Az Európai Bizottság a TEN-T rendelet (Trans-European Transport Network. magyarul Transzeurópai közlekedési hálózat) felülvizsgálatára vonatkozó javaslatait az ukrajnai orosz invázió fényében módosították: az ukrajnai és moldovai útvonalakat felvették, Oroszországot és Fehéroroszországot törölték, és a TEN-T vasútvonalakon 1435 mm-es nyomtávot írnak elő.
A kibővített európai TEN-T hálózat (kép forrása: Railwaygazette.com)
2021 decemberében a Bizottság javaslatot terjesztett elő a 2013. évi TEN-T rendelet felülvizsgálatára az európai zöld megállapodás és a fenntartható és intelligens mobilitási stratégia célkitűzéseivel összhangban.
A Bizottság most azt mondja, hogy az európai közlekedési hálózat ellenálló képességét próbára tette "az Ukrajna elleni oroszországi agressziós háború pusztító hatása", amely "újradefiniálta a geopolitikai tájképet".
A július 27-én elfogadott felülvizsgált javaslatok most az Európai Parlamenttel és a Tanáccsal folyó tárgyalások részét képezik.
A terv szerint az északi-tengeri balti folyosót Lviv és Kijev érintésével Mariupolig, a balti-fekete-égei-tengeri folyosót Lviv és Chişinău érintésével Odesáig, a balti-tengeri-adriai-tengeri és a Rajna-Duna folyosót pedig Lvivig meghosszabbítanák.
Adina Vălean közlekedési biztos szerint mindez "hozzájárul a két ország és az EU közötti közlekedési összeköttetés javításához, megkönnyítve a gazdasági cseréket és a jobb kapcsolatokat az emberek és a vállalkozások számára egyaránt". Ezek a folyosók a háború befejezése után Ukrajna közlekedési infrastruktúrájának újjáépítése szempontjából is kulcsfontosságú prioritást jelentenek majd".
A Bizottság azt is javasolja, hogy az EU és Oroszország/Velarusz közötti valamennyi határon átnyúló összeköttetés utolsó szakaszait minősítsék vissza az "alaphálózatról" az "átfogó hálózatra", és a befejezés céldátumát 2030-ról 2050-re tegyék át. A fehéroroszországi "demokratikus átmenet" esetén az útvonalakat újra be lehetne vonni a hálózatba.
Szabványos nyomtávra vonatkozó követelmények
A 2021. decemberi javaslatban a nyomtáv nem szerepelt, de a Bizottság szerint ez "egyértelműen olyan problémaként merült fel, amellyel foglalkozni kell", és az ukrán határon tapasztalt nehézségek rávilágítottak arra, hogy az átjárhatóság hiánya mennyire sebezhetővé teszi az uniós vasúthálózatot.
Vălean szerint az ukrajnai gabonaexport megkönnyítésére tett erőfeszítések megmutatták az átjárhatóság fontosságát, és "megerősítették, hogy növelni kell a konvergenciát az uniós hálózaton belül, ami rugalmasabbá teszi azt és erősíti a belső piacot".
Az aktualizált javaslat előírja, hogy az EU azon tagállamaiban, amelyeknek van szárazföldi határuk egy másik tagállammal, minden új TEN-T vasútvonalat az 1435 mm-es európai szabványos nyomtávra kell építeni, és felkéri a tagállamokat, hogy tervezzék az európai közlekedési folyosókon már meglévő vonalak átalakítását, "amennyiben ez gazdaságilag indokolt".
A tagállamok dönthetnének az ilyen átalakítás időzítéséről, és a társadalmi-gazdasági költség-haszon elemzés alapján dönthetnének arról, hogy az nem indokolt. Írország kifejezetten kivételt képezne, mivel "szigetjellegéből adódóan teljesen elszakadt az Európai Unió területén lévő szárazföldi összeköttetéstől".
Miért is fontos, hogy mely vasútvonalak számítanak bele a TEN-T hálózatba? Elsősorban azért, mert ezek a határokon átnyúló közlekedési útvonalak elsőbbséget élveznek a felújítások és fejlesztések során és ezekhez lehetőség van Uniós pénzek felhasználására is. Felújítás és modernizálás esetén az Unió hozzájárulása elérheti akár az 50%-ot is.
Lásd még
* Az Európai Unió az egységes nyomtávolságot szorgalmazza
Források
* Railwaygazette.com - Gauge conversion and new routes added to TEN-T revision proposal
Utolsó kommentek