HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 9euroticket (2) afrika (6) agv (1) alagút (7) alex (1) állatok (2) állomás (15) alpok (1) alstom (2) amerika (2) amszterdam (1) anglia (18) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (91) autó (2) autómúzeum (4) ave (17) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (10) bécsújhely (3) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) bombardier (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) caf (1) commons (2) csehország (15) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (20) egyiptom (4) éjszakai vonat (2) elon musk (2) érdekességek (62) euronight (3) európa (7) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (74) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (11) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (1) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (65) index2 (271) india (4) innsbruck (4) interrail (14) izrael (1) japán (12) jbss bahn (14) jövő (2) kalifornia (4) kanton (1) kastély (7) kecskemét (18) kenya (1) kína (41) kindertojás (2) kisvasút (11) kombinált szállítás (2) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (7) különleges vasút (4) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (2) linz (1) madrid (11) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (37) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (1) mercedes (1) metró (10) milánó (6) mittenwaldbahn (6) modellvasút (12) monaco (1) münchen (79) múzeum (40) nagysebességű vasút (156) nápoly (3) németország (80) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (11) olaszország (50) oroszország (3) ouigo (1) párizs (12) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (4) prága (9) puchberg (7) railjet (9) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (8) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (4) siemens (2) sikló (1) sinkanszen (4) skoda (1) söll (1) spanyolország (65) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (8) svájc (21) svédország (4) szaud-arábia (1) szeged (1) szlovénia (9) s bahn (16) tajvan (1) talgo (7) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (1) terepasztal (9) tgv (39) tibee (5) tibet (1) törökország (3) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (21) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (2) villamos (10) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (1) westbahn (1) Windischgarsten (4) würzburg (1) zürich (1) Címkefelhő

2021.05.13. 10:45 Balogh Zsolt

Tizenhat érdekesség az Eurostar mozdonyvezetőiről

Érdekes cikket közölt 2017. szeptember 22-én az angol www.telegraph.co.uk weboldal a Franciaország és Anglia között közlekedő Eurostar vonatokról és a rajta szolgálatot teljesítő mozdonyvezetőkről. Az eredeti cikket megpróbálom szöveghűen visszaadni és néhány helyen személyes kiegészítésekkel pontosabbá tenni.

eurostar_gettyimages-139830060.jpgEurostar vonat száguld London és Párizs között

A 30 éves Helen Maclean adott interjút, aki egyike az Eurostar női mozdonyvezetőinek. Az Eurostar vonatai 1990 óta kapcsolják össze Párizst és Londont a Csatorna-alagúton át. A menetidő a két főváros között 2 óra 15 perc, a távolság mintegy 300 km.

Hajnali 4-kor kelés, utazás Párizsba, majd ebédre vissza Londonba.

Az Eurostar mozdonyvezetőjének átlagos napja korán kezdődik, de gyakran időben véget is ér, így egy délutánt a francia vagy az angol fővárosban tölthet.

"Szeretek a Jardin du Luxembourgba menni, amikor csak tehetem" - meséli Helen Maclean, aki egyike annak a két női mozdonyvezetőnek, aki a Csatorna-alagúton át közlekedő vonatokat üzemeltető vasúttársaságnál dolgozik.

Az, hogy a világ két legismertebb városában tölti az idejét, csak az egyik előnye annak a munkának, amely Maclean szerint az egyik legjobb a szakmában.

1. Rengeteg idő van a csendes elmélkedésre - és az éneklésre

A repülőgépekkel ellentétben, amelyeken pilóta és másodpilóta is van, az Eurostar vonatvezetők egyedül töltik a vezetést. Van két vonatvezető - akik közül az egyiknek vészhelyzetben is tudnia kell kezelni a vonatot -, de ezen kívül két és fél óra magány. "Sokat énekelek magamnak - sok Beyoncét -, de általánosságban elmondható, hogy az embernek tudnia kell élvezni a saját társaságát" - mondja Maclean. "Rengeteg időd van gondolkodni, de ez azt jelenti, hogy amikor hazaérek a munkából, mindenkivel csak beszélgetni akarok."

Tudomásom szerint a hosszú alagút biztonsági előírásai miatt minden motorvonaton két vezető teljesít szolgálatot, de nem egy helyen, hanem a vonat két végén. Bármilyen baleset, műszaki hiba esetén az Eurostar 373 sorozatú motorvonat középen szétkapcsolható és az épen maradt vonatrész egyedül is képes kijutni az alagútból, miután az utasok átszálltak a működőképes szerelvényrészbe. Bár a kocsik ún. Jacobs-forgóvázakkal kapcsolódnak egymáshoz, a szerelvény közepénél két hagyományos forgóváz található, így a szerelvény biztonsággal szétkapcsolható.Emiatt szükséges a két mozdonyvezető. A 2015-ben üzembe állított új motorvonatok már nem Jacobs-forgóvázakat használnak, így elméletileg azok több helyen is megbonthatóak. Szerencsére erre még üzemszerűen soha nem került sor.

Az Eurostar szerelvénye

2. De nincs mosdószünet!

Egyedül vezetni a Kent vidékén keresztülszáguldó vonatot azt jelenti, hogy a WC-szünetek nem jöhetnek szóba menet közben. Az Eurostar szóvivője szerint a mozdonyvezetőket arra ösztönzik, hogy munkakezdés előtt használják a WC-t.

Szerencsére a menetidő a két végállomás között elég rövid ahhoz, hogy ki lehessen bírni. Ha mégsem, arra a tapasztalt mozdonyvezetőknek sok meglepő trükkjük van, melyeket inkább nem részleteznék.

3. Ez nem kisfiúknak való munka

"A régi időkben, amikor a vonat összekapcsolását még kézzel végezték, ez inkább a férfiak szakmája volt - de most, amikor ez gombnyomásra történik, nincs indok arra, hogy a nők ne csinálhatnák" - mondja Maclean. "Egyre több nő kezd vonatvezetésbe, és miért ne tennénk mi is? Ugyanolyan jók vagyunk, mint a fiúk, és miért ne kaphatnánk meg ugyanazt a biztonságot és fizetést. Nincs megkülönböztetés a férfiak és a nők fizetése között."

Két ICE motorvonat összekapcsolódása, a modern szerelvények képesek gombnyomásra szét- és összekapcsolódni

A MÁV napjainkban még szigorúbb, a női mozdonyvezetőket csak motorvonatokra osztanak be, szintén a nehéz fizikai igénybevételt igénylő szét- és összekapcsolások miatt, melyet a motorvonatokon nem kell végezni.

4. Ha már a fizetéseknél tartunk...

Az Eurostar nem közölt pontos számot, de úgy tudjuk, hogy a mozdonyvezetők fizetése 65 000 font körül van.

Valószínűleg bruttó éves fizetésre gondol a cikkíró. Ez 417 Ft-os angol fonttal számolva kb. megfelel bruttó 2 258 750 Forintnak havonta.

Az Eurostar vonatok útvonalai (kép forrása: Wikimedia Commons)

5. A mozdonyvezetőknek észnél kell lenniük

"Nincs robotpilóta, mint a repülőgépen" - mondja Maclean. "Tehát egész úton a jelzésekre kell figyelni. Amíg zöld jelzést látsz, addig egy kicsit lazíthatsz, de ha a zöldtől [sárga vagy vörös] eltérő jelzés van, akkor figyelned kell."

Azt gondolom, hogy ez az összes ember vezette járműre igaz, guruljon, ússzon vagy repüljön.

6. A jelzőtáblák csak homályosak

A vonat az idő nagy részében olyan gyorsan halad, hogy a síneket szegélyező külső fizikai jelzések használhatatlanok, ezért a jelzések a vezetőfülkében lévő elektronikus monitoron jelennek meg. Csak Párizshoz vagy Londonhoz közeledve kerülnek újra a hagyományos jelzők és táblák a vezető figyelmébe.

Ez szintén nem csak a nagysebességű vonatokra igaz, a legtöbb vonalon már létezik az ún. jelfeladás, vagyis a jelző által mutatott kép megjelenik a vezetőállás monitorán is.

7. Franciaországban gyorsabban mennek a dolgok

Angliában és Franciaországban nem ugyanazok a sebességkorlátozások. Mi több, az Eurostar útvonala az egyetlen az Egyesült Királyságban, ahol nem mérföld/órát, hanem kilométer/órát-t használnak. "St Pancrasból 40 km/h-val (25mph) húzunk ki, majd a sebesség 230 km/h-ra (143mph) emelkedik, aztán 160 km/h-val (99mph) megyünk át az alagúton, és végül 300 km/h-val (186mph), amint a túloldalon, Franciaországban kijutunk" - mondja Maclean.

Menetidők Eurostar vonattal a különböző városok között:

* London - Amszterdam – 3 óra 50 perc
* London - Rotterdam – 3 óra 10 perc
* London - Párizs – 2 óra 15 perc
* London - Brüsszel – 1 óra 51 perc
* London - Marseille – 6 óra 27 perc

8. Nincs sok látnivaló - kivéve, ha egy salakhalmot meglátsz a fülkédből

A vezetőfülkében gubbasztva, az angol vagy a francia vidéken végigsüvítve nincs túl sok lehetőség a városnézésre. "Rengeteg mezőt látsz" - mondja Maclean. "Elég messzire el lehet látni, mivel a nagysebességű vonalak tiszták és elég egyenesek, de ami a látnivalókat illeti, az nincs túl sok. A Lille melletti salakhalmok jól láthatóak, és néha a Sacre Coeur-t is ki lehet venni, ahogy Párizs felé közeledünk."

Salakhalmok Lille közelében

A London és Párizs közötti vasútvonal még a jobbik fajta, a tenger alatti alagutat leszámítva nincsenek hosszú alagutak, így azért lehet kicsit nézelődni. Ám az újabb nagysebességű vonalakon alagút alagutat ér, ha meg nem, akkor vagy bevágásban vagy zajvédő falak közé szorítva halad a vonat.

9. A francia jelzőőrök nem hajlandók angolul beszélni

Ezért van az, hogy minden Eurostar mozdonyvezetőnek egy bizonyos pontig kétnyelvűnek kell lennie. Minden jelöltnek kilenc hónapos tanfolyamon kell részt vennie, amelynek része az is, hogy egy francia családnál kell laknia, mielőtt egyáltalán vonat közelébe kerülne. "Ha a jelzőőr telefonál, akkor tudnod kell franciául" - mondja Maclean - "nem tudom elképzelni, hogy valaha is ne tudnának franciául".

Az angol "Signalmen" talán helyesen Forgalomirányító lehet a nyers jelzőőr fordítás helyett. Írjátok meg kommentben! :)

10. Az Eurostarnak több francia mozdonyvezetője van, mint angol

"62 angol és 102 francia kolléga van - de mindannyian barátok vagyunk."

11. St Pancras vagy Gare du Nord?

"A St Pancras, mindenképpen" - mondja Maclean. "Nehezen fogsz találni még egy olyan szép állomást, mint a St Pancras. A Gare du Nordnak még egy kis szeretetre van szüksége, de dolgoznak rajta".

A St. Pancras homlokzata...

... és a vonatfogadó csarnok belülről egy Eurostar vonattal

12. Ha egy vonaton úgy érzi, mintha az csak gurulna, az azért van, mert tényleg csak gurul

"Az Eurostar nagy hangsúlyt fektet a környezetvédelemre, ezért arra ösztönöznek minket, hogy ahol csak lehet, guruljunk a vonattal" - mondja Maclean. Ez olyan, mint amikor kiengedett kuplunggal gurulunk az autónkkal. "Vannak olyan szakaszai a pályának, ahol, ha lefelé haladunk, egyszerűen hagyhatjuk a vonatot gurulni, és csökkenthetjük a felsővezetékből felvett villamos energia nagyságát. Ha egy kicsit lemaradunk a menetrendtől, akkor visszakapcsoljuk az áramot, de egyébként gurulhatunk".

Az Eurostar utastere, itt kell kibírni az utasoknak azt a 2 és fél órát, amíg Párizsból Londonba utazunk (kép forrása: Wikimedia Commons)

13. A Csatorna-alagút csak 20 percig tart

Maclean szerint a vonat csak 20 percig van az alagútban, és a legtöbb utas észre sem veszi. "A vonat világítása ugyanúgy megmarad" - mondja. "Számunkra az alagút valószínűleg a legunalmasabb része az útnak".

14. Nem ez az egyetlen "unalmas" része az utazásnak

Igen, a vonatok elütik a vaddisznókat. Az új észak-franciaországi kerítések bevezetésével már nem annyira, de korábban egy vaddisznóba beleszáguldani nem kis gondot jelentett. "Meg kellett állni és ellenőrizni a vonatot" - mondja Maclean.

Gázolás esetén a vonat akár ki is tud siklani a jármű alá került tetemtől vagy pedig az elgázolt állat letörhet vagy működésképtelenné tehet fontos alkatrészeket, akár a biztosítóberendezés érzékelőit is! Ezért gázolás esetén szükséges a vonatot leellenőrizni, hogy biztonságosan haladhat-e tovább.

15. A mozdonyvezetőknek mindig maguknál kell tartaniuk a kézikönyvet

Régebben a szabálykönyv fizikai példányait kellett cipelniük magukkal, de ma már minden iPadeken van. Ötféle szabálykönyvből lehet nemzetközi mozdonyvezetővé válni, Belgiumban más kézikönyv van, mint Franciaországban, így csak a tapasztaltabb mozdonyvezetők működtetik a Brüsszelbe tartó járatot.

Ez szintén nem csak az Eurostar vezetőire igaz.

16. A jelentkezéshez tiszta jogosítvánnyal kell rendelkeznie

A mozdonyvezetőknek teljes körű képesítéssel, hároméves tapasztalattal - más vonalon végzett képzéssel (Maclean a Gatwick Expressznél húzta az igát) - és tiszta mozdonyvezetői engedéllyel kell rendelkezniük ahhoz, hogy jelentkezhessenek.

Az Eurostar vezetőállása (kép forrása: www.dg8design.com)

Szavazás

Források

* www.telegraph.co.uk - 16 things you didn't know about driving a Eurostar train (the salary is £65,000 but you can't go to the loo)

4 komment

Címkék: anglia index2 nagysebességű vasút


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr7916556722

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

petya19 2021.05.13. 15:55:13

Az Eurostar és a Thalys mutatja, hogy lehetséges személyzetváltás nélkül határon át közlekedni.

fofilozofus · http://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/ 2021.05.16. 19:33:04

1. "Ugyanolyan jók vagyunk, mint a fiúk, és miért ne kaphatnánk meg ugyanazt a biztonságot és fizetést. Nincs megkülönböztetés a férfiak és a nők fizetése között."

Ja, csak fordítva nem igaz: a férfiak nem ugyanolyan jók gyerekszülésben, mint a nők.

Úgyhogy rohadt nagy pazarlás nőket alkalmazni, miközben kipusztul a társadalom, de ezt nem most fogjuk megvitatni. Maradjunk annyiban, hogy a nők "egyenjogúságának" kampányát a nagyvállalatok fizetik.

2. A franciák nem hajlandók angolul beszélni. :-)))))) Érdekes, de mondjuk én sem szeretném, ha a magyar vonalakon angolul kellene beszélni a forgalmi személyzetnek. Tanuljanak meg magyarul, vagy alkalmazzanak magyar mozdonyvezetőt, ha már ide akarnak jönni.

3. MI a fene az a St. Pancras? Csak nem vasútállomás????! A pofám leszakad!

4. "Az Eurostar nagy hangsúlyt fektet a környezetvédelemre, ezért arra ösztönöznek minket, hogy ahol csak lehet, guruljunk a vonattal"

A kötelező környezetvédelmi duma. :-))) Egyrészt roppantul környezetbarát lehet 300-zal száguldozni, másrészt amit gurulsz, ahhoz visszafelé dupla energia kell.
Régen volt a vörös farok a kommunista tankönyvekben, mert bármiről volt szó, a végére valami munkásmozgalmi rizsát oda kellett írni. Most meg környezetvédelmi, női egyenjogsági stb. baromság a kötelező. Úgy látszik, mindegy milyen a rendszer, a fő ideológiát akkor is nyomatni kell mindenhol.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2021.05.27. 20:41:04

@fofilozofus: 1:Nem tudhatjuk, hogy az interjúalany szült-e már, tervezi-e, és ha más foglalkozása volna, jobban akarna-e.
3: szerintem egyértelműen kiderül a szövegkörnyezetből, és fotó is van. Nyilván nem kikötő, ha már egy vonatos cikket olvasol. :)
4: szerintem az eredeti cikkíró kicsit lebutította a választ. Igenis fontos az energiatakarékosság, na nem a környezetvédelem, hanem a gazdaságosság miatt. És ha ez még környezetbarát is, akkor miért ne emeljük ki?
süti beállítások módosítása