Tibor barátom véget nem érő unszolása miatt ismét autók a vonatos blogomon! Ezúttal a stuttgarti Porsche múzeum következik, a fotók szintén Tibenszky Tibortól származnak.
A válogatás ismét szubjektív, hiszen egy poszt kevés lenne ahhoz, hogy minden érdekességet bemutassak. Aki teheti, mindenképp nézze meg élőben, akárcsak a közeli Mercedes múzeumot, ha már Stuttgartban jár!
A múzeum előtere, néhány autócsodával
Ferdinans Porsche 1931 április 25-én alapította meg Tervező és Tanácsadó vállalkozását. A cég 1945-ig nem épített autókat, csak a tervezéssel foglalkozott. Legnagyobb megrendelője a hadsereg volt, ahová harckocsikat, rohamlövegeket és még sok egyéb járművet is tervezett.
Porsche néven gépkocsi először 1947. július 17-én készült el, a 356-os Nr. Ettől fogva autókat is gyártottak kis darabszámban, ahol a márkanév egyet jelentett a magas minőséggel és meghökkentő technikai újdonságokkal.
De a nevéhez fűződik az ún. Landwerk Zug megalkotása is, szintén a hadsereg részére. Ez egy kétéltű járműszerelvény volt, mely egyaránt közlekedhetett sínen vagy közúton is. Az öt tonna össztömegű vagonokból a kétéltű, hibrid-hajtású! vonató közúton ötöt, vasúton tízet tudott vontatni.
Érdekes momentum, hogy az első Porsche sportautók az egyszerű, mindenki által ismert Volkswagen Bogak alapjaira épült.
Azt hiszem a rokonság nyilvánvaló! (Kép forrása: Vezess.hu)
A gyártás megindulásánál a karosszériákat még jobbára kézzel készítették, az ívelt elemek összehegesztése, majd a festése nagyfokú, precíz tudást és sok kézimunkát igényelt. Az 1950-es évek elején még csak mindössze évi 400 db Porsche 356 típusú autót gyártottak. Az évek során a gyáregységet fokozatosan bővítették, elsőnek korszerű karosszéria-elem gyárral, majd fényezőüzemmel, raktárakkal, mígnem el nem érte a ma is ismert formáját.
Az első múzeum 1976-ban nyílt meg, ahol a Porsche autógyár prototípusait állították ki. A Delugan Meissl tervezte új épület 2009. január 29-én nyílt meg a cég székháza mellett. Az épület 5000 négyzetméteres, ahol összesen 80 autó és rengeteg díj, trófea, motor, fénykép és még sok-sok érdekesség tekinthető meg a Porsche több mint 80 éves történelméből.
Az új múzeum épületének tervezett költségvetése 60 millió euró volt, de a megnyitásig ez az összeg elérte a 100 millió eurót is (kb. 31 milliárd Ft)!
Nem, nem tévedés! A Volkswagen Bogár gyökerei is a Porschehez nyúlnak vissza! Az autó fejlesztésében jelentős szerepet játszott Ferdinand Porsche, akit a Bogár megteremtőjeként tartanak számon.
Sacha volt Ferdinand Porsche első versenyautó terve
Typ 754 "T7" prototípus 1959-ből
Az 1963-ban elkezdett Porsche 911 gyártása mérföldkő volt a gyár életében. Ez a típus is a szintén farmotoros Volkswagen Bogáron alapul. Motorja 1998-ig, a Porsche 996-os megjelenéséig, léghűtéses volt. A modell alapvető koncepciója változatlan maradt az 1963-as bemutató óta.
Az egyik legsikeresebb versenyautó a világon, számtalan sorozatban indították. 1979-ben a 911-esből fejlesztett 935-ös a Le Mans-i 24 órás versenyben is diadalmaskodni tudott.
De más rekordokat is magáénak tudhat: Az 1999-es "Az Évszázad Autója" szavazáson a Ford T-modell, a Mini, a Citron DS és Volkswagen bogár után az ötödik helyen végzett!
Az 1953-tól készülő Chevrolet Corvette után a 911 a világ második leghosszabb ideje gyártásban lévő sportautója, több, mint 51 éves múlttal.
Mivel a Porsche 911 2013-ban ünnepelte az 50. születésnapját, ebből az alkalomból bemutatásra került az összes megjelent típus a stuttgarti múzeumban.
Ezekből a 911-esekből is következzen néhány, a teljesség igénye nélkül:.
Porsche 911 GT1 25 darab készült belőle mindössze, a jelenlegi értéke 1,4 millió dollár
Híres emberek Porschéi, a sort szintén egy 911-es nyitotta
Talán ez a Porsche is ide tartozik, a kommentelők meg segítenek eldönteni...
De ne feledkezzünk meg a versenysportokról sem, hiszen a Porsche nem csak városi sportautó, hanem versenyautó is! Az autóversenyek kezdete óta jelen van több kategóriában, lássunk ezek közül is néhányat:
Porsche 909 Bergspyder, a 430 kg tömegű autó összesen 275 lóerő teljesítményre képes, a rugók és az üzemanyagtartály titánból készült, a hátsó légterelő mozgatható
A Porsche Indy sorozatban indított versenyautója
A Porsche a Rally világába is belekóstolt
Trófeák a Porschétől a versenysportban elért eredményekért
A lista végére pedig kerüljön egy igazi "fenevad" is, a Porsche 959-es álomautó az 1980-as évekből. A 320 km/h végsebességével a leggyorsabb volt az utcai autók közül. Motorja 2847 köbcentiméteres ikerturbós hathengeres boxermotor, 450 lóerős maximális teljesítménnyel.
Mivel a sorozatgyártás kizárólag a versenysportban való részvétel jogát hivatott biztosítani, 1986 és 1989 között, három esztendő alatt csak 337 db-ot gyártottak ebből a kétüléses kupéból.
Érkezik TGV Duplex 2N2 Párizs felől, hogy pár perc múlva továbbinduljon München felé (Apró érdekesség, hogy ennek a TGV változatnak az engedélyezett legnagyobb sebessége szintén 320 km/h, melyet Párizs és Metz között bizony ki is használ).
Münchenből Stuttgartba óránként indulnak a különböző kategóriájú vonatok: kora reggel egy TGV, napközben számos ICE vagy IC vonat biztosítja az eljutást Baden-Württemberg fővárosába. A visszaúton szintén ugyanez a kínálat, a különbség csak annyi, hogy a napi egy TGV nem reggel, hanem délután indul Stuttgartból (hogy aztán majd reggel visszainduljon Münchenből Párizsba).
Regionális vonattal csak átszállással érhető el a bajor fővárosból sokkal hosszabb idő alatt, és még a jegy ára sem lesz jelentősen kedvezőbb, így nem is ajánlott a lassabb vonatokat választani.
A stuttgarti főpályaudvartól (Stuttgart Hauptbahnhof) az S6-os számú S-Bahnnal kell a Porsche Platzig utazni, majd onnan tovább gyalogosan el egészen a már messziről felismerhető gyárig. A gyár közelében pedig már várja a Porsche rajongókat a múzeum!
A múzeumba a belépő 8 euró, mely a kétszerese az ingolstadti Audi Forumnak, de még így is megéri egy autóbolondnak vagy a technika iránt érdeklődőnek!</p
Utolsó kommentek