HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (6) agv (1) alagút (5) alex (1) állatok (2) állomás (10) alpok (1) alstom (1) amerika (2) amszterdam (1) anglia (17) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (77) autó (2) autómúzeum (3) ave (14) ázsia (4) baden-württemberg (2) bajorország (60) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (9) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) bombardier (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) caf (1) csehország (14) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) éjszakai vonat (1) elon musk (2) érdekességek (56) euronight (3) európa (2) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (66) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) görögország (2) gőzmozdony (11) gysev (1) hajó (7) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (47) index2 (226) india (4) innsbruck (4) interrail (12) izrael (1) japán (9) jbss bahn (13) jövő (2) kalifornia (3) kanton (1) kastély (7) kecskemét (15) kenya (1) kína (36) kindertojás (2) kisvasút (9) kombinált szállítás (2) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (2) linz (1) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (33) mallorca (7) marokkó (2) menetrend (1) mercedes (1) metró (7) mittenwaldbahn (6) modellvasút (10) monaco (1) münchen (78) múzeum (37) nagysebességű vasút (139) nápoly (3) németország (72) nürnberg (11) öbb (9) olaszország (36) oroszország (2) párizs (10) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (4) prága (9) puchberg (7) railjet (9) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (5) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) siemens (1) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) söll (1) spanyolország (58) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (8) svájc (19) svédország (4) szaud-arábia (1) szlovénia (9) s bahn (16) talgo (6) tarragona (1) TEE (9) terepasztal (7) tgv (35) tibee (3) tibet (1) törökország (2) train simulator (1) trieszt (2) USA (17) vasútállomás (9) velence (6) vendégposzt (2) villamos (8) virágok (1) virtuális vasút (9) westbahn (1) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2021.07.31. 00:35 Balogh Zsolt

Elon Musk valóra vált álma: a Las Vegas Convention Center Loop

Elon Musk mérnök és üzletember, korunk Edisonja, mindig elképesztő kijelentéseket tesz és már több iparágat is a feje tetejére állított. Valahogyan mindig meglátja azt a rést, ami mindig is ott volt a szemünk előtt, ám mégse vettük észre.

lvcc_loop_hero_1_april_2021.jpgA Las Vegas Convention Center Loop központi állomása

Egy dugóban ülve twittelte ki még 2016 decemberében, hogy kikészítik a dugók és alagutakat kellene ásni az autóknak. Míg a legtöbb autógyártó a repülő autókban látja a jövőt, Elon ehelyett inkább többszintes alagútrendszerekben gondolkozik.

A milliárdos most sem a levegőbe beszélt, Las Vegasban már üzemel a cége által kifúrt különleges alagút, a Las Vegas Convention Center Loop!

3 komment

Címkék: kalifornia las vegas USA elon musk


2021.07.23. 00:57 Balogh Zsolt

A német Csörgő

A DB 218 sorozat (1968 előtt DB V 164 sorozat) a Deutsche Bundesbahn által beszerzett 4 tengelyes, dízel-hidraulikus mozdonysorozat, amelyeket a nem villamosított németországi fő- és mellékvonalakon, személy- és tehervonatok vontatására egyaránt használnak.

Két DB 218 sorozatú mozdony pihen Köln főpályaudvarán 2013-ban (kép forrása: Wikimedia Commons)

A mozdonysorozat a DB V 160-as mozdonycsalád utolsó nagy átdolgozását képviseli; az elődök előnyös tulajdonságaival rendelkezik, beleértve a hidrodinamikus féket és az egyetlen motort, amely egy generátoron keresztül elektromos vonatfűtést és vonóerőt is biztosít. Ez a sorozat volt a család legnépesebb tagja is, amely az 1970-es évektől egészen Németország újraegyesítéséig a Deutsche Bundesbahn fővonali dízelmozdonyainak gerincét adta.

2 komment

Címkék: németország


2021.07.19. 14:02 Balogh Zsolt

Az Arlberg alatt az Arlberg-alagúton át

Az Arlbergtunnel egy kétvágányú vasúti alagút Ausztriában. A Sankt Anton am Arlberg és Langen am Arlberg közötti 10 648 m hosszúságú alagút az Arlbergbahn vasútvonal központi eleme, amely összeköti Tirol tartományi székhelyét, Innsbruckot a Vorarlberg tartomány központjával, Bludenzcel az Arlberg-hágón át, és vasúti kapcsolatot biztosít a Kufstein–Brenner-vasútvonal (Alsó-Inn-völgyi vasútvonal) és a Vorarlbergbahn között. Az Osztrák Szövetségi Vasutak törzshálózatának része.

arlbergbahn230.jpgRailjet érkezik az Arlberg-alagútból Langen am Arlberg állomásra 2015-ben (kép forrása: www.dokumentationszentrum-eisenbahnforschung.org)

Az Arlbergbahn építése 1880-ban kezdődött. A forgalom Innsbruck és Landeck között 1883. július 1-jén indult meg, a teljes vonalat 1884. szeptember 21-én nyitották meg. A vonal teljes hossza 136,72 km, melyből 105,77 km Tirolban, 30,95 Voralbergben található. Kelet felől számolva 729,2 m szintkülönbséget győz le. A meredekebb, mert rövidebb emelkedő nyugat–kelet irányú, melynek szintkülönbsége 752,3 m. Emellett a nyugat–keleti emelkedő részben az Arlberg-alagútban vezet.

2 komment

Címkék: ausztria alagút alpok


2021.07.11. 01:48 Balogh Zsolt

Hogy halad az ETCS?

Az ETCS egy vasúti biztosítóberendezés, melynek célja az, hogy leváltsa Európában a meglévő sokszínű vasúti biztosítóberendezéseket, a vasúti közlekedést gyorsabbá, országok között könnyedén átjárhatóvá, olcsóbbá és biztonságosabbá tegye. Azonban a nemzeti érdekek most is erősebbek a gazdasági érdekeknél, ezért az ETCS még nem terjedt el.

1024px-balizok_az_orsegi_vasuton2.jpgETCS balíz Magyarországon az Őrségi vasútvonalon Szlovénia felé

Az OpenRailwayMap ingyenesen elérhető vasúti térkép a vasútvonalakon kívül a biztosítóberendezéseket is megmutatja, így nyomon követhetjük, hogyan is halad a rendszer telepítése. Nem árulok el nagy titkot, ha már a bevezetőben leírom: igen csak lassan!

3 komment

Címkék: európa index2


2021.07.08. 23:32 Balogh Zsolt

Új vasútvonal az Inn folyó völgyében

Ausztriában már évek óta fúrják a Brenner-bázisalagutat, mely jelentősen megkönnyíti majd a Brenner-hágón való átkelést Olaszország és Ausztria között. A hágóhoz Ausztria és Németország felől jelenleg az Inn völgyében futó vasútvonalon lehet eljutni, melyet már évekkel korábban részben négyvágányossá bővítettek (Új Alsó-Inn völgyi vasútvonal). Félő azonban, hogy a Brenner-bázisalagút nem old meg minden problémát, csupán csak a torlódások kerülnek néhány 10 km-mel arrébb: hiányzik ugyanis a németországi Rosenheimtől az osztrák Kufsteinig a megfelelő vasúti kapacitás.

Kufstein és Innsbruck között a négyvágányúsítás már részben megtörtént, részben tervezés alatt áll (erről részletesebben a Nagysebességgel Ausztriában posztban volt szó).

trainstation_rosenheim_3.jpgRosenheim vasútállomás egy csendes pillanata (kép forrása: Wikimedia Commons)

A német vasút egy megaprojektet akar megvalósítani a Brenner-hágó északi elérésével. Az akár 7,2 milliárd eurós beruházás során 30 kilométernyi alagút épül majd, egy meglévő vasútvonal nyomvonalát részben áthelyezik, új vasúti kapcsolatok épülnek ki. Az új vasútvonal nyomvonalát sikerült szinte véglegesen kijelölni.

1 komment

Címkék: ausztria németország index2 nagysebességű vasút


süti beállítások módosítása