Az utóbbi napokban visszatértem a régi nagy kedvenc játékomhoz, a JBSS Bahn-hoz és további járműveket készítettem hozzá. A legutóbbi munkám a MÁV M63 sorozat precízebb újrarajzolása a Traffic képernyőkímélő segítségével, a másik pedig a régóta csak zoom1-es nézettel büszkélkedő villamos fűtőkocsi. Aki szintén kedvet érez a rajzoláshoz, az a blogomon talál hozzá magyar nyelvű leírást.
MÁV M63 és a villamos fűtőkocsik
De essen néhány szó ezekről a járművekről is!
A MÁV-nak szüksége volt egy nagyteljesítményű, erős dízelmozdony-sorozatra, a nehezebb teher- és gyorsvonatok továbbításához. A hazai ipar felvállalta, hogy kifejleszt és legyárt egy hattengelyes, Co'Co' tengelyelrendezésű, kb. 2000 kW teljesítményű, dízel-elektromos mozdonyt a nehéz személyvonatok továbbításához. 1970 és 1975 között összesen 10 mozdony készült el.
Sajnos a típus meglehetősen kiforratlan volt, rengeteg hibával és műszaki problémával rendelkezett. A villamosítás is folyamatos volt, így nagyteljesítményű dízelmozdonyra egyre kevésbé volt szükség. A mozdonyok Budapestre kerültek és a kelebiai-vonalon továbbítottak vonatokat, majd onnan Szombathelyre kerültek. A gyakori meghibásodások és szolgálatképtelenségek miatt egyre ritkábban kerültek bevetésre, akkor is csak tehervonatok élén. 1989-ben visszakerültek Budapestre, de már újabb munkát nem kaptak, selejtezték őket.
Ezzel ez a típus büszkélkedhet a leggyorsabb selejtezéssel és a legrövidebb üzemidővel a MÁV dízel- és villamosmozdonyai közül.
Akit a történet részletesebben is érdekel, az lapozza fel az Indóház Extra - Az olajkirály című számát, vagy olvassa el a Wikipédián a MÁV M63 sorozat című szócikket.
A csomag másik eleme a villamos fűtőkocsi.
A villamos fűtőgép olyan szerkezet, amivel az állomáson éjszakázó kocsikat a reggeli első indítás előtt felfűtik. Ehhez normális esetben a mozdony kellene, mert ott van a fűtőgenerátor, de azoknak más dolguk is van éjszaka. Így rákapcsolják a fűtési vezetéket a villamos fűtőgépre és a kocsik reggel már melegen kezdik a szolgálatot.
A fűtőkocsi egy olyan kocsi, amit be lehet sorozni a szerelvénybe a személykocsik mellé télen fűtés céljából. Van benne egy nagyteljesítményű fűtőgenerátor, az termeli az áramot a vonatfűtéshez. Azoknál a mozdonyoknál használták, amiknél nincs (MÁV M62), vagy nem elektromos rendszerű (MÁV M61) a fűtés.
A poszt nyitóképe így hibás, hiszen az M63-as mozdonyoknak nem volt szükségük vonatfűtő kocsira, mivel rendelkezett saját fűtőgenerátorral is. A fűtőkocsit emiatt a korábban is említett MÁV M61-es (NOHAB) és a MÁV M62-es sorozathoz (Szergej) ajánlom.
A játékban található villamos fűtőkocsi mérete szokás szerint hibás, de itt az eltérés már jóval nagyobb volt: 5,5 méter! Így ezt a járművet is a nulláról kellett kezdenem.
A járművek letölthetőek a Megaupload oldalamról itt! Kicsomagolás után a főkönyvtárban lévő fájlokat másoljuk a használni kívánt elmentett pályánk mellé, majd illesszük be a többi jármű közé. A zoom2 és zoom4 könyvtárak tartalmát pedig másoljuk a játékprogram ugyanilyen nevű könyvtárjaiba, felülírva az esetleg ott lévő azonos nevű fájlokat.
Jó szórakozást mindenkinek!
Utolsó kommentek