Az egységes arculat megteremtése minden kisebb vagy nagyobb vállalat érdeke, hogy a vásárlók, fogyasztók jobban felismerjék a márkát és hogy biztosabban tudjanak választani. Így van ez a közlekedési cégek életében is, a szolgáltatók igyekeznek azonos színösszeállítású, ám mégis a piacon egyedi megjelenésű járműveket üzemeltetni, hogy már messziről hirdessék a vállalat arculatát.
Akiem/MÁV-RailTours/MÁV-START bérelt 182 565 EuroSprinter érkezik Budapest Keleti pályaudvarhoz az IC927 "Savaria" InterCity-vel. A mozdony és a mögötte lévő kocsik már az új színtervet képviselik. A háttérben egy "kék" Flirt motorvonat is látható (kép forrása: Wikimedia Commons)
A Magyar Államvasutak is igyekezett az egységességre, ám mindig voltak kivételek. Általánosságban elmondható volt azonban, hogy a járművek eleje sárga színt kapott, a villamos járművek kék színben, a dízelek pedig vörös színben pompáztak. Aztán az első Flirt és Talent motorvonatok érkezésével a járműflotta egy színes kavalkáddá kezdett átalakulni.
A MÁV csoportnál Solymosi Dániel foglalkozik az új színtervek megalkotásával. A MÁV jelenlegi elképzelése az, hogy az alapszínek a kék és a fehér színek lesznek, kiegészítve néhány helyen sötétebb, majdnem fekete kék színekkel. az évtizedek óta meghatározó sárga homlokfaltól elköszönnek, akárcsak a pirostól és annak összes árnyalatától. Eltűntek a "piros" Flirt motorvonatok, a piros Talentek, a jövőben pedig eltűnik a vörös csík a "posta bhv" kocsik oldaláról is, akárcsak az összes dízelüzemű járműről. Bekékülnek a Desirók, a Bzmot motorkocsik, az Astride mozdonyok és a talán egyszer forgalomba álló dán dízelgépek is.
A sárga szín azért megmarad a társaság logójában.
Solymosi Dániel szerint a piros korszak amiatt kezdődött el a MÁV-nál a 2000-es években, mert a Desiro motorvonatok forgalomba állásával Budapest és Esztergom között drasztikusan javult az utaskomfort, az emberek tudatában pedig a korszerű motorvonat képe a piros színnel kapcsolódott össze. Így a Talent motorvonatok, majd később a Flirt motorvonatok is piros színben érkeztek, hogy beleilleszkedjenek a "korszerű motorvonatok" sorába, felrúgva viszont ezzel a korábbi, több évtizedes hagyományt. Az elmúlt években, majd a következő években ezt a vakvágányt hozták/hozzák helyre, az egységes kék-fehér színösszeállítással.
A MÁV 470 sorozat, korábban MÁV 1047 sorozat egyik, el nem fogadott színváltozata
A véglegesített változat
TRAXX színterv több fehérrel...
...vagy több kékkel
Pontos színkódok vasútmodellezőknek és digitális vonatosoknak
A bérelt Astride-ok is bekékülnek, talán jobb is, piros villamosmozdony már tényleg túlzás lenne a MÁV kötelékén belül
A sokadik V43-as festés. Ez már a végleges vagy van még annyi tartalék a sorozatban, hogy még egy brandváltást is megéljenek?
Cserébe viszont illeszkedik majd a posta-bhv / fecske ingavonatokhoz. Szép, egységes megjelenés, csak kár, hogy ez már legalább 60 éves vasúti technika...
A néhai piros csíkos "posta bhv" új arculata. Vajon milyen becenevet kap majd a kék-fehér-sárga változat?
A Talent motorvonatok már jó pár éve megkapták a kék gúnyát
A GANZ "Hernyó" is újabb, immár minimum a 3. színváltozatát kapja meg
A MÁV Flirt motorvonatok egységesítése már befejeződött, mind a 60, az első szállítással megérkezett Flirt bekékült mára már. A képen egy már eleve kéken érkezett Flirt látható Fonyódon (kép forrása: Wikimedia Commons)
Az emeletes Flirt vonatok egységesen kék-fehér színűek, talán az az egyetlen sorozat, ahol nem szükséges semmi változtatás.
A dízelek közül eddig egyedül a dán masina várományos a kék színre
A kék színű "Desiro"
A hosszú Schlieren-kocsik sem kerülhetik el sorsukat!
Néhány Bzmot már bekékült, ez a sors vár a többire is. A kép alapján a Bzmot névnek is búcsút intünk a jövőben
A Jenbacher motorvonat a jövőben
Az orosz motorkocsik kékítése is folyamatban van már, amelyik pedig piros maradt, az nagy valószínűséggel alkatrészre vár félredobva valahol...
Már jelenleg is tart a távolsági forgalom elkülönítése a helyi-, elővárosi- és regionális forgalomtól. Az új színséma az új gyártású IC+ kocsikon jelent meg először, de már egyre több régebbi kocsin is visszaköszön. Félő azonban, hogy az állandó járműhiány és a különböző "hibrid" IC járatok miatt a távolsági forgalomban csak vágyálom lesz az egységesség, többnyire azonban marad a vegyes színkavalkád. sajnálatos, hogy az első osztályt jelző sárga csík egészen minimális lesz.
Bár fontosabb feladat is lenne, mint a meglévő járművek újracsomagolása, azért az egységesség is hozzátartozik egy cég megjelenéséhez. A magam részéről támogatom, hogy az elmúlt 20 év vadcsapásai és zsákutcái végre eltűnnek (posta bhv, piros Flirt, piros Talent...), új járműveknek azonban még jobban örülnék.
Kérdéses, hogy mi lesz a retró festésű vagonokkal, mert ha azok megmaradnak, ráadásul napi forgalomban, az lehet hogy a vasútbarátoknak kedves dolog, az egységességet viszont jelentősen rontja (lásd szegedi "hibrid-IC" a vékonycsíkos régi vagonokkal, néha egy szerelvényen belül akár négy! különböző színséma is egyszerre van jelen!)
Forrás
* MÁV csoport magazin - Egységes színterv, jobb tájékozódás
Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!
Utolsó kommentek