HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (6) agv (1) alagút (7) alex (1) állatok (2) állomás (14) alpok (1) alstom (1) amerika (2) amszterdam (1) anglia (17) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (86) autó (2) autómúzeum (4) ave (17) avlo (1) ázsia (4) baden-württemberg (2) bajorország (60) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (9) bécsújhely (3) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) bombardier (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) caf (1) commons (1) csehország (15) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (19) egyiptom (3) éjszakai vonat (1) elon musk (2) érdekességek (58) euronight (3) európa (6) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (71) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (5) görögország (2) gőzmozdony (11) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (1) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (59) index2 (253) india (4) innsbruck (4) interrail (13) izrael (1) japán (10) jbss bahn (13) jövő (2) kalifornia (4) kanton (1) kastély (7) kecskemét (18) kenya (1) kína (41) kindertojás (2) kisvasút (10) kombinált szállítás (2) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (7) különleges vasút (4) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (2) linz (1) madrid (11) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (35) mallorca (7) marokkó (3) menetrend (1) mercedes (1) metró (8) milánó (3) mittenwaldbahn (6) modellvasút (12) monaco (1) münchen (78) múzeum (39) nagysebességű vasút (151) nápoly (3) németország (75) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (11) olaszország (45) oroszország (3) ouigo (1) párizs (12) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (4) prága (9) puchberg (7) railjet (9) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (8) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (4) siemens (2) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) söll (1) spanyolország (63) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (8) svájc (19) svédország (4) szaud-arábia (1) szeged (1) szlovénia (9) s bahn (16) tajvan (1) talgo (7) tarragona (1) TEE (9) terepasztal (8) tgv (38) tibee (4) tibet (1) törökország (2) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (20) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (2) villamos (9) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (1) westbahn (1) Windischgarsten (4) würzburg (1) zürich (1) Címkefelhő

2022.06.02. 22:13 Balogh Zsolt

A bolognai Marconi Express

A repterek kiszolgálása valamilyen kényelmes és attraktív közlekedési eszközzel a gazdaságosságon kívül gyakran más szerepet is kap: a reptérre való eljutás és az onnan történő visszautazás egyfajta látványosság vagy helyi nevezetesség is (gondoljunk csak a Sanghaji mágnesvasútra).

people_mover.jpgA bolognai Marconi Express (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az olaszországi Bologna is egy különleges eszközt választott a főpályaudvar és a repülőtér összekötésére: a Marconi Express  monorail vonalat! Hossza 5,095 kilométer, és a Bologna Guglielmo Marconi nemzetközi repülőterét köti össze Bologna Centrale vasútállomással, Lazzaretto közbenső állomással és kocsiszínnel. A járat menetideje 7 perc 20 másodperc.

Története

Az egysínű szerelvényeket az Intamin Transportation szállította, a három szerelvény egyenként 48 utas szállítására alkalmas. Az infrastruktúra összehangolt tervezését a MATE Engineering és a bolognai STS mérnöki cégek végezték, az építészeti tervezést pedig Massimo Iosa Ghini tervezte.

Az építési munkálatok 2018-ban fejeződtek be, és a tervek szerint a vonal 2020. március 7-én kezdte volna meg működését, az avatás időpontját azonban később elhalasztották. A vonalat 2020. november 18-tól veheti igénybe a közforgalom.

Azonban nem sokkal a felavatása után a szolgáltatás jelentős fennakadásokba kezdett, ami a 2021 novembere és 2022 februárja közötti felfüggesztésben csúcsosodott ki, a normál buszokkal történő helyettesítéssel, annak ellenére, hogy a nem kellően tájékozódott utasok a teljes viteldíjat kifizették egy olyan szolgáltatásért, amelyet végül nem kaptak meg. 2022 februárjától a problémák továbbra is fennállnak, és a normál pótlóbuszok még mindig besegítenek a forgalomban.

A Marconi Express a Youtubeon

A Marconi Expresszen jelenleg közlekedő 3 vonatszerelvény a vonalon irányonként óránként legfeljebb 576 utas szállítását teszi lehetővé, de az infrastruktúra jelenlegi kialakítása lehetővé teszi, hogy egyszerre akár 4 szerelvény is közlekedjen a vonalon, óránként 768 utas/órára növelve a maximális kapacitást.

A rendszer egy magasított egysínű pályából áll, amelyet 125 előre gyártott, 5,2-18 méter magas, egymástól 35-40 méter távolságra lévő betonpillér tart.

Épül az új állomás a repülőtérnél (kép forrása: Wikimedia Commons)

A monorail egy 90-100 méter hosszúságú, egynyílású híddal keresztezi az A14-es autópályát és a Tangenziale di Bologna-t (Bolognai autópálya-körgyűrűt). A Reno folyó és a Padova-Bologna-vasútvonal keresztezése után a Padova-Bologna-vasútvonal és a bolognai földalatti nagysebességű vasútállomás közötti nagysebességű vasúti összeköttetés felett is átível.

Az útvonal a Bologna Centrale vasútállomásról indul, ahol a korábbi 12-15. peronok voltak, a Via dei Carracci mellett; 5,095 km után éri el az ellenkező végállomást, a bolognai Guglielmo Marconi repülőteret. A teljes menetidő körülbelül 7 perc 20 másodperc, míg a korábbi Aerobus ingajárat 18-23 percet igényelt.

A Lazzaretto közbenső állomás kétvágányú, így az ellentétes irányba közlekedő járművek keresztezhetik egymást. A Lazzaretto állomás kocsiszínként, műhelyként és központi forgalomirányítóként is működik. Az állomás közvetlen közelében található a Trenitalia Emilia-Romagna regionális igazgatósága, a "Deposito Locomotive Bologna Centrale", a Bologna Ravone mellett a két bolognai vasúti karbantartó bázis egyike.

A többi olasz people moverrel ellentétben, amelyek kötélpályák (vízszintes siklóvasutak), a bolognai rendszer 750 V-os egyenárammal működik (az átalakítókat a multinacionális ABB szállította); ez ugyanaz a feszültség, mint a bolognai trolibuszoké, valamint a tervezett bolognai villamosoké.

Állomások

A három állomást (Aeroporto, Lazzaretto és Bologna Centrale) felvonókkal és mozgólépcsőkkel is felszerelték. A reptéri terminálhoz vetető útvonalon már nincsenek további lépcsők, a Bologna Centrale állomástól a Marconi repülőtér termináljáig tartó útvonal az utasok számára így teljesen védett az időjárás viszontagságaitól.

Mindhárom állomás be- és kiléptető forgóajtókkal védett.

A Marconi Express útvonala (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az állomásokon jegykiadó automaták vannak. A forgóajtók közvetlenül érintésmentes kártyával is nyithatók (Pay & Go üzemmód): a rendszer a be- és kilépő forgóajtók alapján a megfelelő díjat számítja fel, így az utasok automatikusan igénybe vehetik a visszautazási díjat, ha a visszaút 30 napon belül történik, vagy a kedvezményes díjat, ha csak a Bologna Centrale-Lazzaretto szakaszon utaznak.

Szolgáltatás

A járatok minden nap reggel 5:40-től éjfélig közlekednek. A kocsik 15 percenként, csúcsidőben 7:30 percenként közlekednek.

A beléptető kapuk az expressz egyik állomásán (kép forrása: 

Bármilyen szolgáltatási szünet vagy az infrastruktúra tervezett karbantartása esetén a TPER a Bologna Centrale vasútállomásról a repülőtérre közlekedő, Lazzaretto állomáson is megálló pótlóbuszt üzemeltet. Az ezen a szolgáltatáson használt buszok a korábban a BLQ útvonalon, jelenleg pedig a 945-ös útvonalon közlekedő buszok, amelyek a "MEX" járatszámot viselik.

Járművek

A Marconi Express szerelvényei kétirányúak, és egyenként két különálló kocsiból állnak. Egy-egy kocsi legfeljebb 48 utas szállítására alkalmas, és 70 km/h-s végsebességre képes.

Érkezik a Marconi Express kocsija 2019-ben (kép forrása: www.marconiexpress.it)

A Marconi Expressz működésének első heteiben az olaszországi COVID-19 járványhoz kapcsolódó előírások miatt az egyes szerelvények kapacitását 50%-kal csökkentették, így szerelvényenként 24 utas befogadására volt lehetőség (ez vagononként mindössze 12 utas). A kocsik maximális sebessége 70 km/h, átlagsebességük 40 km/h.

A szerelvény belseje (kép forrása: www.intamintransportation.com)

A szerelvények fedélzeti utastájékoztató monitorokkal is fel vannak szerelve, és az útvonal teljes hosszában ingyenes WiFi-t kínálnak az utasoknak.

Költségek

Az építési munkálatok tervezett költsége 96 millió euró volt, amelyhez 33 millió eurót kellett még hozzáadni a járulékos költségek miatt. A munkálatokat részben Emilia-Romagna régió (27 millió euró) és a "Guglielmo Marconi" repülőtér (15 millió euró) finanszírozta, míg a fennmaradó 60 millió eurós projektfinanszírozást magánszervezetek állták, amelyek 35 évre kapják meg a rendszer üzemeltetésének a jogát. A tervben előirányzott jegyárat utazásonként 7,50 euróban határozták meg a szolgáltatás első három évében, amely azután a terv szerint 8,00 euróra emelkedik.

Végállomás: Bologna Centrale (kép forrása: Wikimedia Commons)

A szerződés előírja, hogy amennyiben a koncesszió 35 éves időtartama alatt nem sikerül elérni az évi 1 millió utasnak megfelelő minimális célértéket, Bologna önkormányzata köteles megtéríteni az üzemeltetőnek a kieső bevételek különbözetét (évente legfeljebb 1,4 millió euróig). Fordítva, ha a forgalom meghaladja az évi 1,2 millió utast, akkor az e feletti bevétel 25%-át az önkormányzat kasszájába kell befizetni.

Jogi problémák

2015-ben a Corte dei Conti számviteli vizsgálatot indított a közbeszerzési szerződés feltételeinek szabálytalan megváltoztatására hivatkozva, amely eredetileg úgy rendelkezett, hogy az infrastruktúra építése kizárólag projektfinanszírozás révén valósul meg, és az építési és a későbbi üzemeltetési költségeket (a kapcsolódó üzleti kockázattal együtt) kizárólag a magánszemélyek viselik. A kivitelezési szerződés 2009-es odaítélését követően azonban a CCC konzorcium 2010-ben egy vegyes tulajdonú társaságot alapított (amelynek 75%-a az ő tulajdonában, míg a fennmaradó 25% állami tulajdonban van), amelyre az infrastruktúra építését és irányítását delegálták. A CCC és az ATC (Tper) közötti részvényesi megállapodások továbbá úgy rendelkeztek, hogy a CCC néhány évvel a munkálatok befejezése után megszerezheti a jövőbeli irányítás 100%-át. Ez a helyzet a számviteli bírák szerint valójában a pályázat feltételezéseinek radikális megváltoztatását vonta volna maga után (azaz ha csak a kivitelezést és nem az üzemeltetést is elnyerték volna, a gazdasági ajánlat olcsóbb lett volna), ami a kincstár számára mintegy 14,9 millió eurós veszteséget jelentett volna.

Források

* Az angol Wikipédia Marconi Express szócikke

5 komment

Címkék: repülés olaszország index2


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr317847173

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2022.06.02. 22:29:03

Csak én látom úgy, hogy ez két sín?

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2022.06.03. 13:02:11

@gigabursch: Kimondottan a sínről nem találtam fotót, de a neve biztosan az, hogy monorail. Azon a képen, ahol daruval emelik, ott az emelőszerkezet a kétsínű. A videóból nehéz eldönteni, hogy pontosan hogy is néz ki a sín.

Greg36 2022.06.03. 14:30:43

A járművek két, párhuzamos sín tetején gördülnek, minden szerelvényen 8 (oldalanként 4) - ránézésre gumikeréken. A kerekek mellett vannak azok a görgők, amik oldalirányban irányban tartják a járművet. www.bolognatoday.it/cronaca/people-mover-ripristino-servizio.html és www.bolognatoday.it/cronaca/people-mover-tper-covid-voli-ricavi.html. Persze ezt a két sínt akár lehet egynek is tekinteni, mert végülis egy zárszelvény az egész: commons.wikimedia.org/wiki/File:Cantiere_del_People_Mover_al_Lazzaretto_-_agosto_2017_-_02.jpg

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2022.06.03. 16:42:09

@Greg36: Akkor ez egy kötöttpályás busz tulajdonképpen, amit egy középső sín vezet meg, olyan, mint a padovai és a velencei "villamos".
süti beállítások módosítása