Berlin, a megosztott város. Ezt a kétes jelzőt annak a várost kettéválasztó falnak köszönheti, mely a hidegháború legsötétebb éveiben vetült Németország fővárosára.
Egy különleges kiállítás nyílt a berlini fal leomlásának 30. évfordulója alkalmából a berlini Forum Willy Brandtban 2019. októberében.
Több ikonikus pillanat egy jelenetbe tömörítve: nyitott a határ kelet és nyugat között! (kép forrása: www.miniatur-wunderland.de)
A fal 1989. november 9-i leomlásával Willy Brandt számára egy életre szóló álom teljesült. A 30. évforduló alkalmából a Forum Willy Brandt Berlin a „Megosztott város” című különleges kiállítással emlékezett meg a fal leomlásáról és a békés forradalomról.
„Megosztott város. 1945 - 1990” címmel 2019. november 1-jétől a Forum Willy Brandt Berlin a Miniatur Wunderland Hamburggal együttműködésben új különleges kiállítást mutatott be. Németország felosztásának drámai története került újratárgyalásra miniatűrben. Egy fiktív berlini kereszteződés példáján hét dioráma mutatta be a keleti és nyugati emberek mozgalmas mindennapjait a fal árnyékában.
A kiállítás a Miniatur Wunderland Hamburg és a hamburgi Állami Politikai Oktatási Központ együttműködésében jött létre. A különleges kiállítás részeként a Forum Willy Brandt Berlin széles körű kísérőprogramot kínált különleges tárlatvezetésekkel, oktatási ajánlatokkal és rendezvényekkel.
Miután a kiállítás véget ért, a hét dioráma a hamburgi Miniatur Wunderlandbe költözött, ahol más hasonló történelmi-, gazdasági- és etikai kérdéseket bemutató diorámákkal együtt tekinthető meg. Így tettem én is 2024-ben, mikor Hamburgban jártam. A diorámák aprólékos megtekintése, az apró részletek felderítése remek alapot adott, hogy néhány nappal később élőben is megnézzem az egykori kettéosztott várost, elzarándokoljak a Checkpoint Charlie határátkelőhöz, majd élőben is lássam a híres-hirhedt falat és azt, ami megmaradt belőle.
Következzenek a képek némi személyes megfigyeléssel és apró történelmi információkkal kiegészítve.
A diorámák H0 méretarányban, 1 a 87-hez arányban készültek el, egy fiktív, de annál mozgalmasab bkereszteződést bemutatva, ahol egyszerre volt jelen minden fontos dolog, ami a falhoz és a hatásához köthető. A fotókat igyekeztem mindig azonos szögből elkészíteni, hogy a változások jobban nyomon követhetőek legyenek.
Az első dioráma közvetlenül a háború utáni állapotot mutatja. A város épületeinek nagy része elpusztult vagy súlyosan sérült, a berlini S-Bahn is katasztrofális állapotba került, a síneket bombatölcsérek szabdalták szét, a járművek többsége is súlyosan megsérült. A helyzet reménytelennek tűnhetett azokban a hónapokban...
Ugrunk az időben pár hónapot-évet. Az S-Bahn újra jár, megkezdődött a törmelék eltakarítása is. A kevésbé sérült épületeken ismét van tető, de a háború nyomai a legtöbb helyen még nagyon is látszanak.
A törmelék többsége eltakarítva, visszatért az élet. A teljesen vállalhatatlan romok bontása is elkezdődött. A határzár nyomai már felismerhetőek, ám a műszaki akadály még igencsak kezdetleges.
Nyugaton már új, modern épületek is épülnek, keleten maradt a meglévők helyrehozása. Feltűnőben a bajlós árnyak: az S-Bahn már nem jár, a síneken is műszaki akadály épült szögesdróttal
A fejlődő város. A jövőbeli fal helyéről eltűntek a házak, keleten felépültek az első panelházak. Mivel nem jár az S-Bahn, így a sínekre sincs már szükség. A műszaki akadály csak két szögesdrót gombolyag
A dioráma egy másik oldalról. A keleti és a nyugati oldalt sorompók választják el egymástól
A határ immár fizikailag is zárva
A szabaddá tett területsávon immár végre felépülhet a fal! Ezt kiegészíti az őrtorony és a vasúti sínekből készített tankcsapdák. Az S-Bahn viaduktja elbontásra került a keleti oldalon, nyugaton pedig lassan birtokba veszi a természet
Kelet és nyugat-, tágabb értelemben a szocializmus és a kapitalizmus határa. A város ezen pontján a két gazdasági rendszer közötti vagyoni különbség egyre nyilvánvalóbbá válik
A fal megszűnésének pillanata: nyugatról keletre és keletről nyugatra is többszázan próbálnak átjutni az első napokban. A nyugati oldali S-Bahn viaduktról is eltűntek időközben a sínek...
Az immár nem kettéosztott város hétköznapja. A forgalom már akadálytalanul halad át az egykori határon, a fal helyén vásár, a panelházak is megszépültek, már nincs is olyan nagy különbség a két oldal között. Az S-Bahn egykori viaduktja helyén egy új betonpillér meredezik, a nyugati oldalon pedig ismét lefektetik a síneket.
Nézzük meg ezt a jelenetet egy kicsit másik oldalról is!
Ismét jár az S-Bahn! A háborút túlélt, felújított téglaház pedig átadta a helyét egy modernebb irodaháznak.
Az egykori falból már csak egy darabka maradt meg, emlékeztetve az embereket arra, milyen is volt egy kettéosztott városban élni. Az egykori határsávon egy emlékmű is épült
A Fal történetéről én többet nem szeretnék írni, megtették ezt már helyettem a Wikipédia szerkesztői. Részletes és alapos történeti és műszaki leírást találunk a Berlini fal szócikkben.
A Berlini fal napjainkban. A felvétel néhány nappal a Miniatur Wunderland utáni látogatás után készült, immár Berlinben
Miniatur Wunderland egy fiktív német város kialakulását is bemutatja diorámákon át, egy másik a nagyüzemi állattartás és a bigozdálkodás közötti átmeneti fokozatokat, egy harmadik pedig a humánus állattartásra figyelmeztet, ahol az állatokat emberek helyettesítik a karámokban.
Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!
Utolsó kommentek