India vasúthálózata még a Brit Birodalom idején, az európaitól szélesebb, 1676 mm-es nyomtávolsággal épült ki. A vasúthálózat rendkívül nagy forgalmat bonyolít le, a városok között 14-20 kocsis expresszvonatok közlekednek zsúfoltságig megtöltve utasokkal. A kontinensnyi országban azonban kimondottan személyszállításra épített, nagysebességű vasútvonal ezidáig még nem épült. Az ország leggyorsabb vonata a Gatimaan Express, mely 160 km/h maximális és 113 km/h átlagsebességgel közlekedik 188 km-es útja során.
India jelenlegi leggyorsabb vonata, a tekintélyes hosszúságú, jócskán feldíszített Gatimaan Express. Hamarosan kétszeresére nő a legnagyobb sebesség az országban? (kép forrása: http://indianexpress.com)
Az ország azonban nagyratörő tervekkel rendelkezik a vasúti közlekedés megreformálásra: 4630 km hosszan, új és felújított vasútvonalakat szeretnének a jövőben, melyeken a vonatok 300-320 km/h sebességgel tudnak közlekedni.
Az ország első nagysebességű vasútvonala már épül, sőt már az első járműveket is megrendelték!
Az első nagysebességű vasútvonal, kizárólag a távolsági személyszállítás céljára Mahárástra államának székhelyét, a 12,4 (elővárosokkal együtt több, mint 20 milliós!) milliós Mumbait fogja összekötni az 508 km-re található, India 6. legnépesebb városával, az 5,6 milliós Ahmadábáddal.
India azt tervezi, hogy a nagysebességű vasúthálózat az országban az eddig is alkalmazott 1676 mm-es nyomtávolsággal épül ki, kivéve az első vonalat, mely a szinte szabványnak számító 1435 mm-es nyomtávolsággal rendelkezik majd.
Az új Mumbai-Ahmadábád-vasútvonalat később szeretnék meghosszabbítani egészen Pune városáig.
India tervezett nagysebességű vasútvonalai, összefüggő hálózatról egyelőre szó sincs! (kép forrása: Wikimedia Commons)
A járművek
Az új vasútvonalra természetesen új járművekre is szükség van, melyet időben meg kell rendelni, hogy a vonal tervezett megnyitására már az országban lehessenek. A választék a nagysebességű vonatok piacán egyre nagyobb, választható francia, spanyol, kanadai, kínai, német és japán gyártó járműve is. Az indiaiak a legutóbbira szavaztak: a vonatok japánok lesznek, mégpedig egy meglévő és sikeresen üzemelő típus, a Sinkanszen E5 sorozat módosított változata. Az E5 sorozatból 2011 óta már 31 szerelvény állt forgalomban Japánban és további 28 H5 sorozatú, módosított szerelvény vár leszállításra. A vonatokat a japán Hitachi és Kawasaki Heavy Industries gyártja.
Indiába összesen 25 db tízkocsis szerelvény érkezik 50 milliárd rúpia értékben. A vonaton 698 standard, 55 business ülőhely található majd. Két mosdó a mozgáskorlátozottak számára is könnyen igénybe vehető kivitelben készül. Európai szemmel érdekesség, ám Indiában a mindennapok része, hogy a férfiaknak és a nőknek külön kocsi lesz biztosítva.
A szerelvények maximum 350 km/h sebességgel haladnak majd. A leggyorsabb járat Mumbai és Ahmadábád között, surati és vadodarai megállással 2 óra 7 perc, a mindenhol megálló járatok 2 óra 58 perc alatt teszik majd meg az 508 km-es távolságot.
Az üzemeltető tervei között irányonként napi 35 járat szerepel, csúcsidőn kívül óránként kettő, csúcsidőben óránként három járatpárral. Az Indiai Vasút tervei szerint az első évben naponta 36 ezer utas fogja a vonatokat igénybe venni.
Az 508 km-es utazási távolság abban a tartományban van, melyben a nagysebességű vasút komoly konkurenciát tud a légi közlekedésnek támasztani. A két-három órás utazási idő, ráadásul városközpontból városközpontba akár rövidebb is lehet, mint amennyi időt az emberek a repterek biztonsági ellenőrzéseinél eltöltenek. Ezek mellett pedig olcsóbb is lesz, így szélesebb réteg számára lesz elérhető a gyors eljutás a két város között.
A vasútvonal
A Mumbai-Ahmadábád nagysebességű vasútvonal építését 2018-ban szeretnék megkezdeni, várható átadása 2023. Az építkezés és a két ország hosszútávú kapcsolatát jól mutatja, hogy az alapkőletételnél jelen volt a japán miniszterelnök, Shinzo Abe is.
Nagysebességű vasútvonalat építeni mindig is nehéz feladat, különösen a sűrűn lakott területeken. A költségeket jelentősen megnöveli, ha a vasútvonalat alagutakban vagy hidakon, völgyhidakon át kell hosszan vezetni. Indiában ezekből pedig lesz jócskán, csak a Mumbaiból kivezető szakasz megvalósításához 21 km hosszúságú alagutat kell fúrni, ebből 7 km a tenger alatt halad majd. A vasútvonalon 11 állomás épül, négy Maharashtra-, és hét Gujurat tartományban.
A nagysebességű vasút teljes költsége 1070 milliárd rúpia, melynek 81 százalékát a japán kormány biztosítja 50 éves, alacsony kamatozású hitellel. A járművek árát 50%-ban az Indiai Vasút, 25-25%-ban a két érintett tartomány fizeti. Az Indiai Vasút ezen kívül finanszírozta az építkezés előkészítésének a költségeit 20 milliárd rúpia értékben.
India a japán E5 sorozatú Sinkanszen vonat módosított változatából rendelt 25 szerelvényt az ország első nagysebességű vasútvonalára (kép forrása: Railwaygazette.com)
Kritikák
Mint minden nagyobb beruházásnál, természetesen itt is akadnak ellenzők bőven. A kritikusok szerint az országnak nem volna szabad ennyi pénzt áldoznia néhány rövidebb vonalra, mikor az országos hálózat jelentősen túlterhelt, kevés a kétvágányú és a villamosított vonalak aránya. A nagysebességű vasútvonal kiépítésének a költsége 10-14-szer többe kerül a hagyományos vonalak fejlesztésénél, miközben az időmegtakarítás bizonyos esetekben csupán csak néhány percet jelent a hagyományos vonatokkal szemben.
Összegzés
India életében nagy változást fog hozni ez az ottani viszonyokhoz képest rövid vasútvonal is, hiszen az országos átlaghoz képest valóban hatalmas előrelépés lesz egy végig villamosított, kizárólag a személyszállítás igényeit szolgáló, 350 km/h-val használható nagysebességű vasútvonal. Ha pedig beváltja a hozzá fűzött reményeket, India nagysebességű vasútvonalainak hossza néhány évben belül megelőzheti Japán, Spanyolország, Németország és Franciaország hálózatainak a hosszát is.
Források
* Indian Railways to order 25 high speed trains
* Az angol Wikipédia High-speed rail in India szócikke
* az angol Wikipédia Mumbai–Ahmedabad high-speed rail corridor szócikke
* UIC - HIGH SPEED LINES IN THE WORLD
Utolsó kommentek