Vuhan Közép-Kína legnépesebb városa, Hupej tartomány székhelye. A Jianghan-fennsíktól keletre fekszik, a Jangce és a Han folyók találkozásánál. Három város, Vucsang, Hankou és Hanjang összeolvadásával jött létre. Ma a város elismert politikai, gazdasági, kulturális, oktatási és közlekedési központ, több, mint 10 millió lakossal.
Vuhan tartományi jogú város. A város össz GDP-je 450 milliárd jüan, az egy főre jutó átlagos jövedelem pedig évi 68 000 jüan. A városban 50 francia vállalat működik, ami az egész országban működő francia cégek egyharmada.
Vuhan központi pályaudvara (kép forrása: Wikimedia Commons)
Így érthető, hogy központi fekvése, gazdasági fontossága, továbbá több vasútvonal itteni találkozása véget fontos vasúti csomóponttá és átszállóállomássá vált. Míg néhány éve csak a hagyományos vasútvonalak érintették a várost, addigra mára már öt nagysebességű vasútvonal is összefut itt. A város félúton fekszik Peking és Hongkong között, de a kelet-nyugati vasútvonalak is itt futnak keresztül.
A város nem csak kereskedelmi központ, de több fontos iparágnak is otthont ad: megtalálható itt az elektronika, optika, autó-, vas- illetve gyógyszergyártás is. Ezt kiegészíti 35 kiváló oktatási intézmény (egyetemek, főiskolák...) is, ami által Kína 3. leginnovatívabb városa.
A város így az egész országból magába vonzza a tanulni vágyó diákokat, mérnököket, kutatókat, de a belföldi átutazó, átszálló forgalma is jelentős, mondhatni észak és dél, kelet és nyugat fordító-korongja. A korábbi két hatalmas személypályaudvar Hankou pályaudvar és a Vucsang pályaudvar) már nem bírta el a megnövekedett utasforgalmat, így 2006 és 2009 között egy új központi pályaudvar is épült a város északkeleti részén, 11 vágánnyal.
Kína nagysebességű vasúthálózata 2016 októberében, azóta újabb vonalakkal bővült a hálózat! (kép forrása és nagyobb méret: Wikimedia Commons)
Az állomás átadásával egyidejűleg adták át a Vuhan–Kanton nagysebességű vasútvonalat. Ennek köszönhetően a menetidő a korábbi 10,5 óráról 3 órára csökkent Vuhan és Kanton között.
2009. április 1-jén átadták a Hofej–Vuhan nagysebességű vasútvonalat, így nagysebességű vonatokkal elérhetővé vált többek között Hofej, Nanking és Sanghaj is. Egyes járatok a Vuhan–Sanghaj távot képesek voltak akár 6 óra alatt is megtenni.
2011-től a központi pályaudvar jóformán csak a Vuhan–Kanton nagysebességű vasútvonalat látja el, míg a többi vonat a másik két főpályaudvarra érkezik.
A központi személypályaudvarnak 11 vágánya van. A csarnok központi íve a szinusz függvény íve alapján készült. Az új nagysebességű vasútvonalon közlekedő vonatok mindegyike érinti a pályaudvart. További vonatok is érintik: ezek az ország különböző részeit kötik össze Vuhannal.
Vuhani életkép (kép forrása: www.thousandwonders.net)
2020-ban az éves utasforgalma várhatóan eléri a 17 500 000 utast, melyet 162 személyszállító vonat szolgál ki naponta. Az állomás építési költsége 14 milliárd jüan volt.
A kínai nagysebességű állomások építése egy sajátos, Európában nem alkalmazott (talán az egyedüli kivétel Spanyolország AVE állomásai) rendszert követnek. Elkerülve az utasok keveredését és tolakodását, az állomások mindig három szintesek, a várótermek felül helyezkednek el, a vonatok a középső szintre érkeznek, míg a leszálló utasok az alsó szinten át hagyják el a pályaudvart. Így a peronokon csak a felszállni várakozók álldogálnak, akiknek a vonata azonnal érkezik és indul is tovább. Az utasok áramlása így hasonló a nagyobb repülőterek rendszeréhez.
Éjszakai pihenő Vuhanban (kép forrása: akie.nl)
Mivel Vuhanban több országos nagysebességű vasútvonal is összefut, így a szerelvények karbantartása és tárolása is itt történik. A világ jelenlegi legnagyobb ilyen jellegű vontatási és karbantartási telephelye működik a városban, ahol akár többszáz nagysebességű szerelvény is várakozhat, hogy munkába állhasson. A telephely éjszaka telik meg, mikor befutnak a szerelvények, majd reggelre ismét szép lassan kiürül.
A fényárban úszó, rengeteg hosszú fehér motorvonatot tároló állomás legalább olyan nagyszerű látványt nyújt, mint a közelben található központi pályaudvar.
Youtube drónfelvétel a telephelyről
A telephelyről egy drón-felvétel is készült, mely a Youtube videomegosztón is megtekinthető.
Google műholdkép a telephelyről
Kínában 2017 nyarán már 23 900 km-nyi nagysebességű vasútvonal volt üzemben, többségükön 300 km/h, vagy nagyobb az engedélyezett sebesség. A kínai nagysebességű vasútvonalak teszik a világ ilyen típusú vonalainak több, mint 60%-át. És a terjeszkedés tovább folytatódik, jelenleg is további több ezer km áll építés alatt.
Utolsó kommentek