Bár a világméretű járvány miatt a turizmus és az utazási kedv a korábbi töredékére esett vissza, azért a már megkezdett futó projekteket befejezik, bízva a későbbi fellendülésben és az utazási igények visszatérésében.
AVE motorvonatok Madrid Puerta de Atocha állomáson (kép forrása: Wikimedia Commons)
A spanyol nagysebességű vasúthálózat, mely a leghosszabb Európában, továbbra is egyre hosszabbra nyúlik, 2020. elején egy újabb rövidke szakasszal egészült ki.
A Madridot Murciával összekötő folyosó első szakasza ez év február 1-jén nyílt meg a Monforte del Cid és Orihuela közötti 38,3 km-es nagysebességű vonal felavatásával.
Különvonat szállította a méltóságokat az eseményre, köztük Pedro Sánchez Pérez-Castejón miniszterelnököt Madridból az Orihuela Miguel Hernández állomáson tartott megnyitó ünnepségre.
A megnyitó ünnepség egy pillanata
A spanyol államvasút, a RENFE már el is indította a szolgáltatást az első generációs Talgo 102 sorozatú motorvonataival, amely 316 ülőhelyet és legfeljebb 300 km/h sebességet biztosít az arra alkalmas vágányokon.
Kezdetben naponta két járatpár közlekedik, amelyek Madrid Atocha állomásról indulnak 06.55-kor és 19.55-kor, és Orihuelába érkeznek 09.30-kor és 22.18-kor. A visszaúton a járatok 06.28-kor és 20.48-kor indulnak Orihuelából. A Madrid-Orihuela utazási idő körülbelül egy órával csökkent az új vasútvonalnak és a közvetlen járatnak hála, és naponta 1264 férőhelyet biztosítanak a két irányba összesen.
Az AVE 102 sorozat, mely jelenleg napi kétszer közlekedik oda-vissza az új vasútvonalon
A RENFE Operadora közölte, hogy a szolgáltatások növekedése a kereslet növekedésével jár majd együtt.
A Monforte del Cid és Orihuela közötti, Elche-nél lévő közbenső állomással rendelkező vonal kétvágányú, 25 kV 50 Hz-es áramrendszerrel villamosított és 350 km/h legnagyobb sebességgel használható. Felszerelték mind az ETCS 2. szintű, mind az ASFA digitális vonatbefolyásoló biztosítóberendezéssel és az ATP rendszerekkel is. Az ADIF, a spanyol pályavasút tulajdonosa és üzemeltetője szerint a Madrid-Orihuela járat elsőként követeli meg Spanyolországban az ETCS pálya menti berendezések két generációja közötti átmenetet az útja során.
Az útvonal
A vasútvonal a már meglévő Madrid-Alacant nagysebességű vonalból ágazik ki Monforte del Cidnél, és a tengerpart mentén halad majd végig Almeríáig délnyugati irányba, de a mai napig csak Murciaig. Orihuelán túl további 23,6 km-nyi vonal készült már el.
Az építkezés beruházási szerződéseket 2005 júliusában ítélték oda a Benieltől (Orihuelától 15 km-re nyugatra) Murcia külterületéig tartó szakaszra, valamint az útvonal hátralévő részére 2008 áprilisa és 2010 májusa között. 2015 májusában újabb szerződést írtak ki Murcia del Carmen állomás átépítésére.
A nagysebességű vonal terve azonban a szerződéskötés óta többszörösen átalakult, különösen a nyugati végén, és jelentős késések következtek be a befejezést illetően.
2015-ig azt tervezték, hogy a Murcia del Carmenbe való belépés megfelelő minőségű lesz a költségek csökkentése érdekében, és 2014 végén úgy tűnt, hogy a vasútvonal a következő évben használatra kész lesz; ám 2017-ben a Közmunkaügyi Minisztérium ismét bejelentette, hogy az avatásra abban az évben már nem kerül sor. Az ADIF azóta úgy döntött, hogy egy 5 km-es földalatti vonalat épít ki Murcián keresztül.
Végállomás: Orihuela
Jelenleg nincs megerősített dátum a folytatás Orihuelán túli megnyitására.
Körülbelül 7 km az új vonalból alagútban halad. A főbb építmények közé tartozik a 2020 m hosszú Callosa de Segura és 1730 m hosszú El Murón alagút; az 1558 m hosszú bújtatás az A7-es autópálya alatt; és 783 m hosszú alagút Orihuela alatt.
Murcia külterületén a vonal az El Reguerón néven ismert öntözőcsatornán halad át egy 366 m hosszú, 42 m magas pergolán, amely Spanyolországban a leghosszabb ilyen típusú szerkezet, és 2008 májusában készült el.
Az El Reguerón öntözőcsatorna keresztezése (kép forrása: www.elclickverde.com)
A spanyol állam vasútépítési tervei továbbra is ambíciózusak, további többszáz km hosszúságú új nagysebességű vasútvonalat terveznek építeni az országban a következő években. A cél az, hogy minden nagyváros elérhető legyen nagysebességű vonatokkal.
Források
* www.railwaygazette.com - Spanish high speed network reaches Orihuela
Utolsó kommentek