HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (125) autó (3) autómúzeum (4) ave (21) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (2) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (20) iho.hu (1) index (100) index2 (313) india (4) innsbruck (5) interrail (16) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (175) nápoly (4) németország (91) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (1) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (72) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) usa (1) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2015.04.24. 01:05 Balogh Zsolt

A gödöllői HÉV

Gyerekkoromban Budapestre való utazáskor nem győztem kapkodni a fejem, annyiféle számomra új járművet láthattam rövid idő alatt. Villamos, trolibusz, vonat, na és persze a HÉV! A zöld-fehér színű, se nem vonat, se nem villamos valami mindig mozgatta a fantáziámat. Akkoriban nem ismertem még az S-Bahnt, így vidéki városból jövő vendégként teljesen elvarázsolt ez a városban közlekedő kicsi vonat. Mindig irigykedve néztem a HÉV-re várakozó utasokat, hogy micsoda különlegességgel utazhatnak!

Azóta eltelt sok-sok év, sokat tanultam és sokat láttam a világból. Utaztam már szinte mindenféle vonattal, de mindeközben a budapesti HÉV semmit sem változott, évtizedek óta ugyanúgy szállítja az utasokat Budapesten belül és azon kívül is.

HÉV budapest örs vezér tereA vonal kezdete: Budapest, Örs vezér tere

A Szentendrei HÉV-vel évekkel ezelőtt már utaztam, 2015 tavaszán pedig egy rövidebb budapesti várakozás alatt kipróbálhattam a gödöllői vonalat is.

Bár nem annyira érdekes, mint a korábbi bemutatott német- vagy egyéb országbeli vonalak, egy rövid képes összeállítást talán megérdemel ez a rövid, de hosszú történetű helyi érdekű vasútvonal is.

gödöllői HÉV örs vezér tere sugár budapestÉrkezik a gödöllői HÉV

Építését a Budapesti Közúti Vaspálya Társaság kezdte el, második vonalaként a jelenlegi H6-os HÉV vonalat követően. Ahogyan a neve is mutatja, kizárólag helyi érdekek számára készült, így a nagyvasútétól jóval könnyebb feltételekkel épülhetett meg. Többek között vékonyabb sínek, emiatt alacsonyabb tengelynyomás és olcsóbb alépítmény jellemezte. Ezek mellett természetesen az üzemvitel is egyszerűsített volt.

Eredetileg a Keleti pályaudvartól indult és Rákosfalván át Cinkotáig tartott. Később több ütemben tovább bővült, szárnyvonalak épültek, a cinkotai vonal pedig 1911-re elérte Gödöllőt is. Már 1895-ben megkapták a jogot a villamosításra is, de csak 1911-ben indulhatott meg a villamos vontatás 1000 Voltos egyenárammal, jóval megelőzve az államvasutat.

gödöllő HÉV állomás BudapestAz egykori HÉV időkből fennmaradt állomásépület

gödöllői HÉV mozdonyAz egykori mozdonyos vontatás emléke

Ezután a hálózat lassú zsugorodásba kezdett, nyomvonal-korrekciók miatt útja lerövidült, az egyik szárnyvonalát pedig villamosvonallá alakították. Az M2-es metró miatt a Keleti pályaudvar és az Örs vezér tere között is megszűnt rajta aa forgalom.

A kezdeti gőzös üzemet fokozatosan váltották le kezdetben a hazai ipar által gyártott villamos mozdonyok, később a villamos motorkocsik. A jelenlegi motorvonatokat azonban már Kelet-Németországban a LEW "Hans Beimler" gyártotta 1971-től, a legöregebb szerelvények már több mint 44 éve róják a síneket.

gödöllő HÉVA vonal erdős-mezős részeken kanyarog keresztül...

gödöllő, HÉV, vasút...de a szerelvények csak lassan haladhatnak a rengeteg sebességkorlátozás miatt

Az utóbbi évtizedekben a budapesti HÉV vonalak igazi mostohagyerekekké váltak a fővároson belül. Sem járműcsere, sem átfogó vágányfelújítás nem történt meg, így mára már mind a gördülőállomány, mind a pálya súlyosan elavult és elhasználódott. A szerelvények külsőleg még talán rendben vannak, a vasúti pálya azonban olyan állapotban van, hogy lassan már rostálni sem lesz mit rajta, annyira el van szennyeződve.

Némi reményre ad okot, hogy az egyik állomáson hegyekben állta friss zúzottkő remélhetőleg beépítésre várva. Azonban attól tartok, ez csak tüneti kezelésre lesz elegendő rövid távon.

gödöllő, HÉV, vasút pálya, lassújelAz alépítmény kritikán aluli, a zúzottkő súlyosan szennyeződött szinte a teljes vonal hosszában

Jövőbeli lehetőségek


Korszerű, környezetbarát kötöttpályás közlekedésre minden nagyvárosnak szüksége van, így a HÉV vonalakat egyenlőre nem kell félteni a teljes felszámolástól. Abban viszont biztos vagyok, hogy ennyiféle különálló rendszerre nincs szüksége Budapestnek, mint amennyi jelenleg van (villamos, trolibusz, busz, metró, földalatti, fogaskerekű, vasút, HÉV), ezért mindenképpen integrálni kellene a HÉV vonalakat valamihez.

Gödöllő, HÉVMegérkezés Gödöllőre, a szerelvény korához képest nagyon szép állapotban van

Három lehetőséget látok erre laikusként:

Metró-HÉV kapcsolat
A HÉV ott ér véget, ahol a metró kezdődik (vagy fordítva, nézőpont kérdése), így legcélszerűbbnek a metróval való összekötés tűnik. Ez a változat nem csak nekem, hanem másoknak is eszébe jutott már az évek alatt. Az egyik legnagyobb műszaki probléma az, hogy a metró alulról kapja az áramot, a HÉV pedig felülről. Bár ez elsőre nem tűnik bonyolult problémának, azért egyszerűnek sem mondható.

Budapesten is közlekedik metró a felszínen, de a harmadik áramvezető sín miatt a pályát teljesen el kell keríteni mind a gyalogos, mind a közúti forgalomtól. Egy metró-közúti átkelő az oldalt vezetett sín miatt meglehetősen bonyolult és veszélyes rendszer, nem beszélve azokról az emberekről akik szeretnek sínek mellett sétálgatni. A jelenlegi közlekedési kultúra mellett nem tanácsos Budapesten harmadik sínes rendszert kiépíteni.

A metró alagútja pedig túl kicsi ahhoz, hogy még a felsővezeték is biztonságosan elférjen benne. És ez csak egy példa a sok megoldandó feladat közül, hátra vannak még a különböző magasságú peronok, az eltérő biztosítóberendezések...

Megoldás lehetne egy alsó-felső áramszedős hibrid járműsorozat beszerzése. Jelenleg a BKV is ezt a javaslatot támogatja.

Villamos a HÉV vágányokon
Mint ahogy korábban is volt már rá példa, úgy a jövőben is lehetséges lenne a rendszert átalakítani villamos forgalomra. Bár mindkettő felsővezetékről üzemel és a nyomtávolság is azonos, ettől függetlenül a biztosítóberendezés még mindig eltérő, továbbá a vezetékekben alkalmazott áramrendszer is. Vagy teljes átépítés szükséges még így is, vagy valamiylen hibrid járműsorozat.

Összekapcsolás a nagyvasúttal
Szintén azonos a nyomtávolság, de eltérő az áramrendszer és valószínűleg a biztosítóberendezés is, a felépítményt meg kellene erősíteni, és ahol csak lehet, a közúti átjárókat megszüntetni. A MÁV Stadler FLIRT-jei szerintem alkalmasak lehetnének a HÉV igényeinek a kiszolgálására is. Igaz, valamivel hosszabbak( kb. 53 m helyett 74 m), de teljes hosszában átjárhatóak és ráadásul alacsonypadlósak, ideálisak lennének a gyors utascseréhez. A MÁV-nak is már bőven van tapasztalata a svájci motorvonatok az üzemeltetése terén.

gödöllő, HÉVA HÉV állomás a nagyvasúti állomás mellett fekszik, a kettő között vágánykapcsolat is van

Ehhez azonban először a HÉV vonalakat a MÁV kezelésébe kellene adni. Amennyi panasz van a Magyar Államvasutakra, minden bizonnyal ezt a döntést nagy felháborodás követné. Erre a megoldásra is volt már a korábbi években javaslat, de a megvalósításig már nem jutott el.

Sajnos azonban mindhárom változat súlyos milliárdokba kerülne, így a rövidtávú tervek között egyik megoldás sem szerepel egyelőre.

HÉV állomás gödöllőVisszaúton, a vonal mellett a kiszolgáló épületek állaga is szörnyen leromlott

HÉV állomás, GödöllőA vonalon, mint ahogy a képen is látszik történelmi okokból (vagy hagyománytiszteletből?) baloldali közlekedés maradt érvényben

És hogy miért is érdemes Budapestről Gödöllőre utazni? Például a Királyi Váró miatt, mely a következő poszt témája lesz!

Akit a budapesti HÉV története bővebben is érdekel, az látogasson el a magyar Wikipédiára és keressen rá a H8-as és H9-es HÉV szócikkre.

9 komment

Címkék: magyarország index2


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr627370284

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2015.04.24. 22:57:38

Öhmmm... Bocsánatot kérek az olvasóktól az Index szerkesztőségének a nevében is! Az ajánlót nem én írtam, csak a cikket, és nem is volt célom a teljes HÉV történetét újra megírni. Csupán pár sorban foglaltam össze a véleményemet róla.

Cirrus 2015.04.25. 22:22:40

Szerintem a megállók hossza meghatározza a szerelvény hosszát is, főleg, ha nem csak 1-2, de 21 m a különbség. Én nem támogatnék egy több tízmilliárdos HÉV-fejlesztést, amíg a mostani szerelvények még mennek. Egyébként régen kézzel kellett kinyitni az ajtókat, csak a zárás volt motoros.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2015.04.25. 22:42:31

@Cirrus: Ne felejtsd el azt se, hogy a HÉV szerelvények gyakran kettesével járnak, akkor viszont már a Flirt a rövidebb. Egy átfogó felújítás során a peronokat is meghosszabbítani nem lenne már nagy nehézség, vagy a rövidebb Flirt járhatna sűrűbben.

Cirrus 2015.04.25. 23:25:22

@Balogh Zsolt: Azt hittem, a teljes 6 kocsis szerelvény olyan hosszú. Így már jöhet Flirt, ha eljön az ideje.

Jegkoko 2015.04.26. 08:54:36

@Cirrus: Na ne vicceljünk már, az egész hév flotta megérett a pusztulásra.Ezeréves kotvány szarok.Ráadásúl még csak nem is alacsony padlójúak.

Cirrus 2015.04.26. 09:56:54

@Jegkoko: Teljesen mindegy, amíg mennek. Ahogy már írtam, a flotta cseréje szerintem tízmilliárdos nagyságrendű lenne. A 3-as metrót sem tudják lecserélni, pedig azzal sokkal több gond van.

Jegkoko 2015.04.26. 19:05:52

@Cirrus: 10 milliárd szerintem nem egy nagy tétel annak fényében mennyit tapsoltak el az elmúlt években stadionokra teljesen fölöslegesen.

Cirrus 2015.04.26. 20:20:52

@Jegkoko: Ezer fontosabb dolgot tudnék felsorolni. Kezdeném mondjuk útfelújításokkal.

Angol vasutas 2015.04.28. 15:53:49

Delkelt Angliaban tobb ezer mefoldnyi palyahalozatot uzemeltetunk harmadik sines rendszerrel nagyvasuton, vannak szintbeli keresztezesk is, szoval nem lehetetlen, de valoban nem tanacsos. Meg a jarmuallomanyt amugy is cserelni kellene, akkor meg mar egyszerubb egy tobbaramnemu, papucsokkal es panotgraffal is felszerelt jarmusorozatot valasztani.

Rovid peronra meoldas lehet az automatikus szelektiv ajtovezerles, ha a Desiroink tudjak, biztos vagyok benne, hogy megrendelesre a Flirt-be is bele lehet epiteni. Ennek lenyege, hogy a fedelzeti szamitogep egy jelfelado egysegtol magkapja az informaciot, hogy az adott allomason milyen hosszu a peron, es ennek megfeleloen csak annyi ajtot nyit ki, amennyi a peron mellet van. Aki rovidperonos allomason akar leszallni, annak szepen elore kell setalni.
A baloladali kozlekedes azert maradt meg, mert amikor atalltak a jobbra hajtsra, nem voltak elkulonitett forrasok a godolloi HEV biztberjenek attelepitesere, igy ideiglenesen maradt a bal oldali kozlekedes. Azt meg tudjuk, Magyarorszagon mit jelent az ideiglenesen.
süti beállítások módosítása