HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (6) agv (1) alagút (7) alex (1) állatok (2) állomás (14) alpok (1) alstom (1) amerika (2) amszterdam (1) anglia (17) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (86) autó (2) autómúzeum (4) ave (17) avlo (1) ázsia (4) baden-württemberg (2) bajorország (60) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (9) bécsújhely (3) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) bombardier (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) caf (1) commons (1) csehország (15) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (19) egyiptom (3) éjszakai vonat (1) elon musk (2) érdekességek (58) euronight (3) európa (6) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (71) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (5) görögország (2) gőzmozdony (11) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (1) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (59) index2 (253) india (4) innsbruck (4) interrail (13) izrael (1) japán (10) jbss bahn (13) jövő (2) kalifornia (4) kanton (1) kastély (7) kecskemét (18) kenya (1) kína (41) kindertojás (2) kisvasút (10) kombinált szállítás (2) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (7) különleges vasút (4) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (2) linz (1) madrid (11) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (35) mallorca (7) marokkó (3) menetrend (1) mercedes (1) metró (8) milánó (3) mittenwaldbahn (6) modellvasút (12) monaco (1) münchen (78) múzeum (39) nagysebességű vasút (151) nápoly (3) németország (75) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (11) olaszország (45) oroszország (3) ouigo (1) párizs (12) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (4) prága (9) puchberg (7) railjet (9) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (8) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (4) siemens (2) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) söll (1) spanyolország (63) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (8) svájc (19) svédország (4) szaud-arábia (1) szeged (1) szlovénia (9) s bahn (16) tajvan (1) talgo (7) tarragona (1) TEE (9) terepasztal (8) tgv (38) tibee (4) tibet (1) törökország (2) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (20) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (2) villamos (9) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (1) westbahn (1) Windischgarsten (4) würzburg (1) zürich (1) Címkefelhő

2022.06.06. 21:20 Balogh Zsolt

Nyomtávolság-problémák Európa-szerte

Az európai normál nyomtávolság 1435 mm, ez épült ki a legtöbb európai országban. A kivételek közé tartozik a már a blogon sokat emlegetett Spanyolország a maga 1668 mm-ével. A szomszédos Portugália, mivel csak Spanyolországgal határos, szintén ezt választotta. Svájcban léteznek még 1000 mm-es vasútvonalak is, Finnország pedig az egykori szovjet, ma orosz szomszédság miatt a szélesebb orosz nyomtávolságot építette ki.

Ukrán tehervonat széles nyomtávolságú pályán még a háború előtt, 2015-ben (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az Ukrajna és az EU közlekedési hálózatai közötti szorosabb integrációt célzó infrastrukturális és szabályozási intézkedéseket bejelentve Denys Shmyhal miniszterelnök kijelentette, hogy Ukrajna megkezdi az európai szabványoknak megfelelő vasúti pályák fokozatos építését.

Spanyolország felé a nyomtáv-váltási probléma már-már megoldottnak tekinthető, hiszen egészen Madridig kiépült a normál nyomtávú kapcsolat, onnan pedig idővel Lisszabonig fog elérni. Spanyolország már több mint 3500 km-nyi normál nyomtávolságú vasutat épített és további több 1000 km van még tervben. Lassan bár, de átépül a spanyol hálózat és minden nagyvárosba elér az európai normál nyomtávolság. A dolog tehát technikailag nem lehetetlen, csupán csak eszméletlenül drága!

Ukrajnában jelenleg háború dúl, az ország infrastruktúrája súlyos károkat szenved, de az ukrán vezetők optimistán tekintenek a jövőbe és már az újjáépítést tervezgetik. A meglévő infrastruktúrát a tervek szerint az európai normál nyomtávolsággal építenék újjá.

A fejlesztéseket a csomópontokkal és a nagyvárosokkal kezdenék, majd fokozatosan kiterjesztenék az egész országra - mondta Shmyhal május 24-én.

Ukrajna vasúthálózata (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az 1 520 és 1 435 mm-es nyomtávú régiók közötti közlekedéshez a nyomtávváltásnál átrakodásra van szükség, vagy a szabványos és széles körben elérhető kocsik helyett speciális, a nyomtávváltásra alkalmas gördülőállományt kell használni. Ez költség- és időtöbbletet jelent a vasúti szállításban, és akadályozza a vasút használatát a mezőgazdasági export szállítására. Ezek általában tengeri úton mennének a fekete-tengeri kikötőkön keresztül, amelyeket Oroszország az inváziója részeként blokád alá vett.

Ukrajnának mintegy 21 600 km vasútvonala van, és bármilyen nagyszabású nyomtáv-átalakítási program jelentős vállalkozás lenne.

De nem csak a vasutat kell újjá- és átépíteni, az új pályákra új gördülőállomány is kelleni fog.

A napokban jelent meg a hír, hogy Ausztria végül lemondott az orosz nyomtávolságú pálya Bécsig történő meghosszabbításáról, mely esetében felmerült a Záhony-Budapest-Bécs, később a Kassa-Bécs útirány is. Lehetséges, hogy az EU összefog és inkább a normál nyomtávolságot viszik át Ukrajnába?

Magyar normál nyomtávolságú személyszállító vonat Ukrajnában (kép forrása: Wikimedia Commons)

A normál nyomtávolságú vasúti kapcsolat ötlete nem új, néhány éve már meghosszabbították a normál nyomtávolságú európai hálózatot a magyar-ukrán határon fekvő Csap állomásig, de a határtól 25 km-re fekvő Munkács is elérhető 1435 mm-en, Ezek azonban csak pár tucat kilométert jelentenek, de jól mutatja, hogy a lehetőség a szorosabb integrációra megvan!

Az idő el fogja dönteni, melyik rendszer fog majd győzni, ám világviszonylatban jelenleg az 1435 mm áll nyerésre!

Források

* Railwaygazette.com - Ukrainian standard gauge railway plan

33 komment

Címkék: index ukrajna európa nyomtáv


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr7817850011

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Madarász Henrik 2022.06.06. 21:43:12

Szerintem ez csak álmodozás, elképesztő összegbe kerülne a sínek átépítése és új kocsik vásárlása, az ukránoknak erre nincs pénze és az USA vagy az EU sem fog ennyi pénzt adni erre ajándékba.

gigabursch 2022.06.07. 05:59:52

Attól, hogy az ukik naponta 35 jelentést adnak, hogy milyen frankón haladnak, még nemhogy nem értek el Vlagyivosztokot sem, de egyre inkább elfogy minden levegőjük.
Szóval: jelen helyzetben az, hogy mit nyilatkozhatnak, a lőtéri kutyát sem érdekli.

Pláne, hogy a világ legkorruptabb államáról beszélünk. Ide bárkinek a közpénzét betenni egyenlő a totális választási vereséggel.

Visceroid 2022.06.08. 07:34:10

@gigabursch: "világ legkorruptabb államáról beszélünk."

Európa legkorruptabb állama, de csak azért, mert ott nincs diktatúra mint Beloruszban.

sssey 2022.06.08. 08:54:02

"A normál nyomtávolságú vasúti kapcsolat ötlete nem új, néhány éve már meghosszabbították a normál nyomtávolságú európai hálózatot a magyar-ukrán határon fekvő Csap állomásig. Ez azonban csak pár száz métert jelentett, de jól mutatja, hogy a lehetőség megvan rá."

Annyira nem új ötlet, hogy legalább 50-60 éve létezik és 100 km feletti. A szakirodalom szerint Magyarországon is 140 km széles nyomtáv van, csak nem személyforgalom részére.
A jelzett pár száz méter pedig 25 km, mivel a háború előtt Munkácsig jártak magyar vonatok normál nyomtávon.

sssey 2022.06.08. 08:57:44

Ma Magyarországon 380 km-en utazhatunk 600 és 760 mm-es nyomtávú vonatokon.

sssey 2022.06.08. 09:10:45

Pontosabban nem 25, hanem 45 km Munkács

Alick 2022.06.08. 09:25:24

@gigabursch: Ami egyáltalán szóba jön, hogy külföldi tulajdonú vállalatok végzik az újjá- és átépítést. Bár ez önmagában nem fogja meg a korrupciót.

gigabursch 2022.06.08. 09:39:33

@Visceroid:
Nyugodj meg, tévedsz.
Szó se róla Belarusz is egy érdekes képlet...

@Alick:
Ha csak az elmúlt 3 évtizedet nézem és (maradva Európán belül, meg csak az S betűnél) csak az alábbiakat írom, hogy Siemens, Strabag, Suez, akkor mindenki, aki nem vak tudja, hogy teljes Magyarország gazdasági képességét meghaladó "ügyeik" vannak...
Ha már lehet választani, akkor hazai tulajdonú vállalat legyen legalább a nyertes...
(de ez csak idehaza igaz az én nézőpontomból)

Hogy ez a tákolmány ukrajna értelmében mi minősül hazai tulajdonnak az egy még fifikásabb kérdés...

totii 2022.06.08. 10:25:02

@sssey: A munkácsi vonal mellett a Bátyú-Királyháza szakaszon is kettős nyomtáv van, sőt még Szatmárnémeti felé is el lehet jutni normál nyomtávon - volt is arrafelé egy különvonat talán tíz éve.
A háború előtt meg normál nyomtáv volt a Kárpátokon túl is, mivel Galícia még a Monarchiához tartozott, később meg még Lengyelországhoz. Azt mondjuk nem tudom, hogy az oroszoktól visszaszerzett területeken milyen nyomtávot használtak a lengyelek.

11110000 2022.06.08. 13:50:50

@gigabursch:
Magyarországról beszéltél?
Valóban, a gazdád a legkorruptabb O1geci a világon.

altera 2022.06.08. 15:15:00

@Visceroid: "Európa legkorruptabb állama" Még Magyarországnál is korruptabb?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.06.08. 15:52:13

A kijevi zsidónáci állam nem lesz hosszúéletű, így nyomtávváltás helyett szibériai üdülés az új program.

Joe69 2022.06.08. 16:18:55

@Madarász Henrik: szerintem is. Azt meg kétlem, hogy Ukrajna felé kiépülne egy olyan jellegű regionális gyorsvasúti személyszállító gyorsvasúti network, ami pl. Nyugat -Európában sok helyütt van, bár tudtommal még a francia-spanyol átmenet sincs megoldva. A teherszállításnál viszont maradnak a különféle berhelések: átrakás a megfelelő hubon, futómű-csere vagy álítható nyomtávú futómű (egyik sem boszorkányság, létezik, csak döntés kérdése, melyiket alkalmazzák) . De pl. a Wehrmacht betétsínnel oldotta meg az orosz hadjárat során, amit percek alatt felraktak az utászok..

gigabursch 2022.06.08. 17:31:28

@11110000:
Szerintem menj vissza Szilárdka a hohol haverjaidhoz és erősítsd a sovinizmusukat.
Senkinek nem hiányoztál az elmúlt egy hónapban...

Csók!

Kovacs Nocraft Jozsefne 2022.06.08. 18:57:18

@Joe69:

"a Wehrmacht betétsínnel oldotta meg az orosz hadjárat során, amit percek alatt felraktak az utászok.."

Nem ez lenne most is a legolcsóbb és leggyorsabb megoldás,?

Igaz, itt kevesebbet lehetne ellopni.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2022.06.08. 19:27:42

@Kovacs Nocraft Jozsefne: De, ha nem számít a pálya sebessége, nem baj az sem, ha a megoldás nem túl tartós és így sokáig használni túl drága, stb.

Szóval a nyugatról érkező hadianyagnak jó, de nem azon fog járni az EC.

Kopasz Szuzukis 2022.06.08. 19:52:45

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Anno, a talpfák valóban fából voltak, így abba bele lehetett hajtani a sínrögzítő csavarokat. Mára a legtöbb helyen előregyártott beton talp van, így abba biztonságosan nem lehet kialakítani egy más helyre eső rögzítőcsavar-fészket. Ráadásul a betontalp felső része nem sík, hanem a sínkoronánál kicsit kiemelkedik. Így még bajosabb megoldani.

tulapruton 2022.07.14. 08:38:00

@gigabursch: Soha nem lesz erre pénzük, még nyugati segítséggel sem. Nem csak a síneket kell átépíteni, az még csak-csak kivitelezhető, ha van pénz. De a teljes felsővezetékhálózatot hozzáigazítani (lényegében újjáépíteni - a hálózat jelentős része elektromos, köszönhetően a szovjet időkben kiépült hatalmas erőművi kapacitásnak), az összes vasútállomást átépíteni: peronok, stb. Ez a mi életünkben nem fog megvalósulni. Lehet, hogy lesz Kijevig egy normál nyomtáv, amihez kb. Munkácson és Lembergben építenek megfelelő peront is, de többre nem számítok. (Munkácson mai napig a vasútállomás félreeső szélén, egy mellékvágányon úgy kell leugrálni a Bp.-i vonatról, mert nincs az állomáson megfelelő peron, és az dízeles, a felsővezeték problémák nem jelentkeznek.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2022.07.14. 08:59:51

@tulapruton:

A felsővezeték problémája miben áll? Nem vagyok hozzáértő, laikusként azt hiszem, a nyomtáv 85 milliméteres eltérése az áramszedő csekély módosításával kompenzálható, nem kell ehhez átépíteni a felsővezetéket. Te hogy látod?

Kovacs Nocraft Jozsefne 2022.07.14. 09:02:10

Ehhez természetesen csak az ukrán mozdonyok áramszedőjét kellene kiszélesíteni, mert tudtommal még mindig az van, hogy az országhatárokon mozdonyt cserélnek.

GyMasa 2022.07.15. 10:12:41

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
A felsövezeték cikk-cakkban van telepítve amiatt, hogy ne csak egy hornyot vágjon az áramszedöbe, hanem egyenletesen koptassa az egész áramszedöt.
Tehát, ha sikerül egy olyan megoldást találni, amelyik mondkét nyomtáv esetén középen tartja a mozdonyt, akkor ez a probléma nem jelentkeine, ha mindkét rendszerben ugyanakkora a cikk-cakk.
Viszont a forgóváz csere illetve az állítható szélességü kerekek, azok általában csak a vagonokra vonatkoznak. A mozdonyt cserélni szokták ilyen esetekben.
A 3. sín beszerelése viszont eltolja 4,5cm-rel a mozdony középsíkját a felsövezetékhez képest.
Így, a felsövezeték vagy "leesik" az egyik oldalra az áramszedöröl, vagy asszimetrikusan fog kopni.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2022.07.15. 11:36:49

@GyMasa:

Arra akartam utalni, hogy az áramszedő módosítása pár tucat mozdonyon biztos olcsóbb, mint a felsővezeték átépítése.

Pl. ki lehet szélesíteni, adott üzemóra után megfordítani, hogy ne féloldalasan kopjon.

Azért is célszerűbb ez, mert így a széles nyomtávú mozdonyoknak is alkalmas marad.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2022.07.15. 11:41:05

Persze nincs sok kétségem afelől, hogy az ukránok a drágább felsővezeték-átépítést fogják választani, mert ezen sokkal többet tudnak kaszálni az ottani Mészarosok és Tiborczok.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2022.07.15. 21:56:25

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Én annyival egészíteném ki, hogy a felsővezeték-rendszer a normál nyomtávolságú pályákon sem mindig egyforma, a kopás miatti problémát pedig úgy oldják meg, hogy több áramszedő is van a mozdonyokon és az országhatáron az egyik le, a másik pedig fel, és lehet is menni tovább. ezen a modell-mozdonyon is jól látható a négy áramszedő: assets.catawiki.nl/assets/2017/11/21/4/3/5/435357c1-a3f0-4748-a095-2f24c7bae731.jpg

Kovacs Nocraft Jozsefne 2022.07.17. 11:22:02

@Balogh Zsolt:

Köszönöm az infót, tényleg valódi áramszedő-erdő van rajta. De így logikus és olcsóbb.

tulapruton 2022.08.01. 09:10:46

@Kovacs Nocraft Jozsefne:

Bocs, csak most látom a hozzászólást. Én sem vagyok vasútépítő mérnök, szóval csak laikusként tudok válaszolni.

Az orosz szélesnyomtáv nem csak annyiból áll, hogy ugyanolyan sín, mint nálunk, csak pár centivel távolabb van. Más a sín mérete, a profilja is. Emiatt nem elég ott egy olyan művelet, mint pl. a sapnyol-francia határon, hanem teljes alvázcsere Csapon/Záhonyban.

A felsővezeték problémára:
Ez egy orosz keresztmetszeti profil, a sín felső felületétől 6250-6500 mm a felsővezeték, durván 6,5 méter.

Képet csak így tudok beilleszteni:
studfile.net/html/2706/217/html_bELB_JaN2n.wS1L/img-TXWumc.png

tulapruton 2022.08.01. 09:17:54

@tulapruton: Ez pedig egy normál nyomtáv. Itt 5300 mm a sín és a felsővezeték közti távolság. Lehet végülis, hogy meg lehet oldani áramszedő átállítással, esetleg cserével, de a bő egy méter különbség nekem soknak tűnik.
www.mdpi.com/energies/energies-11-01594/article_deploy/html/images/energies-11-01594-g012.png

További probléma (amiről már szó volt valahol), hogy beton talpfáknál hogy raknák az új sínt beljebb? Ugye mivel más a sín, mindkettőt le kell cserélni (a világháborús "harmadik sín" megépítése normál utasforgalomban felejtős, ott nem számított, ha kissé féloldalas a vonat és emiatt lassan tudott haladni, mások voltak a prioritások, nem volt idő pályaépítésre).

További probléma a peronok mérete, ami a jelenlegi szélesnyomtávú szabványra van. Az már szemre is látható, hogy lényegesen magasabbak ezek a kocsik, mint a normál, tehát magasperonnál nem csak x centivel távolabb lenne, de még vagy fél métert ugrálni is kéne lefelé.

Szóval továbbra is tartom, hogy Ukrajnának soha nem lesz erre pénze, lehetősége. Vagy teljesen, nulláról kiépít egy lényegében új hálózatot, vagy minden marad a régiben. Esetleg presztízsberuházásnak csinálnak egy Krakkó-Lemberg-(talán Kijev) normál nyomtávot.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2022.08.01. 09:35:20

@tulapruton:

Nagyon szépen köszönöm a magyarázataidat, így számomra is egészen más a leányzó fekvése. A sín profiljáról pl. eddig nem volt szó, ahogy a felsővezeték magasságáról sem. Tényleg csak az tűnik egyedül kivitelezhetőnek, amit a legvégén írsz. Kérdés, van-e bármi értelme azon kívül, hogy valakinek igen jó üzlet lenne.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2022.08.01. 11:34:35

@tulapruton: Én nem vagyok vasútmérnök csak egy laikus, de azért lenne pár észrevételem még. Először is minden akarat és pénz kérdése, az általad írt nehézségek mind áthidalhatóak és van is rá példa, ahol megoldották. Van pl Moszkva-Berlin Talgo-járat, ami nem átszereléssel, hanem nyomtávváltással közlekedik:
www.youtube.com/watch?v=i6LXFXzMNVU

Mozdonyt persze cserélni kell, de itt nincs gond peronszélességgel/magassággal.

Az áramszedőt is lehet feljebb tolni, ehhez lásd az angol űrszelvényű mozdonyok európai alkalmazását:
www.youtube.com/watch?v=elnuPV22t4A&lc=UghVudBKCofzAHgCoAEC

Az eltérő nyomtávolságok és peronok problémáját pedig meg lehet oldani fonódott vágányokkal is, mint Stuttgartban: ott a keskenyebb járművek azokon a sínszálakon futnak, melyek közelebb vannak a peronokhoz.
süti beállítások módosítása