HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (6) agv (1) alagút (7) alex (1) állatok (2) állomás (14) alpok (1) alstom (1) amerika (2) amszterdam (1) anglia (17) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (86) autó (2) autómúzeum (4) ave (17) avlo (1) ázsia (4) baden-württemberg (2) bajorország (60) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (9) bécsújhely (3) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) bombardier (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) caf (1) commons (1) csehország (15) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (19) egyiptom (3) éjszakai vonat (1) elon musk (2) érdekességek (58) euronight (3) európa (6) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (71) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (5) görögország (2) gőzmozdony (11) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (1) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (59) index2 (253) india (4) innsbruck (4) interrail (13) izrael (1) japán (10) jbss bahn (13) jövő (2) kalifornia (4) kanton (1) kastély (7) kecskemét (18) kenya (1) kína (41) kindertojás (2) kisvasút (10) kombinált szállítás (2) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (7) különleges vasút (4) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (1) Linz (2) madrid (11) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (35) mallorca (7) marokkó (3) menetrend (1) mercedes (1) metró (8) milánó (3) mittenwaldbahn (6) modellvasút (12) monaco (1) münchen (78) múzeum (39) nagysebességű vasút (151) nápoly (3) németország (75) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (11) olaszország (45) oroszország (3) ouigo (1) párizs (12) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (4) prága (9) puchberg (7) railjet (9) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (8) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (4) siemens (2) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) söll (1) spanyolország (63) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (8) svájc (19) svédország (4) szaud-arábia (1) szeged (1) szlovénia (9) s bahn (16) tajvan (1) talgo (7) tarragona (1) TEE (9) terepasztal (8) tgv (38) tibee (4) tibet (1) törökország (2) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (20) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (2) villamos (9) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (1) westbahn (1) Windischgarsten (4) würzburg (1) zürich (1) Címkefelhő

2022.05.11. 22:26 Balogh Zsolt

Motorvonat Olaszországból: A Hitachi Caravaggio

Még a milánói utazásom során találkoztam az olasz vasutak egyik különleges formájú motorvonatával, melynek formája annyira újszerű volt, hogy egyből felfigyeltem erre a számomra ismeretlen típusra. Velencei utazásom során szintén láttam egy másik társaság színeiben, így most már utána kellett néznem ennek a fura szerzetnek!

Az ismeretlen gép a Caravaggio becenevet kapott villamos motorvonat, amelyet az olasz Hitachi Rail Italy fejlesztett ki és gyártott, egy elővárosi használatra készült jármű, melyből már több mint 200 készült. Nevét a reneszánsz kori olasz festőről, Michelangelo Merisi da Caravaggióról kapta.

A Hitachi Caravaggio a Trenord színeiben

A Caravaggio-t az olasz államvasutak személyszállítással foglalkozó leányvállalata, a Trenitalia rendelte meg 2016 júniusában; később a Trenitalia és a Ferrovie Nord Milano további megrendeléseket adott le. Az első szerelvény 2018 áprilisában gördült ki, majd 2019. június 14-én állt forgalomba a Trenitaliánál éles utasforgalomban. Az ezzel a motorvonat sorozattal kiállított járatok a  "Rock" márkanevet kapták.

Története

2016 júniusában a Trenitalia megrendelte a Caravaggio-t a Hitachi Rail Italy-tól és egy 333 millió eurós szerződést kötött 39 darab ötrészes motorvonat szállítására. A megrendeléshez opció tartozott akár 300 szerelvényre is, 2,6 milliárd euró értékben. A Trenitalia azt állította, hogy ez a potenciális érték példátlan Olaszországban a vasúti járművek beszerzése során. 2018 áprilisára, amikor az első szerelvény elkészült a Hitachi pistoiai gyárában, a Trenitalia 118 szerelvényre növelte a megrendelést, beleértve a négy-, öt- és hatkocsis változatokat. A Caravaggio a konfigurációtól függően ETR 421 és ETR 521 sorozatjelzéseket kapott.

Különleges, semmivel össze nem téveszthető forma! (kép forrása: Wikimedia Commons)

2018-ban az első szerelvényt a csehországi Velim vasúti tesztpályán tesztelték a következő évben történő forgalomba állítást megelőzően. 2019. június 14-én a Caravaggio első menetét Piacenza és Bologna között hajtotta végre.

A beszállóajtó (kép forrása: Wikimedia Commons)

2018 szeptemberében a Ferrovie Nord Milano (FNM) bejelentette, hogy nyolc év alatt legfeljebb 120 Caravaggio motorvonat beszerzését tervezi, kezdve egy 238 millió eurós, 30 négykocsis szerelvényre szóló megrendeléssel. A nyolcéves keretbe beletartozott egy hároméves karbantartási támogatási opció a flottára. Az FNM szállítások 2020 májusában kezdődtek.

Műszaki jellemzői

A Caravaggio egy nagy kapacitású, kétszintes villamos motorvonat a regionális forgalom számára, minden kocsi körülbelül 27 méter hosszú, szemben az átlagosnak mondható 24 méteres normál személykocsik hosszával. A Caravaggio a kortárs nagysebességű vonatokkal egyenértékű minőségű az utasok és a személyzet számára. Az általa leváltott vonatokkal összehasonlítva nagyobb kényelmet és fenntarthatóságot biztosít, és a mozgáskorlátozottak számára is könnyebben hozzáférhető. Mindezek mellett 30%-kal kevesebb energiát fogyaszt, mint a régi flotta, és az anyaga több mint 95%-ban újrahasznosítható. További környezetbarát intézkedések közé tartozik a regeneratív fékezés és az alacsonyabb zajkibocsátás. 2018-ban Maurizio Manfellotto, a Hitachi Rail Italy vezérigazgatója azt állította, hogy a Caravaggio 5 gramm CO2-egyenértékben (CO2 gramm/utaskm) mért szén-dioxid-kibocsátása a legalacsonyabb az olaszországi tömegközlekedési eszközök között.

A Trenord változat emeleti utastere (kép forrása: Wikimedia Commons)

Mindegyik vonatot egy 3 kV-os egyenáramú elektromos rendszer hajtja, amely 3400 kilowatt (4600 LE) teljesítményt és 160 kilométer/órás maximális sebességet biztosít. A vontatási berendezések nagyrészt tetőre szereltek, optimalizálva a belső teret az utasok elhelyezésére. A vonat gyorsulása nagyobb, mint 1,1 m/sec², amitől  a pontosság javulását várják. A vonat oldalra és előre néző kamerákkal van felszerelve, amelyek érzékelik a rendellenes viselkedést. A karosszéria elsősorban könnyűfém ötvözetekből készült, így az egy utasra jutó súlya alacsony, az egységnyi hosszúságra jutó utaskapacitás pedig magas. Az utaskapacitás üzemeltetőnként változik; a Trentialia konfigurációjában egy ötkocsis szerelvény 656 személyt tud szállítani, míg egy ezzel egyenértékű FNM szerelvény 598 ülő és 575 álló utast tud szállítani.

A piros szín nem véletlen: az olasz előírások miatt a piros csík minden jármű kötelező eleme! (kép forrása: Wikimedia Commons)

A vonat ergonomikus, környezetbarát bőrülésekkel felszerelt, melyek a kényelmet szolgálják. Az utastérben légkondicionáló berendezés található, amely az energiafogyasztás csökkentése érdekében a fedélzeten tartózkodó utasok számának megfelelően szabályozható. Minden 5 kocsis vonat oldalanként tíz ajtóval és két WC-vel rendelkezik (egy normállal és eggyel mozgáskorlátozottak számára). A Caravaggio csomagtároló rekeszeket, kerékpárok számára kijelölt helyiségekkel, és ott elektromos kerékpárok töltésére szolgáló aljzatokat kapott. A vonatok LED-es világítással, Wi-Fi-vel, USB-csatlakozókkal, utastájékoztató rendszerrel és utasszámlálóval is rendelkeznek. A forgóvázak fölötti lépcsőkön lehet feljutni a felső szintre. A beszálló ajtóknál mozgatható lépcsők vannak, amelyek a peron és a jármű közötti rést hidalják át, amikor a vonat megáll; a mozgáskorlátozott utasok számára kézi működtetésű rámpa is beépítésre került.

A vezetőállás (kép forrása: hitachi.com)

A motorvonat gyorsulása is figyelemreméltó, mindössze 26 másodperc alatt éri el a 100 km/h sebességet, ami a vonatok között igen szép teljesítménynek számít. Ezt a gyakran megálló elővárosi járatokon lehet igencsak jól kihasználni.

A motorvonat a Youtubeon

Források

* Az angol Wikipédia Hitachi Caravaggio szócikke

4 komment

Címkék: olaszország milánó


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr8717828659

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sgor 2022.05.12. 08:09:45

A képek miért nem nagyíthatók?

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2022.05.12. 23:37:26

@Sgor: Ha a forrásként megadott linkre kattintasz, extra nagy felbontásban megkapod

Sgor 2022.05.13. 10:30:02

@Balogh Zsolt: ...és valóban!
Köszi!
süti beállítások módosítása