HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 900 mm (1) 9euroticket (2) afrika (9) agv (1) alagút (14) alex (1) állatok (2) állomás (22) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arlbergbahn (4) arosa (1) árvíz (2) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (134) autó (3) autómúzeum (5) ave (23) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (4) barcelona (12) bari (1) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (7) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (4) budapest (5) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (3) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (70) euronight (3) európa (10) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (89) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (7) heide volm (2) híd (4) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (119) index2 (324) india (4) innsbruck (5) interrail (18) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (2) kína (49) kindertojás (2) kisvasút (15) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (11) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (4) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) los angeles (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (40) mallorca (7) marokkó (4) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (44) nagysebességű vasút (181) nápoly (5) németország (95) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (29) olaszország (62) oroszország (3) ouigo (3) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) pozsony (1) prága (10) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) sncf (1) söll (2) sopron (1) spanyolország (75) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (5) szaud-arábia (3) szeged (2) szicília (1) szimulátor (1) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (7) terepasztal (12) texas (1) tgv (49) tibee (7) tibet (1) tirol (5) (1) törökország (5) train simulator (1) transport tycoon (2) trieszt (2) ukrajna (3) usa (4) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (2) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (10) vízesés (1) vonatjegy (2) vorteilscard (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (5) Windischgarsten (4) wunderland (2) würzburg (1) zillertal (6) zürich (2) Címkefelhő

2020.04.09. 00:45 Balogh Zsolt

Különleges vasúti szállítmányok

Vonattal sok mindent szállítanak, gyakran olyan dolgokat is, amit közúton nehéz vagy lehetetlen lenne. Szén, vasérc, gabona, szénhidrogének... ezekkel nap mint nap találkozhatunk akár Magyarországon is egy vasútállomáson vagy épp az autónkban ülve és a piros lámpa előtt várakozva.

Repülőgéptörzsek egy amerikai tehervonaton (kép forrása: alongtherails.wordpress.com)

De milyenek akkor az igazán különleges szállítmányok? Ezekből gyűjtöttem most össze egy csokorra valót.

Kamionok

Magyarországon a kamionok vonaton történő szállítása a 90-es években indult meg, majd az állami dotáció megszűnésével, továbbá a határellenőrzés egyszerűsödése miatt a magyarországi kamionszállítás megszűnt 2012. december 12-én.

1024px-rorotrainkhed.JPGTeherautók utaznak vonaton Indiában (kép forrása: Wikimedia Commons)

Európa néhány országában azonban még megmaradt ez a szállítási forma, többek között Ausztriában, Olaszországban, Franciaországban és Svájcban, így nem is kell messzire utaznunk, ha ilyet szeretnénk még élőben látni. Magyarországon azonban mindez már a múlté, így bekerülhetett a különleges szállítmányok közé.

Indiában és Kanadában jelentős még ez a szállítási forma.

Félpótkocsik

Félpótkocsik Európában is utaznak vasúton, egyáltalán nem szokatlan a látvány. Az USA-ban azonban néha még ezt is különleges módon teszik, ott ugyanis néhány viszonylaton a vonatot maguk a félpótkocsik alkotják, melyeket forgózsámolyokkal kötnek össze.

Hosszú szerelvény halad át egy rombusz átszelésen az USA-ban

Természetesen nem lehet akármilyen félpótkocsit így vonatba sorolni, ezeknek a pótoknak meg kell felelniük a vasúti előírásoknak is, többek között a szilárdságuk nem a megszokott, elöl-hátul kell nyeregszerkezettel rendelkezniük és a vasúti fékvezetékeknek is rajta kell lenniük.

unnamed.jpgKészen áll a szerelvény!

Emiatt azonban a félpótkocsik is nagyobbak, nehezebbek, mint hagyományos társaik. ez a szállítási forma még az USA-ban sem terjedt el, Európában pedig teljesen ismeretlen. Bár megemlíthetjük még itt azokat a "kétéltű" autóbuszokat, melyek tudtak közlekedni közúton és vasúton is egyaránt

Dupla konténerek

Kimondottan az USA-ban terjedt el, hogy a konténerszállító tehervonatok két sorban, egymás tetején szállítják a konténereket. Ehhez nagy segítség az amúgy is nagyobb amerikai űrszelvény, a nagyobb megengedett tengelyterhelés na és persze a villamosítás hiánya.

De nem minden vasútvonal alkalmas még így sem a két szintes konténerszállítók közlekedtetésére, a szolgáltatás bevezetését a vasútvonalak megfelelő átépítése előzte meg.

Tehervonatok az USA-ban

Konténerek egy amerikai tehervonaton (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az USA-n kívül még Indiában és Panamában közlekednek tudomásom szerint ilyen magas tehervonatok.

Repülőgépek

A repülőgépgyártás bonyolult és összetett folyamat, a gyáróriások pedig a világ több üzeméből is igényelnek alkatrészeket. Így az alkatrészek vasúti szállítása sem szokatlan annyira.

Montana államban található a Boeing rentoni üzeme, ahová a Boeing 737-es repülőgépék törzsét vasúton szállítják, hogy készre szerelés után már repülhessenek is.

Cirkusz

Avasút ügyfelei között régóta szerepelnek a cirkuszok is. Ideális választás a vasút, hiszen a cirkusz emberei, állatai és felszerelése együtt utazik, sok helyet foglal és úgy is akkora városokban érdemes csak fellépniük, ami legalább akkora, hogy vasútállomása is legyen.

Az amerikai Ringling Bros. and Barnum & Bailey Circus a leghosszabb magánvonatokat üzemeltető cirkusz az USA-ban. Két vonatuk is van, az ún. Kék és Piros egység, melyek egyenként kb. 60 kocsiból állnak. Egy vonatban 40-45 személykocsi található (háló- és étkezőkocsik) és további 15-20 teherkocsi a cirkusz sátrával, állatokkal és egy generátorral.

leghosszabb vonatok longest trainAz amerikai Ringling Bros. and Barnum & Bailey Circus különvonata (kép forrása: www.flconcepts.com)

Vonattal vonatot

A keskeny nyomtávolságú teherkocsik nem közlekedhetnek a normál nyomtávolságú hálózaton és viszont. Így a teherárut át kell rakodni a két különböző nyomtávolság vagonjai között. azért, hogy ezt a felesleges és időrabló átrakodást leegyszerűsítsék, egyszerűbb a teherkocsit, mint rakomány továbbítani (elegánsabb megoldás a tengelyeket átszerelni vagy konténerekben gondolkodni).

A svájci RhB vasúttársaság 1000 mm-es nyomtávolságú tehervonata egy normál nyomtávolságú teherkocsit szállít. A kép 2008-ban készült (kép forrása: Wikimedia Commons)

Nyitott teherkocsik egy keskeny nyomtávolságú vonaton (kép forrása: Wikimedia Commons)

Ez a szállítási forma sem terjedt el, ám a fényképek tanulsága alapján több országban is kipróbálták már.

Ide tartozik még, mikor a villamosokat is teherkocsikon szállítják el a gyárakból a megrendelőhöz.

Japánban a Szeikan-alagútban eredetileg 1067 mm-es nyomtávolsággal fektették le a síneket. Az alagutat szerették volna a nagysebességű Sinkanszen vonatokkal is használni, ám mi legyen akkor a tehervonatokkal? Kidolgoztak egy tervet, hogy a keskenyebb nyomtávolságú tehervonatokat normál nyomtávolságú vonatokkal viszik majd át az alagúton. A tervet végül elvetették, és helyette fonódott vágányt fektettek le az alagútban, így  mindkét nyomtávolságú vonatok tudják azt használni.

Hosszú sínek

Vasútvonalak építéséhez vagy csak a felújításához az építőanyagot is vonattal szállítják, ameddig csak lehetséges. Az egyik ilyen hozzávaló a hosszú sínek. A sínek hossza akár 120 méter is lehet, métere pedig 54-60 kg. De nem a súlya az igazi kihívás, hanem a hosszúsága. szerencsére sínszálak rugalmasak, a vasúti ívek pedig nagyobbak, mint a közúté, így a szállításuk ha nem is egyszerű, de azért megoldható.

Hosszúsínek érkeznek a HÉV-hez (kép forrása: Vasútépítés blog)

A trükk az, hogy a síneket csak lazán rögzítik, a szerelvény pedig lassan halad, így menet közben is tudnak a sínszálak helyezkedni, továbbá ilyen hosszúságnál jelentős hajlítást is elviselnek.

Sugárzó anyagok

A különféle radioaktív anyagok rendkívül veszélyesek, ha a szállítmány megsérül, akár évekre is tönkreteszi azt a területet, ahol akár csak egy kevés is kiszóródott belőle. Nem hiába vigyáznak hát rá annyira, amennyire csak lehetséges.

Néha Magyarországra is érkezik atomvonat, mely a Paksi atomerőműbe hoz fűtőelemeket. ezeket a szerelvényeket éjszaka továbbítják, szigorú rendőri felügyelet mellett. Minden vasúti átjárót, minden felüljárót redőrök biztosítanak, sőt még a szerelvényt is kíséri a TEK.

Várakozás Mezőfalván (kép forrása: Vörös Attila, iho.hu)

A vonatot igyekeznek olyan gyorsan és titokban átzavarni az országon, amennyire csak lehetséges, így fotók sem nagyon készülnek róla.

Mivel a vasúti közlekedés a legbiztonságosabb, amennyire csak lehetséges, ezeket a szállítmányokat más országok is vasúton továbbítják. A kötött pálya miatt kisebb az esély arra, hogy baleset éri, de ha mégis, a konténerek kellően erősek ahhoz, hogy védjék a környezetet a szállítmánytól. Néha még a mozdonyokat is duplázzák, biztos ami biztos, nehogy egy meghibásodás miatt a kelleténél tovább maradjon a veszélyes szállítmány.

Űrhajók

Kazahsztánban található Oroszország űrrepülőtere, ahonnan rakétákat indítanak a világűrbe. A rakétákat itt is vasúton szállítják a kilövőállásokhoz, bár itt nem a közforgalmú vasútvonalakat használják, hanem az űrrepülőtér saját vonalhálózatát, ám a szállításhoz hagyományos mozdonyokat használnak.

Szojuz TMA–16 űrhajó szállítása Kazahsztánban a Bajkonuri űrrepülőtér kilövőállásához (kép forrása: Wikimedia Commons)

Hadihajók

A Breitspurbahn csak terv maradt, soha nem épült meg, de azért a listámon helyet szorítottam ennek a különleges ötletnek is.

Adolf Hitler úgy gondolta, hogy miután megnyerte a háborút és egész Európát elfoglalta, a vasúthálózatot is a birodalom nagyságához kell méretezni. Az új vasúthálózat, a Breitspurbahn nyomtávolsága 3 méter lett volna és Európa legnagyobb városait kötötte volna össze Berlinnel. A vagonok olyan hatalmasak lettek volna, mint a három emeletes házak. Lett volna mozi-kocsi, uszoda-kocsi és még ki tudja mi minden, ha megvalósul.

Egy oldal a Die Breitspurbahn című könyvből

Egyik lehetséges felhasználási területe a hadihajó szállítás is lehetett volna, így az Északi- és a Földközi-, vagy a Fekete-tenger között a hajók a szárazföldön át, nem pedig a Gibraltári-szoroson keresztül közlekedhettek volna.

9 komment

Címkék: magyarország india németország USA


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr3915599722

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Adam Makkos 2020.04.10. 10:16:05

Bocsi, az utolsó mondatot nem tudom értelmezni. A Bering-szorosnak nem sok köze van a Földközi-tengerhez. Gibraltár esetleg?

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2020.04.10. 10:44:57

Érdekes gyűjtés, még a trafószállítás belefért volna szerintem a gyűjtésbe. Illetve a RoadRailernek volt európai változata, ami csak tesztüzemig jutott, de elég kevés infót találni róla. A svájci vasút (SBB) és a Migros nevű cég fejlesztette KombiRail néven, viszont a most azonos néven működő cégnek ehhez látszólag semmi köze.

(Apróság, de a "diamond crossing" neve egyrészt magyarul "átszelés", másrészt a diamond itt rombuszt jelent.)

Benbe · http://www.benbe.hu 2020.04.10. 10:47:57

A világ első kötött pályás közlekedési eszköze is egy hajókat szállító vasút volt, a mai Korinthoszi csatorna elődje, a Diolkosz. Ez volt az első hadivasút is, a második triumvirátus fölbomlása után Octavianus a Diolkoszon érte utol a hajóhadával menekülő Antoniust.

Vonatszállító vonat van Magyarországon is, bár sosem használták rendeltetésszerűen. A Kecskeméti Kisvasútnak épült és ma a Gyermekvasúton található.

Benbe · http://www.benbe.hu 2020.04.10. 10:52:21

@SomiTomi: A Migros élelmiszerlánc rengeteg településre vasúton kuttatja el az áruját (egyes helyekre nem is lehet máshogy, vagy télen óriási kerülő), ez lehet a kapcsolat.
Végül daruzható cserefelép

Fredddy 2020.04.10. 12:45:43

@Fredddy: sőt, volt olyan tankszállító vasúti kocsi, ami azt a célt is szolgálta, hogy a szállított tank menet közben lőhessen.
i.pinimg.com/originals/26/1c/73/261c73825c5cbc52f03780e496442fb6.jpg

Fredddy 2020.04.10. 13:21:41

Bajkonuri rakétaszállításnál egyébként ez a videó verhetetlen, a sínek közé tett kamerán egy ugráló ürge hátterében látszik az egész eseménysor: www.youtube.com/watch?v=7AQJSWBDfGM
süti beállítások módosítása