Jelenleg az Amerikai Egyesült Államokban csak a keleti parton üzemel nagysebességű vasútvonal, de az európai és ázsiai hasonló vonalaktól még ez is elmarad. Ez a vonal az utasok körében rendkívül népszerű, miközben az országban a távolsági vasúti utazás a többi közlekedési módhoz képest kevesebb, mint 1%-ot jelent.
A kezdeti üzemeltetési szakasz nagy része a Közép-völgyben olyan útvonalon épül, amelyet a BNSF észak-déli fővonala már használ; ez a felüljáró Wasco közelében épül, ahol a nagysebességű vonal keresztezi a BNSF fővonalát
Ez azonban hamarosan módosulni fog, ugyanis már épül a Kalifornai Nagysebességű Vasúthálózat első szakasza. Ha minden a tervek szerint halad, több, mint 1400 km-rel bővül majd a nagysebességű vasútvonalak hossza az USA-ban.
A kaliforniai nagysebességű vasúti hatóság 2022-es üzleti tervezetében a 2020 végétől követett politika jelentős fordulatát jelenti, hogy a tervezett San Francisco-Los Angeles nagysebességű vasútvonal első szakaszát a Közép-völgyön keresztül kétvágányú villamosított vasútvonalként fogja megvalósítani ,szemben a korábbi tervel, mely csak egy vágánnyal számolt.
A február 8-án a nagysebességű program kilátásairól szóló optimista értékelésében a hatóság arról számolt be, hogy megújult a bizalom a 2009-ben meghatározott 800 km hosszú, "Bay to Basin" elnevezésű 1. fázis megvalósítása iránt. A CHSRA szerint a 2021 januárjában bekövetkezett szövetségi kormányváltás növelte a vasúti projektek további finanszírozásának rövid távú kilátásait, különösen a kétpárti infrastrukturális törvény és a kongresszuson most áthaladó "Build Back Better" törvényjavaslat révén. Ezek együttesen több milliárd dollárnyi szövetségi finanszírozást biztosíthatnak a közlekedési projektek számára, beleértve a nagysebességű vasutat is.
Az épülő Kaliforniai nagysebességű vasúthálózat térképe. Jelenleg a kék vonal középső szakasza épül mintegy 190 km hosszan Merced és Bakersfield között
A CHSRA szerint e finanszírozási források rendelkezésre állása, valamint az előző Trump-kormányzat által visszakövetelt közel 1 milliárd dollárnyi szövetségi pénz tavaly júniusban történt visszaadása lehetővé teszi, hogy a munka gyorsabb ütemben és nagyobb bizalommal folyjon.
Kalifornia állam 15 milliárd dolláros költségvetést javasolt a közlekedési beruházásokra 2022-23-ban, de a CHSRA elhalasztotta az aktualizált költségvetés véglegesítését mindaddig, amíg az állami törvényhozás jóvá nem hagyja az 1A javaslat (Proposition 1A) alapján benyújtott 4,2 milliárd dolláros támogatási kérelmét, amely törvényt a kaliforniai választók a 2008. novemberi állami választásokon fogadták el a nagysebességű programra szánt források elosztására. Tavaly decemberben azonban a CHSRA igazgatótanácsa 2,3 milliárd dollárral növelte a 2020-as üzleti tervben jóváhagyott 15,6 milliárd dolláros "alapköltségvetést", hogy figyelembe vegye a Covid-19 pénzügyi hatását és a helyi kárenyhítési intézkedések növekvő költségeit.
A földszerzés előrehaladása
A 2022. évi üzleti terv tervezete szerint a Merced, Fresno és Bakersfield közötti 191 km hosszú kezdeti üzemeltetési szakasz tervezése június végére befejeződik. A CHSRA jelentése szerint a Közép-völgyi szakasz megépítéséhez szükséges földterületek több mint 90%-át már megvásárolta. "Több év óta először mondhatjuk, hogy az útjogok megszerzése stabil és megbízható úton halad" - jegyzi meg a közlemény. Ez pedig lehetővé tette, hogy az építkezésen naponta dolgozó emberek száma a 2018-as 300-ról mára 1000-re emelkedett.
Fantáziarajz a vasútvonalról és a rajta haladó nagysebességű szerelvényről. A vasút most már biztosan megépül. a rajta közlekedő jármű fajtája azonban még mindig kérdéses. Eddig láthattunk már francia TGV-t, japán Sinkanszent is a reklámképeken. Lehet inkább egy Siemens ICE lesz a befutó?
A hatóság várhatóan február végéig ír ki pályázatokat egy sor szerződésre, amelyek a Merced és Bakersfield környéki útvonal, valamint a Merced, Fresno, Kings/Tulare és Bakersfield négy állomásának részletes tervezésére és előkészítő munkálataira vonatkoznak.
Épül a pálya Kaliforniában
A hatóság a DB Engineering & Consulting USA-t jelölte ki a korai vonatüzemeltetőnek, és folyamatban van a potenciális utasszám-előrejelzés felülvizsgálata, amely tükrözi a közelmúltban végzett piaci felméréseket, amelyek szerint a Közép-völgyi nagysebességű vonatokra több utas szállna át az Amtrak, a Caltrain, az Altamont Corridor Express és mások által nyújtott hagyományos vasúti szolgáltatásokból. A Merced és Bakersfield közötti vasúti menetidő az IOS üzembe helyezésével várhatóan 90 percre csökken, ami körülbelül a fele a jellemző közúti menetidőnek. Az összeköttetés megkönnyítése érdekében a CHSRA azt mondja, hogy vizsgálja, hogyan tudja támogatni további összekötő útvonalak villamosítását az államban.
A 2022-es üzleti tervről most nyilvános konzultációra kerül sor, mielőtt május 1-jéig benyújtják az állami törvényhozásnak.
A vonalon közlekedő járművekről még nagy a csend, a járműbeszerzés pályázatát még nem írták ki, a jelenlegi fantáziarajzok alapján a német Siemens tűnik a befutónak, de azt is érdemes még megemlíteni, hogy a képeken látható járműveket már nem gyártják, csak azoknak az utódját.
Források
* www.railwaygazette.com - California reverts to double-track high speed line through Central Valley
Utolsó kommentek