2017 jelentős mérföldkő volt a francia nagysebességű vasút számára, hiszen két helyszínen is befejeződtek a munkák és 514 km-rel bővült a hálózat. Egy évre rá elkészült a Nimes-Montpellier nagysebességű vasútvonal is 140 km hosszúságban. Jelenleg épül egy leágazás Torino felé, ám ez még nagyon messze jár a befejezéstől és nem is "igazi" TGV vonal lesz, mert a vonatok legnagyobb sebessége nem fogja elérni a 300 km/h-t.
TGV motorvonat robog valahol Franciaországban
A közeljövő tervei között szerepel a Bordeaux-Toulouse és a Montpellier-Perpignan közötti szakaszok megépítése.
Az első nyilvános konzultációk már folyamatban vannak a Montpellier és Perpignan közötti nagysebességű vasútvonal megépítésére vonatkozó hosszú távú javaslatokról, miután Jean-Baptiste Djébbari francia közlekedési miniszter létrehozta a projekt irányítóbizottságát és megkezdte a 150 km-es vonal engedélyezéséhez szükséges folyamatot.
A nyilvános konzultációk november 2-án kezdődtek, és a következtetéseket január 14-én kellett bejelenteni. Az irányítóbizottság tagjai 2020. év végén találkoztak és megerősítették, hogy 2021 őszén megkezdik a hivatalos nyilvános vizsgálathoz szükséges dokumentumok elkészítését. Megvizsgálják a földvásárlásra vonatkozó javaslatokat is.
A kiváltandó régi vonalon baktat két csatoltan közlekedő "fapados" TGV (kép forrása: Wikimedia Commons)
Étienne Guyot, az Occitanie régió Préfetje szerint a bizottság várhatóan „2021 tavaszáig” elkészíti a rendszer „pénzügyi jegyzőkönyvét” - a költségeket 2014 júliusában 5,52 milliárd euróra becsülték.
A projektet két szakaszra osztották: Az első Montpellier és Béziers között 52,3 km-t tesz meg. Vegyes forgalomra tervezték, csakúgy, mint a Nîmes-Montpellier elkerülő vasútvonalnál, amellyel a végállomást fogja összekötni, ez a vonal várhatóan 2023 folyamán kap közüzemi nyilatkozatot. Az építkezés azonban várhatóan csak jóval később, valószínűleg 2030 körül kezdődik. Az új fővonal mellett 7 km-es összekötő vonal állna rendelkezésre, amelyek mindkét végén összekapcsolják az új vasútvonalat a hagyományos nem-nagysebességű vasúttal.
Franciaország meglévúő és tervezett nagysebességű vasútvonalai. A Montpellier-Perpignan közötti hiányzó kapocs 2025-re biztosan nem készül el, óvatos becslés szerint a határidő inkább 2040 lesz. (kép forrása: Wikimedia Commons)
A második szakasz további 97,7 km-t tesz ki, plusz 23 km-nyi összekötő vonalakat. Ezt kizárólag a nagysebességű személyszállításra tervezték, és új állomásokat tartalmazna Béziers és Narbonne kiszolgálására. A déli végén csatlakozna a Spanyolországba tartó, 2010 decemberében megnyílt, határokon átnyúló, 44,5 km hosszú, Perpignan-Figueres nagysebességű vasútvonathoz. Ennek a szakasznak a megnyitását csak 2040 körül tervezik.
A javaslatok szerint a Béziers-Perpignan szakasznak vegyes forgalmat is biztosítania kell, hogy megfeleljen a Nîmes-Montpellier- és a Perpignan-Figueres-vasútvonalaknak, de az SNCF Réseau (francia állami vállalat, amely az SNCF, a francia államvasút infrastruktúráját és így szinte a teljes francia vasúti hálózatot üzemelteti) ezt kizárta, azzal érvelve, hogy a tehervonatokhoz szükséges enyhébb lejtők/emelkedők nem lennének megvalósíthatók hosszú és drága alagút nélkül.
Narancssárga színnel a már meglévő hagyományos vasútvonalak, piros színnel a létező- és szaggatott pirossal a tervezett nagysebességű vasútvonalak (térkép forrása: openrailwaymap.com)
Decemberben az FNAUT (közlekedés felhasználói lobbizó szervezet) nyílt levelet írt Jean Castex miniszterelnökhöz, amelyben a második szakasz terveinek teljes felülvizsgálatát követelte. Az FNAUT bírálta a javasolt új állomásokat is, rámutatva arra, hogy a meglévő állomásokat használó helyi TER szolgáltatásokkal (regionális személyvonatok) nem lehet átszállási lehetőségeket biztosítani.
A FNAUT felhívta a figyelmet a régi vonal sérülékenységére, amely néha közel halad a Földközi-tenger partjához, így veszélyben van az éghajlatváltozás következményeivel szemben. Az SNCF Réseau ellenezte, hogy mindenképpen szükségessé válhat a meglévő vonal szakaszainak átépítése vagy módosítása, hozzátéve, hogy az ezzel kapcsolatos tanulmányok további részleteit időben közzéteszik a 2021 őszi nyilvános vizsgálat előtt.
A régi vonal Séte közelében közvetlenül a tengerparton halad egy vékony földnyelven, közel a tenger szintjéhez
Úgy tűnik elfogytak Franciaországban azok a viszonylatok, melyeket megérné tisztán új építésű, nagysebességű vonalakkal összekötni és egyre gyakrabban kerül előtérbe a vegyes használat, vagyis a TGV járatokon kívül tehervonatok is közlekedhessenek rajta. Ez azonban jelentősen megdrágítja az építkezést, ugyanis a tehervonatok tengelyterhelése nagyobb, mint a személyszállító motorvonatoké, továbbá jóval érzékenyebbek a nagyobb lejtőkre/emelkedőkre, mint a fürge motorvonatok, melyek szinte lendületből felkapaszkodnak egy-egy kisebb dombra. Nem is beszélve a hajtott tengelyek arányáról, mely még inkább lehetővé teszi a nagyobb emelkedők megmászását.
A Montpellier-Perpignan szakasz megépítése már csak azért is lehetne szimbolikus jelentőségű, mert leszámítva a Párizs-Brüsszel nagysebességű vasútvonalat, nincs olyan vasúti nagysebességű (vmax => 300 km/h) kapcsolat, mely nemzetközi lenne. Hiába öntött rengeteg pénzt az Európai Unió a vasúthálózatok fejlesztésébe, valahogy a határhoz érve a lendület mindig elfogy és néha csak egy rövidebb szakaszon múlik, hogy a hálózatok korlátozások nélkül gyorsan átjárhatóak legyenek.
Forrás
* A Railwaygazette.com Montpellier – Perpignan high speed line inches forward című cikke
Utolsó kommentek