HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (6) agv (1) alagút (7) alex (1) állatok (2) állomás (14) alpok (1) alstom (1) amerika (2) amszterdam (1) anglia (17) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (86) autó (2) autómúzeum (4) ave (17) avlo (1) ázsia (4) baden-württemberg (2) bajorország (60) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (9) bécsújhely (3) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) bombardier (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) caf (1) commons (1) csehország (15) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (19) egyiptom (3) éjszakai vonat (1) elon musk (2) érdekességek (58) euronight (3) európa (6) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (71) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (5) görögország (2) gőzmozdony (11) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (1) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (59) index2 (253) india (4) innsbruck (4) interrail (13) izrael (1) japán (10) jbss bahn (13) jövő (2) kalifornia (4) kanton (1) kastély (7) kecskemét (18) kenya (1) kína (41) kindertojás (2) kisvasút (10) kombinált szállítás (2) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (7) különleges vasút (4) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (1) Linz (2) madrid (11) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (35) mallorca (7) marokkó (3) menetrend (1) mercedes (1) metró (8) milánó (3) mittenwaldbahn (6) modellvasút (12) monaco (1) münchen (78) múzeum (39) nagysebességű vasút (151) nápoly (3) németország (75) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (11) olaszország (45) oroszország (3) ouigo (1) párizs (12) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (4) prága (9) puchberg (7) railjet (9) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (8) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (4) siemens (2) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) söll (1) spanyolország (63) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (8) svájc (19) svédország (4) szaud-arábia (1) szeged (1) szlovénia (9) s bahn (16) tajvan (1) talgo (7) tarragona (1) TEE (9) terepasztal (8) tgv (38) tibee (4) tibet (1) törökország (2) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (20) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (2) villamos (9) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (1) westbahn (1) Windischgarsten (4) würzburg (1) zürich (1) Címkefelhő

2021.08.10. 20:19 Balogh Zsolt

Wörgl-ből Zell am See-be

Néhány évvel korábban Salzburgból Zell am See-be utaztam munkaügyben a Salzburg-Wörgl-vasútvonalon. A vonal Zell am See-n túli része akkor ismeretlen maradt számomra, melyet azonban néhány évvel később sikeresen bepótoltam.

A Salzburg-Tiroler-Bahn Ausztria egyik fő vasútvonala Salzburg és Tirol tartományokban Salzburgtól Wörglig vezet, érintve több jelentős síközpontot is. Az Osztrák Szövetségi Vasutak (ÖBB) törzshálózatának része, alternatíva vasútvonal Salzburg és Innsbruck között.

EC 163, vagy szebb nevén a Transalpin suhan Graz felé 2016 decemberében a Salzburg-Tirol vasútvonalon (kép forrása: Wikimedia Commons)

A vonal végig kétvágányú, és a jobb oldali normál vágány biztosítóberendezése lehetővé teszi a teljes értékű kétirányú forgalom megvalósításást korlátozások nélkül (vagyis mint egy teljes értékű egyvágányú vasútvonal). A vonal végig villamosított 15 kilovoltos váltakozó árammal, 16,7 Hz-es frekvenciával.

Különösen a salzburgi főpályaudvar és Schwarzach-St. Veit közötti szakaszon - a Tauernbahn és a salzburgi S-Bahn építése kapcsán - a vonalat nagymértékben korszerűsítették és helyenként új vonalvezetést alakítottak ki.

Salzburg-wörgl-vasútvonal, tirol, vonatA vonal kiindulópontja: Wörgl Hauptbahnhof

A vasútvonalat Giselabahnnak is nevezik (I. Ferenc József császár és felesége, Erzsébet osztrák-magyar király második lánya, Gisela Louise Marie osztrák főhercegnő után). Ma gyakran a Westbahn részének is tekintik; a Bécs Westbahnhof-Linz-Salzburg-Zell am See-Wörgl szakaszt Kaiserin-Elisabeth-Bahn-nak (Erzsébet császárné vasútvonalnak), a Zell am See-Wörgl szakaszt pedig Brixentalbahn-nak (Brixen-völgyi vasútvonal) is nevezik.

Salzburg-wörgl-vasútvonal, tirol, vonatIndulásra várakozik egy már a felújításon átesett ÖBB Talent motorvonat. Nemcsak kivülről, hanem...

Salzburg-wörgl-vasútvonal, tirol, vonat...belülről is alaposan felújították

Salzburg-wörgl-vasútvonal, tirol, vonatKilátás a vonatablakból, a vasútvonal hasonlóan meseszép vidékeken halad

Története

Bár Tirol 1858 óta vasúti összeköttetésben áll Salzburggal és Ausztria keleti részével, a vonal bajor területen halad (Bayerische Maximiliansbahn), ami stratégiai hátránynak számított, különösen a Német Szövetség 1866-os felbomlása és a Bajorországgal való növekvő feszültségek után. Ezért az 1871-ben megnyitott Pustertalbahn mellett egy másik belső-ausztriai kelet-nyugati összeköttetést is terveztek, amely szintén a Kronprinz-Rudolf-Bahnhoz (Rudolf koronaherceg vasútvonal) kapcsolódott volna.

A Felső-Stájerországból Salzburgba és Észak-Tirolba vezető vasút építésére és üzemeltetésére az Actiengesellschaft der privilegirten Kaiserin Elisabethbahn részére 1872. november 10-én odaítélt koncessziós okirat alapján 1873 és 1875 között épült meg a Salzburg-Tirol vasút. Salzburgból Hallein, Bischofshofen, St. Johann im Pongau, Schwarzach-St. Veit, Zell am See, Hochfilzen, St. Johann in Tirol, Kitzbühel és Wörgl érintésével közlekedik, követve a hegyek közötti szűk völgyeket.

A normál nyomtávú vonal a Salzach-völgyön halad keresztül, Bischofshofen állomás az Ennstalbahnhoz való leágazás miatt különösen fontos. Wörglnél a Salzburg-Tiroler-Bahn találkozik a München-Innsbruck és a Salzburg-Deutsches Eck-Innsbruck vasútvonallal.

1905-ben megnyitották a Tauernbahn északi rámpáját a Salzburg-Tirol-vasútvonal mentén fekvő Schwarzach-St. Veit és Bad Gastein között, 1909-ben pedig elkészült a Tauernbahn a Tauern-zsilipet is magában foglaló Villachig tartó szakasza.

1915-re a Salzburg-Tirol-vasútvonal kétvágányúvá vált. 1925-ben megkezdődött a vonal villamosítása, amely 1930-ban fejeződött be.

Az első Osztrák Köztársaságban a vonal az Innsbrucki Szövetségi Vasúti Igazgatóság hatáskörébe tartozott. Ausztria 1938-as annektálása után rövid ideig Reichsbahndirektion Innsbruck néven működött, majd 1938. július 15-én feloszlatták. 1945 után az ÖBB újjáalakult, és az 1938 előtti igazgatósági struktúrát állították vissza, beleértve az Innsbrucki Szövetségi Vasúti Igazgatóságot is.

A második világháború vége felé a Salzburg-Tirol-vasútvonal stratégiai fontossága miatt a szövetségesek bombatámadásainak célpontja volt.

Salzburg-wörgl-vasútvonal, tirol, vonatMegérkezés Zell am See állomásra

Salzburg-wörgl-vasútvonal, tirol, vonatAz állomás bejárata

Salzburg-wörgl-vasútvonal, tirol, vonatA Zelli-tó

Útvonal

Salzburg - Hochfilzen

A Gisela-vasútvonal a Salzburgi főpályaudvar északi végét széles ívben délkeleti irányban hagyja el, és a Salzach-völgy völgytalpa mentén halad a Lueg-hágóig, amelyet az Ofenau-alagútban hagy el. A Salzach immár sokkal szűkebb völgyét követve a jobb parti hegy lábánál tovább haladva elérjük Bischofshofent. Nem sokkal a vasútállomás északi bejárata előtt a vasútvonal a kelet felé emelkedő Ennstalbahnnal párhuzamosan hidat képez a Salzach felett. A völgytalp mentén halad tovább Schwarzachig, amelynek keleti állomásbejárata ismét csak a Gisela-vasútvonal következő Salzach-hídja mögött van.

Ausztria, Salzach, salzburg, salzburg-tiroler-vasútvonalA Salzach folyó völgyében, a kép a korábbi utazás során készült

Innentől nyugat felé és felfelé, a részben szurdokszerűen beásott vízfolyás déli partját szorosan követve, számos mesterséges építményre és a kétvágányú Giselabahn szakaszosan elkülönített vonalvezetésére volt szükség körülbelül Taxenbachig. A Salzach északi oldalát nem sokkal Lend előtt keresztezzük. Brucknál a széles Salzach-völgyből észak felé fordulva az útvonal a Zeller See nyugati partját követi, Maishofennél leküzdi az alig észrevehető völgyvízválasztót a Saalachig, és ezt követi Saalfeldenig. Itt kezdődik a Grießenpassra való feljutás, először a Leoganger Ache völgyén átkelve, majd a Leoganger Steinberge déli lejtőin nyugati irányban Hochfilzenbe érve.

 Ausztria, salzburg, salzburg-tiroler-vasútvonal, alagútAz első szakasz hét alagútjából az egyik

Hochfilzen - Wörgl

St. Johann irányában egy oldalirányú völgyhurok következik lefelé Pfaffenschwendtig és tovább - a Fieberbrunner Ache feletti meredek északi lejtőn - a Grieswirt megállónál ér véget a völgytalpig való leereszkedés. A St. Johann-medencében az útvonal déli irányban átvált a Kitzbüheler Ache völgyébe, amelyet a Hahnenkamm lábánál egy újabb völgyhurokkal és a Schwarzsee-nél egy észrevehetetlen nyereggel az Aschauer Ache völgyébe jutunk.

Nyugat felé, Kirchberg mellett a következő hágón, a Brixentaler Ache felé vezető lapos völgyhágón haladunk át. A Westendorf mögötti Haslau melletti Hopfgartenbe vezető völgylépcső leküzdése érdekében a vonal az Au-alagúton keresztül kelet felé vált át a Windauer Ache völgyébe, a Leidegg-Kehrtunnelen keresztül a szemközti déli völgyoldalon lejtős hurkot tesz, majd Haslautól - az Ache lefordítása után - a Brixental északi szárnyán követi a vonalat. Hopfgartenben elérjük a völgytalpat, és a vonal most északnyugati irányban halad Wörgl főpályaudvar felé. 

Salzburg-wörgl-vasútvonal, tirol, vonatA Zell am See tó partjáról indul a Pinzgauer Lokalbahn az 52 km-re található Krimml-ig. A képen látható motorkocsi azonban csak a 15 km-re található Niedernsill településig közlekedik

Salzburg-wörgl-vasútvonal, tirol, vonatA kisvasút végállomása, az egyik peron közös a nagyvasútéval

Salzburg-wörgl-vasútvonal, tirol, vonatA végállomásig közlekedő, Krimmlbe tartó dízelmozdonyos ingavonat

A kisvasút menetrendje igazán kínálati, óránként egy járat megy el egészen a végállomásig, a köztes időben pedig egy szóló motorkocsi közlekedik, félórás ütemet biztosítva így Niedernsill és Zell am See között.

Salzburg-wörgl-vasútvonal, tirol, vonatZell am See főtere

Salzburg-wörgl-vasútvonal, tirol, vonatZell am See állomás a végpont felől fotózva. Jobbra már közvetlenül a zelli tó hullámzik

Salzburg-wörgl-vasútvonal, tirol, vonatA Graz-Zürich járat elhagyja az állomást tekintélyes hosszúságú szerelvényével, melybe még egy panorámakocsi is jutott.

Salzburg-wörgl-vasútvonal, tirol, vonatÉrkezik az én vonatom is, melyet egy igazán különleges mozdony vontatott: egy Rail Cargo Hungaria matricával díszített ÖBB 1116-os

Én csupán csak pár órát töltöttem Zell am See-ben. Mikor megérkezett a vonatom, már el is kezdett az eső szemerkélni. Az érkező vonat igazi meglepetés volt, ugyanis nem egy Talent érkezett, hanem egy "igazi" vonat, a Rail Cargo Hungaria matricás mozdonyával és nyitható ablakú személykocsikkal. Az ötkocsis vonat utolsó vagonja egy vezérlőkocsi volt, így egyik végállomáson sem kell a mozdony körüljáratásával bajlódni.

Lehúzott ablaknál kifelé bámészkodva, miközben nyomunkban volt a vihar... az igazi régi vonatos utazási élményeimet idézte fel!

Salzburg-wörgl-vasútvonal, tirol, vonatAz ötkocsis ingavonat Saalfelden állomást hagyja el

Salzburg-wörgl-vasútvonal, tirol, vonatA vasútvonalon ív ívet követ, apró alpesi falvak és síközpontok közt kanyarog a hegyek között

Salzburg-wörgl-vasútvonal, tirol, vonatKözeledünk Wörgl-höz

Jelentősége és működése

Ma a Salzburg-Tirol vasútvonal az egyetlen kelet-nyugati irányú vasúti összeköttetés, amely kizárólag osztrák területen halad. Különösen az a tény, hogy Ausztria területén Salzburg és Tirol tartományok között nincs autópálya-kapcsolat, nagy jelentőséget adott a vonalnak. Ausztria 1995-ös uniós csatlakozása óta azonban egyre inkább csökkent a jelentősége, részben azért, mert az alpesi vasút jellegzetességei miatt a nagy sebesség nem lehetséges. Az ÖBB ezért a távolsági összeköttetésekhez inkább a Salzburgból Rosenheimen keresztül Innsbruckba, a Németországon keresztül vezető vonalat használja.

A Zürich-Graz Eurocity is ezt a vonalat használja, ráadásul az első osztályú kocsi igazi különlegesség: a Svájci Államvasút hatalmas üvegablakú, üvegtetejű panorámakocsija. Az első osztályra jegyet váltók itt is élvezhetik az utazást, kedvükre bámészkodva a termes kocsiban, nem csak mindkét oldalra, hanem akár felfelé is fel-fel nézve az út során. 

Salzburg-wörgl-vasútvonal, tirol, vonatA Graz-Zürich EC panorámakocsija

A vonal különösen fontos a regionális közlekedés szempontjából, mivel az Innsbruckból Klagenfurtba és Grazba vezető összeköttetés, valamint a Salzburgból Grazba az Ennstalbahnon keresztül vezető vonal részeként működik. Az egyetlen osztrák járat Észak-Tirolból Kelet-Tirolba szintén Kitzbühelből indul a Salzburg-Tirol-vasútvonalon. A vonal a kelet-nyugati tengelyen a nemzetközi vasúti közlekedés alternatív útvonalaként bizonyos jelentőséggel bír, de az észak-déli alpesi tranzitban a Tauernbahn számára még fontosabb, mint a Tauernbahn betápláló útvonala. A Salzburg-Tirol vasútvonalon éjszakai vonatok is közlekednek. A Bregenzből Bécsbe tartó éjszakai vonat 2008 decemberéig itt közlekedett, hogy a Deutsche Bahnnak a pálya használatáért fizetendő díjat megspórolják.

A vasútvonal Salzburg központi régiójának helyi közlekedése szempontjából is nagy jelentőséggel bír. Salzburg Hbf és Golling-Abtenau között félóránként, Golling és Schwarzach között pedig óránként közlekedik a salzburgi S-Bahn S3-as vonala. Hétköznapokon a vonal Schwarzach-St. Veitből Saalfeldenig kétóránként közlekedik. Hochfilzen és Wörgl között az S-Bahn Tirol S8-as járata óránként közlekedik, egyes járatok Saalfeldenig közlekednek. A határokon átnyúló S-Bahn-szolgáltatás mellett regionális gyorsvonatok közlekednek Salzburg Hbf, Schwarzach-St. Veit és Saalfelden között.

A 2020/2021-es menetrendváltás óta a Salzburg Hbf felől érkező REX-vonatok hétvégén/ünnepnapokon már nem Saalfelden állomáson végződnek, hanem a hétköznapokhoz hasonlóan Wörgl Hbf-ig közlekednek. Az ÖBB Talent (4023-as és 4024-es sorozat) mellett itt még mindig megfigyelhetők a mozdonyvontatású vonatok (ingaonatok), még ha ezek egyre ritkábbak is. De az ÖBB új helyi vonata, az ÖBB Cityjet is közlekedik a vonalon. Ezen az útvonalon a 4746-os sorozatú Salzburg Cityjet járatokat használják, amelyek wifivel, modern ülésekkel és konnektorokkal vannak felszerelve.

A tiroli Brixentalban az utolsó vasúti átjáró 2011. április 29-én szűnt meg. Az utolsó sorompós vasúti átjárót felváltotta az aluljáró. A Felső-Inn-völgyben lévő Roppen-től a Kitzbühel-Hahnenkamm megállóhelyig ma már nincs vasúti átjáró (kivéve a Wörgl Terminal North állomásnál lévő vasúti átjárót, amely kizárólag teherautó-rakodásra szolgál, rakodóvágányok felett vezet, és fényjelzéssel biztosított).

Források

* A német Wikipédia Salzburg-Tirol-Bahn szócikke

2 komment

Címkék: ausztria


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr4016649008

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sncf 2021.08.11. 10:28:28

Brixentalbahn-nak (Brixental-völgyi vasútvonal)? sok lett itt a völgy, több tal is van belőle
süti beállítások módosítása