Bár a vírus jelentősen visszavetette a gazdasági életet az egész világon, néhány ország, köztük Kína, már talán túllendült a nehezén és a jövőbe néz. A kínai gazdaság és az azt kiszolgáló közlekedési infrastruktúra ismét felfutóban van, egyre másra jelentik be az új nagyszabású beruházásokat.
Épül a vasút Kínában!
Akik abban reménykedtek, hogy a vírus miatt az élet egy lassabb tempóra fog kapcsolni, melyet a távmunka, a helyi turizmus és az alacsony fogyasztás jellemez, csalódni fognak. Kína egyre inkább a világgazdaság motorja, és ha ők nagyobb sebességre kapcsolnak, akkor az magával húzza a világ többi részét is.
A koronavírus hatása ellenére a kínai vasúthálózat folyamatosan bővül. A tervek szerint nem kevesebb, mint 116 új vasúti projekt indul idén Kínában! Andrew Benton alaposan utánajárt az országban zajló folyamatoknak, melyekből egy kisebb összefoglaló is megjelent a www.railwaygazette.com weboldalon
Megjegyzés: ahol tudtam, a magyaros átírással szerepelnek a város és földrajzi helyek, ahol viszont nem találtam magyaros átírást, ott az angol nevén szerepelnek
Az elmúlt évek egyik fő prioritása az volt, hogy új vasútvonalakat építsenek ki Nyugat-Kína bekapcsolására, és ezek közül a programok közül több jelentős előrehaladást ért el. Április 23-án befejeződött a Golmud–Korla-vasútvonal és a Csinghaj–Lhásza-vasútvonal közötti összeköttetés, Golmudtól 7 km-re nyugatra. Ez az 1214 km hosszú stratégiai észak-déli vonal összekapcsolja az Ürümcsitől Kashgarig nyugatra vezető hosszú útvonalat a Tibetet kiszolgáló 1956 km-es Xining-Golmud-Lhásza vasútvonallal, és egy ambiciózus program részét képezi, amelynek célja egy teljes vasúti gyűrű építése a Taklaman sivatagban a Xinjiang Ujgur Autonóm Régióban.
A kereskedelmi szolgáltatások várhatóan ebben a hónapban indulnak a csinghaji szakaszon, majd az év végéig Korla felé is, és ezzel lecsökkentik a vasúti utazási időt a két város közötti jelenlegi 26 óráról körülbelül 12 órára.
A Golmud–Korla-vasútvonal csinghaji szekciójának építése
De közben még a munka előtt áll a jelentős kihívást jelentő, 629 km hosszú kelet-nyugati folyosó, amely összeköti Szecsuánt és Tibetet. Ennek a megépítésének költségét 250 milliárd jüanra becsülik. Befejezése 2025 körül várható. Ezen az útvonalon a vasútvonal több mint fele alagútban halad majd (ez több, mint 315 km-nyi alagút megépítését jelenti!), és ez a vonal teljes hosszában villamosított, ellentétben a 2006-ban megnyitott Lhásza-vasútvonallal. Az építkezés a vonal mindkét végén megkezdődött. A Chengdu-tól Ya'an-ig tartó 94 km hosszúságú szakaszt 2018. decemberben nyitották meg a 200 km/h sebességű regionális járatok számára. Jelenleg folynak a munkálatok Ya'an-tól Kanding-ig tartó következő 193 km-en, ahol a sebesség 160 km/h-ra korlátozódik. A nyugati végén a 435 km hosszúságú Lhásza-Nyingchi szakasz 2021-ben nyílik meg. A 47., egyben az utolsó alagút 2021. áprilisában már megépült. Bejelentették, hogy az ezen a szakaszon található 120 híd is mind már kivétel nélkül elkészült.
A Kangding és Nyingchi között fennmaradó 1000 km-es központi szakaszon jelenleg folynak a munkálatok, amelyek nagyjából párhuzamosak a 318-as számú országúttal. Mivel ez a szakasz az útvonal legnehezebb terepviszonyai között halad, az építkezés várhatóan hét évig tart majd.
Csengtu-Hszining jóváhagyva
Januárban a Nemzeti Fejlesztési és Reformbizottság jóváhagyta egy 836,5 km-es vonal építését, amely északnyugatra indul Csengtu-tól Hszining-ig, közvetlen útvonalat biztosítva Szecsuántól a távoli északnyugatra, valamint csatlakozik Kazahsztánon át Európába vezető folyosóhoz. Ezen az útvonalon várhatóan akár 30 millió utast és 5 millió tonnányi teherárut fognak szállítani évente. A projekt befejezéséhez szükséges 502,5 km új vasútvonal megépítése is, a fennmaradó rész közös lesz a jelenleg építés alatt álló Csengtu–Lancsou vonallal. A vasútvonalat 250 km/h sebességű üzemeltetésre tervezték, bár egyes szakaszok 200 km/h sebességre korlátozódnak. 19 állomás fog megnyílni Szecsuán északnyugati részén, Gansu nyugati részén és Csinghaj délkeleti részén. A teljes költség 81,44 milliárd jüan, ebből 78,7 milliárd az infrastrukturális munkákra, a fennmaradó 3,42 milliárd jüan a járművekre vonatkozik. Az állam 47,1 milliárd jüant biztosít, a fennmaradó rész a három tartományi kormánytól származik. A kihívást jelentő terep miatt a vonal építése várhatóan 7,5 évig tart majd.
Tibet jelenlegi és épülő vasútvonalai Piros: már elkészült, Sárga: hamarosan elkészülő szakaszok, Szürke: építés alatt álló szakaszok
Áprilisban az NDRC jóváhagyott egy 256,7 km hosszú vonalat, amely délkeletre halad Hszian-tól Shiyan-ig és amely hét állomást fog kiszolgálni, amelyek közül hat új lesz. Az építkezés várhatóan 47,68 milliárd jüanba kerül, mely tartalmazza már a gördülőállományt is 2,47 milliárd jüanért. A vonalat évente 30 millió utas szállítására tervezik. Az építkezés várhatóan 4,5 évig tart majd.
Keleti vonalak a befejezés közelében
Az új vonalak fejlesztése Kína keleti részén is folytatódnak, számos fontos projekt megvalósul a Jangce-folyó delta régiójában és környékén. Áprilisban megkezdődött a 617 km-es Shangqiu-Hofej-Hangcsou nagysebességű vasútvonalon a tesztfutás, amely északnyugatról délkeletre keresztezi Anhuj és Csöcsiang tartományokat. Ezt a Pekingi–Fucsou északi–déli tengely részeként az országos „nyolc+nyolc” nagysebességű fővonal tervében jelölték meg. Ez a 350 km/h sebességgel járható vonal nagyjából párhuzamos a Peking–Sanghaj tengellyel nyugatra, és Nankingtől délre keresztezi a Vuhu folyót. A megnyitást még ebben az évben tervezik.
Kína hagyományos- és nagysebességű vasútvonalai, az épülő új tibeti vonal térképvázlatát lásd fent (kép forrása: Wikimedia Commons)
Április 29-én a Kínai Vasút Sanghaji Csoportja bejelentette, hogy engedélyt kaptak egy 163,8 km hosszúságú Sanghaj-Szucsou-Huzhou-vasútvonal megépítésére, amely 350 km/h sebességű összeköttetést biztosít a Shangqiu-Hofej-Hangcsou és a Nanking-Hangcsou vonalakkal.
Ez a vonal Sanghaj nyugati részén, Csiangszu tartomány déli és Csöcsiang tartomány északi részén halad át, egy főútvonalat képezve a Jangce-folyó deltában található városok közötti vasúthálózatnak, valamint kiszolgálja a Taj-tó körüli városokat. Köztes állomások az alábbi helyeken épülnek: Songjiang Nan, Fenhu, Shengze, Nanxun és Huzhou Dong. A vonal négy év alatt fejeződik be.
Átkelés a Jangcén
A Jangce alsó részén áthaladó első nagyobb híd Vuhan-ban nyílt meg 1957-ben, mely egy kétszintes közúti-vasúti szerkezet volt.
Egy másik rövid, de jelentős vonal várhatóan július 1-jén nyílik meg, amikor a Jangce folyón átnyúló legkeletibb vasúti híd elkészül.
A próbafutás már folyamatban van a 137,5 km-es Nantung–Sanghaj vasútvonalon, amelyet 2014 óta építenek, hogy észak-déli összeköttetést biztosítsanak Sanghaj és Nantung kikötővárosok között a folyó északi partján.
Ez a vonal tartalmazza a 11 072 méter hosszúságú Hutong Jangce-hidat, amely a világ első közúti-vasúti kábelhídja, továbbá amelynek hossza meghaladja az egy km-t; a fő nyílása 1092 m szélességű és két 330 m magas pilon tartja a magasban. Ha elkészül, összekapcsolja majd a Nantongban található Tongzhou-t a Suzho-ban található Zhangjiagang-gal.
A híd úgy lett kialakítva, hogy egy hat sávos gyorsforgalmi út fusson a felső- és négy vasúti pálya az alsó részén, kettőt a 200 km/h sebességű Sanghaj–Nantong-vasútvonal, kettőt pedig a 250 km/h sebességű Yancheng-Nantong-vasútvonal fog használni. A vágányfektetés a fő szakaszon 2019. december 14-én kezdődött.
A nagymértékben megnövekedett vegyes forgalmú vasút Zhaodian, Nantung Xi, Zhangjiagang Bei, Zhangjiagang, Changshu, Taicanggang, Taicang, Taicang Nan és Anting Xi állomásokon szolgálja majd ki, továbbá Sanghaj nyugati külvárosát. Itt lehetséges lesz átszállni a város metróhálózatára. A második szakasz Fengxianhez vezet, mely Sanghaj déli részén található.
A Jangce folyó nyugatról keletre haladva több mint 5000 km-en keresztül kanyarog, így Kína egyik legfontosabb közlekedési artériája. Ugyanakkor akadályozója az észak-déli irányú szárazföldi közlekedésnek, sok kompjárat és hatalmas hidak szükségesek ahhoz, hogy átkelhessünk a túlpartra. Csak 1957-ben nyílt meg az első Jangce-híd, egy közúti-vasúti hídszerkezet, amely összekötötte az újonnan alapított Vuhan város két partját. Egy évtizeddel később pedig egy másik átkelő épült Nankingban. 2018 végére 108 állandó kereszteződés volt a hajózható vízi út mentén Shuifu irányából a tenger felé tekintve, ideértve 10 vasúti és öt metró összeköttetést is.
A Jicsang–Vancsou-vasútvonal hídja a Jangce folyó felett. A vasútvonal 2010. december 22-én nyílt meg (kép forrása: Wikimedia Commons)
Márciusban az NDRC közzétette a Jangce közötti keresztirányú közlekedési fejlesztési tervét a 2020-35 közötti időszakra, amelynek célja mind a felszíni, mind a folyami szállítás javítása annak érdekében, hogy elősegítse a part menti városok növekedését és megközelíthetőségét.
Az utakra, vasutakra és metrókra kiterjedő terv hatalmas terjedelmű, tükrözve az ország méretét és fejlődési ütemét. Öt éven belül várhatóan további 70 híd fog megépülni, és 2035 végére több mint 270 átkelőnek kell lennie a Jangce felett. A tervek 40 új vasúti hidat és alagutat tartalmaznak, amelyek közül nyolc már építés alatt áll. Lesz továbbá még 27 metróátkelőhely: nyolc Csungkingban, tíz Vuhanban, egy Jicsangban, egy Anqingban és hét Nankingban.
Források
* www.railwaygazette.com - China: Expansion drive continues
Utolsó kommentek