HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (125) autó (3) autómúzeum (4) ave (21) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (2) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (20) iho.hu (1) index (100) index2 (313) india (4) innsbruck (5) interrail (16) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (1) linz (3) lisszabon (1) london (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (175) nápoly (4) németország (91) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (1) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (72) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) usa (1) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2019.03.15. 22:43 Balogh Zsolt

TGV-vel Svájcba

A franci államvasút világhírű TGV vonatai nem csak Franciaországon belül közlekednek, hanem a szomszédos országokba is átlátogatnak. Párizsból elérhető TGV-vel többek között Olaszország, Németország, Anglia (Eurostar), Svájc, Hollandia és Belgium (Thalys) is.

TGV Lyria Svájcban (kép forrása: Wikimedia Commons)

Azért, hogy az utasok könnyebben kiigazodjanak a tarifák és a szolgáltatások között, a nemzetközi TGV járatok önálló márkanéven futnak. A jó marketinghez pedig az is hozzátartozik, hogy a járművek színükben is eltérjenek a már megszokott belföldi szürke-kék, újabban fekete-fehér változatoktól.

A szomszédos Svájcba 1993 óta járnak át a TGV-k Lyria márkanév alatt, létrehozva ezzel egy gyors és elegáns közlekedési lehetőséget a két ország között. A Lyria vonatok méltó utódai az egykori TEE járatoknak.

Története

Svájc és Franciaország között már régóta járnak közvetlen nemzetközi vonatok. A két ország vasútja remekül együttműködik, hiszen már 1961 közepétől közlekedett Párizs és Luasenne között (később egészen Milánóig hosszabbították) Trans Europ Express járat Cisalpin néven. Az egykori TEE vonatok voltak Európa legnagyobb presztizsű, legelegánsabb vonatai. 1984 január 22-én, miután megnyílt az első TGV vonal, a járatok útvonalát visszavágták Lusaenig. 1984 május 31-től a TEE járatok közül az EuroCity kategóriába kerültek át.

A Gümmenen viadukt egy TGV-vel Bern közelében (kép forrása: Wikimedia Commons)

Franciaország kiterjedt és folyamatosan bővülő nagysebességű hálózattal rendelkezik, így a TGV-k francia földön kitudják használni képességeiket. Svájc csak jóval kevesebb nagysebességű vonallal rendelkezik, azok is többnyire nyugat-dél irányúak, így a Lyria járatok Svájcban csak lassabban, a normál vonatokkal megegyező sebességgel haladhatnak. Ahogy egyre több TGV vonal készült el Franciaországban, úgy csökkent a menetidő is a Lyria járatokon.

Jelenlegi járatok

Zürich, Bern. Genf és Brig nem csak Párizs felől érhetőek el TGV járatokkal, ezen kívül délről is érkeznek szerelvények. A járatok egészen a Földközi-tenger partjáról, Nizzából és Marseilleből is szállítanak utasokat az alpesi országba.

A TGV Lyria járatok útvonala

* Genf - Marseille - Nizza: 1 vagy 2 vonatpár naponta; menetidő 3ó 30p Marseille-be, 6ó 21p Nizzába
* Genf - Párizs: több mint 8 vonatpár naponta, menetidő 3ó 8-13p
* Lausanne - Genf - Párizs: 1 vonatpár hetente; menetidő 4ó 4-11p
* Lausanne - Dijon - Párizs: 4 vonatpár naponta; menetidő 3ó 40p, csak nyáron szombatonként egy járatpár Brigbe, menetidő 6ó
* Bern - Basel - Dijon - Párizs: 1 vonatpár naponta, menetidő 4ó 27p
* Páris-Dijon - Basel - Bern - Interlaken Ost: 1 vonatpár naponta, menetidő 5ó 30p
* Zürich-Bázel–Mulhouse–Párizs: 4 vonatpár naponta; menetidő 4ó 3p Zürichből és 3ó 3p Bázelből

A svájci forgalomra nem alkalmas bármelyik TGV szerelvény, mivel Franciaországban a hagyományos vasúthálózat többnyire 1500 V vagy 3000 V egyenárammal, a nagysebességű vasútvonalak pedig 25 kV 50 hz-es váltakozó árammal vannak villamosítva, míg Svájcban a Németországban és Ausztriában is használt 15 kV 16,7 Hz-es váltakozó áram terjedt el. Emiatt a svájci forgalomhoz minimum négyáramnemű TGV vonatok szükségesek.

Jövőbeli fejlesztések

Az utasszám folyamatos növekedése miatt a kínálatot is bővíteni kell, így a korábban használt, többnyire egyszintes TGV szerelvényeket egységesen TGV Duplex emeletes vonatokra cserélik. A váltó járművek felújítása már megkezdődött, egyúttal megújul a külsejük is, mely a márkát reklámozza és erősíti.

Az új TGY Lyria szerelvénye (kép forrása: www.railwaygazette.com)

A tizenöt többáramnemű felújított Euroduplex szerelvény 2019 decemberétől áll forgalomba. Havonta 2-3 szerelvény kapja meg az új színét, így decemberre mindegyik forgalomba is állhat. A korábbi egyszintes TGV-k csak 316 férőhelyesek voltak, szemben az emeletesekkel, melyek 510 utasnak biztosítanak majd helyet. A felújított vonatokon három különböző kocsiosztály lesz: Business Premier, Standard Premier és Standard.

Fontosabb célállomások az oldalán (kép forrása: www.railwaygazette.com)

Az SNCF az elmúlt években csak emeletes TGV szerelvényeket szerzett be, legutoljára 2016-ban 55 TGV-Océane vonatot és 2023-tól további 100 hasonló vonat érkezése várható. Az egyszintes szerelvények egyre inkább a háttérbe szorulnak, helyüket mindenhol az emeletesek veszik át.

lyria.jpgEgy szerelvény teljes pompájában

Források

* https://en.wikipedia.org/wiki/TGV_Lyria
* https://www.railwaygazette.com/news/high-speed/single-view/view/red-look-for-refurbished-tgv-lyria-euroduplex.html

1 komment

Címkék: franciaország svájc tgv


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr7714627432

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sncf 2019.03.16. 10:46:55

Egy apró pontosítás: a Genftől nem messze lévő svájci város neve Lausanne (egyszer Luasenne, egyszer pedig Lusaen lett belőle).
Ami az emeletes TGV-ket illeti, ergonómiai szempontból eléggé zsákutcák, nem csak én, de sok utastárs mondja, hogy borzasztóan nyomasztóak, az alacsony belmagasság erősíti a bezártságot, az én 180 cm-es magasságommal pedig folyton beverem a fejemet. Szerencsére azon a vonalon, amit majdnem naponta használok, felújított egyszintes szerelvények járnak, inkább csak pótlásnak állnak be emeletesek.
És ha már a márkázásnál tartunk, azzal. hogy az SNCF 5 évvel azután, hogy a fapados TGV-t OuiGo-nak keresztelte, most áttér arra, hogy a normál TGV-t InOui-nak hívja, sikerült rendesen összezavarni az utasokat. A nem napi szintű használók rendszeresen keverik a kétféle kategóriát. Kicsit olyan érzése van az embereknek, mint a fapados légitársaságok évente változó csomagszabályaival: arra megy ki a játék, hogy a tévesztő utasoktól plusz bevételekre tegyenek szert.
süti beállítások módosítása