HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (125) autó (3) autómúzeum (4) ave (21) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (2) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (20) iho.hu (1) index (100) index2 (313) india (4) innsbruck (5) interrail (16) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (175) nápoly (4) németország (91) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (1) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (72) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) usa (1) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2021.06.07. 00:39 Balogh Zsolt

Biztonság a metrón

A vasút veszélyes üzem, tartja a mondás. És ez ugyanúgy, vagy még fokozottabban igaz a metróhálózatokra is. Egy-egy metróvonal forgalma többszöröse is lehet akár egy nagyvasúti vonalnak, mind az utasok, mind a szerelvények tekintetében.

A sok metróhasználóra sok-sok veszély leselkedik, fontos a gyors menekülés, a biztonságos várakozás vagy a segélyhívás lehetősége.

Münchener Freiheit, a müncheni metró egyik különlegesen szép és látványos állomása (kép forrása: Wikimedia Commons)

A müncheni metrót üzemeltető Münchener Verkehrsgesellschaft (röviden MVG) egy részletes leírást tett közzé honlapján az utasainak, hogy milyen biztonsági berendezésekkel óvják utasaik életét és egészségét.

A most következő lista azokat a biztonsági berendezéseket sorolja fel, mely a metróhasználók (nem csak a müncheni metró utasait!) életét védik egy esetleges baleset vagy rosszullét esetén.

Biztonság a teljes vonal mentén - vészhelyzetekre szolgáló létesítmények

A jól képzett személyzet és a legmodernebb technológia biztosítja, hogy Ön teljes biztonságban érezze magát a metrón, a buszon és a villamoson, valamint az állomásainkon. Szeretnénk bemutatni Önnek a legfontosabb biztonsági eszközöket és azok működését. Természetesen reméljük, hogy soha nem lesz rájuk szüksége. Mindazonáltal kérjük, hogy ismerkedjen meg velük: Vészhelyzetben mások élete vagy egészsége függhet az Ön gyors és helyes cselekvésétől.

Segélyhívó oszlop

Minden metróállomáson korszerű vészhelyzeti segélyhívó oszlopok vannak. Az összes biztonsági felszerelést egy központi helyen gyűjtöttük össze. A vészjelző oszlopok piros színűek, ezért jól láthatóak.

Vészhelyzeti oszlop

A vészhelyzeti oszlop tetején az SOS betűk láthatóak. A vészhelyzeti oszlopok a földalatti peronokon és a félemeleti szinteken találhatók. Az egyes biztonsági berendezések áttekinthetően vannak elrendezve. A földalatti peronokon található vészhelyzeti oszlopokban vészhívó, vészleállító, információs hívás, tűzoltó készülék és állomásonként legalább egy defibrillátor található.

Vészfék

Minden metrószerelvényen és villamos ajtajain vészleállító fogantyúk vannak felszerelve.

Vészfék

Metró: A vészleállító kar meghúzásával megakadályozhatja egy álló vonat elindulását, vagy veszélyes helyzetben megállíthatja a mozgó vonatot. Annak érdekében, hogy a mozgó metrószerelvény ne álljon meg az alagútban, a vészfék csak körülbelül 10 másodpercig működik, miután a szerelvény elindult. Ha a vészféket ezután meghúzzák, a vonat akkor is továbbhalad a következő megállóig, mivel ott hatékonyabb a segítségnyújtás (pl. utasok evakuálása, tűzoltás stb.) lehetséges, mint amikor a vonat két állomás között megáll.

A villamosoknál más a helyzet: ha itt az utas meghúzza a vészféket, a vonat mindig vészfékezéssel áll meg.

Vészleállító

Minden metróperonon vágányonként legalább két vészleállító fogantyú található. A vészleállító a vészkijelző oszlopba van beépítve, és kinyújtott karral könnyen elérhető. A vészleállító csak azon a vágányon működik, amelynek az oldalán fel van szerelve. Ha például egy utas a jobb oldali vágányterületre esik, akkor a vészkijárati oszlop jobb oldalán lévő vészleállító fogantyút kell meghúzni. Ez megállítja az adott vágányon a peronhoz közeledő vonatokat.

Vészleállító fogantyú

A vészleállítás feloldása után azonnal értesítse a metró üzemközpontot a segélyhívón keresztül, és adja meg a vészleállítás okát.

Defibrillátor

Minden metróállomáson van legalább egy automata defibrillátor, amelyet bárki használhat életmentésre. A készülékek a megjelölt vészhelyzeti oszlopokban találhatók. A defibrillátor célzott elektromos sokkot alkalmaz az életveszélyes kamrafibrilláció megszakítására, amely a hirtelen szívmegállásban szenvedők 90 százalékánál fordul elő. A defibrillátor hangvezérléssel végigvezeti a beteget az újraélesztés teljes folyamatán. Ha a szívrohamot követő első percen belül intézkednek, a túlélés esélye nagyon magas.

Defibrillátor használat közben

Vészhívó

A metrókocsikon az utastérben minden ajtónál - a vészfék alatt - egy-egy vészhívó gombot helyeztek el, amelynek megnyomásával közvetlen hangkapcsolat létesül a vezetővel. A vonat hosszától függően legfeljebb 18 segélyhívó állomás áll rendelkezésre. Ez azt jelenti, hogy a vészhelyzetet azonnal jelenteni lehet, miközben a vonat még halad. A járművezető ekkor rádión keresztül azonnal további intézkedéseket kezdeményezhet, és a következő állomásra rendeli pl. a rendőrséget, a földalatti őrséget, a tűzoltóságot vagy a mentőorvost.

Segélyhívó nyomógomb

Kérjük, beszéljen a lehető legnyugodtabban és legvilágosabban. Csak akkor lépjen el a segélyhívástól, ha a járművezetőnek már nincs kérdése.

Segélyhívó állomások a metróállomásokon

Minden földalatti állomáson minden peronon legalább két segélyhívó pont van. Minden félemeleten van legalább további egy. A segélyhívó állomások a vészhelyzeti oszlopokban találhatók.

Ezen kívül minden felvonó vészhívó berendezéssel is fel van szerelve. Ezeket egy segélyhívó szimbólummal jelölik. A segélyhívó berendezések videofelügyelettel vannak ellátva, és egy gombnyomással közvetlen kapcsolatot biztosítanak a metró műveleti központjával. Kérjük, mindig adja meg a nevét, tartózkodási helyét és a segélyhívás okát. Beszéljen a lehető legnyugodtabban és legvilágosabban, és válaszoljon az MVG alkalmazottjának kérdéseire.

Segélyhívó állomás a metróállomáson

Poroltó

Az MVG összes metrószerelvénye, autóbusza és villamosa fel van szerelve tűzoltó készülékkel. A készülékeket tűz esetén minden utas használhatja. A járművön elhelyezett tűzoltó szimbólumok mutatják az utat a készülékekhez. A tűzoltásra vonatkozó utasítások közvetlenül a tűzoltókészüléken találhatók. Alapvetően az oltás során ügyeljen arra, hogy elegendő távolságot tartson, oltsa el szakaszosan, és ne közvetlenül a lángokba, hanem alulról a parázsba permetezzen.

Poroltó készülék az állomáson

Továbbá minden metróperonon vannak még tűzoltó készülékek. Ott a segélyhívó oszlopok legalsó rekeszében találhatók.

Menekülési utat jelző táblák

Az egész metrórendszer egységes táblákkal van felszerelve, amelyek vészhelyzetben megmutatják az utasoknak a legrövidebb kiutat. Az alagútban a táblák a legközelebbi állomásra vagy vészkijáratra mutatnak.

Nemzetközileg egységes egyértelmű jelzések a biztonságos meneküléshez

Fontos: Tűz esetén a liftek használata általában tilos! Tűz esetén áramkimaradás esetén az emberek a liftben rekedhetnek és megfulladhatnak.

Vészleállító a mozgólépcsőknél

Minden mozgólépcsőre vészleállító fogantyú vagy gomb van felszerelve, amellyel a lépcső veszélyes helyzetben (pl. elesett személy, beszorult ruházat stb. esetén) azonnal megállítható. A lépcső a vészleállító kioldása után hirtelen rántással megáll. A mozgólépcsőkön fokozott a leesés veszélye - ezért kérjük, hogy a mozgólépcsők használatakor kapaszkodjon a korlátba. Ezt követően kérjük, hogy a vészleállás feloldásának okáról sürgősségi híváson keresztül tájékoztassa a földalatti üzemközpontot.

Mozgólépcső vészleállító

Biztonsági tér

Minden peron pereme alatt van egy biztonsági tér, amely a peron teljes hosszában végighúzódik. Ha a pálya területére esett, itt biztonságba kerülhet. Nyomja magát laposan az üreg falához, ne mozduljon, és hívja fel magára a figyelmet azzal, hogy segítségért kiált.

Nem hagyhatja el a biztonsági területet, amíg a kezelőszemélyzet a segítségére nem siet, és nem kéri erre.

Ne feledjük, hogy a metrószerelvények akár másfél percenként is követjetik egymást, így másodperceken múlhat a biztonságos menekülés esélye, jobb inkább türelmesen várni, mint feleslegesen kockáztatni. Bár el kell ismerni, sokkoló lehet itt átélni egy érkező szerelvény hangos fékezését.

A metrók többnyire egy alul vezetett harmadik sínből kapják az elektromos energiát, mely érintése halálos áramütést is okozhat. Az állomások építésénél ezeket a veszélyes síneket mindig a túlsó oldalra építik, így beesés esetén legalább az áramütés veszélye nem áll fent.

Biztonsági tér a peron alatt

Ha Ön nem érintett, de ilyen helyzet szemtanúja, azonnal húzza meg a vészleállító gombot, és értesítse az MVG Üzemeltetési Központot.

Metróőrség

A biztonságról a technikai berendezéseken kívül a járőröző metróőrök (U-Bahn Wache) is gondoskodnak.

Metróőrök munka közben

A metróőrök a jegyellenőrök és a rendőrök között helyezkednek el. Segítik az utasokat, információkat adnak, jól ismerik a metró egész területét. Bilinccsel és néha pisztollyal is járőröznek, feladatuk a biztonság megőrzése és a veszélyes utasok megfékezése. 2009-ben már 20 éve teljesítettek szolgálatot a metró területén, de fegyverhasználatra 2009-ig még nem került sor (és reméljük az elmúlt 12 évben se).

Forrás

* a www.mwg.de honlap Sicher unterwegs című cikke

3 komment

Címkék: metró münchen index2


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr9316584072

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Atpat 2021.06.07. 20:15:04

És akkor most ismételgessük: Münchner, Münchner, Münchner ... az "e" kiesik.

sanyikám 2021.06.07. 22:30:58

Nálunk is van ilyen üreg a peronok alatt?

Mad Mind 2021.06.08. 18:56:35

N@sanyikám:
Nem ott az áram van :D
Meg az orkok, ja nem azok a bejáratnál.
Egyébként jó cikk, csak éppen nem Budapestre.
süti beállítások módosítása