Kína afrikai jelenléte egyre nagyobb méreteket ölt, milliárdokat fektet be az elmaradott, fekete kontinens gazdaságába, bányákat nyit, feldolgozóüzemeket épít és munkahelyeket teremt.
Ám megfelelő közlekedési infrastruktúra nélkül a beruházások nem érik el céljaikat, így a szállításra, különösképpen a vasúti szállításra is fontos odafigyelni. Napjainkban Etiópia mellett Ugandában és Kenyában is kínai segítséggel újul meg, épül át az elmaradott vasúthálózat.
Megérkezett az új mozdony Kínából (kép forrása: news.xinhuanet.com)
Mombasa és Nairobi között eddig is volt vasút, ám a keskeny nyomtávolságú, elhanyagolt állapotú vonal nem felel meg napjaink igényeinek. A felújítása helyett egyszerűbb volt egy teljesen új vasútvonalat építeni a főváros és az ország második legnagyobb városa, egyben legfontosabb kikötője között.
Kenya és Uganda vasúthálózatát az 1800-as évek végén a brit gyarmatosítók építették ki. Napjainkban Kenya vasúthálózatának hossza 2066 km, méteres nyomtávolságú, nem villamosított. A vasútvonalak egyvágányúak, kimondott hálózatot nem alkotnak, csupán néhány szárnyvonalból áll. A szomszédos öt országból egynek, Szomáliának vasútja sincs, a következő két országnak, Etiópiának és Dél-Szudánnak eltérő nyomtávolságú hálózata van. Így Kenyának csak Tanzániával és Ugandával van csak azonos nyomtávolságú vasúti kapcsolata.
Kína, hogy árucikkeit és a kitermelt ásványokat szállítani tudja, egy teljesen új, már normál nyomtávolságú vasútvonal megépítésébe kezdett 2013-ban. Az új vonal szintén egy vágánnyal épül, villamosítás nélkül, de jóval nagyobb tengelyterhelést tesz majd lehetővé. Ráadásul a nagyobb űrszelvény miatt nagyobb vagonok is közlekedhetnek majd. Az új vonal 2016 decemberére készült el, a hivatalos megnyitója 2018 január elsején lesz.
A Mombosa-Nairobi-vasútvonal a Kelet-afrikai mesterterv része, mely 12 normál nyomtávolságú vasútvonal megépítését tartalmazza Kelet-Afrikában, összekapcsolva Tanzániát, Kenyát, Ugandát, Dél-Szudánt, Etiópiát, Ruandát és Burundit. Etiópiában az első vonal már megépült, a kenyai is közel van az átadáshoz és már folynak a tárgyalások Ugandával is, hogy a nemzetközi, normál nyomtávolságú kapcsolat minél hamarább létrejöjjön. A felsorolt országok négy különböző nyomtávolsága így a jövőben egységessé fog válni.
A kenyai hálózat a tervek szerint 2021-ben kapcsolódik össze az ugandai vasúttal.
A kenyai vasútvonal építésének költsége 3,6 milliárd amerikai dollár, melynek 90%-át a Kínai Export-Import Bank, 10%-át pedig a kenyai kormány fizeti.
A korábbi vasútvonal áruszállító kapacitása az 1990-es évek végén 3,5 millió tonna/év volt, ami lecsökkent a rossz pályaállapotok miatt 1,5 millió tonna/évre. Az új vonal a legnagyobb korábbi teljesítmény több mint hatszorosára, 22 millió tonna/év forgalomra lesz majd képes, ha elkészül.
A személyforgalomban is erős színvonalcsökkenés történt: míg korábban a fővárosból a tengerpartig 12 órás volt az út, ez mára kétszeresére, 24 órára nőtt. 2018-tól a személyszállító vonatok átlagsebessége 120 km/h-ra nő majd, ezzel a menetidő is 4 és fél órára csökken le.
Az új vonal nemcsak hogy rövidebb lesz, de a számos műtárgynak hála a vonatok is gyorsabban tudnak majd haladni rajta. Megszűnik például több spirál is az út során, helyette hidak és bevágások épültek. Nairobi és Mombasa között összesen 98 híd is épült. Összesen 33 helyen lesz lehetőség vonatkereszt lebonyolítására. A megengedett legnagyobb tengelyterhelés 25 tonnára nő, megfelelve ezzel a kínai első osztályú vasúti szabványnak.
Az új vonal két nemzeti parkot is keresztez. Míg a régi vasút a földfelszínen haladt, az új vasút egy része betonlábakkal fel lett emelve azért, hogy a jövőben a megnövekedett forgalom ne zavarja a vadvilágot. Ahol ez nem volt lehetséges, ott vadátjárók épültek. Nairobi után, Athi River város közelében egy új, 2,6 km-es híd is épült, mely a hatodik leghosszabb híd lett Afrikában. Nairobi nemzetközi repülőterét is érinti az új vonal. A folytatása Uganda felé pedig nagy kapacitású tengeri kikötői kapcsolatot fog biztosítani Afrika belseje számára is.
Új vasútra új járművekre is szükség van. A gördülőállomány Kínából érkezik, a már ott jól bevált járműveket szállítják ide.
Az új mozdonyok kirakodása a kikötőben (kép forrása: news.xinhuanet.com)
Háromféle mozdony áll majd forgalomba, összesen 56 db:
* A hattengelyes, C-C tengelyelrendezésű, 3680 kW teljesítményű China Railways DF8 sorozat a tehervonatokhoz;
* A kétszekciós, 2×Co'Co ' tengelyelrendezésű, 7220 kW teljesítményű China Railways DF11G sorozat a személyszállító vonatokhoz;
* A kisteljesítményű China Railways DF7G sorozat a tolatási műveletekhez érkezik.
Ezen kívül még 40 személykocsi és 1620 teherkocsi érkezik Kínából.
A személyszállító vonatok egyszerre 960 utast tudnak majd szállítani. A 880 méter maximális hosszúságú tehervonatok 54 kétrészes konténerszállítóból állnak majd, melyekre 216 TEU-nyi konténert lehet felpakolni. A tehervonatok átlagsebessége a tervek szerint 80 km/h lesz.
A mozdonyok és a vasúti kocsik központi ütköző-vonó készülékkel lettek felszerelve.
Beépítésre váró vasbetonaljak (kép forrása: www.megaprojects.co.ke)
Kész az alépítmény a vasútvonalhoz (kép forrása: (constructionreviewonline.com)
Zebrák az épülő vasút mellett (kép forrása: www.nairaland.com)
A már elkészült pálya (kép forrása: www.the-star.co.ke)
Az új vasútvonalhoz új vasútállomások is épülnek, szintén kínai segítséggel.
Mombasa Nyugati állomásának látványterve (Kép forrása: www.skyscrapercity.com)
Az állomás homlokzatának látványterve (Kép forrása: www.skyscrapercity.com)
2018 után a vasútvonalat öt évig a kínaiak fogják üzemeltetni, akárcsak Etiópiában.
Youtube videó az épülő új vonalról
Források
* railway-technology.com,
* Az angol Wikipédia Rail transport in Kenya szócikke,
* Az angol Wikipédia Mombasa–Nairobi Standard Gauge Railway szócikke
Utolsó kommentek