Gyerekkoromban Budapestre való utazáskor nem győztem kapkodni a fejem, annyiféle számomra új járművet láthattam rövid idő alatt. Villamos, trolibusz, vonat, na és persze a HÉV! A zöld-fehér színű, se nem vonat, se nem villamos valami mindig mozgatta a fantáziámat. Akkoriban nem ismertem még az S-Bahnt, így vidéki városból jövő vendégként teljesen elvarázsolt ez a városban közlekedő kicsi vonat. Mindig irigykedve néztem a HÉV-re várakozó utasokat, hogy micsoda különlegességgel utazhatnak!
Azóta eltelt sok-sok év, sokat tanultam és sokat láttam a világból. Utaztam már szinte mindenféle vonattal, de mindeközben a budapesti HÉV semmit sem változott, évtizedek óta ugyanúgy szállítja az utasokat Budapesten belül és azon kívül is.
A vonal kezdete: Budapest, Örs vezér tere
A Szentendrei HÉV-vel évekkel ezelőtt már utaztam, 2015 tavaszán pedig egy rövidebb budapesti várakozás alatt kipróbálhattam a gödöllői vonalat is.
Bár nem annyira érdekes, mint a korábbi bemutatott német- vagy egyéb országbeli vonalak, egy rövid képes összeállítást talán megérdemel ez a rövid, de hosszú történetű helyi érdekű vasútvonal is.
Építését a Budapesti Közúti Vaspálya Társaság kezdte el, második vonalaként a jelenlegi H6-os HÉV vonalat követően. Ahogyan a neve is mutatja, kizárólag helyi érdekek számára készült, így a nagyvasútétól jóval könnyebb feltételekkel épülhetett meg. Többek között vékonyabb sínek, emiatt alacsonyabb tengelynyomás és olcsóbb alépítmény jellemezte. Ezek mellett természetesen az üzemvitel is egyszerűsített volt.
Eredetileg a Keleti pályaudvartól indult és Rákosfalván át Cinkotáig tartott. Később több ütemben tovább bővült, szárnyvonalak épültek, a cinkotai vonal pedig 1911-re elérte Gödöllőt is. Már 1895-ben megkapták a jogot a villamosításra is, de csak 1911-ben indulhatott meg a villamos vontatás 1000 Voltos egyenárammal, jóval megelőzve az államvasutat.
Az egykori HÉV időkből fennmaradt állomásépület
Az egykori mozdonyos vontatás emléke
Ezután a hálózat lassú zsugorodásba kezdett, nyomvonal-korrekciók miatt útja lerövidült, az egyik szárnyvonalát pedig villamosvonallá alakították. Az M2-es metró miatt a Keleti pályaudvar és az Örs vezér tere között is megszűnt rajta aa forgalom.
A kezdeti gőzös üzemet fokozatosan váltották le kezdetben a hazai ipar által gyártott villamos mozdonyok, később a villamos motorkocsik. A jelenlegi motorvonatokat azonban már Kelet-Németországban a LEW "Hans Beimler" gyártotta 1971-től, a legöregebb szerelvények már több mint 44 éve róják a síneket.
A vonal erdős-mezős részeken kanyarog keresztül...
...de a szerelvények csak lassan haladhatnak a rengeteg sebességkorlátozás miatt
Az utóbbi évtizedekben a budapesti HÉV vonalak igazi mostohagyerekekké váltak a fővároson belül. Sem járműcsere, sem átfogó vágányfelújítás nem történt meg, így mára már mind a gördülőállomány, mind a pálya súlyosan elavult és elhasználódott. A szerelvények külsőleg még talán rendben vannak, a vasúti pálya azonban olyan állapotban van, hogy lassan már rostálni sem lesz mit rajta, annyira el van szennyeződve.
Némi reményre ad okot, hogy az egyik állomáson hegyekben állta friss zúzottkő remélhetőleg beépítésre várva. Azonban attól tartok, ez csak tüneti kezelésre lesz elegendő rövid távon.
Az alépítmény kritikán aluli, a zúzottkő súlyosan szennyeződött szinte a teljes vonal hosszában
Jövőbeli lehetőségek
Korszerű, környezetbarát kötöttpályás közlekedésre minden nagyvárosnak szüksége van, így a HÉV vonalakat egyenlőre nem kell félteni a teljes felszámolástól. Abban viszont biztos vagyok, hogy ennyiféle különálló rendszerre nincs szüksége Budapestnek, mint amennyi jelenleg van (villamos, trolibusz, busz, metró, földalatti, fogaskerekű, vasút, HÉV), ezért mindenképpen integrálni kellene a HÉV vonalakat valamihez.
Megérkezés Gödöllőre, a szerelvény korához képest nagyon szép állapotban van
Három lehetőséget látok erre laikusként:
Metró-HÉV kapcsolat
A HÉV ott ér véget, ahol a metró kezdődik (vagy fordítva, nézőpont kérdése), így legcélszerűbbnek a metróval való összekötés tűnik. Ez a változat nem csak nekem, hanem másoknak is eszébe jutott már az évek alatt. Az egyik legnagyobb műszaki probléma az, hogy a metró alulról kapja az áramot, a HÉV pedig felülről. Bár ez elsőre nem tűnik bonyolult problémának, azért egyszerűnek sem mondható.
Budapesten is közlekedik metró a felszínen, de a harmadik áramvezető sín miatt a pályát teljesen el kell keríteni mind a gyalogos, mind a közúti forgalomtól. Egy metró-közúti átkelő az oldalt vezetett sín miatt meglehetősen bonyolult és veszélyes rendszer, nem beszélve azokról az emberekről akik szeretnek sínek mellett sétálgatni. A jelenlegi közlekedési kultúra mellett nem tanácsos Budapesten harmadik sínes rendszert kiépíteni.
A metró alagútja pedig túl kicsi ahhoz, hogy még a felsővezeték is biztonságosan elférjen benne. És ez csak egy példa a sok megoldandó feladat közül, hátra vannak még a különböző magasságú peronok, az eltérő biztosítóberendezések...
Megoldás lehetne egy alsó-felső áramszedős hibrid járműsorozat beszerzése. Jelenleg a BKV is ezt a javaslatot támogatja.
Villamos a HÉV vágányokon
Mint ahogy korábban is volt már rá példa, úgy a jövőben is lehetséges lenne a rendszert átalakítani villamos forgalomra. Bár mindkettő felsővezetékről üzemel és a nyomtávolság is azonos, ettől függetlenül a biztosítóberendezés még mindig eltérő, továbbá a vezetékekben alkalmazott áramrendszer is. Vagy teljes átépítés szükséges még így is, vagy valamiylen hibrid járműsorozat.
Összekapcsolás a nagyvasúttal
Szintén azonos a nyomtávolság, de eltérő az áramrendszer és valószínűleg a biztosítóberendezés is, a felépítményt meg kellene erősíteni, és ahol csak lehet, a közúti átjárókat megszüntetni. A MÁV Stadler FLIRT-jei szerintem alkalmasak lehetnének a HÉV igényeinek a kiszolgálására is. Igaz, valamivel hosszabbak( kb. 53 m helyett 74 m), de teljes hosszában átjárhatóak és ráadásul alacsonypadlósak, ideálisak lennének a gyors utascseréhez. A MÁV-nak is már bőven van tapasztalata a svájci motorvonatok az üzemeltetése terén.
A HÉV állomás a nagyvasúti állomás mellett fekszik, a kettő között vágánykapcsolat is van
Ehhez azonban először a HÉV vonalakat a MÁV kezelésébe kellene adni. Amennyi panasz van a Magyar Államvasutakra, minden bizonnyal ezt a döntést nagy felháborodás követné. Erre a megoldásra is volt már a korábbi években javaslat, de a megvalósításig már nem jutott el.
Sajnos azonban mindhárom változat súlyos milliárdokba kerülne, így a rövidtávú tervek között egyik megoldás sem szerepel egyelőre.
Visszaúton, a vonal mellett a kiszolgáló épületek állaga is szörnyen leromlott
A vonalon, mint ahogy a képen is látszik történelmi okokból (vagy hagyománytiszteletből?) baloldali közlekedés maradt érvényben
És hogy miért is érdemes Budapestről Gödöllőre utazni? Például a Királyi Váró miatt, mely a következő poszt témája lesz!
Akit a budapesti HÉV története bővebben is érdekel, az látogasson el a magyar Wikipédiára és keressen rá a H8-as és H9-es HÉV szócikkre.
Utolsó kommentek