Már több, mint 10 év telt el azóta, hogy az ÖBB prémium kategóriás távolsági vonata, a Railjet forgalomba állt Budapest Keleti pályaudvar és München Hauptbahnhof között. Az eltelt évek már nyomot hagytak a szerelvényen és a technika is fejlődött, nem beszélve az utazóközönség folyamatosan változó igényeiről
Az ÖBB következő generációs Railjetének a másodosztályú utastere (kép forrása: ÖBB)
Az ÖBB 2019-ben további szerelvényeket rendelt a Siemenstől, hogy tovább modernizálhassa távolsági flottáját. A legutoljára megrendelt flotta nyolc újgenerációs Railjetből és tizenhárom, kimondottan az éjszakai forgalomhoz kialakított Nightjetből áll. Az új szerelvények várhatóan 2022-re állnak majd forgalomba.
A Siemens és az ÖBB már el is készítette a látványterveket az új szerelvényekről, így a képek alapján már láthatóvá vált, merre is fejlődik tovább a vasúti közlekedés Ausztriában és a szomszédos országokban.
A videó alapján az első és legszembetűnőbb változás a szerelvények új színterve: a nappali forgalomra szánt ingavonatok fényezése a néhány éve megkezdődött új ÖBB színsémát követi, mely kevesebb vöröset és bordót, cserébe viszont több fehér felületet tartalmaz.
Az ingavonatok vontatását továbbra is a nagy mennyiségben rendelkezésre álló Siemens Taurusok fogják végezni, az ingavonatok vezérlőkocsija is a hagyományos Taurus formavilágot idézi.
Az újdonságokat a vonaton belül találjuk, melyet a videó részletesen és pontosan be is mutat. Én nem is ismételném meg az összes újdonságot, csupán párat ragadnék ki: A kocsik beszállóajtajai az eddigi kocsivégektől távolabb, a vonat közepe felé tolódnak el, hasonlóan fognak majd kinézni, mint a Németországból használtan vásárolt halberstadti kocsik. Emellett a padlószint is alacsonyabbra kerül, megkönnyítve a beszállást. A felszállás után egy a mainál nagyobb térbe érkezünk, amit kapaszkodók tesznek még biztonságosabbá. Az utastájékoztatást nagyobb monitorok segítik majd.
Az ülések komfortosabbak és kényelmesebbek lesznek, a felfüggesztésüknek hála pedig alattuk több hely marad a csomagoknak. Változik a lefoglalt helyek kijelzése, sőt az ablak alatt egy hosszú kijelző az utazással kapcsolatos információkat is mutatni fogja. Így a türelmetleneknek nem kell a nyakukat tekergetni és nyújtogatni ahhoz, hogy a kocsi közepén látható monitort el tudja olvasni.
Az üléstámlákba USB csatlakozó is kerül majd, ami megkönnyíti a telefonok és tabletek töltését.
Az étkezőkocsira rá sem fogunk ismerni, az eddigi nyitott boxos elrendezés kiegészül egy zárt, üvegfalú utastér-résszel is.
Youtube videó az új Railjetről
Európában az éjszakai vasúti közlekedés meglehetősen visszaszorulóban van, a vasutak nem tudták vagy nem akarták felvenni a versenyt az olcsó buszokkal, telekocsikkal és fapados repülőgépekkel. A trendekkel azonban szembe megy az ÖBB, mert nem csak hogy számos éjszakai vonatot üzemeltet de még pénzt is fektet új szerelvények vásárlásába!
Az ÖBB európai éjszakai hálózata a Railjet szóval összecsengő Nightjet márkanevet kapta. Bár sokan szkeptikusak voltak, az idő az ÖBB-t igazolta, nem csak hogy sikerült megállítani a további utasszám csökkenést, hanem ezzel ellentétes módon még növekedni is tudtak! A jövőben a meglévő (meglehetősen öregecske) flottán felül még 13 Nightjet ingavonat fogja az éjszakai utasok igényeit kiszolgálni.
Hálókocsi, ahogyan az ÖBB elképzeli (kép forrása: www.travelandleisure.com)
A hétkocsis ingavonat kettő ülőhelyes kocsiból, három zuhanyzóval is ellátott, négyágyas fülkés kocsiból és további kettő egyágyas alvófülkékből álló kocsiból áll majd.
Ebből az utolsó két kocsi az, ami igazán újszerű és érdekes, hiszen ilyen elrendezésű vagonokkal még nem találkozhattunk korábban. Ezek az alvórészek leginkább a japán ún. "kapszulahotelek" világát idézik, bár nem osztozkodunk a fülkén idegenekkel, a hely meglehetősen szűkös lesz majd.
A hálókocsikban a biztonságról PIN kóddal ellátott, személyes tárolórekeszek gondoskodnak majd.
Utolsó kommentek