtöbb vonaton még mozgó snack-kocsik is rendelkezésre állnak, amelyek helyben szolgálják ki az utasokat, sőt, néhányban még büfékocsi is van.
* A vonatjegyek foglalása Kínán kívülre a Ctrip segítségével nagyon egyszerű - a jegyeket a szállodába is kiszállíthatják, vagy az állomásokon veheted át. A jegyek megvásárlásához vagy átvételéhez szükség lesz az útlevelére. Győződjünk meg róla, hogy az online vásárláskor megadott útlevélszám pontosan megegyezik az útlevél számával, különben bajba kerülünk.

Források

* Az angol Wikipédia Beijing–Kunming high-speed train című cikke
* Lonelyplanet.com - China's most epic high-speed rail journeys

1 komment

Címkék: kína nagysebességű vasút


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr5616803938

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

blaubner 2022.01.06. 12:53:52

hát igen, ez kína fejlett oldala.
mikor több mint 15 éve ott voltam, pl. sanghajban már olyan elektronikus (tömeg) közlekedési kártya volt, ami budapesten azóta sincsen :-(
jó az írás, gratulálok!
süti beállítások módosítása