HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (3) amerika (2) amszterdam (1) anglia (20) április elseje (3) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (125) autó (3) autómúzeum (4) ave (21) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (2) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (66) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (83) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (20) iho.hu (1) index (100) index2 (313) india (4) innsbruck (5) interrail (15) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (4) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (42) nagysebességű vasút (174) nápoly (4) németország (91) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (1) párizs (17) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (15) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (3) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (72) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2018.04.25. 14:08 Balogh Zsolt

Újabb nagysebességű operátor a láthatáron

A nemzeti vasúttársaságok monopóliumának lassan leáldozik, miután az európai országok többsége az EU ajánlása alapján sikeresen szétválasztotta a pályahálózatot és a vonatok közlekedtetését. Lehetővé vált, hogy újabb szereplők léphessenek be a vasúti piacra. Európában is megszaporodtak a teherfuvarozással foglalkozó vasúti vállalkozások, a következő jelentős mérföldkő pedig a személyszállítás liberalizációja lesz.

RENFE 100 sorozatú nagysebességű motorvonat Franciaországban Le Soller állomáson (kép forrása: www.trenvista.net)

A következő jelentős mérföldkő Európa vasút közlekedésében egy spanyol légitársaság, az Air Nostrum belépése a vasúti személyszállítás piacára. Az Air Nostrum nagysebességű vonatokat szeretne közlekedtetni Madrid és Montpellier között, érintve Zaragoza, Barcelona Sants, Perpignan és Narbonne állomásokat is.

Olaszország volt az első olyan ország, ahol egy magánüzemeltető nem csak hogy a személyszállítási piacra lépett, de egyből a távolsági nagysebességű közlekedésből hasított ki egy szeletet magának. A 2006-ban alapított Nuovo Trasporto Viaggiatori 2012 decemberére tudta megszerezni az összes engedélyét, hogy saját tulajdonú Alstom AGV vonataival Milánó és Róma között elindítsa szolgáltatását. Minden kezdet nehéz, de úgy tűnik megérte a befektetés, hiszen azóta már újabb útvonalakon is közlekednek és további motorvonatok beszerzését tervezik. 2016-ban 11 millió utas választotta az NTV magánoperátor elegáns vörös vonatait.

Madrid Atocha (kép forrása: www.uic.org)

Montpellier-Saint-Roch (kép forrása: Wikimedia Commons)

A tervek szerint 2018. október 5-től újabb operátor próbálna meg betörni a nagysebességű személyszállítás piacára. Az Air Nostrum leányvállalata, az Intermodalidad de Levante (Ilsa) indítaná meg szolgáltatás Madrid és Montpellier között a RENFE állami vasúttársaságtól bérelt RENFE 100 sorozatú motorvonatokkal. Napi két járatpárt terveznek, a várható menetidő 5 óra 47 perc, ami mindenképpen versenyképes idő a repüléshez képest.

A spanyol nemzeti piac- és versenybizottság szerint ezen az útvonalon 5,2 millió utas közlekedik, de a RENFE jelenlegi ajánlata nem eléggé vonzó, a rossz menetrend miatti túl késői érkezés nem kedvez az üzleti utasoknak.

Az Ilsa szerint a Figueres-Perpignan nagysebességű vonal új lehetőségeket nyitott meg Madrid, Aragónia, Katalónia és Dél-Franciaország között az interregionális kapcsolatok kialakításában, ám a RENFE és a Francia Nemzeti Vasutak (SNCF) nem tudja megfelelően kihasználni ezt a piacot, ritkán járnak a vonatok, ami alacsony piaci részesedést eredményez a vasút számára. Jelenleg a vasút részaránya az 5%ot sem éri el a két város közötti személyforgalomban.

Ezen szeretne változtatni az Ilsa a kedvezőbb menetrendi időszakban közlekedő két új járatpárral. Madridból 07.45-kor és 15.30-kor, míg visszafelé Montpellier-ből 07.00-kor és 15.30-kor indulnának a vonatok. Így a reggeli indulást választó üzletemberek már kora délután megérkezhetnének a célállomásra, az utazási időt pedig pihenéssel vagy munkával is tölthetik.

RENFE 100 sorozat (kép forrása: aaafhuesca.blogspot.hu)

Az Ilsa álltal bérelni kívánt RENFE 100 sorozatba tartozó motorvonatok az SNCF TGV Atlantique módosított változatai, a spanyol igényeknek megfelelően átszabva. A tízrészes (2 vonófej + 8 betétkocsi) motorvonatok 1992-ben álltak forgalomba Madrisd és Sevilla között, felújításuk 2007 és 2012 között történt meg. A vonatok normál nyomtávolságúak, egyaránt ismerik a 25 kV 50 Hz váltakozóáramot és a Franciaországban alkalmazott 1,5 kV egyenáramot. Legnagyobb sebességük 300 km/h, melyet ezen az útvonalon lehetőségük is lesz majd kihasználni. Egyszerre összesen 329 utast képes szállítani. Ugyanilyen típus közlekedik a Barcelona-Lyon viszonylaton is naponta kétszer, így a típus engedélyeztetésével sem lehetnek gondok.

A forgalom felpörgetése már csak azért is szükséges, mivel a spanyol nemzeti vasúttársaság nagyon drágán nyújt nagyon alacsony színvonalat. Az AVE nagysebességű hálózat a világ második leghosszabb nagysebességű vasúthálózata, mégis a RENFE alig több, mint 9 millió utast szállított 2015-ben. A szomszédos Franciaország TGV vonatai eközben évi több, mint 100 milliót!

Források

* www.railjournal.com

komment

Címkék: spanyolország franciaország index2 nagysebességű vasút


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr813869368

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sncf 2018.04.29. 13:27:22

@Gábos Ökrös: A francia hálózat jelentős része 1500V egyenárammal van villamosítva, de bejegyzésben is ez van.

Egyébként az első kép biztosan nem ott készült, mint ami alá van írva. Egyrészt nem Le Soller, hanem Le Soler a település neve, és az eredeti spanyol forrás is csak azt írja, hogy Le Soler-ban. Valójában a kép a Gare de Marchandises de Perpignan-Roussillon állomáson (Perpignan-Roussillon teherpályaudvar) készült, ami részint Le Soler település területén fekszik, a képen a kanyarban állhat a vonat:
https://www.google.com/maps/@42.6834876,2.8313928,3a,75y,255.34h,79.5t/data=!3m6!1e1!3m4!1sgWhXIHxtY7DLSo8FwG4Saw!2e0!7i13312!8i6656
Maga Le Soler állomás az egyvágányos Perpignan - Villefranche-sur-Conflet vonalon található, egy kitérő nélküli megállóhely.

A spanyol nagysebességű utasszám borzasztóan kevésnek tűnik, napi 70-80 tele szerelvény ember, főleg annak ismeretében, hogy már 1993-ban 16 szerelvénnyel rendelkezett a RENFE (ami csak napi egy oda-vissza úttal számolva 32), de az állományban van 46 Pato (kacsa) is. Összeszedve az összes állományban lévő szerelvényt (elég vegyes a park: francia, spanyol, német), a rendelkezésre álló kapacitás bőven ötvenezer utas felett van, a napi átlag pedig 25000 alatt. Ennyire kerítésnek használják a szerelvényeket, vagy ennyire gyenge kihasználtsággal üzemelnek?
süti beállítások módosítása