HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (5) agv (1) alagút (1) alex (1) állatok (2) állomás (7) alstom (1) amerika (2) amszterdam (1) anglia (14) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) Ausztria (1) ausztria (69) autó (2) autómúzeum (3) ave (6) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (8) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) bombardier (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) caf (1) csehország (14) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (54) euronight (2) európa (1) filmek (5) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (57) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) görögország (1) gőzmozdony (9) gysev (1) hajó (7) hollandia (5) horvátország (2) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (31) index2 (188) india (2) innsbruck (4) interrail (12) japán (6) Japán (1) jbss bahn (13) jövő (1) kanton (1) kastély (7) kecskemét (15) kenya (1) kína (28) kindertojás (2) kisvasút (9) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (1) Linz (2) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (30) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (6) mittenwaldbahn (6) modellvasút (10) monaco (1) münchen (77) múzeum (37) nagysebességű vasút (111) nápoly (3) Németország (1) németország (59) nürnberg (11) öbb (9) olaszország (31) Olaszország (1) oroszország (2) párizs (9) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (8) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (5) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) siemens (1) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) söll (1) spanyolország (44) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (8) Svájc (1) svájc (18) svédország (2) szaud-arábia (1) szlovénia (9) s bahn (16) talgo (5) tarragona (1) TEE (7) terepasztal (7) tgv (32) tibee (3) törökország (2) trieszt (2) USA (11) vasútállomás (9) velence (6) vendégposzt (1) villamos (8) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2020.02.05. 00:39 Balogh Zsolt

Nagysebességű vasútvonalak a világban 2020-ban

A franciaországi székhelyű UIC (Nemzetközi Vasútegylet) rendszeresen ad ki különböző jelentéseket, statisztikákat és brosúrákat a világ vasútjairól. Érdemes rendszeresen látogatni a honlapjukat, ha mindig friss, naprakész információkat szeretnénk tudni a világ vasúti személy- és teherszállításáról.

Az UIC jelentéseiből kiderül, hogy a világon a vasúti konjunktúra továbbra is kitart, új vonalak épülnek és a forgalom is növekszik.

china_high_speed.jpgNagysebességű motorvonatok Kínában

2020. januárjában ismételten kiadták a High Speed in the World című pdf összefoglalójukat, melyben a már meglévő, épülő és tervezett nagysebességű vasútvonalak találhatóak meg országonkénti bontásban. Az elmúlt években ismét jelentős növekedés történt, és jelenleg a világon már több, mint 51 580 km-nyi vasútvonal alkalmas a 200 km/h vagy nagyobb sebességű közlekedésre!

Kína

A növekedést továbbra is Kína adja, az országban jelenleg már 35 048 km-nyi nagysebességű vasútvonal épült ki, mindössze 15 év leforgása alatt. A lendület még mindig tart, további 5000 km-nyi vasútvonal áll építés alatt és a távlati tervekben még további 1000 km szerepel. Ezzel Kína rendelkezik a világ leghosszabb nagysebességű vasútvonalával, sőt a világon található ilyen vonalaknak is több, mint a fele itt épült meg.

azsia.pngKelet-Ázsia nagysebességű vasútvonalai 2020 elején (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az eredeti tervekben szereplő 4+4 vonalból álló országos hálózat mára jórészt kiépült, 2020 után a regionális nagysebességű vasútvonalak (igen, ott még ilyen kategória is van) építése fog zajlani.

Az ország ambíciózus tervei között a jövőben a külföldre történő terjeszkedés szerepel, szeretnék a felhalmozódott technológiát és tudást jó pénzért és politikai befolyásért cserébe továbbadni. A célországok között Vietnám és Thaiföld szerepel.

Irán

Iránnak jelenleg még nincs nagysebességű vasútvonala, de 2020-ban már 1336 km hosszúságú vonal állt építés alatt.

India

India vasútja jelenleg is őrült forgalmat bonyolít le, ezért hatalmas fejlődés elé néz a közeljövőben. Jelenleg 508 km hosszúságú nagysebességű vonal épül, a távlati tervekben viszont további 4126 km-rel számolnak. A szükséges technológiát Japán biztosítja.

Thaiföld

Thaiföld 253 km hosszan építkezik, a távlati célok között 2642 km-es hálózat szerepel (ez összemérhető a francia TGV hálózattal).

Vietnám

Vietnám 1600 km hosszúságú nagysebességű vasútvonalat szeretne, de csak a távoli jövőben. A vasút minden bizonnyal kínai hitelből és kínai segítséggel fog megépülni.

USA

Az USA is régóta dédelget nagysebességű vasúti terveket, ám ezek megvalósulása a bizonytalan távoli jövőbe vész. Egyedül a California High Speed Rail az, amiből a közeljövőben várható valami. Az építkezések már zajlanak San Francisco környékén, ám a tervezett többszáz km-ből első körben csak egy rövidebb szakasz megnyitása várható.

san_joaquin_river_viaduct_aerial_2017.jpgA California High Speed Rail építése Kaliforniában (kép forrása: Wikimedia Commons)

Európa

Európában nagy változások nem történtek tavalyhoz képest, a legnagyobb futó projekteket még 2018-ban befejezték. Építkezések természetesen továbbra is zajlanak, de elsősorban az alagútépítések dominálnak.

Mint a térképen is látható, jelentős fejlesztésekkel Spanyolország büszkélkedhet, a többi zöld pöttyökkel jelölt útvonal mind egy-egy alagutat takar (Koralm bázisalagút, Semmering bázisalagút, Brenner bázisalagút, nagysebességű vasútvonal Genovából Milánó felé, és persze a még véglegesen el nem döntött Lyon-Torino nagysebességű vasútvonal, melynek jelentős része szintén egy bázisalagút).

Ritka pillanat, de Franciaországban 2020-ban nem zajlik új TGV vonal építése, legközelebb a Bordeaux-Toulouse nagysebességű vonal építésének indítása várható.

Jelentős fejlődés várható Törökországban (bár kérdéses, hogy ebben az esetben szabad-e őket Európához sorolni, ugyanis földrajzilag az új vonalak Ázsiában épülnek). Jelenleg 1652 km-nyi új vasútvonal áll építés alatt.

europa.pngEurópa nagysebességű vasútvonalai 2020 elején (kép forrása: Wikimedia Commons)

A fenti térkép nem jelzi, de legjobban talán Csehországra érdemes figyelni, ott szeretnék ugyanis több vonalon a megengedett sebességet a jelenlegi 160 km/h-ról 200 km/h-ra növelni. A szükséges járművek már rendelkezésre állnak és további járműbeszerzések is folyamatban vannak.

brenner_base_tunnel_2_1.jpgAz épülő Brenner bázisalagút Ausztriában (kép forrása: ec.europa.eu)

Magyarország

Magyarország egyelőre nem szerepel a listán, se a rövidtávú, se a hosszútávú tervek között. A kormány jelenlegi álmai még nem keltették fel a lista összeállítóinak, se a térképvázlatokat rendszeresen karbantartók figyelmét.

A magyar kormány hosszútávú terve sem világos és határozott, inkább csapongó. Évekig a Budapest-Belgrád közötti vonal volt a "szupervasút", ami az évek alatt normál fővonallá szelidült, aztán jött Varsó, mint elérendő cél, jelenleg pedig Kolozsvár az új álom.

Személyes véleményem szerint, ha minden a lehető legjobb úton halad is, 2030 előtt nem várható, hogy Magyarországon 200 km/h vagy nagyobb sebességgel vonatozzunk (számításba véve az előkészítés és kivitelezés hosszú idejét).

Összefoglalás

2020 elején a világon 51 581 km hosszúságban üzemelnek olyan vasútvonalak, melyeken a sebesség 200 km/h vagy még ettől is több és további 11 970 km-nyi vonal áll építés alatt.

A rövidtávú tervekben további 10 324 km, a hosszútávúakban pedig további 29 924 km nagysebességű vasútvonalat terveznek a világ országai. Ha minden bejelentett projekt elkészül, akkor a nem is olyan távoli jövőben csak a nagysebességű vasúthálózat meghaladja majd a 100 ezer km-et!

Források

* UIC - High Speed in the World PDF

8 komment

Címkék: kína franciaország index2 nagysebességű vasút


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr10015446840

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Luighi 2020.02.06. 13:50:30

Ezt a világon egyedülálló vonalat kár hogy kihagytad:
A Sanghaj lebegő mágnesvasút Sanghaj belvárosát köti össze a 30 km távolságra lévő Sanghaj-Putungi nemzetközi repülőtérrel. A Kínai Tudományos Minisztérium és a német Transrapid International Konszern 1999 novemberében állapodtak meg a maglev vasút kifejlesztéséről, amit 18 hónap alatt végeztek el.
Hossz: 30 km
Maximális sebesség: 500 km/h
Vonalak száma: 1
Megállók száma: 2
Wikipédia

paveway 2020.02.06. 18:21:11

30 év alatt nulla km nagysebességű vonal Magyarországon. Ehhez is csak gratulálni lehet a sok tehetséges politimókusnak. Pedig biztos vagyok benne, hogy elég sokat lehet lopni a vasútépítésből is.

laci_52 2020.02.06. 18:40:45

Kis ország vagyunk, kicsik a távolságok, nem éri meg nagy sebességű vasutat építeni.

efi 2020.02.06. 19:11:15

@Luighi:
Nem vagyok róla meggyőződve, hogy az UIC szabványoknak megfelelő "klasszikus" vasút volna, talán azért.

s7stM 2020.02.06. 20:42:16

@laci_52: Ez a "kis ország vagyunk" mondat menti fel Mo-t minden nagyobb munka, fejlesztés alól időtlen ideje. :) Ezért tartunk ott, ahol... De tudja mit? Igaza van, mennyire sz*r lenne már 40-60 perc alatt Budapestről Szombathelyre jutni, 7-8 óra utazás helyett. A végén még nem mindenki Budapestre akarna költözni a fiatalok közül. Hagyjuk csak a "vasutat" úgy ahogy volt 70 évvel ezelőtt is.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2020.02.07. 00:37:20

@s7stM: Meg kell hogy védjem a kommentelőt. Magyarország valóban kis ország, nincs két olyan jelentőős város, amit érdemes lenne összekötni egy ilyen drága vasúttal. Persze tényleg jó lenne 30 perc alatt Debrecenbe érni, de az országnak erre nincs 1000 milliárdja... A tervek ezért is szólnak mindig nemzetközi viszonylatokról, amivel viszont az a baj, hogy a szomszédaink is szegények. Ausztria nem az, de Bécs felé valamiért nem terveznek ilyesmit.

laci_52 2020.02.07. 18:37:58

@s7stM: Nem azt írtam, hogy rohasszuk le a vasutat. Legyen fővonalakon 120, mellékvonalakon 80 a sebesség. A mai állapotok mellett ez is csak sok-sok év múlva fog megvalósulni vagy akkor sem.

P806 2020.02.08. 12:42:48

@paveway: Ne csüggedj, lopnak belőle vastagon.