Vonattal sok mindent szállítanak, gyakran olyan dolgokat is, amit közúton nehéz vagy lehetetlen lenne. Szén, vasérc, gabona, szénhidrogének... ezekkel nap mint nap találkozhatunk akár Magyarországon is egy vasútállomáson vagy épp az autónkban ülve és a piros lámpa előtt várakozva.
Repülőgéptörzsek egy amerikai tehervonaton (kép forrása: alongtherails.wordpress.com)
De milyenek akkor az igazán különleges szállítmányok? Ezekből gyűjtöttem most össze egy csokorra valót.
Kamionok
Magyarországon a kamionok vonaton történő szállítása a 90-es években indult meg, majd az állami dotáció megszűnésével, továbbá a határellenőrzés egyszerűsödése miatt a magyarországi kamionszállítás megszűnt 2012. december 12-én.
Teherautók utaznak vonaton Indiában (kép forrása: Wikimedia Commons)
Európa néhány országában azonban még megmaradt ez a szállítási forma, többek között Ausztriában, Olaszországban, Franciaországban és Svájcban, így nem is kell messzire utaznunk, ha ilyet szeretnénk még élőben látni. Magyarországon azonban mindez már a múlté, így bekerülhetett a különleges szállítmányok közé.
Indiában és Kanadában jelentős még ez a szállítási forma.
Félpótkocsik
Félpótkocsik Európában is utaznak vasúton, egyáltalán nem szokatlan a látvány. Az USA-ban azonban néha még ezt is különleges módon teszik, ott ugyanis néhány viszonylaton a vonatot maguk a félpótkocsik alkotják, melyeket forgózsámolyokkal kötnek össze.
Hosszú szerelvény halad át egy rombusz átszelésen az USA-ban
Természetesen nem lehet akármilyen félpótkocsit így vonatba sorolni, ezeknek a pótoknak meg kell felelniük a vasúti előírásoknak is, többek között a szilárdságuk nem a megszokott, elöl-hátul kell nyeregszerkezettel rendelkezniük és a vasúti fékvezetékeknek is rajta kell lenniük.
Készen áll a szerelvény!
Emiatt azonban a félpótkocsik is nagyobbak, nehezebbek, mint hagyományos társaik. ez a szállítási forma még az USA-ban sem terjedt el, Európában pedig teljesen ismeretlen. Bár megemlíthetjük még itt azokat a "kétéltű" autóbuszokat, melyek tudtak közlekedni közúton és vasúton is egyaránt
Dupla konténerek
Kimondottan az USA-ban terjedt el, hogy a konténerszállító tehervonatok két sorban, egymás tetején szállítják a konténereket. Ehhez nagy segítség az amúgy is nagyobb amerikai űrszelvény, a nagyobb megengedett tengelyterhelés na és persze a villamosítás hiánya.
De nem minden vasútvonal alkalmas még így sem a két szintes konténerszállítók közlekedtetésére, a szolgáltatás bevezetését a vasútvonalak megfelelő átépítése előzte meg.
Tehervonatok az USA-ban
Konténerek egy amerikai tehervonaton (kép forrása: Wikimedia Commons)
Az USA-n kívül még Indiában és Panamában közlekednek tudomásom szerint ilyen magas tehervonatok.
Repülőgépek
A repülőgépgyártás bonyolult és összetett folyamat, a gyáróriások pedig a világ több üzeméből is igényelnek alkatrészeket. Így az alkatrészek vasúti szállítása sem szokatlan annyira.
Montana államban található a Boeing rentoni üzeme, ahová a Boeing 737-es repülőgépék törzsét vasúton szállítják, hogy készre szerelés után már repülhessenek is.
Cirkusz
Avasút ügyfelei között régóta szerepelnek a cirkuszok is. Ideális választás a vasút, hiszen a cirkusz emberei, állatai és felszerelése együtt utazik, sok helyet foglal és úgy is akkora városokban érdemes csak fellépniük, ami legalább akkora, hogy vasútállomása is legyen.
Az amerikai Ringling Bros. and Barnum & Bailey Circus a leghosszabb magánvonatokat üzemeltető cirkusz az USA-ban. Két vonatuk is van, az ún. Kék és Piros egység, melyek egyenként kb. 60 kocsiból állnak. Egy vonatban 40-45 személykocsi található (háló- és étkezőkocsik) és további 15-20 teherkocsi a cirkusz sátrával, állatokkal és egy generátorral.
Az amerikai Ringling Bros. and Barnum & Bailey Circus különvonata (kép forrása: www.flconcepts.com)
Vonattal vonatot
A keskeny nyomtávolságú teherkocsik nem közlekedhetnek a normál nyomtávolságú hálózaton és viszont. Így a teherárut át kell rakodni a két különböző nyomtávolság vagonjai között. azért, hogy ezt a felesleges és időrabló átrakodást leegyszerűsítsék, egyszerűbb a teherkocsit, mint rakomány továbbítani (elegánsabb megoldás a tengelyeket átszerelni vagy konténerekben gondolkodni).
A svájci RhB vasúttársaság 1000 mm-es nyomtávolságú tehervonata egy normál nyomtávolságú teherkocsit szállít. A kép 2008-ban készült (kép forrása: Wikimedia Commons)
Nyitott teherkocsik egy keskeny nyomtávolságú vonaton (kép forrása: Wikimedia Commons)
Ez a szállítási forma sem terjedt el, ám a fényképek tanulsága alapján több országban is kipróbálták már.
Ide tartozik még, mikor a villamosokat is teherkocsikon szállítják el a gyárakból a megrendelőhöz.
Japánban a Szeikan-alagútban eredetileg 1067 mm-es nyomtávolsággal fektették le a síneket. Az alagutat szerették volna a nagysebességű Sinkanszen vonatokkal is használni, ám mi legyen akkor a tehervonatokkal? Kidolgoztak egy tervet, hogy a keskenyebb nyomtávolságú tehervonatokat normál nyomtávolságú vonatokkal viszik majd át az alagúton. A tervet végül elvetették, és helyette fonódott vágányt fektettek le az alagútban, így mindkét nyomtávolságú vonatok tudják azt használni.
Hosszú sínek
Vasútvonalak építéséhez vagy csak a felújításához az építőanyagot is vonattal szállítják, ameddig csak lehetséges. Az egyik ilyen hozzávaló a hosszú sínek. A sínek hossza akár 120 méter is lehet, métere pedig 54-60 kg. De nem a súlya az igazi kihívás, hanem a hosszúsága. szerencsére sínszálak rugalmasak, a vasúti ívek pedig nagyobbak, mint a közúté, így a szállításuk ha nem is egyszerű, de azért megoldható.
Hosszúsínek érkeznek a HÉV-hez (kép forrása: Vasútépítés blog)
A trükk az, hogy a síneket csak lazán rögzítik, a szerelvény pedig lassan halad, így menet közben is tudnak a sínszálak helyezkedni, továbbá ilyen hosszúságnál jelentős hajlítást is elviselnek.
Sugárzó anyagok
A különféle radioaktív anyagok rendkívül veszélyesek, ha a szállítmány megsérül, akár évekre is tönkreteszi azt a területet, ahol akár csak egy kevés is kiszóródott belőle. Nem hiába vigyáznak hát rá annyira, amennyire csak lehetséges.
Néha Magyarországra is érkezik atomvonat, mely a Paksi atomerőműbe hoz fűtőelemeket. ezeket a szerelvényeket éjszaka továbbítják, szigorú rendőri felügyelet mellett. Minden vasúti átjárót, minden felüljárót redőrök biztosítanak, sőt még a szerelvényt is kíséri a TEK.
Várakozás Mezőfalván (kép forrása: Vörös Attila, iho.hu)
A vonatot igyekeznek olyan gyorsan és titokban átzavarni az országon, amennyire csak lehetséges, így fotók sem nagyon készülnek róla.
Mivel a vasúti közlekedés a legbiztonságosabb, amennyire csak lehetséges, ezeket a szállítmányokat más országok is vasúton továbbítják. A kötött pálya miatt kisebb az esély arra, hogy baleset éri, de ha mégis, a konténerek kellően erősek ahhoz, hogy védjék a környezetet a szállítmánytól. Néha még a mozdonyokat is duplázzák, biztos ami biztos, nehogy egy meghibásodás miatt a kelleténél tovább maradjon a veszélyes szállítmány.
Űrhajók
Kazahsztánban található Oroszország űrrepülőtere, ahonnan rakétákat indítanak a világűrbe. A rakétákat itt is vasúton szállítják a kilövőállásokhoz, bár itt nem a közforgalmú vasútvonalakat használják, hanem az űrrepülőtér saját vonalhálózatát, ám a szállításhoz hagyományos mozdonyokat használnak.
Szojuz TMA–16 űrhajó szállítása Kazahsztánban a Bajkonuri űrrepülőtér kilövőállásához (kép forrása: Wikimedia Commons)
Hadihajók
A Breitspurbahn csak terv maradt, soha nem épült meg, de azért a listámon helyet szorítottam ennek a különleges ötletnek is.
Adolf Hitler úgy gondolta, hogy miután megnyerte a háborút és egész Európát elfoglalta, a vasúthálózatot is a birodalom nagyságához kell méretezni. Az új vasúthálózat, a Breitspurbahn nyomtávolsága 3 méter lett volna és Európa legnagyobb városait kötötte volna össze Berlinnel. A vagonok olyan hatalmasak lettek volna, mint a három emeletes házak. Lett volna mozi-kocsi, uszoda-kocsi és még ki tudja mi minden, ha megvalósul.
Egy oldal a Die Breitspurbahn című könyvből
Egyik lehetséges felhasználási területe a hadihajó szállítás is lehetett volna, így az Északi- és a Földközi-, vagy a Fekete-tenger között a hajók a szárazföldön át, nem pedig a Gibraltári-szoroson keresztül közlekedhettek volna.
Utolsó kommentek