Törökország hallatán nem épp a nagysebességű vasúti közlekedés az első, ami beugrik, pedig a félig európai-félig ázsiai ország is gőzerővel építi ki a nagysebességű vasúti infrastruktúráját. A mára már több mint 500 km hosszan üzemelő hálózat 2020. márciusában újabb szakasszal bővült, melyen a nagysebességű tesztek már meg is kezdődtek.
Nagysebességű CAF szerelvény a vonalon (kép forrása: www.railwaygazette.com)
Az új, 405 km hosszúságú fővonal a fővárost, Ankarát kapcsolja össze a keleten található Sivas városával.
Az első vonaton ott utazott többek között a török közlekedési miniszter, Mehmet Cahit Turhan is (kép forrása: www.railwaygazette.com)
Az új vasútvonal 405 km hosszúságú, összesen 49 alagutat tartalmaz 66 km hosszúságban, továbbá 53 viaduktot és 611 hidat foglal magába. A beruházás költsége 9,749 milliárd török líra volt. Várható megnyitása 2020 közepe.
A vonatok Ankara területén az Ankara-Kırıkkale hagyományos vonalat veszik igénybe, melyet 140 km/h sebességre építettek át. Kırıkkale városát elhagyva a megengedett sebesség 250 km/h-ra nő.
A tervek szerint naponta négy vonatpár fog közlekedni a két város között, lerövidítve az utazási időt a korábbi 10 óráról 2 óra 50 percre. Az új vonal nem csak gyorsabb közlekedést tesz lehetővé, de majdnem 200 km-rel rövidebb is a hagyományos vasútvonaltól.
Az új vasútvonal bőven tartalmaz alagutakat is (kép forrása: www.railwaypro.com)
A vasútvonal normál nyomtávolságú, kétvágányú, 25 kV 50 Hz-cel villamosított. Ez Törökország második leghosszabb nagysebességű vasútvonala, az első a 2014-ben átadott 583 km-es Ankara-Isztambul vonal.
Az Ankara-Sivas nagysebességű vasútvonal Törökország térképén (kép forrása: Wikimedia Commons)
Járművek
Törökország 2007-ben szerezte be a TCDD HT65000 sorozatot a spanyol CAF-tól. Összesen 12 hatrészes motorvonat érkezett az országba. Legnagyobb sebességük 250 km/h.
A következő nagysebességű járműsorozat a TCDD HT80000 sorozat lett, melyet a német Siemens gyártott. Ezek a vonatok 2015-ben érkeztek a török Államvasúthoz. Első körben 7, majd később további 10 szerelvényt vásárolt a TCDD. Legnagyobb sebességük 320 km/h, ám ezt egyenlőre még nem tudják az országban kihasználni.
A jövő
Törökország igen ambíciózus terveket dédelget a jövővel kapcsolatban, a rövid távú tervek között több mint 2000 km-nyi nagysebességű vonal kiépítése szerepel, a hosszú távú tervekben pedig még ennél is több, összesen 7419 km-nyi nagysebességű vasúti pályával számolnak. Ez több, mint a jelenlegi két első helyezett európai ország, Spanyolország és Franciaország nagysebességű vasúthálózatának az összege!
Források
* Az angol Wikipédia Ankara–Sivas high-speed railway című cikke
Utolsó kommentek