HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 900 mm (1) 9euroticket (2) afrika (9) agv (1) alagút (14) alex (1) állatok (2) állomás (22) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arlbergbahn (4) arosa (1) árvíz (2) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (134) autó (3) autómúzeum (5) ave (23) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (4) barcelona (12) bari (1) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (7) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (4) budapest (5) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csatorna-alagút (1) csehország (16) dánia (3) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (70) euronight (3) európa (10) eurostar (1) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (89) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (7) heide volm (2) híd (4) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (119) index2 (324) india (4) innsbruck (5) interrail (18) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (2) kína (49) kindertojás (2) kisvasút (15) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (11) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (4) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (1) linz (3) lisszabon (1) london (3) los angeles (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (40) mallorca (7) marokkó (4) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (44) nagysebességű vasút (182) nápoly (5) németország (95) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (29) olaszország (62) oroszország (3) ouigo (3) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) pozsony (1) prága (10) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) sncf (1) söll (2) sopron (1) spanyolország (75) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (5) szaud-arábia (3) szeged (2) szicília (1) szimulátor (1) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (7) terepasztal (12) texas (1) tgv (49) tibee (7) tibet (1) tirol (5) (1) törökország (5) train simulator (1) transport tycoon (2) trieszt (2) ukrajna (3) usa (4) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (2) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (10) vízesés (1) vonatjegy (2) vorteilscard (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (5) Windischgarsten (4) wunderland (2) würzburg (1) zillertal (6) zürich (2) Címkefelhő

2020.09.02. 19:04 Balogh Zsolt

A világ legerősebb mozdonya

A vasút fejlődésének elengedhetetlen része, hogy folyamatosan mindenből nagyobb, hosszabb, gyorsabb és erősebb készül. Évek óta a vasúti rekordok többsége Kínából érkezik: itt található a leggyorsabb vonat, a legtöbb nagysebességű vonat, a leghosszabb híd és most már a legerősebb mozdony is!

A világ legerősebb mozdonya. A képen mindössze egy! mozdony látható, mely egy kisebb vonat hosszával ér fel!

A kínai CRRC Zhuzhou elkészítette a világ legerősebb mozdonyát, mely 28,8 MW teljesítményű, ami több, mint 4 Taurus mozdony teljesítményével ér fel. Feladata a 10 ezer tonnás szénvonatok továbbítása lesz a bányákból az erőművek felé.

A mozdonyokat a China Shenhua Energy társaság fogja használni a 266 km hosszúságú Shenmu–Shuozhou-vasútvonalon. Legnagyobb sebességük 120 km/h, melyet 1,2 %-os emelkedőkön is képes elérni teljes terhelés mellett.

A mozdonyok alapja a China Railways HXD1 sorozatú kétszekciós villamos mozdony, mely távoli rokona a német Siemens Eurosprinter családnak. Ezek azonban már hat részesek, biztonságosabbak és a vezető munkakörülményei is jobbak, mint az elődökben volt.

A Shen 24 fantázianevet kapó mozdony 106 méter hosszúságú, 24 tengelyes és 25 kV 50 Hz-es váltakozó áramrendszerről működik.

Kína és a szén

Kína energiatermelésében még napjainkban is a szén a meghatározó. Az ország kőolajban szegény, ezért importra szorul, így ha csak teheti, a nagy mennyiségben elérhető kőszénre támaszkodik. A vasúthálózaton rengeteg szén szállítása zajlik, a bányákból az erőművekbe vagy a kikötőkbe fuvarozzák a fekete ásványkincset. Bár Kína az atomenergiát, továbbá a megújuló energiát is támogatja, még évtizedekig a szén lesz a meghatározó energiaforrás. Addig pedig a szenet millió tonna számban fuvarozni is kell!

A Shenmu–Shuozhou-vasútvonal térképvázlata (kép forrása: Wikimedia Commons)

A vasútvonalon 2011-ben növelték meg a maximális tengelyterhelést 25 tonnáról 30 tonnára, a vonatok tömegét pedig a korábbi 7000 tonnáról 10 000 tonnára. A vonatokat 3 db kétszekciós villamos mozdony továbbította, ezek helyett elég lesz egy hatszekciós villamos mozdony is.

2012-ben 234 millió tonna szenet továbbítottak a Shuohuang-vasútvonalon naponta 115 tehervonat segítségével.

Források

* www.railwaygazette.com
* www.railjournal.com

28 komment

Címkék: kína index


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr9216187054

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sncf 2020.09.02. 20:57:31

Egy klasszik TGV 9,3-at tud. Nem rossz.

Posztoló Péter 2020.09.03. 13:40:00

@sncf: De nem mozddítja meg a 10000 tonnát. A tengelyterhelés a kulcsszó.

ZON 2020.09.03. 13:51:34

Hihetetlen, hogy lejtőn is tudja tartani a sebességét !
És emelkedőn ?

registerz 2020.09.03. 14:00:36

@ZON: Sokan nem tudják, hogy mi a különbség a kettő között. Szégyen!

Reggie 2020.09.03. 14:01:54

@ZON: Mondjuk 1.2% az gyakorlatilag vizszintes, csak nem all meg rajta a pocsolya.

szombi 2020.09.03. 14:25:37

Most lehet, hogy hülyeséget fogok kérdezni: a szénvagonok forgóvázaiban van-e vontatómotor vagy nincs? Ha igen, akkor minek kell ilyen brutális mozdony?

HaCS 2020.09.03. 15:09:09

@Posztoló Péter:

Ekkora vonatoknál van ennél nagyobb gond is. A vonókapcsolatok erőssége. Más azért nem is csinál ekkora böszméket, mert nem tudják átvinni a vonóerőt. Szétszakad a vonat, ha húzod, egymásra torlódnak a kocsik, ha tolod. Inkább raknak több mozdonyt az elejére, közepére, végére, és azokat nagyon szigorú szinkronban üzemeltetik. Gondolom így volt ez itt is eddig a 3 kétszekcióssal. Nem tudom mit találtak ki ehhez a vonóerőhöz.

Sir Gombóc 2020.09.03. 17:25:50

@Reggie: az 12 ezrelék (vasúton nem százalékban adják meg az emelkedő mértékét), és közel sem mondható vízszintesnek.

plokmi 2020.09.03. 17:57:03

@Reggie: Az emelkedő dőlésszöge csak egy adat a képletből. De ha bármelyik másik tag kiugróan magas értékű, akkor már egészen más a helyzet. Nos ha 10 000 tonnát kell egy 1,2%-os emelkedőn felhúzni(tolni) 120 km/h-val, hidd el oda azért kell erő.

efi 2020.09.03. 20:03:58

@HaCS:
Szemmel láthatóan nem csavarkapocs van rajta. Azzal ez lehetetlen is volna.

TSandor Toth 2020.09.03. 20:51:03

Szerintem nem a csavarkapoccsal van a legnagyobb gond hanem a felsővezetékkel, ugyanis - ha jól számolom - az azon folyó áram nagysága teljes terhelésnél 1000 Ampernál nagyobb. Lehetségesnek tartom, hogy a cikkben leírttal ellentétben a felsővezeték nem 25kV-al hanem annál magasabb feszültséggel üzemel.

horex · http://horex.uw.hu/ 2020.09.04. 00:16:46

@TSandor Toth:
Előforúl alacsonyabb és 50kV-os magasabb váltakozóáramú és 750V-os egyenáramú vontatás.
A jellemző vontatási feszültség 25kV
Ezt a mozdonyban átalakitják letranszormálják használható feszültségre, egyenirányithatják, vagy 3fázist alakitanak ki frekvenci átalakitást is alkalmazhatnak
Tehát a "varázslás" a mozdonyban
jön létre

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2020.09.04. 02:24:14

@szombi: Nincs vontatómotor, azért kell ilyen erős mozdony

nagyondurva 2020.09.04. 06:57:24

@horex: Jól leírtad neki a semmit. :)

Ő a munkavezetékben (és a tartósodronyban) folyó áramról beszél. 25MW felett van a teljesítmény, így 25kV mellett 1000A-nél jóval nagyobb áram adódik, akár folyamatos terhelésként.

Tudod mekkora munkavezeték kellene ehhez, ha több mozdony van a táplálási szakaszon? A klasszikus 50km környéki táplálási szakaszok és a nálunk szokásos 100mm2-es keresztmetszet biztosan nem működne itt. Rövidebb szakasz és/vagy 2x25kV-os rendszer, esetleg több tápvezeték + nagyobb keresztmetszet kell.

Real_Time 2020.09.04. 07:46:42

Szűk ívekben vagy váltókon hogyan megy ez át? Egy hosszba van az egész?

gigabursch 2020.09.04. 08:11:34

Képzelem egy akkor dög mekkora cosinusz fí-t produkál a villamoshálózatban, mikor meghúzzák a 'gáz'kart

Serény Vélemény 2020.09.04. 08:33:26

Hú... és azt még nem is veséztük, hogy a lesajnált kínai nehézipar ezek szerint milyen kiváló minőségű sínt, és vasúti pályát képes létrehozni, hiszen 10e tonnát nem csak a kocsiknak, a mozdonynak, hanem a pályának is bírnia kell...

valamint úgy tűnik, hogy pontosan egy darab vonalra tervezték ezt a mozdonyt, ott meg az is lehetséges, hogy pontosan minden kanyart és emelkedőt úgy hoztak össze, hogy pont ez a mozdony pont gazdaságosan tudjon üzemelni.

Az meg külön vicc, hogy lehet, hogy egy komplett szénerőművet kellett építeniük ahhoz, hogy a szenet a szénerőműbe szállító vonat villamosenergia-igényét ki tudják elégíteni... ? :)

Dr. Tom 2020.09.04. 09:17:38

@Serény Vélemény: "Az meg külön vicc, hogy lehet, hogy egy komplett szénerőművet kellett építeniük ahhoz, hogy a szenet a szénerőműbe szállító vonat villamosenergia-igényét ki tudják elégíteni... ? :) "

Az éves elszámolás kijön nullára, minden rendben :D

Luighi 2020.09.04. 09:17:57

"@Serény Vélemény: "Az meg külön vicc, hogy lehet, hogy egy komplett szénerőművet kellett építeniük ahhoz, hogy a szenet a szénerőműbe szállító vonat villamosenergia-igényét ki tudják elégíteni... ? :) "

Te böcsész vagy vagy demagógiát nyomatsz?
Ha kiszámollod, a szállítás így is a (kis) töredéke az áthelyezett energiának.
Azon én is elgondolkodtam, miért nem a bányához építették az erőművet, a -villanyt- khm energiát könnyebb szállítani, pláne hogy mindössze pár száz km a távolság.

Luighi 2020.09.04. 09:21:44

Ha nekem kellett volna ilyet alkotnom, a vonat MINDIG toló üzemben lenne! A végállomásokon meg lenne neki váltóhelye.
Az anyagok (így az acél is) mindig többet tudnak nyomásra elviselni, mint húzásra.

Dr. Tom 2020.09.04. 09:43:42

@Luighi: Ezekből azt is kinézem, hogy csinálnak egy 266km hosszú szállítószalagot ...

gigabursch 2020.09.04. 09:48:01

@Luighi:
Tanulj egy kis statikát!
GOndolkodj el a karcsú tartókon!
Gondolkodj el a többcsuklós tartókon!
S akkor kevesebb idétlenséget mondasz...

Reggie 2020.09.04. 11:58:15

@Sir Gombóc: Minden szazalek ezrelek is, csak at kell valtani, aztan, hogy miben szoktak megadni edesmindegy.

@plokmi: "Csak" 864kN, ha a teljes teljesitmeny kell hozza. Ez nagyjabol 4 jumbo repulogep hajtomu. Nem egy olyan nagy szam.

HgGina 2020.09.04. 13:50:31

@HaCS: Miért szakadna szét? A mozdonyt a vagonok alatt az utolsó vagonnal összekötik egy ócó kínai spárgával, és akkor a vagonok összekötésére nem hat semmilyen külön erő. Húzhatod, tolhatod.

HgGina 2020.09.04. 14:00:10

@Luighi: talán azért nem a bányához építettek erőművet, mert esetleg arrafelé nincs elég víz a működtetéséhez. Vagy mert a bánya előre tervezetten előbb-utóbb az erőmű alá menne. Oszt tán beszakadhat.

@Reggie: "Minden szazalek ezrelek is, csak at kell valtani, aztan, hogy miben szoktak megadni edesmindegy."
Matematikailag igaz. Szeretnéd az autók sebességmérőjét állandóan m/s-ban leolvasni? Esetleg inch/ms-ban? Vasútnál évszázada az ezrelék az alap.Tetszik, nem tetszik, ez így van.

Reggie 2020.09.05. 04:51:16

@HgGina: Igen, szeretnem, akkor nem kell fejben osztogatni 3.6-al. Siman el is ferne egymas mellett a ket skala.
Mindemellett a szazalek es ezrelek kozotti valtas sokkal primitivebb. Kb olyan szintu problema, hogy van olyan orszag, ahol dekara irjak ki a kenyer tomeget, van ahol pedig kilora...

HG5GZ 2021.08.02. 22:35:19

Kár, hogy itt nincs "padlógáz", majd "kuplung föl"! :-)
süti beállítások módosítása