Németországban 2017 végére valósult meg egy csaknem 20 éves álom: végre nagysebességű vasútvonal köti össze a fővárost, Berlint Münchennel. A München-Ingolstadt-Nürnberg szakasz már jópár éve elkészült, de a folytatásra sokat kellett várni. Az építkezést tüntetések, tiltakozások hátráltatták, hosszú időre teljesen le is állt a kivitelezés. Ám végül minden akadály elhárult és lefektethették a síneket, ezzel Németország egy új nagysebességű vasútvonallal gyarapodott.
Ilyen egy modern vasútvonal Németországban (kép forrása: Wikimedia Commons)
Az ország legfiatalabb vasútvonala a mai kor legmagasabb technikai színvonalán valósult meg, mely egyszerre modern és rideg, országrészeket kapcsol össze, miközben kettévágja a tájat.
Az új vonal Hallstadt és Ebensfeld közötti szakaszáról készült egy áttekintő animáció, mely a Youtubeon is megtalálható.
A VDE 8 néven is ismert projekt célja az volt, hogy a már Münchentől egészen Nürnbergig nyújtózkodó síneket összekapcsolják a Berlinből kiinduló, Lipcse felé haladó vágányokkal.
Tervezése már 1991-ben megkezdődött, de még 25 év kellett ahhoz, hogy a terv meg is valósuljon. 1994 és 1996 között gyorsult fel a tervezési munka, mivel az egyesítés után Németországhoz került korábbi szocialista országrészeket is jobban be kívánták kapcsolni az ország közlekedésébe (Itt jegyezném meg, hogy az egykori Nyugat-Németország euró-milliárdokat öntött a volt szocialista országrészekbe, hogy az évtizedek alatt felhalmozott hátrányt ledolgozhassák. Nem csak a vasutat, hanem minden mást is fejlesztettek, ugyanis a különbségek óriásiak voltak. Ám a rengeteg pénz csak lassan éri el a kívánt hatást, az egykori kelet-németországi tartományok még mindig szegényebbek a nyugati tartományoktól).
Az építkezés 1996 októberében kezdődött és majdnem 20 év kellett, hogy minden elkészüljön.
A hatás nem maradt el, sőt még a korábbi várakozásokat is felülmúlta. Berlin és München között közlekedő ICE-Sprinterek a 4 órás menetidejükkel komoly versenytársa lett az autóval, sőt a repülőgépekkel utazóknak is.
Ahhoz, hogy az új pálya megépülhessen a sűrűn beépített Németországban rengeteg hídra, alagútra is szükség volt. azért, hogy csökkentsék a területfoglalást és a táj további feldarabolódását, ahol csak lehetett, a már meglévő vasútvonalak és autópályák mellé építették. Ez azonban azzal is járt, hogy minden érintett csomópontot alaposan át kellett építeni, a gyorsabb vonatok magasabb zajszennyezése miatt pedig rengeteg zajvédő falat is fel kellett építeni. Így nagyon sok helyen az utasok a tájból csak az összefüggő zöld falat láthatják. Ahogy a képeken és a videón is látszik, a legtöbb helyen már szakítottak a hagyományos kavicsággyal is, helyette betonlemezes pálya épült.
A videón minden nagyon szépnek és tökéletesnek tűnik, de utasként már biztosan nem ilyen izgalmas ez a szakasz.
Érdemes azt is megfigyelni, hogy a vasút mennyire a települések része, nem a hátsó, gazos kertek végében van eldugva, hanem az állomások a települések központjai, fontos közlekedési terek és csomópontok. De nem csak a vasútvonal figyelemreméltó, hanem a települések közúthálózata is a különszintű kereszteződésekkel, körforgalmakkal
Vajon a magyarországi, kínai hitelből építeni/felújítani tervezett modern vasútvonal is ennyire unalmas "közlekedési folyosó" lesz?
Zapfendorf állomás átépítése a Google térképen. Gőzerővel épül a 3. és a 4. vágány a nagysebességű vonatoknak
Utolsó kommentek