"Boldogok, ha egyáltalán érkezik egy vonat" - kezdi beszámolóját az nzz.ch nevű svájci weboldal, ugyanis értesülésük szerint káosz uralkodik a Németországból Svájcba vezető legfontosabb vasútvonalon, a Mannheim-Karlsruhe-Bázel vasútvonalon, mely a Rajna-völgy déli részén, annak keleti oldalán fut.
Karlsruhe-Durlach állomás (kép forrása: Wikimedia Commons)
A Németországból Bázelen keresztül Svájcba tartó személyvonatok 60 százaléka késik. Csak az SBB-nél a nemzetközi tehervonatok egyötödét törlik emiatt. A német Rajna-völgyi vonal problémái rossz emlékeket idéznek fel. Az építkezések miatt a Rajna-völgyi vonal kapacitása Bázel és Karlsruhe között erősen korlátozott.
A Svájcból Németországba tartó vonatút egyben két vasúti világot is átszel. A Deutsche Bahn (DB) ICE-vonata, amely ma reggel Zürichből Hamburgba és Kielbe közlekedett volna, Bázel SBB-ig elmarad. Hosszú késések esetén a DB a Németországból érkező ICE-vonatokat Bázelben korán megfordítja, hogy elkerülje az ellenkező irányú vonat későbbi késéseit. A Szövetségi Vasutak által üzemeltetett pótvonat időben elviszi az utasokat a bázeli SBB-re. A Németországból érkező ICE azonban még mindig nem érkezett meg oda.
A vasútvonal térképvázlata. A 270 km hosszúságú vonal évek óta felújítás és bővítés alatt áll (kép forrása: Wikimedia Commons)
Az SBB az utasokat Bázel második legnagyobb állomására, a Badischer Bahnhofig tartó S-Bahnra irányítja, ahonnan az ICE vonatoknak indulnia kellene. Azonban SBB motorvonatainak túl kevés a helyük az ICE utasainak befogadására. Az utolsó állóhelyért is nagy a tülekedés. Aki nem elég gyors, az marad a bázeli SBB állomáson. Végül az ICE megérkezik a Badischer Bahnhofra, még mindig nagy késéssel a Németországba tartó útra. Ezek szokatlan jelenetek Svájcban, a vasúti közlekedés példaországban. Jelenetek, amelyek azonban jelenleg sem kivételek a Németországba irányuló forgalomban.
Dél-Németország és Észak-Svájc fontosabb vasútvonalai. Jelmagyarázat: Kék: négyvágányú vonal, zöld: kétvágányú vonal, narancssárga: Épülő/tervezett 3. és 4. vágány, szürke: egyéb vonalak.
A Rajna-völgyi vasútvonal Bázel és Karlsruhe között a legfontosabb összeköttetés Németországból Svájcba. Az észak-déli irányú forgalom jelentős része ezen a tengelyen keresztül bonyolódik, a forgalmat ráadásul számos leágazás is tovább növeli. Az utóbbi hónapokban a késések száma jelentősen megnőtt: 2022. júliusában az SBB adatai szerint a Bázelen keresztül Svájcba tartó vonatoknak csak mintegy 40 százaléka érkezett meg időben (Egy vonat akkor tekinthető pontosnak, ha kevesebb mint öt percet késik, így sejthető hogy a pontos vonatok közül is akadhat még megkésett járat).
Elavult létesítmények és munkaerőhiány
A német vasúthálózat megbízhatósága hosszú ideje nem kielégítő. Körülbelül egy éve a probléma egyre akutabbá vált. A DB szóvivője szerint az 1994-es vasúti reform óta a kapacitáskihasználtság több mint 60 százalékkal nőtt. "Ugyanakkor az infrastruktúra állapota is romlott, mivel sok vágány, kitérő, híd és jelzőállomás elöregedett és meghibásodásra hajlamos". Emellett a DB a betegszabadságok miatti létszámhiánnyal küzd. A vasút munkaügyi offenzívát indított, de a toborzás és a képzés időbe telik, eredménye csak később lesz érzékelhető.
A problémák különösen a Rajna-völgyi vonalon jelentkeznek, mivel ez az egyik legforgalmasabb tengely. Ezenkívül a DB jelenleg is korszerűsíti a vonalat. Freiburg im Breisgautól délre és északra a vonal részben csak egy vágányon járható. A bővítést többször is elhalasztották. A DB azzal számol, hogy a Bázel-Karlsruhe vonal 2035-re teljesen négyvágányúvá válik. Az építési intézkedések azonban többletkapacitásba kerülnek, ami különösen fájdalmas az erősen túlterhelt hálózaton - mondta egy szóvivő.
A négyvágányúsítás során meglehetősen bonyolult beavatkozásokra is szükség van. A képen Rastatt város alatti alagút látható, mely kihagyja az állomást, hogy a vonatok megállás nélkül, 250 km/h sebességgel haladhassanak itt át (kép forrása: Wikimedia Commons)
A DB és az SBB kisebb intézkedésekkel próbálja stabilizálni a működést. A Hamburgból délben Bázelbe érkező ICE egyelőre nem a tervek szerint közlekedik Churba. Ehelyett az SBB egy svájci pótlóvonatot használ. Ez tartalékot képez, amelyet más, Bázelből Németországba tartó késő vonatokra lehet felhasználni - mondta az SBB szóvivője. Az S-Bahn vonatokat azonban gyakran nem lehet megerősíteni, ha a DB rövid időn belül úgy dönt, hogy egy ICE már a Badischer Bahnhofnál visszafordul.
Ellátási kockázatok
A teherszállításban is nagyok a problémák. Sven Flore 30 éve dolgozik az iparágban. Ő az SBB Cargo International vezetője és az Európai Tehervasutak Hálózatának alelnöke. "A német Rajna-völgyi vonal olyan állapotban van, amilyet még soha nem tapasztaltam, kivéve a 2017-es rastatti katasztrófát" - mondja. Akkoriban a vonalat több hétre lezárták, mert a sínek részben megsüllyedtek egy alagútépítési terület felett.
Megsüllyedt vágányok Rastatt közelében
"A helyzet már hónapok óta drámai" - mondja Flore. Az észak-déli tengelyen a mindennapi működést zavarok és rosszul megtervezett építkezések jellemzik. Menetrend szerinti utazásokról szó sem lehet. Az SBB Cargo Internationalnál jelenleg az áruszállító vonatok 15-20 százalékát törlik a hosszú késések miatt. Flore szerint mindent megterveztek ezekhez a vonatokhoz - a mozdonyoktól kezdve a személyzeten át a terminálok résidejéig. A tehervasutak aligha tudják kielégíteni a keresletet. "Az ügyfeleink már annak is örülnek, ha egyáltalán érkezik egy vonat".
Részlet egy négyvágányos szakaszról (kép forrása: Wikimedia Commons)
A feszült helyzetnek következményei vannak a Svájcba irányuló ásványolajellátásra. Az alacsony vízállás miatt a Rajnán a hajózás korlátozott. Ez a szállítási útvonal gyakorlatilag leállt - közölte csütörtökön a Szövetségi Gazdasági Ellátó Hivatal (FONES). Az egyre súlyosbodó logisztikai problémák a vízi és vasúti közlekedésben problémásak, mondta. A szövetségi kormány ezért zöld utat adott az ásványolaj kötelező készleteinek további csökkentésére.
Flore szerint például a zürichi repülőtér kerozinnal való ellátására szolgáló meglévő kapcsolatok nincsenek veszélyben. Nehéz lenne azonban további kapacitásokat létrehozni az üzemanyag szállítására. A gördülőállomány tartalékai amúgy is szűkösek az áruszállításban. Flore szerint a Rajna-völgyi vonalon uralkodó káosz megakadályozza a mozdonyok és kocsik hatékony használatát.
Alternatív útvonal igénye
Az építkezések nem megfelelő koordinálása is gondot okoz, ami a 2017-es rastatt-i katasztrófa emlékét idézi fel a tehervonatoknál. Igaz, hogy az iparág azóta kidolgozta a vészhelyzeti koncepciókat. A Rajna-völgyi vonalon folyó építési munkálatokkal párhuzamosan azonban a DB több hétre lezárta a Gäubahn (Stuttgart-Singen) vonalat is. A Fekete-erdei Vasút (Offenburg-Singen) csak korlátozottan alkalmas alternatív útvonalnak, mivel a meredek emelkedés és az alagutak űrszelvénye korlátozza a forgalmat.
Flore követeli, hogy ne zárjanak le többé egyszerre két vasútvonalat. A tehervasutak és a Szállítók Szövetsége közös nyilatkozatban azt is követelik, hogy a Karlsruhe melletti Wörthből a franciaországi Lauterburgba és tovább Strasbourgba vezető meglévő mellékvonalat gyorsan villamosítani és alternatív útvonalként korszerűsíteni kell. A DB már tervezi a Rajna-völgyi vonal további háromhetes lezárását 2024-ben.
Svájcban ez az aggodalom meghallgatásra talált. A Nemzeti Tanács által elfogadott indítvány azt követeli, hogy a Wörth-Strasbourg vonalat korszerűsítsék a Rajna bal partján a Neat betétvonalává. A Szövetségi Tanács jelezte, hogy Svájc kész anyagilag hozzájárulni a munkához. A szövetségi kormány szerint Franciaországgal és Németországgal folynak a tárgyalások. Ez az együttműködés nem példa nélküli, a München-Lindau-vasútvonal, melynek folytatása a svájci Zürichbe tart, szintén svájci segítséggel villamosították, továbbá a franciaországi LGV Rhin Rhône vasútvonalat is támogatta anyagilag a svájci kormány.
Berlinben azonban úgy tűnik, hogy a projekt nem élvez prioritást. A Wörth és Lauterburg közötti szakaszt a szövetségi kormánynak be kellene vonnia az új építési és korszerűsítési intézkedések tervébe. A DB szóvivője szerint ezt megvizsgálták, de az alacsony potenciál miatt nem vették tovább fontolóra.
Nem ez az első eset, hogy Bern és Berlin eltérő prioritásokat állít fel a nemzetközi vasúti közlekedést illetően. Ami svájci szemszögből sürgős, az német szemszögből gyakran csak a második vagy harmadik helyre kerül.
Utolsó kommentek