Spanyolországban a Közlekedési Minisztérium január 8-án bejelentette, hogy a Vasúti Tervezési Főigazgatóság december 30-án véglegesen jóváhagyta a Burgos-Vitoria-Gasteiz nagysebességű vasútvonal építésére vonatkozó "tájékoztató tanulmányt".
A RENFE S106 Avril sorozatú nagysebességű motorvonata
A tanulmány közzététele lehetőséget ad az érdekelt feleknek, hogy véleményezzék a kiválasztott útvonalat, vagy kifogást emeljenek ellene. További tervezési szakaszok következnek, beleértve a részletes tervezést is, mielőtt a pályaépítésre vonatkozó pályázatokat kiírnák.
A 93,9 km hosszúságú vonal építési költsége a becslések szerint 1,2 milliárd euró lesz. A kizárólag személyforgalom számára épülő, 1435 mm nyomtávú, kétvágányú vonal tervezési sebessége 350 km/h lesz.
A Burgos és Vitoria-Gasteiz közötti menetidő körülbelül 30 perc lesz, de mivel Burgos Rosa de Lima állomása a várostól északra található, a városközpontba és onnan való eljutáshoz további időre lesz szükség. Így pedig kérdéses, hogy rövidebb távon is versenyképes lesz-e a nagysebességű vasút az egyéb közlekedési módokkal szemben.
Az útvonal kiválasztása egy környezeti hatásvizsgálatot követően történt, amely két másik útvonalat vizsgált. Az egyik az N1 Madrid - Irún főútvonalat és az AP1 autópályát követte volna, a másik pedig a meglévő vasútvonal közelében, délebbre futott volna.
A Burgos-Vitoria-Gasteiz nagysebességű vasútvonal. Ha elkészül, létrejön egy alternatív normál nyomtávolságú kapcsolat Franciaország és Spanyolország között
A vonal két szakaszból áll majd: Burgos és Pancorbo, illetve Pancorbo és Vitoria között. A kiválasztott nyomvonal Temiño, Rojas, los Rublacedos és Vileña településeken halad át, jóval nyugatabbra Briviescától, amely az egyetlen jelentős népességű központ Burgos és Miranda de Ebro között. Két alagútra lesz szükség a Sierra de Ubierna alatt: a La Carrasquilla-alagút 1846 m hosszú lesz, a Rublacedo-alagút pedig rövidebb, 1202 m.
Pancorbótól a vonal leereszkedik az Ebro-völgybe Miranda de Ebro közelében. A 3896 m hosszú Pancorbo-alagút a Montes Obarenes alatt vezeti majd a vasútvonalat, majd viaduktok és rövidebb alagutak sorozata következik, köztük egy 1095 m hosszú viadukt az N1-es autópálya felett és egy 1000 m hosszú viadukt az Ebro folyón. Két 995 m hosszú párhuzamos egyvágányú építmény viszi majd át a vonalat a Bayas folyó és az AP68 autópálya felett, majd további három alagút következik Miranda és Vitoria-Gasteiz között.
Burgos közelében ügyelni kell arra, hogy a Hispania-Aquitania és az Italia-Hispania római kori utak maradványai ne sérüljenek. A régészeti jelentések szerint a vasút jelentős hatást gyakorol majd, és elkerülhetetlen lesz némi kár.
Ha elkészül, a Burgos-Vitoria vonal lesz a nagysebességű útvonal utolsó szakasza, amely a francia határtól, Irún/Hendaye-nél egészen Madridig és Andalúziáig húzódik majd Spanyolországon keresztül. A tervek szerint a TEN-T atlanti folyosó részét képezi majd, ami arra utal, hogy a meglévő 1668 mm-es nyomtávú fővonalat kettős nyomtávúvá kell átépíteni, hogy zökkenőmentes teherforgalmat lehessen bonyolítani Franciaország és az északnyugat-spanyolországi és portugáliai kikötők között.
Kettős nyomtávú pálya Spanyolországban. Az eltérő nyomtávolságok miatt máshol is szükséges lesz ilyen vágányok építésére (kép forrása: Railwaygazette.com)
Erre vonatkozóan nem határoztak meg ütemtervet, és hasonló megfontolások vonatkoznak a nagysebességű vasútvonal más, nyugatabbra fekvő szakaszaira is, például a Burgos és Venta de Baños közötti 89 km-es szakaszra, amelyet az ETCS 2. szintű tesztüzemének befejezését követően még ebben az évben megnyitnak. Ezen a szakaszon a RENFE első Talgo Avril szettje nagysebességű próbákat végzett, amely 2021. május 31-én elérte a 363 km/h sebességet. Raquel Sánchez közlekedési miniszter 2021. november elején azt mondta, hogy a szakasz "a következő hónapokban" megnyílik.
A Vitoria-Gasteizt Bilbaóval és San Sebastiánnal összekötő "baszk Y" legészakibb szakaszai továbbra is lassan haladnak, nem utolsósorban a politikai érzékenységek miatt. Az építkezés 2006-ban kezdődött, de a legújabb előrejelzések szerint 2027-ig nem fog elkészülni.
Tavaly decemberben a központi kormány megállapodott abban, hogy a baszk regionális kormány átveszi a felelősséget a baszk Y Bilbao és Vitoria városközpontba vezető szakaszainak megépítéséért. Cserébe a baszk kormány támogatást nyújt a 2022-es általános állami költségvetésben.
Források
* A www.railwaygazette.com Burgos – Vitoria-Gasteiz high speed line moves ahead című cikke
Utolsó kommentek