Több mint 40 éve már annak, hogy az első TGV elindult Párizsból Lyon felé, miközben keresztülhaladt a csak a nagysebességű személyszállítás céljából épített nagysebességű szakaszon is. Az elegáns narancssárga színű modern motorvonatok azóta már Franciaország jelképeivé és büszkeségévé váltak, a hálózat sokszorosára bővült és külföldre is eljutottak.
A "retró" festés Franciaországban is hódít: eredeti narancssárga TGV robog Gare de Champagne-Ardenne TGV állomáson keresztül 2020. február 6-án (kép forrása: Wikimedia Commons)
Az elmúlt években egy kisebb szünet történt a fejlődésben, az utolsónak, még 2018-ban átadott Avignon-Montpellier szakasz óta nem érkeztek jelentős hírek Franciaországból.
Azonban Emmanuel Macron elnök a párizsi Gare de Lyon pályaudvaron a TGV-járatok elindításának 40. évfordulója alkalmából 2021. szeptember 17-én tartott rendezvényen tartott beszédében bejelentette a nagysebességű hálózat bővítésére vonatkozó tervek felújítását, és a 2020-as éveket "a TGV évtizedének" nevezte.
A bővítés 2017 júliusa óta gyakorlatilag lekerült a napirendről, amikor az elnök "szünetet" rendelt el a vasúti ágazat nagyprojektjeinek építésében - ez az LGV Sud-Europe Atlantique és az LGV Bretagne-Pays de la Loire felavatásán történt. Az elnök akkor azt mondta, hogy az erőfeszítéseket inkább a meglévő hálózatba történő beruházásokra kell összpontosítani. Macron beszéde a Párizs-Lyon pályaudvaron azt jelenti, hogy a politika most megváltozott. Az elnök egy teljes értékű TGV M motorkocsi-makett előtt állva megerősítette, hogy 6,5 milliárd eurót (mintegy 2275 milliárd Forintot) fektetnek be három további TGV-projektbe. Bár ezeket Jean Castex miniszterelnök idén április 28-án már bejelentette, Macron nyilvános támogatása jelentős.
Emmanuel Macron felvázolja a TGV jövőjét Párizsban (kép forrása: rfi.fr)
Hangsúlyozva, hogy a vonalakat egymás után fogják megépíteni, Macron elsőként a Bordeaux-Toulouse, majd a Marseille-Nizza és a Montpellier-Perpignan szakaszokat nevezte meg, amelyeket szintén szakaszosan fognak megépíteni, és a Montpellier-Béziers szakasz kap elsőbbséget.
A francia TGV meglévő és tervezett vonalai (kép forrása: Wikimedia Commons)
Macron - anélkül, hogy megemlítette volna az ütemtervet - a Lyon-Torino transzalpin projektet is említette, amelynek kezdeti munkálatai már folyamatban vannak, valamint a Párizs-Normandia nagysebességű folyosót és a Roissy-Picardie útvonalat. Úgy tűnik, hogy ez most egy 6,5 km hosszú, kétvágányú mellékvonalra korlátozódik, amely az LGV Interconnexion északi végén lévő Vémars-tól Marly-la-Ville-ig a Párizs-Creil fővonalon haladna, valamint a Creil-Amiens vonal korszerűsítésére; a tervre vonatkozó közbeszerzési eljárás 2021. április 6-án fejeződött be.
A Párizs-Normandia projekt a Párizs-Mantes-la-Jolie, Mantes-la-Jolie-Evreux, Rouen-Barentin, Barentin-Yvetot közötti új vonalszakaszokból, valamint egy új állomásból, Rouen Saint-Severben fog állni.
Macron azt is bejelentette, hogy a nagysebességű járatokra alkalmazott két adót, a Contribution de Solidarité Territoriale és a Taxe sur le Résultat des Entreprises Ferroviaires adókat 2023-tól eltörlik, amivel az SNCF évente mintegy 200 millió eurót takarít meg. A Trenitalia nagysebességű, nyílt hozzáférésű járatainak közelgő, napi kétszeri, Párizs-Milánó útvonalon történő beindítása miatt az SNCF már jó ideje erre a döntésre törekedett.
40 évnyi fejlődés!
Macron a TGV-t "hatalmas francia kalandnak" nevezte, míg Jean-Pierre Farandou, az SNCF elnöke szerint a TGV "hihetetlen kereskedelmi siker".
Alain Krakovitch, a Voyages SNCF ügyvezető igazgatója megragadta az alkalmat, hogy bejelentse, hogy az Ouigo España 2022 áprilisában Madrid-Valencia járatot indít, és megerősítette, hogy az SNCF vizsgálja az Ouigo olaszországi járatainak indításának lehetőségét, amely "válaszlépés" lenne a Trenitalia Milánó-Párizs járatának elindítására.
Ezek mellett folyamatban van további 100 TGV szerelvény vásárlása is, melyek egy része a legöregebb szerelvényeket váltja ki, egy része pedig kapacitásbővítés és további terjeszkedés.
Macron bejelentéseit talán a 2022 áprilisában esedékes francia elnökválasztás összefüggésében kell vizsgálni.
Források
* Macron puts high speed projects back on track in ‘decade of the TGV’
Utolsó kommentek