Idén, 2024-ben lett 20 éves az OpenTTD, a legendás Transport Tycoon nem hivatalos, nyílt forráskódú folytatása. Bár a pontos évforduló áprilisban volt, talán még nem késő megemlékezni erről a hihetetlen történetről, melynek során az eredeti DOS-os játéktól eljutottunk egy multiplatform játékig!
Az OpenTTD egy korai változatának nyitóképe
Az eredeti Transport Tycoon még 1994-ben jelent meg a MicroProse kiadásában, majd évekig népszerű játék maradt, miközben születtek hasonló játékok, de mégis a Transport Tycoon maradt a műfaj királya. A gondok 2001-ben jelentek meg, amikor a Windows XP operációs rendszer váltotta le a korábbi operációs rendszereket és szinte lehetetlenné vált a DOS-mód elérése. A történet itt, ezen a ponton azonban váratlan és egyedülálló fordulatot vett!
A DOS operációs rendszerre kifejlesztett játékprogram korának remek és nagyszerű játéka volt, amely szinte maximálisan kihasználta az akkori gépek teljesítményét. Mindössze 4 Mbyte memóriát igényelt és beérte egy 33 MHz-es 80486-os processzorral is (bár az én akkori 133 MHz-es 80486-os DX4-es gépemen is egy hangyányit szaggatott). Kétszázötvenhat színű VGA grafika, aranyos zene, hangeffektek tették a játékot még élvezetesebbé. Még némi hálózati játék is elérhető volt benne (bár én azt soha nem tudtam kipróbálni) a soros porton keresztül.
A játékban a célunk az, hogy egy kevés induló tőkét beosztva egy hatalmas közlekedési vállalatot hozzunk létre buszokkal, hajókkal, vonatokkal, repülőgépekkel. Ha a pénzt jól fektetjük be, a szállítás után járó haszonból további utakat, vasútvonalakat, repülőtereket és kikötőket építhetünk és további járműveket vásárolhatunk egészen addig, míg a játékban található, mintegy 12*12 km-es szigetet teljesen le nem fedjük járatainkkal. Persze a járművek néha elromlanak, elöregednek, gyárak zárnak be és nyílnak meg... szóval mindig van mit csinálni. Egyszer pedig belefutunk a játék első fájdalmas korlátjába: összesen csak 1000 járművünk lehet, mégpedig úgy, hogy egy 9 kocsis vonat és mozdonya is összesen 10 járműnek számít! A cél eljutni 2050-ig és addig a lehető legtöbb pénzt összeszedni.
A különböző szállítható termékek szállítási lánca
De aztán 2001-ben megjelent a Windows XP és a régi DOS operációs rendszerre írt játékok közül néhány már nem volt hajlandó futni Windows alatt. A legtöbb esetben ilyenkor vagy a feledés következik be vagy pedig egy kiadó elkészíti a játékot a modernebb operációs rendszerre is. Itt az utóbbi következett be, de meglehetősen spórolós módon: a korábbi Rollercoaster Tycoon vidámparképítő játékot alakították át egy közlekedés-szimulátor játékká, mely nem igazán nyerte el a rajongók tetszését. A Windowsra készült program a Chris Sawyer’s Locomotion nevet kapta.
Eközben Josef Drexler 1999-ben elkezdett egy patch programot fejleszteni, főleg az eredeti játékban maradt hibák javításának céljából, ám rövid időn belül számos újítást is implementált a programba. Időközben több fejlesztő is beszállt a projektbe. A TTDPatchet az igen bonyolult x86 assembly nyelven írták. A patch későbbi változatai lehetővé tették a játék Windows XP alatti használatát is.
Az OpenTTD születése
A TTDPatch újításai nagyszerűek voltak, ám mivel Assembly-ben írták, és az eredeti program kódjának módosításával működött, igen sok potenciális funkció volt, amit lehetetlennek tűnt vele kivitelezni. 2003-2004-ben azonban Ludvig Strigeus (a ScummVM és a µTorrent megalkotója) kódvisszafejtéssel C nyelvre fordította a játékot, majd Owen Rudge, az egyik legnagyobb TT fórum és portál működtetőjének segítségével nekikezdtek az OpenTTD fejlesztésének és egy OpenTTD közösség megteremtésének, amely azóta is folyamatosan gyarapszik, a program pedig a mai napig újabb és újabb funkciókkal bővül.
Egy város madártávlatból az OpenTTD programban
Mivel 2004-re a számítógépek hardware is elképesztő fejlődésen ment keresztül, a játékban sok korlát, melyet a gyenge hardware miatt kellett beépíteni, átugorhatóvá vált.
Néhány ezek közül, a teljesség igénye nélkül (a maximum értékek a legfrissebb verzióban érhetőek el, a 2004-es verzióban ettől kisebb értékek is előfordultak):
* Az 1000 darabos járműkorlát eltörlése;
* Nagyobb térképek, a korábbi 256*256 mező méretű térképek helyett akár 4096*4096 mező is lehetséges, ez 256-szor nagyobb terület, mint az eredeti játék térképe;
* Hosszabb, akár 64 mező hosszúságú vonatok, ami 128 egységet jelent vonatonként;
* A hidak nem csak egy mező magasságú völgyeket hidalhatnak át;
* Többfajta repülőtér egy-kettő vagy akár négy kifutópályával;
* Hosszabb hidak és alagutak.
Ezen kívül kaptunk rengeteg olyan eszközt is, ami gyorsítja az építkezést, lehetséges például töltést építeni, ha nincs vízszintes hely a síneknek, vagy kijelöléssel elbonthatunk, elsímithatunk nagyobb területeket is.
Komoly játékos játékgépe
Izgalmas és realisztikus újítás volt, hogy a vasútvonalakat immár villamosítani is kell, hogy villamos mozdonyokat üzemeltethessünk rajtuk. Megjelentek új infrastruktúra elemek is, mint például a zsilipek, hogy a hajók is tudjanak szintkülönbségeket átlépni, de építhetünk csatornát vagy akár aquaduktot is!
Villamosított vasútvonal a játékban
De nem maradt el a TCP/IP protokoll implementálása sem, így hálózatban akár 256 játékos is együtt játszhat.
Már a patch is támogatta a saját grafikák használatát, de igazán könnyűvé ezt is az OpenTTD tette, sokan készítettek egyedi grafikákat a játékhoz, így játszhatunk akár MÁV vonatszettel is, lecserélhetjük az utakat, a városneveket, új szállítható áruféleségeket és ellátási láncokat kaphatunk...
Akár magyar járművekkel is vonatozhatunk
A C nyelv alkalmazása pedig lehetővé tette, hogy számos más platformra is megjelenjen a játék.
Bár történtek próbálkozások, hogy a Transport Tycoon örökségét tovább vigyék és készültek sokkal szebb és komplexebb közlekedés-szimulátor játékok, egyik sem vált igazán népszerűvé. mint ha a készítők nem vennék észre azokat a jellemzőket, ami miatt a Transport Tycoon és klónjai népszerűvé váltak: az egyszerű kezelhetőség, az egyszerű, mégis jól átlátható izometrikus grafika és az egyszerű játékmenet, ami miatt a játék nem egy stresszes "munka", hanem egy szórakoztató időtöltés.
Így jutottunk el 2024-be és a 14.0 verziójú játékig.
Az évfordulóról az OpenTTD honlapja így emlékezett meg:
"Ha nem ismernél, Owen Rudge vagyok, és már majdnem 25 éve veszek részt az online Transport Tycoon közösségben. Pontosan 21 évvel ezelőtt kaptam egy ICQ üzenetet (nézzetek utána, gyerekek) a semmiből egy Ludvig Strigeus (becenevén Ludde) nevű fickótól. „Helló, valószínűleg nem ismersz, de egy ideje már dolgozom egy TTD klónozására irányuló projekten.” - mondta többé-kevésbé. Ezt még nem akarta nyilvánosságra hozni, és nem volt teljesen biztos benne, hogy mit fog vele kezdeni. (2002. június 30. óta dolgozott rajta, szóval azt hiszem, ez technikailag a születésnapja annak, amiből OpenTTD lett...). Ludde küldött nekem egy másolatot arról, amin dolgozott, és ez valóban nagyon izgalmas volt. A Transport Tycoon Deluxe teljesen működőképes, C nyelven írt változata volt. Akkoriban még nem volt teljes, de még így is figyelemre méltó volt.
Hogy a dolgokat kontextusba helyezzük, 2004-ben a Transport Tycoon közösség általában a klasszikus Transport Tycoon Deluxe-ot játszotta a Josef Drexler által indított kiváló TTDPatch-tel. Az eredeti Transport Tycoon játékok csak DOS-on és Windows 95/98-on futottak, a TTDPatch pedig lehetővé tette, hogy az akkoriban aktuális Windows XP-n is játszhassunk, miközben rengeteg izgalmas funkcióval bővült, például harmadik féltől származó grafikák és járműkészletek használatának lehetőségével. A TTDPatch egy csodálatos szoftver volt, de mindig is voltak alapvető korlátok - a pályaméretet nem lehetett megváltoztatni, nem lehetett extra rakománytípusokat hozzáadni, a többjátékos módot nehéz volt javítani, és így tovább. Így aztán a TTD szinte teljesen működőképes, magas szintű programozási nyelven írt klónja hirtelen a semmiből felbukkant, és az emberek nagyon izgatottak lettek.
Ludde az elkövetkező egy év során tovább haladt a projekttel, és úgy tűnik, még néhány többjátékos játékkal is megpróbálkoztunk (nem túl megbízhatóan, különösen az akkori betárcsázós kapcsolatomon keresztül). Végül, amikor elégedett volt azzal, amit létrehozott, beleegyezett, hogy engedélyezze nekem, hogy a játékot nyílt forráskódúként kiadjam. Véletlenül ez pontosan egy évvel azután történt, hogy először beszéltem vele, 2004. március 6-án. De előbb még egy névre volt szükség. Nem hiszem, hogy sokat gondolkodtam rajta, de úgy döntöttem, hogy az „OpenTTD” jól hangzik, így regisztráltam egy SourceForge projektet, létrehoztam egy OpenTTD fórumot a TT-Forums-on, és elindítottam. Megjelent az OpenTTD 0.1. Még mindig letöltheted, ha látni akarod, milyen volt, bár nem különösebben egyszerű a futtatása!
A dolgok ezután indultak be igazán, és egy közösség kezdett kialakulni lelkes fejlesztőkkel, akik javították a hibákat, új funkciókat adtak hozzá, és elsimították az éleket. Ludde-ot, azt hiszem, kicsit meglepte, hogy mennyire népszerűnek bizonyult, és egy időre még vissza is csatlakozott a fejlesztéshez. Ha átolvassuk a régi változtatási naplókat, kiderül, hogy milyen sok funkciót adtak hozzá nagyon rövid idő alatt. Az olyan gyors győzelmek, mint a magasabb járműszám nagyon gyorsan bejöttek, és a TTDPatch NewGRF formátumának támogatása mindössze négy hónappal később kezdett működni. Nagy térképek, jobb multiplayer, jobb útkeresők, jobb TTDPatch kompatibilitás, és persze portok rengeteg különböző operációs rendszerre, például Mac OS X, BeOS, MorphOS és OS/2 rendszerekre. Nagyon izgalmas időszak volt TTD rajongónak lenni!
Hat éven belül az eredeti TTD grafika, hangok és zenei készletek ingyenes helyettesítőinek létrehozására irányuló ambiciózus projektek befejeződtek, és az OpenTTD végre megkapta az 1.0-s kiadását. És bár az új funkciókat már nem tudtuk olyan vadul hozzáadni, mint 2004-ben, a kódot még mindig hatalmas mértékben fejlesztették, és az évek során rengeteg izgalmas új funkciót adtak ki, 2008 óta minden évben jelentek meg nagyobb kiadások. A 2018-as GitHubra költözés és az OpenTTD 2021-es Steamen való megjelenése szintén új lendületet adott a fejlesztési erőfeszítéseknek, és ma már több ezer ember élvezi, hogy rendszeresen játszik a játékkal. És a fejlesztés nem mutatja a lassulás jeleit, a közelgő OpenTTD 14.0 kiadás több mint 40 új funkciót tartalmaz!
Amikor 2004-ben kiadtam Ludde munkáját, nem hiszem, hogy sejtettem volna, hol tart az OpenTTD tíz évvel később, nemhogy húsz évvel később. Személyesen szeretnék köszönetet mondani mindenkinek, aki az elmúlt két évtizedben támogatta az OpenTTD fejlesztését - először is Ludde-nak, aki hihetetlenül sikeres és befolyásos fejlesztővé vált. Természetesen sok olyan fejlesztő volt, aki nagyon sokat tett hozzá az évek során, plusz a grafikusok és más tartalomfejlesztők, akik rengeteg csodálatos kiegészítőt készítettek a játékhoz. Szeretnék köszönetet mondani mindenkinek, aki pénzt adományozott a szerver költségeinek fedezésére, és azoknak az elkötelezett embereknek is, akik fenntartják ezt az infrastruktúrát (különösen a TrueBrain-nek, akik nélkül az OpenTTD projekt a jelenlegi formájában valószínűleg nem létezne). Ki kell fejeznünk elismerésünket Chris Sawyer-nek is a csodálatos játékért, amely az OpenTTD-t inspirálta. Végül természetesen szeretnék köszönetet mondani nektek, a játékosoknak! Egyikünk sem lenne itt, ha az emberek nem játszanának a játékkal.
Látva, hogyan telt az első húsz év, alig várom, hogy lássam, mit tartogat a következő húsz év :)
Ezen a nyitóképen több olyan újítást is felfedezhetünk, ami nem szerepelt az eredeti játékban
Húsz évnyi munka után a fejlesztők még mindig nem fogytak ki az ötletekből, a 14.0-s verzió is tud meglepetésekkel szolgálni, lássunk ezek közül néhányat:
Amikor egy nap nem egy nap
Mostantól lehetőség van arra, hogy a naptáridő lassabban járjon, egészen addig a pontig, amíg teljesen meg nem áll. Ez egyáltalán nem befolyásolja a járművek mozgását, sem a szállított áruk mennyiségét, a város növekedését stb. De befolyásolja a járművek bevezetési dátumát, az inflációt és az öregedést.
Ezzel a funkcióval reméljük, hogy különböző játékmódokat teszünk lehetővé, ahol az emberek több időt akarnak a birodalmuk kiépítésére, mielőtt a járművek elavulnak, az infláció túl nagy lesz, stb.
Egy vadonatúj nap! Egyesek számára egy kicsit lassabban telik majd, mint másoknak.
Hajó Pathfinder
A hajó útkereső kapott egy nagyobb fejlesztést. Mostantól bóják nélkül is képes hatalmas távolságokon át irányítani a hajókat. Valójában azt is mondhatnánk, hogy már egyáltalán nincs szükség bójákra. A hajók továbbra is megtalálják az utat!
Végre nincs többé „A hajó elveszett” ostobaság. Ez lehetővé teszi a csak hajóval játszható játékokat.
Unbunching
Te is utálod, amikor a buszok egy hatalmas konvojban haladnak egy útvonalon? Pedig mindent megtettél azért, hogy úgy küldd ki őket a depóból, hogy jó nagy távolság legyen közöttük. De valami történhetett az úton, és most nagyon közel vannak egymáshoz!
Bemutatkozik: Unbunching
Egy új funkció, amely lehetővé teszi, hogy egy közös megrendeléskészletben lévő összes járműnek megmondja, hogy tartsák a távolságot; automatikusan, Ön helyett.
Közösségi platform integráció
Az OpenTTD 14.0 jobb integrációt tesz lehetővé a közösségi platformokkal. Ez teljesen opcionális, és külön kell telepíteni. De ha már megtörtént, az OpenTTD képes kommunikálni olyan platformokkal, mint a Steam, a Discord és a GOG Galaxy.
Egyelőre a funkcionalitás korlátozott: a barátok láthatják, hogy OpenTTD-t játszol, hogy szerveren vagy-e vagy sem, és hogy milyen pályán játszol. A jövőbeni verziókban ezt ki akarjuk bővíteni, több mindent lehetővé téve. De csak kis lépésekben.
Felmérés-támogatás
Hogy végre véget vessünk a végtelen vitáknak arról, hogy melyik beállítást használjuk és melyiket ne, az OpenTTD mostantól beépített opt-in felmérési eszközzel rendelkezik. Idővel ez lehetővé teszi számunkra, fejlesztők számára, hogy jobban megértsük, hogyan játsszák az OpenTTD-t, így jobban előre tudjuk majd látni, mi lesz a sláger vagy a melléfogás.
A felmérésből bármikor ki- vagy bejelentkezhetsz.
GUI fejlesztések / skálázható betűtípus
Hatalmas erőfeszítéseket tettünk annak érdekében, hogy minden ablakunk egy icipicit jobb legyen. Pixelhibák kijavítása, a dolgok egy kicsit átmozgatása, színezési problémák javítása.
De ... nem kevésbé fontos, hogy most már van egy beépített skálázható betűtípusunk is! Zephyris készített egy valódi (TTF) betűtípust, amelyet erősen inspirált a sprite betűtípus. Ez azt jelenti, hogy a skálázás sokkal jobban néz ki, különösen az olyan nagyítási szinteknél, mint a 1,5x.
Annyira szeretjük, hogy ez lett az alapértelmezett, amikor elindítod a játékot! (de ne aggódj, visszaállhatsz a sprite betűtípusra, ha nagyon szeretnéd).
Új játékosok tapasztalata
Először is, mostantól van egy Súgó és kézikönyvek gomb a játékban, amely segít a játék alapvető információin keresztül. Az információk közelebb hozása a felhasználóhoz, és a játék mindenki számára elérhetőbbé tétele egy olyan út, amelyen már egy ideje járunk.
Másodszor, rengeteg beállítást felülvizsgáltunk, hogy mi legyen az alapértelmezett értékük. Sok beállítás alapértelmezett értékei változtak, főként a modern funkciók alapértelmezett engedélyezése felé.
Végül pedig átneveztük a Cheats részt (Csalások) is Sandboxra. Észrevettük, hogy az emberek küszködtek a „csalások” használatával, mivel arra kondicionáltak minket, hogy a csalások a játékokban rosszak. De a Cheats az OpenTTD kontextusában sokkal inkább „játszd, ahogy akarod” (értsd: Sandbox). Ezért átneveztük, remélhetőleg egyértelműbbé téve az új játékosok számára, hogy teljesen rendben van, hogy bármikor használhatják ezeket a Sandbox lehetőségeket.
Remélhetőleg ez segít az új játékosoknak könnyebben belerázódni a játékba.
Összességében az OpenTTD 14.0 nagyjából 40 új funkcióval, több mint 500 hibajavítással, 200 változtatással és sok-sok kódjavítással érkezik.
A 13.4-es verzióról a 14.0-ra való átjutás 2000 commitot vett igénybe, 140.000 sor kódhoz nyúltunk hozzá, és 74.000 sor kódot távolítottunk el belőle. Mindezt több mint 60 közreműködő tette.
Érdekel, hogyan jött össze mindez? Nézd meg a blogbejegyzésünket, amelyben mindent elmagyarázunk.
Nagy köszönet mindenkinek, aki hozzájárult, akár kóddal, akár támogatással; igazán nagyra értékeljük! Az OpenTTD fejlesztésének újabb húsz évére!
További információk
* A Transport Tycoon és a Transport Tycoon Deluxe a magyar Wikipédián;
* A TTPatch a magyar Wikipédián;
* Az OpenTTD a magyar Wikipédián
* Az OpenTTD hivatalos oldala, ahonnan a játékot is ingyen letölthetjük
Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!
Utolsó kommentek