HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (6) agv (1) alagút (7) alex (1) állatok (2) állomás (14) alpok (1) alstom (1) amerika (2) amszterdam (1) anglia (17) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (86) autó (2) autómúzeum (4) ave (16) avlo (1) ázsia (4) baden-württemberg (2) bajorország (60) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (9) bécsújhely (3) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) bombardier (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) caf (1) commons (1) csehország (14) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (18) egyiptom (3) éjszakai vonat (1) elon musk (2) érdekességek (58) euronight (3) európa (3) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (71) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (5) görögország (2) gőzmozdony (11) gysev (1) hajó (8) híd (1) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (57) index2 (248) india (4) innsbruck (4) interrail (13) izrael (1) japán (10) jbss bahn (13) jövő (2) kalifornia (4) kanton (1) kastély (7) kecskemét (18) kenya (1) kína (40) kindertojás (2) kisvasút (10) kombinált szállítás (2) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (2) linz (1) madrid (11) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (35) mallorca (7) marokkó (3) menetrend (1) mercedes (1) metró (8) milánó (3) mittenwaldbahn (6) modellvasút (11) monaco (1) münchen (78) múzeum (39) nagysebességű vasút (149) nápoly (3) németország (74) nürnberg (11) nyomtáv (1) öbb (11) olaszország (45) oroszország (3) ouigo (1) párizs (12) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (4) prága (9) puchberg (7) railjet (9) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (6) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (4) siemens (2) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) söll (1) spanyolország (62) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (8) svájc (19) svédország (4) szaud-arábia (1) szeged (1) szlovénia (9) s bahn (16) tajvan (1) talgo (7) tarragona (1) TEE (9) terepasztal (8) tgv (38) tibee (4) tibet (1) törökország (2) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (1) USA (20) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (2) villamos (9) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (1) westbahn (1) Windischgarsten (4) würzburg (1) zürich (1) Címkefelhő

2021.10.05. 17:30 Balogh Zsolt

A 2020-as évek a TGV évei lesznek?

Több mint 40 éve már annak, hogy az első TGV elindult Párizsból Lyon felé, miközben keresztülhaladt a csak a nagysebességű személyszállítás céljából épített nagysebességű szakaszon is. Az elegáns narancssárga színű modern motorvonatok azóta már Franciaország jelképeivé és büszkeségévé váltak, a hálózat sokszorosára bővült és külföldre is eljutottak.

tgv_pse_01_champagne_ardennes_tgv_livree_speciale.jpgA "retró" festés Franciaországban is hódít: eredeti narancssárga TGV robog Gare de Champagne-Ardenne TGV állomáson keresztül 2020. február 6-án (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az elmúlt években egy kisebb szünet történt a fejlődésben, az utolsónak, még 2018-ban átadott Avignon-Montpellier szakasz óta nem érkeztek jelentős hírek Franciaországból.

Azonban Emmanuel Macron elnök a párizsi Gare de Lyon pályaudvaron a TGV-járatok elindításának 40. évfordulója alkalmából 2021. szeptember 17-én tartott rendezvényen tartott beszédében bejelentette a nagysebességű hálózat bővítésére vonatkozó tervek felújítását, és a 2020-as éveket "a TGV évtizedének" nevezte.

A bővítés 2017 júliusa óta gyakorlatilag lekerült a napirendről, amikor az elnök "szünetet" rendelt el a vasúti ágazat nagyprojektjeinek építésében - ez az LGV Sud-Europe Atlantique és az LGV Bretagne-Pays de la Loire felavatásán történt. Az elnök akkor azt mondta, hogy az erőfeszítéseket inkább a meglévő hálózatba történő beruházásokra kell összpontosítani. Macron beszéde a Párizs-Lyon pályaudvaron azt jelenti, hogy a politika most megváltozott. Az elnök egy teljes értékű TGV M motorkocsi-makett előtt állva megerősítette, hogy 6,5 milliárd eurót (mintegy 2275 milliárd Forintot) fektetnek be három további TGV-projektbe. Bár ezeket Jean Castex miniszterelnök idén április 28-án már bejelentette, Macron nyilvános támogatása jelentős.

Emmanuel Macron felvázolja a TGV jövőjét Párizsban (kép forrása: rfi.fr)

Hangsúlyozva, hogy a vonalakat egymás után fogják megépíteni, Macron elsőként a Bordeaux-Toulouse, majd a Marseille-Nizza és a Montpellier-Perpignan szakaszokat nevezte meg, amelyeket szintén szakaszosan fognak megépíteni, és a Montpellier-Béziers szakasz kap elsőbbséget.

A francia TGV meglévő és tervezett vonalai (kép forrása: Wikimedia Commons)

Macron - anélkül, hogy megemlítette volna az ütemtervet - a Lyon-Torino transzalpin projektet is említette, amelynek kezdeti munkálatai már folyamatban vannak, valamint a Párizs-Normandia nagysebességű folyosót és a Roissy-Picardie útvonalat. Úgy tűnik, hogy ez most egy 6,5 km hosszú, kétvágányú mellékvonalra korlátozódik, amely az LGV Interconnexion északi végén lévő Vémars-tól Marly-la-Ville-ig a Párizs-Creil fővonalon haladna, valamint a Creil-Amiens vonal korszerűsítésére; a tervre vonatkozó közbeszerzési eljárás 2021. április 6-án fejeződött be.

A Párizs-Normandia projekt a Párizs-Mantes-la-Jolie, Mantes-la-Jolie-Evreux, Rouen-Barentin, Barentin-Yvetot közötti új vonalszakaszokból, valamint egy új állomásból, Rouen Saint-Severben fog állni.

Macron azt is bejelentette, hogy a nagysebességű járatokra alkalmazott két adót, a Contribution de Solidarité Territoriale és a Taxe sur le Résultat des Entreprises Ferroviaires adókat 2023-tól eltörlik, amivel az SNCF évente mintegy 200 millió eurót takarít meg. A Trenitalia nagysebességű, nyílt hozzáférésű járatainak közelgő, napi kétszeri, Párizs-Milánó útvonalon történő beindítása miatt az SNCF már jó ideje erre a döntésre törekedett.

44341_frtgvrame16reliveryfor40thanniversary3cmasse_824058.jpg40 évnyi fejlődés!

Macron a TGV-t "hatalmas francia kalandnak" nevezte, míg Jean-Pierre Farandou, az SNCF elnöke szerint a TGV "hihetetlen kereskedelmi siker".

Alain Krakovitch, a Voyages SNCF ügyvezető igazgatója megragadta az alkalmat, hogy bejelentse, hogy az Ouigo España 2022 áprilisában Madrid-Valencia járatot indít, és megerősítette, hogy az SNCF vizsgálja az Ouigo olaszországi járatainak indításának lehetőségét, amely "válaszlépés" lenne a Trenitalia Milánó-Párizs járatának elindítására.

Ezek mellett folyamatban van további 100 TGV szerelvény vásárlása is, melyek egy része a legöregebb szerelvényeket váltja ki, egy része pedig kapacitásbővítés és további terjeszkedés.

Macron bejelentéseit talán a 2022 áprilisában esedékes francia elnökválasztás összefüggésében kell vizsgálni.

Források

* Macron puts high speed projects back on track in ‘decade of the TGV’

2 komment

Címkék: franciaország tgv nagysebességű vasút


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr1916708108

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sncf 2021.10.05. 20:37:34

Az mondjuk kétségtelen, hogy Normandia vasúti elérhetőségi idejei francia viszonylatban pocsékak, Rouenba tipikus az 1h40 körüli menetidő, a párhuzamos autópályán a Flixbus jobb menetidőt fut, de legalább csak kicsit olcsóbban mint a vasút.
A TGV viszont irgalmatlanul drága, egy embernek kedvezmény nélkül autópálya díjjal és amortizációval együtt is olcsúbb az autó. Nem véletlen, hogy szinte kizárólag a Párizs-vidék viszonylatok telnek meg, a párizsaik alacsony arányban rendelkeznek autóval és Párizsból indulva az agglomerációt elhagyni elég hosszú időt vehet igénybe.
Ausztriában az új éves bérlet, ami a legtöbb helyen a helyi tömegközlekedésre is érvényes, olcsóbb, mint ugyanez Franciaországban egy hónapra(!!!), tömegközlekedés nélkül, és a TGV-re még így is kötelező utazásonként 1,50-ért helyjegy.

gigabursch 2021.10.05. 21:28:47

Látványos.

@sncf:
Ezek elég elgondolkodtatók.
Idehaza is két emberrel, háztól-házig a kocsival nem versenyezhet semmi.
süti beállítások módosítása