A vasút fejlődésének elengedhetetlen része, hogy folyamatosan mindenből nagyobb, hosszabb, gyorsabb és erősebb készül. Évek óta a vasúti rekordok többsége Kínából érkezik: itt található a leggyorsabb vonat, a legtöbb nagysebességű vonat, a leghosszabb híd és most már a legerősebb mozdony is!
A világ legerősebb mozdonya. A képen mindössze egy! mozdony látható, mely egy kisebb vonat hosszával ér fel!
A kínai CRRC Zhuzhou elkészítette a világ legerősebb mozdonyát, mely 28,8 MW teljesítményű, ami több, mint 4 Taurus mozdony teljesítményével ér fel. Feladata a 10 ezer tonnás szénvonatok továbbítása lesz a bányákból az erőművek felé.
A mozdonyokat a China Shenhua Energy társaság fogja használni a 266 km hosszúságú Shenmu–Shuozhou-vasútvonalon. Legnagyobb sebességük 120 km/h, melyet 1,2 %-os emelkedőkön is képes elérni teljes terhelés mellett.
A mozdonyok alapja a China Railways HXD1 sorozatú kétszekciós villamos mozdony, mely távoli rokona a német Siemens Eurosprinter családnak. Ezek azonban már hat részesek, biztonságosabbak és a vezető munkakörülményei is jobbak, mint az elődökben volt.
A Shen 24 fantázianevet kapó mozdony 106 méter hosszúságú, 24 tengelyes és 25 kV 50 Hz-es váltakozó áramrendszerről működik.
Kína és a szén
Kína energiatermelésében még napjainkban is a szén a meghatározó. Az ország kőolajban szegény, ezért importra szorul, így ha csak teheti, a nagy mennyiségben elérhető kőszénre támaszkodik. A vasúthálózaton rengeteg szén szállítása zajlik, a bányákból az erőművekbe vagy a kikötőkbe fuvarozzák a fekete ásványkincset. Bár Kína az atomenergiát, továbbá a megújuló energiát is támogatja, még évtizedekig a szén lesz a meghatározó energiaforrás. Addig pedig a szenet millió tonna számban fuvarozni is kell!
A Shenmu–Shuozhou-vasútvonal térképvázlata (kép forrása: Wikimedia Commons)
A vasútvonalon 2011-ben növelték meg a maximális tengelyterhelést 25 tonnáról 30 tonnára, a vonatok tömegét pedig a korábbi 7000 tonnáról 10 000 tonnára. A vonatokat 3 db kétszekciós villamos mozdony továbbította, ezek helyett elég lesz egy hatszekciós villamos mozdony is.
2012-ben 234 millió tonna szenet továbbítottak a Shuohuang-vasútvonalon naponta 115 tehervonat segítségével.
Források
* www.railwaygazette.com
* www.railjournal.com
Utolsó kommentek