Hamburg legismertebb és leglátogatottabb attrakciója a Miniatur Wunderland, egy több modellvasúti terepasztalból álló hatalmas kiállítás a város régi kikötőjében, Hafencityben. Az első terepasztal építése 2000-ben kezdődött meg és 2001-ben nyílt meg. Az elmúlt 25 évben több, mint 45 millió eurót költöttek rá és a kezdetben csak Németországot bemutató asztal mellé évről-évre újabb országokat bemutató részek kerültek.
Részlet a svájci témájú terepasztalról
Napjainkban már bejárhatjuk fél Európát a terepasztalok mellett sétálgatva: Németország, Ausztria, Olaszország, Svájc, Franciaország és Svédország mellet vezet az utunk. De kitekintést kapunk más kontinensekre is: egy darabka Antarktisz, Észak- és Dél-Amerika vár ránk!
Mivel én szeretem a vonatokat, kicsiket és nagyokat is, és már az én terepasztalom építése is a végéhez közeledik, nem meglepő, hogy Miniatur Wunderland meglátogatása az én álmaim közt is szerepelt. Legjobb barátom, Tibenszky Tibor már lassan össze sem tudja számolni, hányszor látta, így most már rajtam volt a sor, hogy a saját szemeimmel is láthassam. A 2023-as utazás egy félreértés miatt elmaradt, de 2024-ben most már végre sorra került Hamburg is, a fő cél pedig a Wunderland meglátogatása volt.
Gondolnánk erről az egyszerű bejáratról, hogy 45 millió eurót érő látványosság rejtőzik a túloldalt?
Már az érkezésem napján, a szobám elfoglalása után elindultam felkeresni, ugyanis az online rendszer azzal ijesztett rám, hogy hónapokra előre minden hely foglalt már! Bár valóban Hamburg városának leglátogatottabb látványossága és a befogadóképessége is korlátozott, azért a helyzet nem volt teljesen reménytelen. A helyszínre érkezve a már az esti órákban minden várakozás nélkül könnyedén be is jutottam. Az első napi látogatásom során csak érdeklődni szerettem volna az esélyeimről, de mivel egyből fogadni tudtak, még úgy is elfogadtam, hogy a fényképezőgépem akkumulátora már igencsak a végét járta... Ezért az első nap csak a szememmel fényképeztem, de megfogadtam, hogy ide még egyszer visszatérek az egy hetem alatt, és pótolom ezt a hiányosságot.
Megközelítése
Miniatur Wunderland Hamburgban található a Hafencity nevű egykori raktárvárosban. A konténerek megjelenésével az egykori kikötői raktárak feleslegessé váltak, de a város sikeresen tudott új funkciókat találni az elhagyatott épületeknek. Múzeumok, szociális bérlakások, boltok és szórakozóhelyek jöttek létre, na és persze a Miniatur Wunderland! Hafencity egy sétálóutcás, hajózócsatornákkal szabdalt városrész, közvetlen metrókapcsolat nélkül. A közelben halad egy sugárút, ahol a városi buszok megállnak. A főpályaudvartól is akár gyalogosan elérhető, a kikötő közelében pedig metró is jár. A helyszínt egy picit eldugottnak érzem, talán az alapítók sem ide tennék ma már a kiállításuk helyszínét.
Miniatur Wunderland a Google térképén
Története
2000 nyarán Frederik Braun Zürichben nyaralt. Ott, egy modellvasút-boltban támadt az ötlete a világ legnagyobb modellvasútjáról. Visszatérve Hamburgba, e-mailben országos felmérést indított a város valós és fiktív nevezetességeinek népszerűségéről; a nem létező világ legnagyobb modellvasútját a harmadik helyre szavazták a férfi válaszadók. 2001-ben eladta Voilà nevű diszkóját és az EDM Records-ot és megalapította a Miniatur Wunderland GmbH céget ikertestvérével, Gerrit-tel, az apjával Jochen W. Braun-nal és Stephan Hertz-cel. A névválasztással a nőket is meg akarták szólítani.
A látogatók közt legalább annyi nő is van, mint férfi, sőt találkoztam olyan anyukával, aki egyedül érkezett a lányával! Nem csak férfiaknak ajánlott program!
Az ikertestvérek Gerrit és Frederik Braun, elkészítette az üzleti tervet, beleértve a finanszírozási tervet is, mindössze két oldalon. Az első feladat az volt, hogy tőkét szerezzenek, a pénzügyi hátteret a rokonok között találták meg. Miután volt egy kezdeti elutasítás, a Hamburger Sparkasse bank végül adott kölcsön két millió német márkát, A vállalkozás finanszírozása közpénzek nélkül történt.
A terepasztalokon nem a vasútüzem dominál, inkább csak kiegészíti a tájat
Az első modellezőcsapatot és az első modelleket egy kétnapos műhelymunka során toborozták. Több kézművest választottak ki, mint hagyományos modellezőt. Az építkezés 2000 decemberében kezdődött. 2001. augusztus 16-án az első három szakasz (Knuffingen, Közép-Németország és Ausztria) üzembe állt. Azóta újabb szakaszokkal bővült a kínálat. A hamburgi, német tengerparti szakasz 2002 novemberében történt befejezésével a Wunderland Európa legnagyobb modellvasútja lett. 2002 nyarán bisztrót nyitottak. Ezután az USA (2003 decembere) és Skandinávia (2005 júliusa) szakaszokkal bővült. 2015. szeptember 10-én összekötötték a svájci szakaszt és az új olaszországi szakaszt. Ezzel a pályahossz 13000 méterről 15400 méterre nőtt. Ezt egy Guinness-bíró rögzítette, aki ezt követően átadta az újonnan felállított világrekordról szóló tanúsítványt. További 280 méterrel bővült a 2019 augusztusában megkezdett Monaco / Provence építési szakasszal.
Részlet Észak-Amerikából
Aranyláz a vadnyugaton
Az USÁ-t bemutató asztalon akár 64 kocsis tehervonatok is közlekednek
Mamutfenyők, nem hétköznapi téma egy terepasztalon
A Rushmore-hegy Dél-Dakotából, A hegy oldalába négy nagy amerikai elnök arcmását vésték: az elsőt, George Washingtont, a harmadikat, Thomas Jeffersont, a tizenhatodikat, Abraham Lincolnt és a huszonhatodikat, Theodore Rooseveltet.
A Monument Valley colorado államból
Las Vegas Nevadából. A nappalok és az éjszakák folyamatosan váltakoznak Wunderlandban
A Hamburgi magasvasút a kikötőben
A Hafencity, itt található a Wunderland is. A készítők ezt is elrejtették az egyik épületben
a Hamburgi főpályaudvar
Részlet Skandináviából
Svájc, sajnos a hegyi vasútvonalon nem volt forgalom ottjártamkor
A vasútüzemen túlmutatva érdekes részleteket rejtettek el az összekötő folyosókon is, mint például ezt a cseppkőbarlangot
Egy darabka Svájc
Apró falucska, más terepasztalon a fele lenne a város
Hajózsilip
Dél-Amerika kaotikus világa, az építők nem idealizálták meg a tájat
Buenos Aires
Gleccser Patagóniában
Patagónia sivár vidéke, 1000 mm-es vasúthálózattal
A 16 400 méteres pályahossz 1400 kilométeres eredeti méretnek felel meg, így ez a világ legnagyobb modellvasút-berendezése minden léptékben. 2024-ig az építési költségek mintegy 45 millió eurót tettek ki.
Az építése azóta sem állt le, 2024 végére készül el az Amazonas és az Andok, majd következik Nagy-Britannia!
A kiállítás
Nekem némiképpen csalódást okozott az a tény, hogy Wunderland nem a vasútra van kihegyezve. Ez persze érthető is, hiszen már a tervezésnél szempont volt, hogy a lehető legtöbb érdeklődőt vonzza ide, és ne csak a vonatokat szerető férfiak szűk csoportját. Ezért Csodaország nem egy gigantikus ipartelep, amit behálóznak a sínek, minden tenyérnyi helyet kihasználva, hanem egy látványosságokat bemutató hatalmas minivilág, olyan építményekkel és jelenetetekkel, amit egy otthoni modellező soha nem fog megvalósítani a helyigénye miatt.
Kutatóállomás az Antarktiszon
Néhány jelenet megépítésénél látszott, hogy az alkotóknak nem kellett kompromisszumot kötni, tényleg hatalmas területet építhettek be, mindenféle torzítás nélkül. Az utcákat és a természetet számos kis interaktív jelenet színesíti, némelyik eléggé gyerekes, némelyik viszont éppen ennek ellentéte: meglehetősen pikáns.
Wunderland tekinthető modellvasút-terepasztalnak is, de egy olyan kiállításnak is, mely bemutatja Európa országait néhány jellemző eseménnyel, akár tanító, ismeretterjesztő funkcióval.
Az új épületrészben számos dioráma is található, mely egy fiktív német város fejlődését mutatja be, egy másik sorozat pedig Berlin kettéosztásának majd újraegyesítésének történetét meséli el.
Egy másik dioráma-sorozat az állattartás kegyetlenségeit illusztrálja, mindezt 1:87 méretarányban, kereskedelmi forgalomban kapható minifigurákkal bemutatva. Ennek egy látványos és kissé morbid módja volt az állattartásban szereplő állatfigurák meztelen emberfigurára (igen, még ilyet is lehet kapni a vasútmodell-boltokban) való cserélése volt, mely már túlmutatott Wunderlandon is, ugyanis egy kampány része volt.
Wunderland számokban
A 2024. évi állapotok alapján Miniatur Wunderland építéséhez az alábbi dolgokat használták fel:
* vágányok hossza: 16 941 méter (kb. léptékhelyesen: 1473 km)
* jelzőlámpák száma: 1392 db
* a vezérlést irányító számítógépek száma: 55 db
* vonatok száma: 1166 db
* vagonok száma: 10 645 db
* házak/épületek száma: 4669 db
* autók száma: 10 330 db
* hajók száma: 509 db
* figurák száma: 289 410 db
A repülőtér parkolója, és ezek még csak a taxik!
Apró hiányosságok
A terep építése kimagasló minőségű, rengeteg megvalósított ötlettel és rengeteg, kereskedelmi forgalomban nem kapható házzal, épülettel, híddal... nekem azonban még sem tetszett, hogy az interaktivitás oltárán sok helyen feláldozták a realizmust. Néhány elem nekem rettentően bántotta a szemem, bár a többség egyértelműen élvezte, úgy tűnik, nem olyan kritikus a célközönség, mint én.
Hogy pontosan mire is gondolok? Néhány példa, ami számomra nagyon nem odaillő dolog volt, ha szigorúan a realisztikus vasútmodellezést tartsuk szem előtt:
* Fantáziavonatok közlekedése, mint például egy "nyúl-vonaté" húsvét alkalmából. a szőrös, nyúl formájú mozdony hatalmas bundával és lelógó nyuszifülekkel közlekedett, folyamatosan seperve velük a peronon álló embereket, a túl közeli fákat és oszlopokat;
* ingázó tehervonatok középre sorozott mozdonyokkal, hogy mindkét irányba közlekedve kocsikat vontasson, de mellékhatásként ugyanennyit toljon is;
* ingavonatok, mint például az Airport Express,vezérlőkocsi nélkül, oda-vissza járatva, vagy rola vonat tolatva közlekedtetve;
* teljesen valószínűtlen, meseszerű jelenetek: pingvinek a peronon, képregény- és filmhősök eldugva az emberek között, mesefigurák, búvárkodó tehenek és egyéb furcsaságok
* teljesen működésképtelen, haszontalan vágánykapcsolatok, csak a helykitöltés végett
* reptéren űrhajók és repülő méretű darazsak le- és felszállása
* tájidegen vonatok: gőzmozdonyos nosztalgiavonat az ICE pályáján, DB 218 sorozatú mozdonyok Olaszországban és Franciaországban.
Ennek a vágánykapcsolatnak az értelmét nem sikerült megfejtenem, főleg úgy, hogy jobbra és balra is ütközőbakban ér véget az alsó kiágazó vágány
Nem tetszett még, hogy a vonatforgalom rendkívül gyér volt, kb. minden második vonat egy Roco Clean szerelvény volt, a repülők a levegőben, az autók az autópályán rendszeresen összetorlódtak, de gyakori volt a nyílt pályán ácsorgó vonat is. szerettem volna videókat is készíteni, de olyan kevés vonat mozgott és olyan ritkán, hogy szinte mindről mindig lemaradtam.
Miniatur Wunderland saját népszerűségének az áldozata is egyúttal, a tömeg az állandó, a türelmetlen, egymást lökdöső és előre furakodó emberek igencsak próbára teszik az ember türelmét. Emiatt is igen nehéz értékelhető és jó fotókat készíteni.
Részlet Hamburgból
Egyéb szolgáltatások
Miniatur Wunderland rendkívül család- és gyerekbarát (eltekintve a fentebb említett modellfigura-jelenetektől). Az épületben van büfé, ahol vásárolhatunk is és az otthonról hozott ételeket is elfogyaszthatjuk. Szigorúan tilos viszont a kiállítótérben enni vagy inni! De van még játszóház a kicsiknek, mobil és fényképezőgép-töltési lehetőség is. A kijáratnál hatalmas ajándékbolt vár minket, ahol nagyon sok mindent vásárolhatunk: könyvet, naptárt, építőjátékot, mágnest és még ki tudja mit, kivéve vasútmodellt. Meglehetősen furcsa és értelmezhetetlen üzletpolitika.
Fényképezés
A fényképezéssel kapcsolatosan van egy igen érdekes szabály is érvényben: Wunderland engedi, sőt bátorítja is a fényképezést, de kereskedelmi forgalomba már nem hozhatóak a felvételek! Ez azt is jelenti, hogy pl. a Wikipédiáról a terepasztal-fotókat a szigorú szabályozás miatt egyszerűen le is törölték!
Összegzés
Számomra feledhetetlen és életre szóló élmény volt Wunderland és másoknak is ajánlom, hogy ha tehetik, látogassanak el a világ leghatalmasabb terepasztalához!
Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!
Utolsó kommentek