Az Alstom Avelia Horizon a francia Alstom vasútijármű-gyártó cég legújabb nagysebességű villamos motorvonata, a TGV Duplex és a Alstom Avelia Liberty továbbfejlesztett változata. Az új Horizon szerelvények egyelőre még csak a tervekben szerepelnek, forgalomba állásuk 2023 után várható.
Az Alstom Avelia Horizon (kép forrása: Railwaygazette.com)
A francia Alstom már több, mint 35 évnyi tapasztalattal rendelkezik a nagysebességű járművek gyártása terén, a világ különböző országainak már több, mint 500 szerelvényt szállított le. Legnagyobb megrendelője Franciaország államvasútja, az SNCF, de termékei eljutottak már Európán kívül az USA-ba, Dél-Koreába, sőt még Marokkóba is!
Néhány napja jelent meg egy újabb Youtube-videó legújabb szerelvényéről, a Horizon-ról. Sok érdekességet megtudhatunk arról, hogyan is képzelik a franciák a nagysebességű vasúti közlekedés jövőjét.
A jövő jelszava a környezettudatosság, ezért a videó is kiemeli, hogy a jármű mennyivel környezetbarátabb, mennyivel kevesebb energiát fogyaszt a korábbi szerelvényekhez képest. De a gazdaságosság ezzel még nem ér véget: fontos, hogy a vonatok képesek legyenek alkalmazkodni a változó utazási igényekhez (ne feledjük, egy vasúti jármű tervezett élettartama 30-50 év, és mindvégig gazdaságosan szeretnék a tulajdonosok üzemeltetni).
A szerelvény ezért nem olyan fix, megbonthatatlan egység, mint a korábbi TGV szerelvények, hanem a kocsik száma is variálható, de az egyes kocsik üléselrendezése is könnyedén módosítható, úgy, ahogy a forgalom megkívánja.
Szabadon variálható ülések (kép forrása: www.thelocal.fr)
Az Alstom már a kezdetektől fogva a vonófejek közé zárt komplett szerelvényeket részesítette előnyben, ahol a szomszédos kocsik közös Jacobs-forgóvázakon nyugszanak. Ez nehezebben megbontható, merevebb szerelvényt eredményez. Volt egy kísérletük az osztott hajtással is, amikor elhagyták a vonófejeket és a teljes gépészetet a szerelvény aljában osztották el. Így, egy egyszintes szerelvényhez képest nagyobb utaskapacitást kaptak, ám a piac nem volt nyitott erre a járműtípusra. Mindössze az olasz Nuovo Trasporto Viaggiatori vásárolt ezekből a szerelvényekből 25 db-ot, de a második szériát már ők is másból kérték.
A kapacitásnövekedést így inkább az emeletes kivitellel oldották meg, ahogyan a Horizon sorozat esetében is.
Tágas feljárók a felső szintre (kép forrása: www.thelocal.fr)
A felső szint (kép forrása: www.thelocal.fr)
A korábbi TGV-változatokhoz képest a sebesség is növekszik: A Horizon szerelvények már képesek lesznek a 350 km/h sebességű közlekedésre is! Teljesítményük 8000 KW, és mivel az SNCF a megrendelő, biztosak lehetünk benne, hogy a 25 kV 50 Hz váltakozó áram mellett alkalmasak lesznek az 1500 voltos egyenáram alatti közlekedésre is. Leghosszabb kivitel esetében 740 utas foglalhat helyet az utastérben.
Az SNCF 2018. júliusában rendelt 100 szerelvényt, összesen 2,7 milliárd euró értékben.
Youtube videó az Alstom Avelia Horizon-ról.
Az új Alstom Avelia Horizon szerelvények első példányai a tervek szerint 2023-ban fognak forgalomba kerülni és mire a megrendelt századik is munkába áll, már 2033-at fog a naptár mutatni.
Utolsó kommentek