A magyar vasútnak, mint tudjuk, négy ellensége van: a tavasz, a nyár, az ősz és a tél. Ebből különösen kritikus szokott lenni a tél és akkor is az (első) havazás. Pedig Magyarországon még nincsenek is igazán kemény telek, se igazi hóviharok.
A vasútnak szélsőséges időjárási események során is működnie kell, a hó, a jég és a hideg problémájára pedig számos megoldás született már.
Egy német ICE 3 szerelvény fagyálló folyadékkal történő permetezése
Az idei európai tél bebizonyította, hogy az infrastruktúra-beruházások és az új járművek forgalomba állásának ellenére a pályahálózat-működtetők és az üzemeltetők még mindig nem tudnak megbirkózni a faggyal és a sok havazással járó nehézségekkel. A járművek meghibásodása és az infrastruktúra károsodása késéseket és járatkimaradásokat okoz.
A megelőző intézkedések minimalizálják a károkat és a költségeket.
Az utólagos hibajavítások helyett célszerű inkább a megelőzésre koncentrálni. A megelőző munkáknak köszönhetően megakadályozható a jég felhalmozódása a forgóvázakon és a vonat alvázának egyes szakaszain. A jégtelenítés megköveteli a lehető legalacsonyabb teljes energiamérleget a jégtelenítési folyamat minden más formájához képest. Kevesebb energia szükséges a jégképződés megakadályozására a vonat indulása előtt, mint a jármű jégtelenítéséhez forró levegő, víz vagy gőz felhasználásával.
A jégfelhalmozódás és a megmaradt hó problémákat okozhat a különféle rendszerekben, például fékekben, ajtókban, tengelykapcsolókban vagy forgóvázakban. Az egyetlen hatékony módszer a jegesedés megakadályozására a gördülőállomány bizonyos részeinek speciális folyadékkal történő bevonása, amely a felszínen marad és védőréteget hoz létre a hó és a jég ellen.
A jegesedésgátló rendszert használó üzemeltetők megerősítik a téli szezonban az idő- és karbantartási költségek csökkenését. A pályahálózat-működtetőknek is előnyös, hogy ha kevesebb jég halmozódjon fel a járműveken, mert ez később károsíthatja a biztosító- és a jelzőberendezéseket.
A legnagyobb európai személy- és teherszállítók megelőző megközelítést alkalmaznak, mivel a jegesedésgátló koncepciót már tesztelték és jóváhagyták a járműgyártók. Az alkalmazás gyökerei a repülési iparágban keresendők, ahol már több mint 30 éve használják.
Európa
A Nordic Anti-iceing rendszer egyedülálló és automatizált rendszer, amely hatékonyan csökkenti világszerte a hó- és jég lerakódásokat. A fűtött, jegesedésgátló folyadékot alacsony nyomáson továbbítják a forgóvázakra és más kiválasztott alkatrészekre. A folyadék a permetezett felületen védőrétegként megmarad, megakadályozva a hó odatapadását. A felesleges folyadékot és az olvadékvizet a sínekre fektetett tálcákon gyűjtik össze. Automatikus és környezetbarát eljárásban végzett tisztítás után a folyadékot a következő kezelés során újra felhasználják. Minden járműtípusnak van egy előre konfigurált permetezési programja. A jegesedésgátló folyamat során a gördülőállomány alacsony, állandó sebességgel halad át a rendszeren. Különböző érzékelők érzékelik a helyzetét, és lehetővé teszik a folyamatok autonóm aktiválását és deaktiválását.
Egy TGV szerelvényre jegesedésgátló folyadékot permeteznek
Minden folyadék biológiailag lebomló, nem mérgező és környezetbarát. A legtöbb nagy járműgyártó, mint az Alstom, a Siemens, a Bombardier és a Stadler, már alkalmazza a flotta egy részénél a téli problémák elkerülése érdekében.
Az elmúlt években a skandináv mérnökök több mint 10 különböző típusú folyadékot fejlesztettek ki a stratégiai partnerükkel, a Kilfrosttal, a jégmentesítő megoldások eredeti úttörőjével együtt a repülési ágazatban.
A skandináv jegesedésgátló rendszert a Nordic Winter Solutions, egy 2008-ban alapított svéd vállalat gyártja. A csapat a vasutak, különösen a járművek számára tervezett téli megoldásokra specializálódott. Az NWS jelenleg Európa vezető gyártója a jegesedésgátló megoldásokkal minden olyan európai országban, ahol kemény téllel kell megküzdeni. A Nordic Winter Solutions rendszert a DB (Németország), az SNCF (Franciaország), a DSB (Dánia), a Bane Nor (Norvégia), a KM és a PKP IC (Lengyelország), a Prorail (Hollandia), az SNCB (Belgium), a VR (Finnország), az SL használja (Svédország).
Kína
2019 óta a Nordic megoldása sikeresen működik Ázsiában, ahol a kínai vasutak első kettős rendszerét állították üzembe. Számos teszt után úgy döntöttek, hogy további rendszereket rendelnek, amelyek a kifejezetten a 2022-es pekingi téli olimpiára felkészülő járművek és vasutak stratégiai karbantartás elemei lesznek. Ezenkívül a rendszert Dél-Koreában is tesztelik a nagysebességű vasúti szolgáltatásoknál (KTX). Jegesedésgátló berendezések Kanadában és Oroszországban is működnek a Szentpétervár-Moszkva-vasútvonalon.
CRH nagysebességű motorvonat Kínában
A skandináv vállalat folyamatosan fejleszti a rendszereket, alkalmazkodva a gyorsan fejlődő vasúti piachoz, amely nagyobb sebességet és hosszabb ideig tartó jegesedésgátló hatást igényel. Az összes kutatási tevékenységet a legnagyobb gondossággal, a környezeti, egészségügyi és biztonsági kérdésekkel végzik.
A Nordic Winter Solutions a kezdetek óta arra összpontosít, hogy megoldja azokat a problémákat, amelyekkel a vasúti közlekedés a fagypont alatti hőmérsékleten találkozik. A téli problémák széles körű tapasztalata és a különféle jegesedésgátlók lehetővé teszik a technológia alkalmazkodását az infrastruktúra egyéb elemeihez. A vállalat jelentős erőfeszítéseket tesz a megbízható megoldások kifejlesztése érdekében, amelyek védik a felsővezetéket és a kitérőket. A kialakuló jég zavarja az infrastruktúrát, megbénítja a forgalmat és leállásokat okoz. A Nordic bemutatta az első mobil egységet is, amelyet egy olyan járműre szereltek, amely képes távoli helyek elérésére is. Tartályokból és permezező berendezésekből áll, amelyek képesek előállítani a kívánt tulajdonságú folyadékot előre beállított paraméterek alapján. A kézi szórófejek lehetővé teszik a permetezést közvetlenül a kiválasztott elemekre.
Japán
Japán is régóta alkalmaz már jegesedés gátló folyadékot a nagysebességű vonalakon. A Sinkanszen vonatokra menet közben permetezik a fagyálló folyadékot, hogy elkerüljék a szerelvények jegesedését.
Youtube videó a vonatok fagyállóval történő permetezéséről
Infrastruktúra
A jegesedés gyakran okoz még ma is problémát, országoktól függetlenül. A járműveken kívül a pályát is védeni kell a hó és a fagy által okozott károktól. Gyakori probléma a kitérők összefagyása és a hó miatti működésképtelenség. Erre nyújt már régóta megoldást a váltófűtő-berendezés, mely a kitérők veszélyeztetett részeit nulla fok feletti hőmérsékleten tartja, elkerülve így az összefagyást.
Források
* A Railwaygazette.com Does arrival of winter have to paralyze the railways? című cikke
Utolsó kommentek