HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 900 mm (1) 9euroticket (2) afrika (9) agv (1) alagút (14) alex (1) állatok (2) állomás (22) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arlbergbahn (4) arosa (1) árvíz (2) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (134) autó (3) autómúzeum (5) ave (23) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (4) barcelona (12) bari (1) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (7) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (4) budapest (5) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (3) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (70) euronight (3) európa (10) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (89) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (7) heide volm (2) híd (4) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (119) index2 (324) india (4) innsbruck (5) interrail (18) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (2) kína (49) kindertojás (2) kisvasút (15) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (11) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (4) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (1) linz (3) lisszabon (1) london (2) los angeles (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (40) mallorca (7) marokkó (4) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (44) nagysebességű vasút (181) nápoly (5) németország (95) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (29) olaszország (62) oroszország (3) ouigo (3) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) pozsony (1) prága (10) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) sncf (1) söll (2) sopron (1) spanyolország (75) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (5) szaud-arábia (3) szeged (2) szicília (1) szimulátor (1) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (7) terepasztal (12) texas (1) tgv (49) tibee (7) tibet (1) tirol (5) (1) törökország (5) train simulator (1) transport tycoon (2) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) usa (4) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (2) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (10) vízesés (1) vonatjegy (2) vorteilscard (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (5) Windischgarsten (4) wunderland (2) würzburg (1) zillertal (6) zürich (2) Címkefelhő

2017.10.12. 00:24 Balogh Zsolt

A Le Mistral

A Le Mistral egy expresszvonat volt Franciaországban Párizs és Nizza között. Az 1950-ben elindított járat a Francia Államvasút (Société Nationale des Chemins de fer français, SNCF) zászlóshajója volt, a vonat utasai az elérhető legnagyobb sebességgel és a legnagyobb luxusban utazhattak.

A Le Mistral már villamos mozdonnyal és rozsdamentes acélból készült kocsijaival (kép forrása: dessinemoiuntrain.free.fr)

Nevét az erős, hideg és száraz helyi szélről, a mistralról kapta, mely Észak- és Északnyugat-Franciaországra csap le Camargua régió körül.

A járat olyan szolgáltatásokkal kényeztette az utasait, mint a két étkezőkocsi vagy a vonaton található fodrász. Sorsát az 1981-ben elinduló TGV pecsételte meg, mellyel sebességben már nem versenyezhetett.

141-r-1199-a-villeneuve.jpgA Le Mistral egykori vonógépe, az SNCF 141 R 1199 pályaszámú gőzmozdonya 2007-ben (kép forrása: Wikimedia Commons)

A szerelvény

A szerelvényt az első években több különböző mozdony is vontatta: Párizs és Lyon között már akkor is villamos vonatok közlekedtek, a Le Mistralt pedig egy hattengelyes SNCF CC 6500 sorozatú egyenáramú villamosmozdony továbbította.

Lyontól azonban elfogyott a pálya feletti felsővezeték, innen a vonat továbbítását egy az SNCF 241P sorozatba tartozó 4-8-2 (UIC: 2′D1′ h4v) tengelyelrendezésű hegyi-expressz gőzös vette át. A mozdonyokat kimondottan a nagy tömegű és gyors vonatok vontatására tervezték, mint amilyen a Mistral is volt. Az ország nagyfokú vasút-villamosítása miatt ez a típus lett az utolsó személyvonati forgalomra beszerzett gőzmozdony-sorozat Franciaországban.

A Le Mistral a Rhône folyó völgyében már a villamos vontatás korszakában(kép forrása: trains-worldexpresses.com)

Marseille-ben újabb mozdonycsere történt, innen egy olajtüzelésűre átalakított, SNCF 141 R sorozatba tartozó 2-8-2 tengelyelrendezésű (vagy az UIC jelölésével 1'D1' h2 tengelyelrendezésű), 1199 pályaszámú gőzmozdony továbbította az expressz-vonatot. Az 1945 és 1947 között gyártott mozdonysorozat a II. világháború végén érkezett Európába, enyhíteni a krónikus vontatójármű-hiányt. Az USA-ból a hadianyagon kívül rengeteg mozdony is érkezett a vén kontinensre, mivel a háború során rengeteg vasúti jármű megsérült vagy végleg megsemmisült. A hadimozdonyból összesen 1323 db készült Amerikában, melyek közül az utolsót az SNCF csak 1974-ben tudta leselejtezni (Hasonló körülmények között került Magyarországra a Truman becenevű, hivatalosan MÁV 411 sorozatú hadimozdony-sorozat is, szintén a tengeren túlról).

A szerelvény 1953-ban új rozsdamentes kocsikat kapott, melyek már ekkor is klímával voltak felszerelve, ez volt az első klimatizált kocsikat is továbbító járat Európában. A vonat összesen 13 kocsiból állt, melyek között megtalálható volt a termes és a fülkés vagon is. Ezen kívül volt még bár, kettő étkezőkocsi, fodrász és egy generátorkocsi is a vonat energiaellátásához.

Szerelvényösszeállítás

A TEE Le Mistral szerelvényösszeállítása 1969 és 1981 között:

1 A4Dtux generátor-kocsi, termes kocsi
Párizs - Nizza
1 A8tu termes kocsi
Párizs - Nizza
3 A8u fülkés kocsi
Párizs - Nizza
1 Arux bár, shop, titkárnő, fodrász
Párizs - Nizza
1 Vru étterem, konyha
Párizs - Nizza
1 Vru étterem, konyha Párizs - Marseille
1 A8tu termes kocsi
Párizs - Marseille
2 A8u fülkés kocsi
Párizs - Marseille
1 A8tu termes kocsi
Párizs - Marseille
1 A4Dtux generátor-kocsi, termes kocsi Párizs - Marseille

 

Vonógép: SNCF CC 6500 Párizs - Marseille között, SNCF BB 25000 Marseille - Nizza között.

Színek : rozsdamentes kocsik vörös felső csíkkal, CC 6500 mozdony ezüst/vörös festéssel és BB 25000 türkizkék festéssel.

Mint ahogyan a fenti táblázatban is látható, a Le Mistralnak csak egy része jutott el Nizzába, a vonat fele csak Marseille-ig közlekedett.

Sebesség és menetidő

1953-ig a menetidő pontosan 11 óra volt az 1088 km-es távon. 1956-ban a szerelvény maximális sebessége elérte a 150 km/h-t, Párizs és Dijon között az átlagsebessége pedig a 131 km/h-t, de Valence és Avignon között is a 129 km/h-t. Ezzel a Mistral lett a világ leggyorsabb olyan járata, amely több, mint 500 km-en vagy attól is hosszabb távon közlekedik.

1965-ben a szerelvényt integrálták az európai TEE hálózatba, továbbá erre az évre készült el a teljes szakasz villamosítása is, így ettől kezdve végig villamos vontatással közlekedett a járat.

1964-ben a menetidő 10 óra 21 percre, 1969-re pedig 9 óra körülire csökkent.

1969-től a járat új, expresszvonati villamosmozdonyokat kapott. Megszűnéséig a vonatot SNCF BB 9300 és SNCF CC 6500 sorozatú villamos mozdonyok továbbították.

A Le Mistral 1982. május 22-én közlekedett utoljára, helyét a francia szupervonat, a TGV vette át.

tee_mistral_1965_summer_svg.pngA Le Mistral útvonala Párizs és Nizza között 1965 nyarán (kép forrása: Wikimedia Commons)

Utóda

A járat végét a TGV elindulása hozta el. Miután elkészült a rövidebb nagysebességű vasútvonal Párizs és Lyon között, majd a folytatása Marseille és Nizza felé is, a leggyorsabb vonatok már a TGV járatok lettek. A szupergyors, ám belülről meglehetősen egyszerű motorvonatok jóval nagyobb menetrendi kínálatot nyújtanak, mint a korábban csak naponta járó Le Mistral.

A Le Mistral helyét a név nélküli TGV járatok és a hagyományos, régi útvonalon járó, szintén névtelen gyorsvonatok vették át. A TGV napjainkban 5 óra 35 perc alatt teljesíti a Párizs-Nizza távot Aix-en-Provence TGV állomást is érintve és kiszolgálva, de Marseille-t kihagyva. A vonatok óránként-kétóránként indulnak Párizsból Nizzába.

Párizsból csak Marseille-ig a menetidő mindössze 3 óra 18 perc a 774 km-es távon.

TGV szerelvény Nizzában (kép forrása: bahnbilder.de)

Ezzel lezárult a legendás TEE hálózat egy dicső fejezete Franciaországban.

Források

* Az angol Wikipédia Le Mistral szócikke

Lásd még

* Le Capitole: Franciaország leggyorsabb járata a TGV előtt

Szólj hozzá!

Címkék: franciaország tgv index2 nagysebességű vasút TEE


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr6312949567

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása