Franciaország államvasútjának leányvállalata, az SNCF Mobilités 2019. július 31-én bejelentette, hogy további 12 darab TGV Océane márkanevű emeletes nagysebességű motorvonatot rendel az Alstomtól a flottamegújítási stratégia részeként.
TGV Oceane szerelvény Párizsban a Paris Est pályaudvaron (kép forrása: www.railwaygazette.com)
Az új TGV Océane márkanevű Avelia Euroduplex motorvonatokat a tervek szerint Párizs és Metz és Párizs és Nancy közötti járatokon vetik be Kelet-Franciaországban. Felépítésük hasonló lesz a l'Océane vonatokhoz, amelyeket még 2017-ben az LGV Sud Europe Atlantique nagysebességű vasútvonal járataihoz vásároltak. Az új szerelvények azonban néhány részletben frissebbek és modernebbek lesznek, igazodva az utasok megváltozott igényeihez: fejlettebb utastájékoztatás és természetesen a napjainkban nélkülözhetetlen wi-fi is kerül a fedélzetre. Az új vonatok várhatóan 2021 és 2022 között állnak forgalomba.
Az SNCF jelenleg 55 Océane szerelvényt rendelt, melyek folyamatosan érkeznek és állnak forgalomba. 2013-ban 40 szerelvényt, majd 2017-ben további 15-öt rendeltek a korábbi TGV-ket is szállító Alstomtól.
A TGV Oceane utastere (kép forrása: www.railwaygazette.com)
A jelenlegi szerződés apropója, hogy a nagysebességű vonatokkal történő utazás az utóbbi hónapokban tovább növekedett. A negyedéves eredményekről szóló, július 31-i jelentés szerint az SNCF szerint a TGV forgalma 11%-kal növekedett, szemben a 2017. évi azonos időszakkal.
A TGV Océane rendelés célja a következő néhány év áthidalása mindaddig, amíg az első 100 „TGV of the Future” fantázianevű új szerelvények 2023-ban el nem kezdenek érkezni. Ezek az "ideiglenesen" megvásárolt kiegészítő vonatok lehetővé teszik az SNCF számára, hogy felgyorsítsa a régebbi nagysebességű szerelvények kivonását a forgalomból. Ne feledjük, az első TGV szerelvények már lassan negyven évesek lesznek, már 38 éve róják a síneket kezdetben 270, napjainkban pedig már 300, sőt 320 kilométert is megtéve óránként.
A szerződés értéke 335 millió euró. Nyolc különböző Alstom gyáregységet kell bevonni a vonatok gyártásába: La Rochelle végzi a végső összeszerelést, Belfort gyártja a motorkocsikat, Ornans a vontató motorokat, Le Creusot a forgóvázakat, Tarbes a vontató berendezéseket, Villeurbanne a fedélzeti IT rendszereket, Petit-Quevilly pedig a transzformátorokat. A tervezési munkák Saint-Ouen városában zajlanak.
Youtube videó egy TGV Oceane szerelvény belsejéről
Ezek az új szerelvények szintén emeletesek lesznek, maximális sebességük várhatóan 320 km/h. Az ezt követően beszerzendő új TGV motorvonatok azonban már képesek lesznek az óránkénti 350 km/h sebességre is! Vajon a következő évtizedben újabb sebességemelésre készülnek a franciák?
Franciaország meglévő és tervezett nagysebességű vasútvonalai. a hálózaton ma már több mint 500 szerelvény közlekedik, behálózva az országot és a szomszédos országokat is (kép forrása: Wikimedia Commons)
Források
* A www.railwaygazette.com Ridership surge prompts SNCF to order more TGVs című cikke
Utolsó kommentek