HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (3) amerika (2) amszterdam (1) anglia (20) április elseje (3) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (125) autó (3) autómúzeum (4) ave (21) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (2) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (66) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (83) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (20) iho.hu (1) index (100) index2 (313) india (4) innsbruck (5) interrail (15) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (4) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (1) linz (3) lisszabon (1) london (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (42) nagysebességű vasút (174) nápoly (4) németország (91) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (1) párizs (17) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (15) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (3) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (72) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2021.04.15. 17:22 Balogh Zsolt

A tél beköszöntének meg kell-e bénítania a vasutat?

A magyar vasútnak, mint tudjuk, négy ellensége van: a tavasz, a nyár, az ősz és a tél. Ebből különösen kritikus szokott lenni a tél és akkor is az (első) havazás. Pedig Magyarországon még nincsenek is igazán kemény telek, se igazi hóviharok.

A vasútnak szélsőséges időjárási események során is működnie kell, a hó, a jég és a hideg problémájára pedig számos megoldás született már.

ice.jpgEgy német ICE 3 szerelvény fagyálló folyadékkal történő permetezése

Az idei európai tél bebizonyította, hogy az infrastruktúra-beruházások és az új járművek forgalomba állásának ellenére a pályahálózat-működtetők és az üzemeltetők még mindig nem tudnak megbirkózni a faggyal és a sok havazással járó nehézségekkel. A járművek meghibásodása és az infrastruktúra károsodása késéseket és járatkimaradásokat okoz.

A megelőző intézkedések minimalizálják a károkat és a költségeket.

Az utólagos hibajavítások helyett célszerű inkább a megelőzésre koncentrálni. A megelőző munkáknak köszönhetően megakadályozható a jég felhalmozódása a forgóvázakon és a vonat alvázának egyes szakaszain. A jégtelenítés megköveteli a lehető legalacsonyabb teljes energiamérleget a jégtelenítési folyamat minden más formájához képest. Kevesebb energia szükséges a jégképződés megakadályozására a vonat indulása előtt, mint a jármű jégtelenítéséhez forró levegő, víz vagy gőz felhasználásával.

A jégfelhalmozódás és a megmaradt hó problémákat okozhat a különféle rendszerekben, például fékekben, ajtókban, tengelykapcsolókban vagy forgóvázakban. Az egyetlen hatékony módszer a jegesedés megakadályozására a gördülőállomány bizonyos részeinek speciális folyadékkal történő bevonása, amely a felszínen marad és védőréteget hoz létre a hó és a jég ellen.

A jegesedésgátló rendszert használó üzemeltetők megerősítik a téli szezonban az idő- és karbantartási költségek csökkenését. A pályahálózat-működtetőknek is előnyös, hogy ha kevesebb jég halmozódjon fel a járműveken, mert ez később károsíthatja a biztosító- és a jelzőberendezéseket.

A legnagyobb európai személy- és teherszállítók megelőző megközelítést alkalmaznak, mivel a jegesedésgátló koncepciót már tesztelték és jóváhagyták a járműgyártók. Az alkalmazás gyökerei a repülési iparágban keresendők, ahol már több mint 30 éve használják.

Európa

A Nordic Anti-iceing rendszer egyedülálló és automatizált rendszer, amely hatékonyan csökkenti világszerte a hó- és jég lerakódásokat. A fűtött, jegesedésgátló folyadékot alacsony nyomáson továbbítják a forgóvázakra és más kiválasztott alkatrészekre. A folyadék a permetezett felületen védőrétegként megmarad, megakadályozva a hó odatapadását. A felesleges folyadékot és az olvadékvizet a sínekre fektetett tálcákon gyűjtik össze. Automatikus és környezetbarát eljárásban végzett tisztítás után a folyadékot a következő kezelés során újra felhasználják. Minden járműtípusnak van egy előre konfigurált permetezési programja. A jegesedésgátló folyamat során a gördülőállomány alacsony, állandó sebességgel halad át a rendszeren. Különböző érzékelők érzékelik a helyzetét, és lehetővé teszik a folyamatok autonóm aktiválását és deaktiválását.

Egy TGV szerelvényre jegesedésgátló folyadékot permeteznek

Minden folyadék biológiailag lebomló, nem mérgező és környezetbarát. A legtöbb nagy járműgyártó, mint az Alstom, a Siemens, a Bombardier és a Stadler, már alkalmazza a flotta egy részénél a téli problémák elkerülése érdekében.

Az elmúlt években a skandináv mérnökök több mint 10 különböző típusú folyadékot fejlesztettek ki a stratégiai partnerükkel, a Kilfrosttal, a jégmentesítő megoldások eredeti úttörőjével együtt a repülési ágazatban.

A skandináv jegesedésgátló rendszert a Nordic Winter Solutions, egy 2008-ban alapított svéd vállalat gyártja. A csapat a vasutak, különösen a járművek számára tervezett téli megoldásokra specializálódott. Az NWS jelenleg Európa vezető gyártója a jegesedésgátló megoldásokkal minden olyan európai országban, ahol kemény téllel kell megküzdeni. A Nordic Winter Solutions rendszert a DB (Németország), az SNCF (Franciaország), a DSB (Dánia), a Bane Nor (Norvégia), a KM és a PKP IC (Lengyelország), a Prorail (Hollandia), az SNCB (Belgium), a VR (Finnország), az SL használja (Svédország).

Kína

2019 óta a Nordic megoldása sikeresen működik Ázsiában, ahol a kínai vasutak első kettős rendszerét állították üzembe. Számos teszt után úgy döntöttek, hogy további rendszereket rendelnek, amelyek a kifejezetten a 2022-es pekingi téli olimpiára felkészülő járművek és vasutak stratégiai karbantartás elemei lesznek. Ezenkívül a rendszert Dél-Koreában is tesztelik a nagysebességű vasúti szolgáltatásoknál (KTX). Jegesedésgátló berendezések Kanadában és Oroszországban is működnek a Szentpétervár-Moszkva-vasútvonalon.

CRH nagysebességű motorvonat Kínában

A skandináv vállalat folyamatosan fejleszti a rendszereket, alkalmazkodva a gyorsan fejlődő vasúti piachoz, amely nagyobb sebességet és hosszabb ideig tartó jegesedésgátló hatást igényel. Az összes kutatási tevékenységet a legnagyobb gondossággal, a környezeti, egészségügyi és biztonsági kérdésekkel végzik.

A Nordic Winter Solutions a kezdetek óta arra összpontosít, hogy megoldja azokat a problémákat, amelyekkel a vasúti közlekedés a fagypont alatti hőmérsékleten találkozik. A téli problémák széles körű tapasztalata és a különféle jegesedésgátlók lehetővé teszik a technológia alkalmazkodását az infrastruktúra egyéb elemeihez. A vállalat jelentős erőfeszítéseket tesz a megbízható megoldások kifejlesztése érdekében, amelyek védik a felsővezetéket és a kitérőket. A kialakuló jég zavarja az infrastruktúrát, megbénítja a forgalmat és leállásokat okoz. A Nordic bemutatta az első mobil egységet is, amelyet egy olyan járműre szereltek, amely képes távoli helyek elérésére is. Tartályokból és permezező berendezésekből áll, amelyek képesek előállítani a kívánt tulajdonságú folyadékot előre beállított paraméterek alapján. A kézi szórófejek lehetővé teszik a permetezést közvetlenül a kiválasztott elemekre.

Japán

Japán is régóta alkalmaz már jegesedés gátló folyadékot a nagysebességű vonalakon. A Sinkanszen vonatokra menet közben permetezik a fagyálló folyadékot, hogy elkerüljék a szerelvények jegesedését.

Youtube videó a vonatok fagyállóval történő permetezéséről

Infrastruktúra

A jegesedés gyakran okoz még ma is problémát, országoktól függetlenül. A járműveken kívül a pályát is védeni kell a hó és a fagy által okozott károktól. Gyakori probléma a kitérők összefagyása és a hó miatti működésképtelenség. Erre nyújt már régóta megoldást a váltófűtő-berendezés, mely a kitérők veszélyeztetett részeit nulla fok feletti hőmérsékleten tartja, elkerülve így az összefagyást.

Források

* A Railwaygazette.com Does arrival of winter have to paralyze the railways? című cikke

komment

Címkék: kína franciaország japán svédország index2


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr5216501152

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sncf 2021.04.15. 18:15:50

Az első mondat tévedés, igazából 5 ellenség van, az utasról ne feledkezzünk meg :-)

gigabursch 2021.04.16. 12:45:23

S fô ellenség maga a Mindig Álló Vasutak...

a nagy hohohorgász 2021.04.16. 13:43:49

Szerintem meg a fő ellenség a MÁVot üzemeltető ember, aki pont ugyanolyan gané mint az összes többi ember, szarik bele mindenbe!!!!! Az igényességet a munkára nem lehet pénzen megvenni!!!!
süti beállítások módosítása