HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (125) autó (3) autómúzeum (4) ave (21) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (2) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (20) iho.hu (1) index (100) index2 (313) india (4) innsbruck (5) interrail (16) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (1) linz (3) lisszabon (1) london (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (175) nápoly (4) németország (91) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (1) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (72) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) usa (1) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2012.05.19. 22:59 Balogh Zsolt

A Bayerische Oberlandbahn

Ez a cikk 2012 április 22-én jelent meg a Vonatmagazin.blog.hu blogban.

Április 15-én, a szabadnapomon ismét egy kis kirándulást tettem a München környékén. Már régóta szerettem volna beutazni a Bayerische Oberlandbahn (röviden: BOB) vonalait. Korábban már kétszer is elmentem Tegernsee-ig, de a hálózat másik két szárnyvonalát még nem jártam be. Előző héten vettem egy új fényképezőt is, amit ideje volt már kipróbálni. Sajnos az időjárás nem volt a legmegfelelőbb, délelőtt szemerkélt az eső, délután pedig végig esett.

A képek nagyobb méretben és még további képek a http://commons.wikimedia.org címen találhatóak.

bob jegyautomataA BOB hálózata és a társaságra jellemző VT 110 motorvonat fotója egy jegyautomatán.

A Bayerische Oberlandbahn GmbH egy magántulajdonban lévő vasúttársaság Münchenben. Székhelye Holzkirchen. A BOB vonatok kapcsolatot biztosítanak a bajor főváros és az alpesi falvak (Bayrischzell és Lenggries, továbbá a fürdőváros Tengernsee) között. A vonal csak Holzkirchenig villamosított. A forgalmat két különböző dízelmotorvonat sorozat szolgálja ki.

A BOB VT 105 Integral motorvonatok (vagy más néven Integral S5D95) érkeztek korábban, ezekből 17 szerelvény állt forgalomba 1998-ban. Később, 2003-ban, a forgalom növekedésével a társaság négy újabb vonatot vásárolt, de ezek már a VT 720 sorozatba tartoznak. Ezek a Magyarországon is ismert Bombardier Talent motorvonatok dízel változata. Furcsa, mert én már lassan két éve élek Münchenben, és sűrűn járok a városban vagy a BOB városi szakaszain, de ezeket még sose láttam forgalomban, csak állomáson ácsorogni. Ezen kívül a társaságnak van két dízelmozdonya is: egy V 125 és egy V 126.

A társaság 1998 március 31-én alakult és még ugyanebben az évben el is indította a szolgáltatását. A kezdetek nem voltak problémamentesek, részben az új Integral motorvonatok miatt. Napjainkban azonban már megbízható szolgáltatássá vált, népszerűsége folyamatosan növekszik.

A 3-4 szinkronban közlekedő motorvonat München Hauptbahnhofról indul ütemes menetrend szerint. Legelőször a szerelvény Holzkirchen megállónál válik ketté. Az egyik vonatrész továbbhalad Bayrischzell felé, majd kb. félúton Schliersee állomáson irányt is vált. A többi pedig együtt halad Schaftlach felé, ahol ismét szétválnak két részre. Innen az egyik vonatrész Tegensee állomásra, a másik pedig Lengries állomásra indul tovább. Visszafelé fordított sorrendben kapcsolódnak össze egy újabb 3 vagy 4 részes motorvonattá. Hétközben a hivatásforgalom jelentős, hétvégén pedig a kirándulóforgalom a Bajor-Alpokba. Bicikliszállítás is lehetséges a vonatokon. Autóbuszra való átszállás lehetséges Lenggries és Tegernsee állomásokon Karwendel, Achensee, Rofan városok és a Wendelstein, Sudelfeld, Brauneck, Spitzing sípályák felé.

Münchenben a vonal az MVV tarifaközösség tagja, városi utazáshoz így igénybe vehető. Ha nincs MVV jegyünk vagy bérletünk, akkor a nem villamosított szakaszokra napijegyet (Das Oberland-Ticket - 14 euró) vagy vonaljegyet kell váltani. Létezik még egy kombinált jegy is, a BOB-MVV-Single-Ticket (16 euró), mely jó az MVV hálózatra és a BOB-ra is. Természetesen a Bayerntickettet is elfogadják. Fontos tudnunk, hogy BOB jegyet csak BOB automatából vagy BOB pénztárban tudunk vásárolni, és bármilyen heti vagy napi MVV jegyet vásárolunk, az nem lesz jó a BOB városon kívüli vonalaira, csak Holzkirchen és a főpályaudvar közötti részekre. Felszállás előtt ne felejtsük el az automata melletti lyukasztóval a jegyet is érvényesíteni.

A vonal hangulata a Budapest-Esztergom vonalhoz hasonlítható. A városi szakasza villamosított és áthalad egy nagy hídon az Isar folyó felett. Kék színű dízelmotorvonatok közlekednek rajta, melyek erősen elütnek a német piros vonatoktól (Magyarországon épp fordítva: a piros Desirók lógnak ki a sok kék kocsi közül). A táj hegyes, hétközben főleg a hivatásforgalom a jellemző, de hétvégén megtelik kirándulókkal. Hangulatos kis egy-két vágányos állomásokat érint, majd a vonalak végén fejállomás található.

bob jegyautomataBOB kék színű jegyautomata, mely jelentősen elüt az S-Bahn piros automatáitól.

Én Planeggben vásároltam egy MVV napijegyet, majd azzal beutaztam München-Donnersbergerbrücke megállóig. Még volt 40 percem a BOB érkezéséig (mivel menetrendet nem néztem otthon), ezért inkább beutaztam a főpályaudvarra. Jól tettem, mert sikerült pár fotót készítenem a várakozó VT 110-es motorvonatról (lásd lent) és más egyéb vasúti járművekről. A nagy nézelődésben még majdnem le is késtem a vonatomat! A kalauz jóindulatának köszönhetem, hogy a kezével tartotta nekem az ajtót, míg oda nem értem.

A BOB reklámja München Hauptbahnhof-on.A BOB reklámja München Hauptbahnhof-on.

BOB motorvonat indulásra készen a csarnokon kívül, a 33. vágányon.BOB motorvonat indulásra készen a csarnokon kívül, a 33. vágányon.
Itt mindenki már csak rám vár!

Első osztályú utastérElső osztályú utastér

Másodosztályú utastérMásodosztályú utastér

Érdekesség még, hogy a motorvonatokban van első osztályú utastér is, még ha meglehetősen kicsi is, mindössze nyolc személyes!

Én legelőször a Lenggriesbe tartó motorkocsiba szálltam és egészen Lenggriesig utaztam, mely a hálózat legtávolabbi vége. A város 66 km-re van a főpályaudvartól. A motorvonat meglepően csendes, a pálya pedig kiválóan karbantartott itt is. Becslésem szerint 100-120-szal haladtunk a városban, amire szükség is van, mert közös pályát használtunk a müncheni S-Bahnnal.

Holzkirchen, München határa, a villamosított vonal vége és az első szétválás helyeHolzkirchen, München határa, a villamosított vonal vége és az első szétválás helye

Holzkirchen állomáson a szétválás gyors és szinte észrevétlen volt. Itt átszállási lehetőség van Rosenheim felé is. Lenggriesben az eső elállt és a nap is kicsit kisütött. mivel időm bőven volt, ezért bejártam a várost, mely vasárnap lévén eléggé kihalt volt. Majd kis tavaszi tornaként megmásztam az egyik közeli dombot. A kilátás nagyon jó volt és még hófödte hegyoldalakat is láttam. Sokat nem töltöttem fent, visszaindultam majd 20 perc múlva indultam is vissza Holzkirchenbe.

LenggriesLenggries

Fűtőház Lenggriesben, a háttérben néhány dízel Talent várakozikFűtőház Lenggriesben, a háttérben néhány dízel Talent várakozik

Holzkirchenben megvártam a München felől jövő motorvonatot, majd a szétválás után a Bayrischzellbe tartó vonatrésszel egészen a végállomásig utaztam. Az út során Schliersee városban irányt váltottunk, majd megkerültük a Spitzingsee tavat. Bayrischzellben a vonat a visszafordulásig mindössze 5 percet várakozott. Itt már szakadt az eső, és mivel vasárnap délután is volt, nem láttam értelmét a következő vonatot megvárni, így néhány fotó után vissza is szálltam.

BayrischzellBayrischzell

Ezután Donnersbergerbrücke megállóig utaztam, ahol láthattam még, ahogy a 6-os S-Bahnom elegánsan kihúzott Tutzing irányába... Szerencsére az S-Bahn vasárnap is 20 percenként jár, így a következő járattal visszamentem a főpályaudvarra, menet közben még összefutottam egy BOB dízel Talenttel, majd kb. 10 perc várakozás után elindultam haza. A hálózat harmadik ága pedig Tegernsee-be vezet, de ezt már korábban kétszer is beutaztam, szerencsére jó időben.

A vonal festői tájakon halad keresztülA vonal festői tájakon halad keresztül

Tegernsee, végállomásTegernsee, végállomás

Ehhez kapcsolódik egy rövid és kedves történet is az itteni vasúti dolgozók hozzáállásáról. Nyáron én és a barátom utaztunk Tegernsee-be, de én akkor nem tudtam, hogy amit ketten vettünk, Innenraum napijegy már nem érvényes a BOB-ra. Az érvénytelen jeggyel való utazást pedig keményen, fejenként 40 euróval büntetik! A kalauznő csak Holzkirchen után jött, ahonnan már nem volt érvényes az MVV jegy. De mivel látta rajtunk, hogy turisták vagyunk, ezért eltekintett a bírságtól, helyette csak vetetett velünk egy-egy napijegyet mindenféle pótdíj nélkül. Én nagyon hálás voltam a kedvességéért, de ez már nem volt elmondható a barátomról, aki még így is sokallta az árát. Így neki a tegernsee-i kirándulás teljesen negatív élmény volt, és érkezés után még a szép táj se tudta felvidítani...

Szólj hozzá!

Címkék: németország bob bajorország münchen s bahn magánvasút


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr114526632

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása