A Circumvesuviana egy nápolyi vasúttársaság neve, mely a Vezúv körüli településéket összekötő vasúthálózatot üzemelteti. A vonalak a teljes Vezúv vulkánt megkerülik. A 950 mm-es nyomtávolságú villamosított vasúthálózat összesen 138 km hosszú, melyen 96 állomás található, köztük Pompei is. A vonatok legnagyobb sebessége 90 km/h. Az összes vonal végállomása nápolyi Porta Nolana pályaudvar.
Sarno, a Circumvesuviana piros vonalának végállomása
Az olaszországi utam során csak két napot töltöttem Nápolyban, így a hálózatból csak a piros és a zöld vonalat sikerült beutazni, ami a 138 km-es hálózatból 73 km. De ezzel eljutottam Sarno-ig és megkerültem a teljes Vezúvot. Az út során remek kilátás nyílt a vulkánra és talán egy kicsit jobban megismertem az olasz vidéket is.
Ezekből a képekből mutatnék be most néhányat.
Circumvesuviana egyik szerelvénye Napoli Porta Nolana állomáson
Napoli Porta Nolana állomás a vonatok végállomása. Ez a pályaudvar a föld alatt található, nem messze a Garibaldi tértől és a Napoli Centrale főpályaudvartól.
A szerelvények egyszerű felépítésűek, az ülések műanyagból készültek. Belül egy vizuális utastájékoztató írja ki a következő állomás nevét. Az ajtók felett pedig a teljes hálózat sematikus térképvázlata található.
A vezetőállást és az utasteret üvegezett fal választja el egymástól, így előrefelé is ki lehet tekinteni a vonatból. Az ablakok nem nyithatóak, csak buktathatóak, így sajnos be kell érni az üvegen át való fotózással.
A vasút elsősorban hivatásforgalmat szolgál ki, bár Pompei állomásra turista is utazik bőven. A menetrend nagyjából ütemes, a szerelvények sűrűn járnak. Az állomások és megállók jól kiépítettek, a városi részeken vizuális utastájékoztató is üzemel.
Pályakarbantartó tehervonat Sarnoban, valószínűleg régóta ácsorog már, mert néhány kocsi rakományának a tetején már fa is nőtt!
Sarno főutcája dél körül, a város teljesen kihalt, se autó, se gyalogos...
Az első vonal 1885-ben nyílt meg Baiano felé. Napjainkban ez a sárga színű vonal. A hálózat tovább bővült 1891-ben, 1904-ben majd 1932-ben. Ekkor már majdnem elnyerte jelenlegi, végleges formáját. Ezután hosszú szünet után 2001-ben bővült ismét, átadták a 8 km-es lila vonalat. 2005-ben pedig a sárga vonal kapott egy 3 km-es leágazást további 4 megállóval Acerra felé.
Jelenleg 47 különböző kisebb-nagyobb települést szolgál ki, ahol összesen 2 millió ember él.
Pompei állomása, a graffitik jelzik, nagyvároshoz közeledünk
Torre Annunziata állomás, átszállási lehetőség a zöld és a kék vonalak között
Torre Annunziata fontos elágazó állomás, itt a zöld vonalról átszállhatunk a kékre Sorrento irányába.
FE220 sorozatú szerelvények várakoznak a végállomáson Nápolyban
A jelenleg legnagyobb darabszámban közlekedő FE220 sorozatú villamos szerelvények fehér színűek, csak az orruk és az ajtajaik pirosak. Teljesítményük 500 kW.
A Firema és az Ansaldobreda által létrehozott konzorcium 26 új szerelvényt szállított 2008 novembere és 2009 szeptembere között a vasúttársaságnak. Ezek nagyobb teljesítményűek, összesen 450 férőhelyesek és már WC is található rajtuk. A kinézetüket az olasz Pininfarina tervezte. Ez a típus fehér színű, sötétkék ajtókkal és orr-résszel.
Utolsó kommentek