2008-ban Angliába utaztam, és sikerült többször is kipróbálnom az ottani vasúti- és buszközlekedést is. Egy ilyen utazásom során jutottam el Southport városba is, ahol egy általam addig még sehol máshol nem látott látványosságba botlottam: a tengerpart közelében egy zárt parkban egy kertivasút üzemelt (Google térkép itt)! Erről a parkról osztanék meg ebben a cikkben pár képet.
A southporti kertivasút egy részlete, a háttérben álló emberek mellett jól látszik a modellvasút igazi mérete
A southporti kertivasút reklámtáblája
A park reklámtáblája alapján az a látványosság 1996-ban nyílt meg, 200 modellépület és 500 méternyi sín található ezen az 1,5 hektáron. A parkhoz még egy kisebb büfé és mosdó is tartozik. A park hivatalos oldala a http://www.southportmodelrailwayvillage.co.uk/ címen érhető el.
A kisvasút megtekinthető áprilistól október végéig, esetleg megfelelő időjárás esetén további hónapokban is. A parkot Ray és Jean Jones építette és jelenleg is ők üzemeltetik. Ez az Egyesült Királyság legnagyobb ilyen jellegű vasútja, melyen öt LGB méretarányú vonat köröz fáradhatatlanul.
De mi is ez az egész tulajdonképpen? A tájékozottabb olvasók ezt a részt nyugodtan át is ugorhatják.
A legtöbb ember szerint a modellvasút csak szobába való, mert kicsi és sérülékeny. Azonban az LGB méretarányú modellvasút (nyomtávolsága 45 mm) , bár szobában is lehet használni, inkább a kertbe való! Aki megfelelő nagyságú kerttel és rengeteg pénzzel rendelkezik, az a szabadban is összerakhatja álmai vasútját. A sínek és a járművek időjárásállóak, és a mozdonyokban kellő erő van ahhoz, hogy akár a hóban is közlekedjenek vagy a földdel rakott vagonokat elhúzzák. Ebben a méretarányban az épületek és a hidak már valódi kőből és fémből is lehetnek. De a sínek alá is igazi kőzúzalék kerül ragasztás nélkül. A növényzet meg ebben az esetben már adott, azzal külön foglalkozni már nem kell.
Mivel az igazi járművek igencsak hosszúak, a modellgyártók jelentős hossztorzítást alkalmaznak, esetleg már eleve régi vagy keskeny nyomtávú (főleg svájci) vasutat modelleznek.
Szépen rendben tartott és gondozott kerttel a ház igazi ékessége lehet egy jól működő kisvasútüzem.
Egy ÖBB dízelmozdony rövid tehervonatával egy híd alatt halad át.
Ebben a parkban egy kétvágányú, nem villamosított vasút volt, melyet néhány jelző több nagyobb térközre osztott. A vonatok így csak köröztek, és ha valamelyik utolérte volna a másikat, egy jelző néhány percnyi várakozásra késztette.
Kis gőzmozdony háromkocsis személyvonatával
A már korábban is bemutatott ÖBB vonat
Ebben a parkban is elsősorban a rövidebb, kéttengelyes teherkocsik voltak többségben.
Zöld kis dízelmozdony rövid ötkocsis vonatával
A parkban több kisebb-nagyobb település is volt, összesen 300 háznyi. Az országutak és az utcák egyben gyalogutak is voltak.
A hidak alatt igazi víz folyik!
Az állomásnál kiágazó vonal visszatér a fővonalba
Ez pedig az állomás másik vége
Egy másik számomra ismeretlen gőzmozdony tehervonatával
A parkban állatok is élnek. Itt egy vízityúk tereli le a csibéit a vágányokról a közeledő vonat miatt
Nekem különösen tetszett, hogy a parkban vadállatok is éltek, látszólagos békességben a vasúttal és a turistákkal. Egy vízityúk családot is láttam, ahol a felnőtt madár mindig hangos csipogással figyelmeztette a síneken bóklászó csibéket a közelgő veszélyre.
A parkban található tó és előtte a kertivasút vágánya
Ezért a látványosságért nekem mindenféleképp megérte elmennem Southportba, de ha arra járunk, ne feledkezzünk meg a városban üzemelő 1100 méter hosszú villamosüzemről se!
Utolsó kommentek