2024. március 4-én elhatároztuk, hogy meglátogatjuk a Schwazban található ezüstbányát. Az oda való utazás során végig autóbusszzal utaztunk, a vonat+ busz alternatíva helyett. A Strass in Zillertal állomáson való átszállás során egy igazi különlegességet sikerült lencsevégre kapni: egy vonatot szállító vonatot!
A vonatot szállító vonat Strass in Zillertal állomáson
Ezzel a szerelvénnyel már korábban is találkoztam, így ritkaságnak nem nevezném, de csak most sikerült az, hogy ez a vonat jól fotózható helyen találkozzon velem. Ismerjük meg ezt a különleges és érdekes szállítási módot, amikor a vonat viszi a vonatot!
Háttér
A Ziller patak völgyében a helyi elöljárók réges-régen egy helyi érdekű, keskeny nyomtávolságú vasútvonalat építettek Jenbach és Mayrhofen között. A vasútvonal feladata a völgy kisebb-nagyobb településeinek a kiszolgálása volt. Mint máshol is Európában, a költségek csökkentése érdekében választották a keskenyebb nyomtávolságot, mely azóta is megmaradt. Az idők során azonban a vasút funkciót váltott, napjainkban a személyszállítás a fő profilja, és a völgy egyik nevezetessége az ide látogató turisták számára. A normál nyomtávolságra való átépítése így a közeli vagy a távoli jövőben sem reális.
A várakozó szerelvény Strass in Zillertal állomáson
Nagyvasúti kocsi a kisvasúti hálózaton
A Ziller völgye főleg az idegenforgalomból él, ám néhány ipari üzem is található itt. Ezek közül a legjelentősebb a fügeni fatelep, melyhez rengeteg fa érkezik vasúton. Mivel azonban Fügenbe csak keskeny nyomtávolság vezet, az árut Jenbachban rakják át nagyvasútról kisvasútra. Egy másik, általam még nem ismert üzem szintén vasúton szállít rendszeresen nagyvasúti, ún. Habbiins jelű, négytengelyes, eltolható oldalfalú kocsiban. Ezeket a kocsikat azonban Jenbachban nem rakodják át, helyette magukat a vagonokat rakják keskeny nyomtávolságú kocsikra. A speciális vágánykapcsolat, ahol a nagyvasút és a kisvasút vágányai összeérnek, szintén Jenbachban található.
A vonat kilenc kocsija három nagyvasúti kocsit szállított
A szerelvény elején az StB mozdonya dolgozott
A teherkocsikat az ÖBB egyik tolatómozdonya egyszerűen csak feltolja az apró, keskeny nyomtávolságú teherkocsikra, a rakományt rögzítik és már indulhat is az így összeállított tehervonat a Ziller völgyi célállomására. A rendeltetési helyen pedig már maradnak a vagonok a vagonokon, így rakodják ki- vagy be a kocsikat.
Megindul a szerelvény Jenbach felé...
Kilenc kocsi szállít három kocsit. Ez a szerelvény most akkor kilenc, három vagy tizenkettő vagonból áll?
A szerelvényt nem a Zillertalbahn saját mozdonya, hanem az StB kisvasút VL pályaszámú ide állomásított dízelmozdonya mozgatja.
Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!
Utolsó kommentek