Kína gőzerővel építi ki nagysebességű vasúthálózatát és a kezdetben még különálló vonalak mára már egyre összetettebb hálózatot alkotnak. Bizonyos járatok több, már elkészült vonalat is érintenek útjuk során, így rendkívül hosszú viszonylatok is kialakultak. Ha a jelenleg elérhető leghosszabb útvonalon történő, végig nagysebességű száguldást szeretnénk átélni, ahhoz Kínában Peking és Kunming közé kell jegyet váltanunk.
CRH400AF sorozatú nagysebességű motorvonat indul Kunmingból Pekingbe a 18. vágányról (kép forrása: Wikimedia Commons)
A két város közötti járat a Peking-Hongkong-, majd a Sanghaj-Kunming vonalat használja, óránként akár 300 km/h sebességet is elérve. Vasúton a két végállomás közötti távolság 2760 km, ami több, mint Franciaország összes TGV vonala együttvéve!
A Peking-Kunming nagysebességű vonat (kínai írásjegyekkel: 京昆高速动车组列车) Peking és Kunming, Yunnan tartomány fővárosa között közlekedő nagysebességű vonatjárat. A CR Beijing és a CR Kunming naponta két vonatpárt közlekedtet, a vonatok számai: G81, G402-406.
Kunming Déli-pályaudvar (kép forrása: Wikimedia Commons)
A Peking és Kunming között közlekedő nagysebességű vonatok 2017. január 1-jén, a Sanghaj-Kunming-nagysebességű vasútvonal befejezésével kezdték meg a közlekedést. A két vonatpár kettő, már korábban is közlekedő járatok meghosszabbítása volt. A korábbi G401/404 vonatokat (Peking Nyugat-Gujang Észak) és a korábbi G1566/1565 vonatokat (Peking Nyugat-Zsengcsou Kelet) meghosszabbították Kunming Dél felé, és a vonatszámukat G403/404-re, illetve G405/406-ra változtatták. A nagysebességű vonatjáratok megnyitásával a Peking és Kunming közötti vonat menetideje több mint 33 óráról kevesebb mint 11 órára csökkent.
Üzemeltetés
A G403/404-es vonatok csak hat közbenső megállóval közlekednek, és 10 óra 43 perces menetidővel a leggyorsabb vonatjáratok ezen az útvonalon. A megtett 2760 km több, mint a Miskolc-Madrid közötti távolság, az átlagsebesség kb.: 256 km/h.
Vasúti járművek
Ezen a viszonylaton a kína vasút kettő különböző nyolcrészes motorvonata is közlekedik, ha az utasszám indokolja, akkor kettesével csatolva. A CRH380AF és a CRH380A sorozatú motorvonatok ülőhely-kapacitása 576-556 fő, csatolt motorvonatok esetén ez a szám 1152 és 1112-re nő.
Másodosztályú utastér egy CRH380 sorozatú motorvonaton. A 380-as szám a vonatnak engedélyezett legnagyobb sebességet, vagyis a 380 km/h sebességet jelöli (kép forrása: Wikimedia Commons)
A G405/404 járatokat a CRH380AL sorozatú 16 részes motorvonatra bízzák, melynek kapacitása 1028 férőhely.
Vonat vagy repülő?
Felmerülhet a kérdés, vajon miért költött és költ Kína ilyen hatalmas összegeket egy nagysebességű vasúthálózat kiépítésére, mikor fejleszthetné a légi közlekedést is?
Ennek több oka is van, lássunk ezek közül néhányat:
* A vonatok elektromos árammal működnek, míg a repülők még jó darabig valamilyen kőolajszármazékkal. Kínában hatalmas szénkészletek vannak, kőolajból viszont importra szorul. Ha a közlekedésben nő a villamosság aránya, ennek hatására akkor kevesebb kőolajat kell importálnia;
* Kína időjárása szeszélyes tud lenni: viharok, köd, hó nehezíti a közlekedést. A vasút ezekre kevésbé érzékeny, mint a repülés;
* Nagyobb kapacitás: egy 16 részes motorvonat akár 1100 embert is elszállít, miközben három percenként követhetik egymást.
* Rövid távon rövidebb utazási idő: Bár a repülő gyors, a repülőre való feljutás a sok ellenőrzés miatt lassú, így a teljes utazási időt figyelembe véve a vonat gyorsabb is lehet, mint a repülő. Ez persze függ a távolságtól, a vasútállomások elhelyezkedésétől és a biztonsági előírásoktól.
Peking-Nyugati pályaudvar peronjai (kép forrása: Wikimedia Commons)
Az országosan kiépülő nagysebességű vasúthálózat teszi lehetővé, hogy az ország elmaradottabb belsejéből ingázzanak a dolgozók a fejlettebb part menti sávban található városokba. A vasútépítés nem olcsó, ám a gazdasági/társadalmi haszna nem csak a jegybevételeken látszik.
Legfontosabb tippek a nagysebességű vonatozáshoz Kínában
* A napközben közlekedő nagysebességű vonatokon másod- és első osztályú ülőhelyeket kínálnak, alkalmanként pedig business osztályon is lehet utazni. Bár a másodosztályú ülések kisebbek, mégis tágasak és kényelmesek.
* A vonathoz tartozó indulási peronra csak érvényes jeggyel tudunk eljutni, akár csak egy repülőtéren a repülőnkhöz.
* A nagysebességű vonatjáratok általában rendkívül pontosak, a vonatok pontosan a meghirdetett időben indulnak az állomásokról. Az állomásokon az automata jegykiadó sorompók három perccel a vonat indulása előtt lezárnak, ezért ügyeljünk arra, hogy időben ott legyünk a peronon!
* A peronon elhelyezett számfeliratoknak köszönhetően pontosan ki tudja számolni, hogy hol kell sorba állni a kocsinkért, és a vonatok általában szinte pontosan úgy állnak meg, hogy a megfelelő ajtó lesz pont szemben velünk. Így nem kell a kocsi vagy a megfelelő ajtó után rohanni, amikor a vonat az állomásra érkezéskor elszáguld melletted!
* Minden nagysebességű vonat kiváló WC-vel rendelkezik, általában a Kínában ritkaságszámba menő árucikkel - vécépapírral!
* Ami az ételt és italt illeti, mindegyikben van forróvíz-csap a teához és az instant tésztához, a legtöbb vonaton még mozgó snack-kocsik is rendelkezésre állnak, amelyek helyben szolgálják ki az utasokat, sőt, néhányban még büfékocsi is van.
* A vonatjegyek foglalása Kínán kívülre a Ctrip segítségével nagyon egyszerű - a jegyeket a szállodába is kiszállíthatják, vagy az állomásokon veheted át. A jegyek megvásárlásához vagy átvételéhez szükség lesz az útlevelére. Győződjünk meg róla, hogy az online vásárláskor megadott útlevélszám pontosan megegyezik az útlevél számával, különben bajba kerülünk.
Források
* Az angol Wikipédia Beijing–Kunming high-speed train című cikke
* Lonelyplanet.com - China's most epic high-speed rail journeys
Utolsó kommentek