HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (5) agv (1) alagút (2) alex (1) állatok (2) állomás (7) alstom (1) amerika (2) amszterdam (1) anglia (14) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (73) autó (2) autómúzeum (3) ave (10) ázsia (4) baden-württemberg (2) bajorország (60) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (8) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) bombardier (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) caf (1) csehország (14) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (54) euronight (3) európa (1) filmek (5) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (59) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) görögország (1) gőzmozdony (9) gysev (1) hajó (7) hollandia (6) horvátország (2) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (37) index2 (199) india (4) innsbruck (4) interrail (12) japán (7) jbss bahn (13) jövő (2) kanton (1) kastély (7) kecskemét (15) kenya (1) kína (31) kindertojás (2) kisvasút (9) kombinált szállítás (2) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (1) Linz (2) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (32) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (6) mittenwaldbahn (6) modellvasút (10) monaco (1) münchen (77) múzeum (37) nagysebességű vasút (121) nápoly (3) németország (63) nürnberg (11) öbb (9) olaszország (32) oroszország (2) párizs (10) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (3) prága (9) puchberg (7) railjet (9) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (5) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) siemens (1) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) söll (1) spanyolország (51) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (8) svájc (19) svédország (2) szaud-arábia (1) szlovénia (9) s bahn (16) talgo (5) tarragona (1) TEE (7) terepasztal (7) tgv (33) tibee (3) törökország (2) trieszt (2) USA (12) vasútállomás (9) velence (6) vendégposzt (2) villamos (8) virágok (1) virtuális vasút (9) westbahn (1) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2020.08.11. 23:20 Balogh Zsolt

Hollandia: A kulturális változások az infrastruktúra optimális használatához vezetnek

Hollandia területe feleakkora se, mint Magyarországé, mégis, több, mint 17 millióan laknak ott. A nagy népsűrűséghez fejlett és kiterjedt  tömegközlekedési hálózat is társul. Itt vezették be először az ütemes közlekedést is, hogy minél jobban ösztönözzék az embereket a vonatok és a buszok használatára. Az ingázás fontos eszköze még a kerékpár is, melyet gyakran kombinálnak más utazási formákkal együtt az utasok.

Az elmúlt két évtizedben a holland hálózat erőteljesen megnőtt a vonatok gyakorisága, pontossága és a felhasználói elégedettsége szempontjából. Noha ebben az infrastruktúra fejlesztése is szerepet játszott, Jan Swier* azonban azt is kiemeli, hogy sikerült a hálózatban lévő potenciált felszabadítani a vasúti ágazat szerkezeti- és kulturális változásai révén.

Driebergen-Zeist állomás Hollandiában, az utóbbi években a holland állomásokon végzett beruházásokkal jellemzően jobb helyi közlekedési kapcsolatokat és a kerékpáros útvonalak csomópontjait építették ki.

A vasúti közlekedés igénybevétele Hollandiában az elmúlt 25 évben 40%-kal nőtt, és a pandémiáktól eltekintve a tendencia változatlan marad. Ennek a növekedésnek a kiszolgálása érdekében a hálózati kapacitást és a minőséget jelentősen meg kellett növelni, még akkor is, ha a területi és pénzügyi korlátok továbbra is folyamatos kihívások elé állítják az üzemeltetőket.

Szólj hozzá!

Címkék: index hollandia


2020.07.11. 14:00 Balogh Zsolt

Egymásra rakott konténerek villamosított vasútvonalakon is!

Az Amerikai Egyesült Államokban már régóta hagyománya van az egymásra pakolt konténerek vasúti fuvarozásának. Természetesen nem minden vasútvonal alkalmas erre, jellemzően a transzkontinentális vonalak azok, ahol átépítették a pályát, hogy a magasabb kocsik is gond nélkül elférjenek.

villanymozdony.jpgVillamosmozdony Indiában, a magasba emelt felsővezeték az emeletes konténerszállítók miatt szükséges (kép forrása: indiarailinfo.com)

Az emeletes konténerszállítás jól bevált és más országok is átvették a módszert, többek között Ausztrália és India is, ám eddig csak dízelüzemű vonalakon alkalmazták.

India nagyszabású infrastruktúra-fejlesztésbe fogott, melynek célja a vasúti teherszállítás volumenének növelése is. Az átépített villamosított vasútvonalakon az emeletes konténerszállítás is lehetséges. Az első villamos mozdonnyal továbbított kétszintes konténerszállító vonat 2020. június 10-én közlekedett a Nyugati-vasútvonal 272 km hosszúságú Palanpur–Botad szakaszán.

Szólj hozzá!

Címkék: india


2020.07.09. 16:02 Balogh Zsolt

Nyomtávproblémák Spanyolországban

Spanyolország történelmi okokból nem az európai szabványnak számító 1435 mm-es nyomtávolságot választotta vasúti nyomtávolságnak, hanem a még az orosznál is szélesebb 1668 mm-t. Ami jó ötletnek tűnt több, mint egy évszázada, az mára súlyos hátránnyá vált. Felismerték ezt a spanyolok is, de csak 1992-ben döntöttek úgy, hogy az újépítésű vasútvonalakat 1435 mm-es nyomtávolsággal építik meg. 1992 óta már több, mint 3100 km-nyi európai hálózat is kiépült a nagysebességű AVE vonatok számára, ám ez a döntés újabb problémákhoz vezetett, a kétféle hálózat nem kompatibilis egymással, így különböző, drága és szokatlan technikai megoldásokhoz folyamodnak rendszeresen: nyomtávváltó vonatok, párhuzamos vasútvonalak, fonódott vágányok teszik színessé és ezzel együtt nehezen átjárhatóvá az országos vasúthálózatot.

Átkelés a Cantabrian-hegység alatt

Spanyolország északi részén húzódik a helyenként a 2000 métert is meghaladó Cantabrian-hegység, mely komoly gátja a vasúti közlekedésnek. A hegységen való átkelést egy új 24,7 km hosszúságú bázisalagút építésével próbálják megkönnyíteni, ám a megnyitást megnehezíti, hogy régóta eldöntetlen kérdés volt az, hogy milyen nyomtávolságú vágányt vezessenek át rajta.

Szólj hozzá!

Címkék: spanyolország ave alagút nagysebességű vasút


2020.07.05. 16:55 Balogh Zsolt

Az ausztriai vasúti közlekedés jövője

Az Osztrák Szövetségi Vasút az elmúlt hónapokban tette közzé hosszútávú terveit, és bejelentette a Nightjet éjszakai vonat-hálózatának jelentős kiterjesztését, kihasználva az ún. „repülési szégyen” irányvonalat. De amint Andreas Matthä vezérigazgató elmagyarázza Toma Bačić-nak, ez csak egy rész a fenntartható növekedés és a modális váltás megvalósításának stratégiájában.

29253_dsc_0343_57153_crop.jpgAz ÖBB egyik éjszakai járata

A teherforgalom az Osztrák Alpokon keresztül 2018-ban 138,5 millió tonna volt, ebből 27,8%-ot vasúton szállítottak. Ausztria elkötelezett amellett, hogy a vasutakat fejleszteni, nem pedig leépíteni kell!

Szólj hozzá!

Címkék: ausztria index2 euronight


2020.07.02. 23:58 Balogh Zsolt

Kína: Tanulságok egy figyelemre méltó programból

A meglepően rövid idő alatt kiépült Kína hatalmas nagysebességű vasúthálózata, amely megoldotta a nemzeti vasút kapacitási problémáját és a vasúti ágazaton túl is előnyöket generált. A Világbank átfogó jelentése szerint más országok számára is értékes tanulságokkal rendelkezik.

A Kínai Népköztársaság nagysebességű hálózata egyetlen útvonalon indult meg 2008-ban, alig 12 évvel ezelőtt Peking és Tiencsin között. 2020 elejére már több mint 30 000 km-re nőtt az országos hálózat és az ország szinte az összes nagyvárosát és agglomerációját összeköti. A nagysebességű vonalak 2019-ben 1,7 milliárd utast szállítottak. A hatalmas mesterterv azonban még mindig nincs kész, bőven van még tennivaló.

A Peking-Sanghaj nagysebességű vasútvonal Kína egyik legnagyobb büszkesége. A vasútvonal számos rekorddal büszkélkedhet, többek között egy ideig itt közlekedett a világ leggyorsabb adhéziós vasúti járműve is kereskedelmi forgalomban

Ezt a rendkívüli eredményt a Világbank részletes és átfogó jelentésben elemezte, amely hozzájárult 2600 km-nyi nagysebességű vasútvonal építésének finanszírozásához. A három banki szakember által összeállított jelentést a program kezdete és 2018 közötti időszakra vonatkozik. Ez a nagysebességű hálózat növekedését, a nagysebességű utazások piacát, a viteldíjakat és a szolgáltatási szinteket, az építési folyamatot, a költségeket és a finanszírozást vizsgálta. 2005 és 2015 között körülbelül 2,5 trillió jüan (1 jüan kb.: 13 eurócent) került befektetésre a nagysebességű vasúti hálózatba.

Szólj hozzá!

Címkék: kína index2 nagysebességű vasút