A vasút veszélyes üzem, tartja a mondás. És ez ugyanúgy, vagy még fokozottabban igaz a metróhálózatokra is. Egy-egy metróvonal forgalma többszöröse is lehet akár egy nagyvasúti vonalnak, mind az utasok, mind a szerelvények tekintetében.
A sok metróhasználóra sok-sok veszély leselkedik, fontos a gyors menekülés, a biztonságos várakozás vagy a segélyhívás lehetősége.
Münchener Freiheit, a müncheni metró egyik különlegesen szép és látványos állomása (kép forrása: Wikimedia Commons)
A müncheni metrót üzemeltető Münchener Verkehrsgesellschaft (röviden MVG) egy részletes leírást tett közzé honlapján az utasainak, hogy milyen biztonsági berendezésekkel óvják utasaik életét és egészségét.
A most következő lista azokat a biztonsági berendezéseket sorolja fel, mely a metróhasználók (nem csak a müncheni metró utasait!) életét védik egy esetleges baleset vagy rosszullét esetén.
Biztonság a teljes vonal mentén - vészhelyzetekre szolgáló létesítmények
A jól képzett személyzet és a legmodernebb technológia biztosítja, hogy Ön teljes biztonságban érezze magát a metrón, a buszon és a villamoson, valamint az állomásainkon. Szeretnénk bemutatni Önnek a legfontosabb biztonsági eszközöket és azok működését. Természetesen reméljük, hogy soha nem lesz rájuk szüksége. Mindazonáltal kérjük, hogy ismerkedjen meg velük: Vészhelyzetben mások élete vagy egészsége függhet az Ön gyors és helyes cselekvésétől.
Segélyhívó oszlop
Minden metróállomáson korszerű vészhelyzeti segélyhívó oszlopok vannak. Az összes biztonsági felszerelést egy központi helyen gyűjtöttük össze. A vészjelző oszlopok piros színűek, ezért jól láthatóak.
Vészhelyzeti oszlop
A vészhelyzeti oszlop tetején az SOS betűk láthatóak. A vészhelyzeti oszlopok a földalatti peronokon és a félemeleti szinteken találhatók. Az egyes biztonsági berendezések áttekinthetően vannak elrendezve. A földalatti peronokon található vészhelyzeti oszlopokban vészhívó, vészleállító, információs hívás, tűzoltó készülék és állomásonként legalább egy defibrillátor található.
Vészfék
Minden metrószerelvényen és villamos ajtajain vészleállító fogantyúk vannak felszerelve.
Vészfék
Metró: A vészleállító kar meghúzásával megakadályozhatja egy álló vonat elindulását, vagy veszélyes helyzetben megállíthatja a mozgó vonatot. Annak érdekében, hogy a mozgó metrószerelvény ne álljon meg az alagútban, a vészfék csak körülbelül 10 másodpercig működik, miután a szerelvény elindult. Ha a vészféket ezután meghúzzák, a vonat akkor is továbbhalad a következő megállóig, mivel ott hatékonyabb a segítségnyújtás (pl. utasok evakuálása, tűzoltás stb.) lehetséges, mint amikor a vonat két állomás között megáll.
A villamosoknál más a helyzet: ha itt az utas meghúzza a vészféket, a vonat mindig vészfékezéssel áll meg.
Vészleállító
Minden metróperonon vágányonként legalább két vészleállító fogantyú található. A vészleállító a vészkijelző oszlopba van beépítve, és kinyújtott karral könnyen elérhető. A vészleállító csak azon a vágányon működik, amelynek az oldalán fel van szerelve. Ha például egy utas a jobb oldali vágányterületre esik, akkor a vészkijárati oszlop jobb oldalán lévő vészleállító fogantyút kell meghúzni. Ez megállítja az adott vágányon a peronhoz közeledő vonatokat.
Vészleállító fogantyú
A vészleállítás feloldása után azonnal értesítse a metró üzemközpontot a segélyhívón keresztül, és adja meg a vészleállítás okát.
Defibrillátor
Minden metróállomáson van legalább egy automata defibrillátor, amelyet bárki használhat életmentésre. A készülékek a megjelölt vészhelyzeti oszlopokban találhatók. A defibrillátor célzott elektromos sokkot alkalmaz az életveszélyes kamrafibrilláció megszakítására, amely a hirtelen szívmegállásban szenvedők 90 százalékánál fordul elő. A defibrillátor hangvezérléssel végigvezeti a beteget az újraélesztés teljes folyamatán. Ha a szívrohamot követő első percen belül intézkednek, a túlélés esélye nagyon magas.
Defibrillátor használat közben
Vészhívó
A metrókocsikon az utastérben minden ajtónál - a vészfék alatt - egy-egy vészhívó gombot helyeztek el, amelynek megnyomásával közvetlen hangkapcsolat létesül a vezetővel. A vonat hosszától függően legfeljebb 18 segélyhívó állomás áll rendelkezésre. Ez azt jelenti, hogy a vészhelyzetet azonnal jelenteni lehet, miközben a vonat még halad. A járművezető ekkor rádión keresztül azonnal további intézkedéseket kezdeményezhet, és a következő állomásra rendeli pl. a rendőrséget, a földalatti őrséget, a tűzoltóságot vagy a mentőorvost.
Segélyhívó nyomógomb
Kérjük, beszéljen a lehető legnyugodtabban és legvilágosabban. Csak akkor lépjen el a segélyhívástól, ha a járművezetőnek már nincs kérdése.
Segélyhívó állomások a metróállomásokon
Minden földalatti állomáson minden peronon legalább két segélyhívó pont van. Minden félemeleten van legalább további egy. A segélyhívó állomások a vészhelyzeti oszlopokban találhatók.
Ezen kívül minden felvonó vészhívó berendezéssel is fel van szerelve. Ezeket egy segélyhívó szimbólummal jelölik. A segélyhívó berendezések videofelügyelettel vannak ellátva, és egy gombnyomással közvetlen kapcsolatot biztosítanak a metró műveleti központjával. Kérjük, mindig adja meg a nevét, tartózkodási helyét és a segélyhívás okát. Beszéljen a lehető legnyugodtabban és legvilágosabban, és válaszoljon az MVG alkalmazottjának kérdéseire.
Segélyhívó állomás a metróállomáson
Poroltó
Az MVG összes metrószerelvénye, autóbusza és villamosa fel van szerelve tűzoltó készülékkel. A készülékeket tűz esetén minden utas használhatja. A járművön elhelyezett tűzoltó szimbólumok mutatják az utat a készülékekhez. A tűzoltásra vonatkozó utasítások közvetlenül a tűzoltókészüléken találhatók. Alapvetően az oltás során ügyeljen arra, hogy elegendő távolságot tartson, oltsa el szakaszosan, és ne közvetlenül a lángokba, hanem alulról a parázsba permetezzen.
Poroltó készülék az állomáson
Továbbá minden metróperonon vannak még tűzoltó készülékek. Ott a segélyhívó oszlopok legalsó rekeszében találhatók.
Menekülési utat jelző táblák
Az egész metrórendszer egységes táblákkal van felszerelve, amelyek vészhelyzetben megmutatják az utasoknak a legrövidebb kiutat. Az alagútban a táblák a legközelebbi állomásra vagy vészkijáratra mutatnak.
Nemzetközileg egységes egyértelmű jelzések a biztonságos meneküléshez
Fontos: Tűz esetén a liftek használata általában tilos! Tűz esetén áramkimaradás esetén az emberek a liftben rekedhetnek és megfulladhatnak.
Vészleállító a mozgólépcsőknél
Minden mozgólépcsőre vészleállító fogantyú vagy gomb van felszerelve, amellyel a lépcső veszélyes helyzetben (pl. elesett személy, beszorult ruházat stb. esetén) azonnal megállítható. A lépcső a vészleállító kioldása után hirtelen rántással megáll. A mozgólépcsőkön fokozott a leesés veszélye - ezért kérjük, hogy a mozgólépcsők használatakor kapaszkodjon a korlátba. Ezt követően kérjük, hogy a vészleállás feloldásának okáról sürgősségi híváson keresztül tájékoztassa a földalatti üzemközpontot.
Mozgólépcső vészleállító
Biztonsági tér
Minden peron pereme alatt van egy biztonsági tér, amely a peron teljes hosszában végighúzódik. Ha a pálya területére esett, itt biztonságba kerülhet. Nyomja magát laposan az üreg falához, ne mozduljon, és hívja fel magára a figyelmet azzal, hogy segítségért kiált.
Nem hagyhatja el a biztonsági területet, amíg a kezelőszemélyzet a segítségére nem siet, és nem kéri erre.
Ne feledjük, hogy a metrószerelvények akár másfél percenként is követjetik egymást, így másodperceken múlhat a biztonságos menekülés esélye, jobb inkább türelmesen várni, mint feleslegesen kockáztatni. Bár el kell ismerni, sokkoló lehet itt átélni egy érkező szerelvény hangos fékezését.
A metrók többnyire egy alul vezetett harmadik sínből kapják az elektromos energiát, mely érintése halálos áramütést is okozhat. Az állomások építésénél ezeket a veszélyes síneket mindig a túlsó oldalra építik, így beesés esetén legalább az áramütés veszélye nem áll fent.
Biztonsági tér a peron alatt
Ha Ön nem érintett, de ilyen helyzet szemtanúja, azonnal húzza meg a vészleállító gombot, és értesítse az MVG Üzemeltetési Központot.
Metróőrség
A biztonságról a technikai berendezéseken kívül a járőröző metróőrök (U-Bahn Wache) is gondoskodnak.
Metróőrök munka közben
A metróőrök a jegyellenőrök és a rendőrök között helyezkednek el. Segítik az utasokat, információkat adnak, jól ismerik a metró egész területét. Bilinccsel és néha pisztollyal is járőröznek, feladatuk a biztonság megőrzése és a veszélyes utasok megfékezése. 2009-ben már 20 éve teljesítettek szolgálatot a metró területén, de fegyverhasználatra 2009-ig még nem került sor (és reméljük az elmúlt 12 évben se).
Forrás
* a www.mwg.de honlap Sicher unterwegs című cikke
Utolsó kommentek