2013 júniusában a szabadságom alatt Rita barátnőmmel kilátogattunk a Magyar Vasúttörténeti parkba is. Sajnos a rossz szervezés miatt a látogatásunk meglehetősen rövidre sikerült csak, pedig már évek óta nem jártam itt. A fő cél a Vectron lefotózása volt, ez végül is sikerült.
Mi 18 óra előtt érkeztünk nem sokkal, a Múzeumok éjszakáján, de normál belépőjegyet vettünk csak, ami már nem volt érvényes este 6 után... Így kénytelenek voltunk kijönni, bár ez csak nekem volt csalódás, barátnőm ez idő alatt is majdnem halálra unta magát.
A Magyar Vasúttörténeti park bejárata a Tatai úton
Legutóbbi látogatásom óta több új jármű is került a parkba, változatos műszaki állapotban.
A jegypénztár, a kapu stílusosan egy szakállas sorompó
A21 sorozatú iparvasúti mozdony, A MÁV-nál mint MÁV M28 sorozat ismert Beceneve a kis teljesítménye miatt: "Mazsola"
Vágánygépkocsi a körfűtőház előtt
A körfűtőháznál kiállítottak egy vágánygépkocsit is. Ez a sínen futó autó egy normál közúti gépkocsiból lett átépítve vasúti járművé. Vasútüzemi célokra használták, ha egy fontos személynek kellett eljutnia egy állomásra, vagy a pályát kellett szemrevételezni, akkor elegánsabb, de főleg gazdaságosabb volt egy ilyen kis teljesítményű járművet igénybe venni. Általában rendelkeztek egy emelőszerkezettel is, mely segítségével álló helyzetben 180 fokban meg lehetett fordítani, hogy a kocsi orra mindig a menetirányba nézzen, ne kelljen kilométereket visszatolatni. Más vasúti járművek vontatására nem alkalmas. Napjainkban a közút elér már szinte mindenhová, így vágánygépkocsikra sincs szükség.
A MÁV kultikus dízelmozdonya, a MÁV M61 sorozat
A MÁV M61 019-es pályaszámú Nohab is a körfűtőház előtt pihent. Ennek a kultikus sorozatnak a történetét minden vasútbarát kívülről fújja, és a legnagyobb sértés ezt a típust előttük ócsárolni! :)
Az átlagemberek körében szerintem azért is népszerű, mert formája jelentősen elüt a többi magyar mozdonytól, továbbá évtizedekig a Nohabok álltal vontatott személyvonatok egyet jelentettek a Balatonhoz való utazással. Legutoljára menetrend szerint Tapolcára közlekedtek, majd egy váratlan döntéssel a vasút selejtezte a sorozatot. Az összesen 20 tagból álló flotta néhány tagja napjainkban is dolgozik, ezzel is mutatva a típus megbízhatóságát.
Jelenleg négy M61-es tartozik a MÁV Nosztalgia Kft-hez, további egy a NOHAB-GM Alapítvány tulajdona. A MÁV M61 017-es pedig pályafenntartást végez, és évi egyszer eljut egészen az erdélyi Csíksomlyóig a Csíksomlyói búcsúra.
Időközben további egy csatlakozott 2012 februárjában a magyar Nohabokhoz: A Kárpát vasút egy ex-DSB gépet vásárolt és újított fel teherfuvarozás céljából.
A GySEV matricás Taurusa, mely a soproni vasúttársaság 140 éves születésnapját reklámozza
DB 290 sorozat, A DB Schenker egyre több iparvágányt és üzemet szolgál ki ezekkel az öreg mozdonyokkal, legutóbb Kecskeméten is összefutottam egy testvérével
A MMV Magyar Magán Vasút Zrt. dízelmozdonya ("Nagybobó")
A Vectron a Múzeumok éjszakáján a Vasúttörténeti Parkban
És természetesen megtaláltuk a Siemens legújabb mozdonyát, a Vectront is, amiért eredetileg is jöttünk! Itt most nem írok róla, a részletek a korábbi cikkemben olvasható.
A GySEV legújabb bérelt mozdonya, egy Ludmilla Németországból romániai kerülővel
Igazi meglepetés volt számomra a GySEV legnagyobb dízelmozdonya. A soproni vasúttársaság a MÁV-tól átvett vasútvonalak kiszolgálására szerzett be két szovjet gyártású dízelmozdonyt Németországból. A mozdonyokat az egykori keletnémet DR számára gyártották, több mint 850 db állt forgalomba. Időközben a villamos vontatás terjedése miatt egyre több válik feleslegessé, ezért a mozdonyok más országokba is eljutnak munka ügyben. A Magyarországra érkezett két ex-DR mozdony Romániában dolgozott korábban a DB Schenker Rail Bulgaria EOOD társaságnál.
Napjainkban személy- és tehervonatokat vontat a Dunántúlon, leggyakrabban Csorna és Szombathely között, így tényleg igazi különlegesség, hogy elkeveredett Budapestre is, a Vasúttörténeti parkba!
A felsorakozott mozdonyok a körfűtőház előtt
MÁV M32 sorozat, becenevén a "Gokart" az eredeti, zöld színében
Látható még a parkban a MÁV Cbmot (becenevén "Hargita") motorvonat is, mely expresszvonatként közlekedett az 50-es évektől. A sorozat egy példányát kormányzati célokra alakították át 1951-ben, hogy a politikusok kényelmesen utazgathassanak az országban. Az átalakított vonat lett felújítva, majd kiállítva a parkban.
MÁV M63 (Becenevén: "Gyík") eléggé romos állapotban, a tervek szerint hamarosan megszépül
Összefutottunk a MÁV legerősebb néhai dízelmozdonyával is, a MÁV M63 sorozat egyetlen megmaradt példányával. A Mozdony karrierje rövid volt, csak nullsorozat épült belőle, majd a sok meghibásodás és gyatra üzemkészség miatt leállították őket és 15-20 éves korukban leselejtezték őket. Egyedül a 003-as maradt meg, melyet Szombathelyen kívülről felújítottak, de azóta ismét teljesen leromlott az állapota. Most a parkban várja sorsa jobbra fordulását.
40 év szolgálat után az Mdmot motorvonat egyik vezérlőkocsija és betétkocsija is helyet kapott a parkban, egy motormozdony biztosan van Szentesen, és talán még egy valahol felújításra várva. Az Mdmotok 40 évig a mellékvonalak jellemző járművei voltak, még én is utaztam párszor velük Kecskemétről Lakitelek felé. De a folyamatos selejtezések miatt folyamatosan koptak ki a forgalomból, így eltűntek Kecskemétről, később Pécsről és környékéről is. Utolsó birodalmuk Debrecen és környéke volt, az utolsó is onnan búcsúzott el 2011 június 17-én.
MÁV 301 sorozat, becenevén a "Paci"
Sajnos őt nem sikerült beazonosítanom, remélem egy kedves olvasó segít majd ebben
MÁV 424 sorozat, becenevén a "Bivaly"
Megközelítése:
A park legkönnyebben vonattal érhető el a Nyugati pályaudvarról az Esztergomba tartó vonatokkal: csak le kell szállni a Magyar Vasúttörténeti park megállónál. Ám jelenleg az esztergomi vonalat felújítják, így vonatok nem járnak.
Másik lehetőség a Keleti pályaudvartól a 30 és 30a buszjáratokkal a Rokolya utcai megállóig vagy a 120-as autóbusszal az Árpád-híd pesti hídfőjétől, vagy Újpest központtól a Reitter Ferenc utcai megállóig.
Villamossal a 14-essel lehet a Lehel tértől, vagy Újpest Központtól eljutni ide, és a villamosról szintén a Rokolya utcai megállónál kell leszállni.
Utolsó kommentek