HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (5) agv (1) alagút (1) alex (1) állatok (2) állomás (7) alstom (1) amerika (2) amszterdam (1) anglia (14) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) Ausztria (1) ausztria (69) autó (2) autómúzeum (3) ave (6) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (8) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) bombardier (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) caf (1) csehország (14) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (54) euronight (2) európa (1) filmek (5) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (57) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) görögország (1) gőzmozdony (9) gysev (1) hajó (7) hollandia (5) horvátország (2) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (31) index2 (188) india (2) innsbruck (4) interrail (12) japán (6) Japán (1) jbss bahn (13) jövő (1) kanton (1) kastély (7) kecskemét (15) kenya (1) kína (28) kindertojás (2) kisvasút (9) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (1) Linz (2) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (30) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (6) mittenwaldbahn (6) modellvasút (10) monaco (1) münchen (77) múzeum (37) nagysebességű vasút (111) nápoly (3) Németország (1) németország (59) nürnberg (11) öbb (9) olaszország (31) Olaszország (1) oroszország (2) párizs (9) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (8) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (5) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) siemens (1) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) söll (1) spanyolország (44) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (8) Svájc (1) svájc (18) svédország (2) szaud-arábia (1) szlovénia (9) s bahn (16) talgo (5) tarragona (1) TEE (7) terepasztal (7) tgv (32) tibee (3) törökország (2) trieszt (2) USA (11) vasútállomás (9) velence (6) vendégposzt (1) villamos (8) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2014.09.23. 00:06 Balogh Zsolt

Villamosítás Altomünster felé

A Dachau-Altomünster-vasútvonal 2014-ben elkészülő villamosításával a Müncheni S-Bahn hálózata, mind a 442 km villamosítva lesz. A felsővezeték kiépítése az utolsó 24 km-en 2014 áprilisában kezdődött, teljes vágányzár mellett. Egyúttal a vonal is átépül a német S-Bahn szabványnak megfelelően. Magas peronok épülnek, és az egyvágányú pálya egy rövid szakaszon kétvágányúvá válik. De korszerűsítik a biztosítóberendezéseket, felüljárókat, vasúti hidakat és a szintbeli útátjárókat is.

Dachau állomásDachau állomás, a vékonyka peron a korábban itt közlekedő A jelű dízel-S-Bahn peronja volt

2014 szeptember 21-én, vasárnap ellátogattam Altomünsterbe, hogy megnézzem, hogy állnak a munkálatok és vajon tudják-e tartani a kitűzött határidőt.

A Münchentől nem messze található Dachau bizonyára ismerősen cseng a történelemben jártasak számára, ugyanis itt is egy koncentrációs tábor üzemelt a második világháború alatt. A háború végeztével és a náci birodalom bukásával a tábor is felszabadult. Mára már egy részét lebontották, helyén ma egy ingyenesen látogatható emlékpark üzemel. Dachau így tovább őrzi kétes hírnevét.

A város állomásának a forgalmát egyrészt az itt átszálló, emlékparkba igyekvő látogatók adják, de megállnak itt az Ingolstadtba vagy Nürnberg felé tartó regionális vonatok is. Az állomástól nem messze ágazik ki az Altomünsterbe tartó mellékvonal, melyet csak 2014-ben villamosítottak. Eddig az Altomünster felől érkező kétrészes kis dízelmotorvonat utasai is itt szálltak át, jelentősen növelve a forgalmat. A meglehetősen rendszertelenül, körülbelül óránként közlekedő járatok megszűnnek, helyette a távoli tervekben az S2-es S-bahn egyik motorvonata fog erre járni, természetesen már villamos meghajtással.

dachau állomás autóbuszDachau vasútállomása, előtte az autóbusz-pályaudvarral

Dachau autóbuszállomása a vasútállomás szomszédságában kapott helyett, mint szinte minden német város esetében, így a buszról vonatra, vagy fordítva való átszállás gyors és egyszerű. Mivel ez a település már München belső vonzáskörzetén kívül esik, ezért az MVV kék-zöld-fehér autóbuszai már nem közlekednek erre. Helyettük a helyi szolgáltató piros-fehér Mercedes Citarói állnak az utasok rendelkezésére.

dachau állomás autóbuszAz állomás melletti terület a vonatpótló-buszoknak, a háttérben az MVV egyik kék-zöld-fehér autóbusza, vajon mit keres itt?

altomunsterDachau állomás peronján, épp érkezik az S2-es S-Bahn Markt Swaben felől

dachau állomás munkagépEgy vágányátépítéshez használt munkagép pihen az egyik mellékvágányon Dachau állomáson

dachau állomás autóbusz gyorsjárat vonatpótlóHamarosan indul az altomünsteri gyorsjárat

Addig, míg a vágányok átépítése be nem fejeződik, pótlóbuszokkal lehet csak utazni Altomünster irányába. A szervezők mindjárt két járatot is indítottak, egy lassabbat, mely minden településre betér, és egy gyorsabbat, mely közvetlenül Altomünsterbe jár. Az autóbuszok mindig mindkét végállomásról egyszerre indulnak, a gyorsabb, közvetlen járat azonban kb. 20 perccel hamarább ér át a másik állomásra.

Az A jelű S-Bahn járat Dachauban. München egyetlen dízel-s-bahn vonalaA Dachau–Altomünster-vasútvonal, a gyorsjárat Erdweg és Schwabhausen között jár, kihagyva Arnbach, Markt Indersdorf és Niederroth megállókat (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az A jelű S-Bahn járat Dachauban. München egyetlen dízel-s-bahn vonalaAz A jelű S-Bahn járat Dachauban 2011-ben, mely München egyetlen dízel-s-bahn járata volt

München Verkherscentrum DB 420 sorozat olimpiazugAz egykori Müncheni S-Bahn motorvonata (DB 420 sorozat) szemből a Verkhercentrumban

Érdekes színfoltja a felújításnak a járműkérdés is. Az új ütemes menetrendhez új villamos motorvonatokra is szükség van, melyből Münchenben sincs felesleg. Kapóra jött, hogy Stuttgart nemrég szerzett be több új szerelvényt, így a régi DB 420 sorozatból néhány feleslegessé vált és így eladósorba került. A típus nem ismeretlen a bajor fővárosban, az 1972-es Müncheni olimpián mutatkoztak be először az utasforgalomban, majd a 2000-es évek elejéig közlekedtek az S-Bahn forgalomban. Helyüket az újabb és korszerűbb DB 423 sorozat vette át. Az év végén azonban a jó öreg "Olimpia Zug" visszatér, hogy Dachau és Altomünster között ingázhasson még néhány évig. Természetesen a szerelvényeket a forgalomba helyezés előtt a mai kor igényeinek megfelelően felújítják.

dachau vasútépítésÉpül a peron a vonal mellett, itt már kész a felsővezeték is

A vasútvonal átépítés során odafigyelnek az akadálymentes közlekedésre is, így minden peron figyelembe veszi a kerekesszékkel és babakocsival közlekedők igényeit is. Dachau és Altomünster között 2014 végétől minden állomáson könnyedén, egy szintben lehet majd beszállni az érkező vonatokba.

vonatpótló dachau-altomünster mercedes citaroA vonatpótló-autóbusz nem volt túlságosan kihasználva, ekkora utasforgalomnak kell a villamosított vonal?

Szinte hihetetlen szerencsém volt a buszozásnál, ugyanis a felsővezetéket pont akkor feszítették ki az oszlopok közé egy vasúti átjáróban, mikor az én autóbuszom is odaért. Még soha nem halad el előttem felsővezeték-építő szerelvény, így ez a rövid várakozás is érdekes élménnyé vált. Ha egy busszal korábban jövök, még vezetékmentesen látom a szakaszt, ha eggyel később, akkor pedig már a vonat kilométerekkel arrébb dolgozik.

dachau-altomunster felsővezeték-építésFelsővezeték-építés a vonalon

dachau-altomunster felsővezeték-építésÉpül a felsővezeték a szakadó esőben

Míg Dachauból Altomünsterbe értem részem volt szép napsütésben, borult időben, szakadó esőben, hogy végül ismét napsütésbe érkezzek meg. A mindössze 24 km-es buszút során a szeptemberi időjárás összes lehetséges fajtáját megtapasztaltam...

altomunsterAltomünster, végállomás

altomunster vonatpótló buszokA vonatpótló buszok is itt pihennek meg

altomunster felsővezetékA már kiépült felsővezeték

altomunster főutcaAltomünster főutcája

Altomünster lakossága 7335 fő, de a többi érintett település sem sokkal népesebb, mind tízezer fő alatt kisváros. Vajon szükség van napi 55 pár vonatra, mikor a vonatpótló autóbuszokon is alig volt néhány utas? Nos majd idővel ez is elválik...

altomunster vonatpótlóEgy gyors és egy normál járat várakozik Altomünsterben

A munkálatok 2014. április 28-tól 2014. november 14-ig tartanak, az utasforgalom az év végi menetrendváltással indul meg. A tervek szerint a jelenlegi órás ütem 30 percesre csökken majd, a korábbi 38 pár vonat helyett az év végétől 55 pár közlekedik majd, ez 44%-kal jelent nagyobb kínálatot. A járatok közül 39 pár a modernebb DB 423 sorozatba tartozó motorvonat lesz, a többit a Stuttgartból érkező DB 420 sorozat adja. De ami igazán fontos: eddig csak napi hét pár vonat ment el egészen a főpályaudvarig, az új menetrendben azonban minden órában lesz erre lehetőség!

dachau-altomunster kétvágányú szakaszÚj kétvágányú szakasz a vonalon

Az átépítés során villamosításra került kb. 30 km-nyi vágány, megnövelték a pályán elérhető maximális sebességet, Schwabhausen közelében 3,2 km hosszan épül új, kétvágányos szakasz, Erdweg falu új keresztezésre is alkalmas állomást kapott, de Markt Indersdorf állomása is megújult. Ezen kívül még öt vasúti- és négy közúti híd, továbbá 16 szintbeli vasúti átjáró épült át, mindössze hat és fél hónap alatt.

dachau állomás peronDachau állomás peronján

Érdemes egy pillantást vetni a Deutsche Bahn ingyenes tájékoztató füzetére is (PDF formátumban itt), mely az átépítést mutatja be és a vonatpótló-autobuszok menetrendjét is tartalmazza. A térképek nem csak a buszok útvonalát tartalmazza, hanem az összes település térképét is azzal együtt, hogy hol lehet a vonatpótlókra felszállni.

A teljes átépítés 32 millió euróba kerül, melyből a villamosítás 8 millió euró.

3 komment

Címkék: münchen index2 s-bahn


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr116718071

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2014.09.26. 02:09:01

Ha átszállásmentesen lehet gyakran a Stammstreckére jutni, akkor valószínűleg megnövekedik a kereslet.

A németek nem szoktak a bizonytalanra bővíteni.

Ugyanakkor a vargabetű a vonalvezetésben nekem nem tetszik, lehet emiatt is kicsit kihasználatlan? Sokan beautóznak esetleg Dachauba?

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2014.09.26. 02:14:51

Közben néztem a PDF anyagot, a térképet is, látom az S27 elhunyt?